2014-05-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Du hittar på hela universum. Du är det enda som existerar.

Även känt som solipsism. Någon mer än jag som kan få ångest av den tanken?
Det går ju inte att motbevisa dessvärre :/.

Och ja jag vet att det finns trådar om det här redan.

Hängde upp mig på detta i flera veckor när jag var lite yngre. Fick tvärmycket ångest av det :P. Det började mest när jag började tänka att jag vill känna att jag och alla medmänniskor är liksom ett och samma medvetande. Men om man får ångest av det så är det bara att hålla sig borta från att tänka på detta.
Citera
2014-05-08, 20:22
Medlem
Citat:
För att spinna vidare på det här så är "Law of attraction" baserat på Solipsism.
Dvs du skapar din egen verklighet genom dina tankar. Det du tänker manifesteras osv.

Men det verkar inte bekymra så många?

Law of Attraction kan tolkas på olika sätt, men att det finns en "magi" till det av något slag är enligt mig ganska liksom, dumt om jag får uttrycka det så. För dom som tolkar det på det sättet. Det handlar ju mer egentligen om din inställning till saker i livet.
Citera
2014-05-08, 20:25
Medlem
Citat:
Du hittar på hela universum. Du är det enda som existerar.

Även känt som solipsism. Någon mer än jag som kan få ångest av den tanken?
Det går ju inte att motbevisa dessvärre :/.

Och ja jag vet att det finns trådar om det här redan.

Jag lovar dig att jag finns!!! Haha.
Citera
2014-05-09, 08:07
Medlem
Hatans avatar
Det finns en hel del konstiga lagar man måste se till, oftast saker folk inte ser.
Citera
2014-05-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrox
Hängde upp mig på detta i flera veckor när jag var lite yngre. Fick tvärmycket ångest av det :P. Det började mest när jag började tänka att jag vill känna att jag och alla medmänniskor är liksom ett och samma medvetande. Men om man får ångest av det så är det bara att hålla sig borta från att tänka på detta.

Ja ångesten går över efter ett tag. Jag grubblar för mycket helt enkelt. Solipsism är ingen höjdare att snöa in på. Och egentligen helt poänglöst. Det finns roligare saker att hålla på med.
Kom fram till att den ångest jag fick av Solipsism, var rädslan av att själva tanken i sig, skulle vara farlig eller kanske göra mig "galen". Men så här i efterhand var det kanske nyttigt att gå igenom den ångesten och "överleva" den
Citera
2014-05-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrox
Jag lovar dig att jag finns!!! Haha.

Jag tror dig. Tack det samma
Citera
2014-05-09, 23:26
Medlem
pok?s avatar
Det blir ju lite mysko att diskutera det här med andra. Man vet inte om man diskuterar med sig själv eller inte.
Citera
2014-05-09, 23:46
Medlem
Jag har kommit fram till att det spelar ingen roll om hur världen är beskaffad.
För vi lever i en uppfattning som har regler och konsekvenser i vilken form än världen är.

Materia upplevs och existerar som fysik och allt vi känner till i såväl det solipsistiska som verkliga eller mittemellan dem.

Det intressanta är då om världen är solipsistisk,
vem och varför skapar vi den uppfattning som vi har.
Ja, den solipsistiske ser en verklighet som alla andra, men kan inte bevisa hur den existerar.

Så, rent pragmatiskt så spelar det ingen roll, för det är som det är och vi gör det vi gör.
Citera
2014-05-22, 22:45
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ja ångesten går över efter ett tag. Jag grubblar för mycket helt enkelt. Solipsism är ingen höjdare att snöa in på. Och egentligen helt poänglöst. Det finns roligare saker att hålla på med.
Kom fram till att den ångest jag fick av Solipsism, var rädslan av att själva tanken i sig, skulle vara farlig eller kanske göra mig "galen". Men så här i efterhand var det kanske nyttigt att gå igenom den ångesten och "överleva" den

Har du fått uppleva den "riktiga" solipsism då?

Jag har gjort det genom en tripp & de var mycket mycket obehagligt, näst intill skräckinjagande faktiskt.
Citera
2014-05-22, 23:45
Medlem
526s avatar
Ett sätt att förklara det på är att vi alla är ett och samma medvetande. Dvs det finns bara ett enda stort medvetande och vi är inkopplade på det. Vi är olika individer och har unika tankar och upplevelser, men i grunden är vi samma. Som öar som sitter ihop via havsbotten.

DNA bygger ihop oss till radiomottagare som tar in vissa frekvenser.

Har ni tänkt på att det flyger omkring städer, musik, människor och matematiska formler runt omkring oss hela tiden utan att vi märker det?
Citera
2014-05-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Har du fått uppleva den "riktiga" solipsism då?

Jag har gjort det genom en tripp & de var mycket mycket obehagligt, näst intill skräckinjagande faktiskt.

Ja det är ju det jag säger. Tanken är skräckinjagande när du är som mest inne i det tänket. Jag håller mig på mils avstånd från trippar och hallucinogener. Mina tankar började efter att jag tänt snett på hasch. Det har dock aldrig gått så långt så att jag verkligen trott på det till 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ett sätt att förklara det på är att vi alla är ett och samma medvetande. Dvs det finns bara ett enda stort medvetande och vi är inkopplade på det. Vi är olika individer och har unika tankar och upplevelser, men i grunden är vi samma. Som öar som sitter ihop via havsbotten.

DNA bygger ihop oss till radiomottagare som tar in vissa frekvenser.

Har ni tänkt på att det flyger omkring städer, musik, människor och matematiska formler runt omkring oss hela tiden utan att vi märker det?

Att vi alla är ett medvetande, "guds" medvetande är ju absolut ingen omöjlighet.
Det här skrev den gamle filosofen George Berkeley om redan på 1600-talet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/George_Berkeley
Citera
2014-06-05, 13:19
Medlem
speedygonsalezs avatar
det spelar ju ingen roll.. så länge man inte får reda på det går det ju inte påverka eller styra, eller iofs, man har ju den fria viljan att göra vad man vill..

ödet skrattar åt sannolikheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in