2014-03-13, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En referens till "observer-created reality"? Den vanliga misstolkning av doubleslit-experimentet som spökar igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är väl mer en referens till Schrödingers katt.

Schrödingers katt är en allegori nära associerat med doubleslit-experimentet.

Men om du vill: "Den vanliga misstolkningen av Schrödingers katt-allegorin".
Citera
2014-03-13, 11:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det rör sig inte om influensen från nån "iakttagare", men om interaktionen i den kosmiska dynamiken .... som inte skapar verkligheten, men däremot delvis är med till att utveckla denna.

Mja. Partiklarna har inga egenskaper förrän de observeras, observatören ger partiklarna dess egenskaper. De finns inte oberoende av oss utan först när vi observerar dem.
Iaf enligt kvantfysikern Ignacio Cirac.
Citera
2014-03-13, 11:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nu relaterade jag till "solipsism" i min kommentar.

Om det sen finns en ultimativ icke-dualism är en annan sak som det blir svårt att konkludera om.

Ok.
Citera
2014-03-13, 11:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Schrödingers katt är en allegori nära associerat med doubleslit-experimentet.

Men om du vill: "Den vanliga misstolkningen av Schrödingers katt-allegorin".

Mja. Schrödingers katt är ett makroexempel på osäkerhetsprincipen, double-slit experimentet är ett bevis på våg-partikel dualism. Jag skulle nog inte hålla med om att de är så speciellt nära associerade.
Hur menar du?
Citera
2014-03-13, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mja. Partiklarna har inga egenskaper förrän de observeras, observatören ger partiklarna dess egenskaper. De finns inte oberoende av oss utan först när vi observerar dem.
Iaf enligt kvantfysikern Ignacio Cirac.

Det har fortfarande ingenting med "observation" att göra.
Citera
2014-03-13, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mja. Schrödingers katt är ett makroexempel på osäkerhetsprincipen, double-slit experimentet är ett bevis på våg-partikel dualism. Jag skulle nog inte hålla med om att de är så speciellt nära associerade.

Det är ju det som är .... åtminstone en del av ..... vitsen. Schrödingers katt-allegorin var inte menat allvarligt, men som en ironi över en för vidgående "observer-created reality"-modell.
Citera
2014-03-13, 12:46
Medlem
anonymouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Jag tror att i framtiden kommer vi alla bli uppkopplade precis som i The Matrix.
I framtiden kommer vi människor inte behövas, robotar kommer göra allt. För att få njutning och ett intressant liv, tror jag att fler kommer att koppla upp sig mot en fantasivärld man själv styr.

Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Hur kan vi veta att det inte redan är så?
Tycker du att denna värld verkar som en undanflykt till en bättre värld? Det tycker inte jag, jorden vi lever på kan nästan definieras som helvetet. Giriga/själviska varelser var man en kollar(människor), krig, ja listan kan göras lång. Inte kan man fly heller. Utanför atmosfär är det vakuum så man dör. Jorden är som ett fängelse, du är fast.

Nu vill jag inte framstå som negativ person men detta är sanningen. Leva eller dö. Det går inte att slappna av helt någon gång i livet.

Man får självklart ta detta med en nypa salt. Livet går ut på att överleva. Utan problem är det inte ett liv, man behöver inte överleva. Kort och gött, livet ska vara upp och ner annars är man död.

Tror det är detta som gör att de flesta människor blir deprimerade. Dom vägrar acceptera att livet är svårt. Dom vill att allt ska vara lätt, men det kommer aldrig bli så. Acceptera vardagen som den är så blir allt bättre.

Det är därför vårat medvetande har utvecklat försvarsmekanismen, så vi ska acceptera(eller snarare inte tänka på livet ur ett hörn).

Filosofi bryter försvarsmekanismen helt
Senast redigerad av anonymously 2014-03-13 kl. 12:57.
Citera
2014-03-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Tycker du att denna värld verkar som en undanflykt till en bättre värld? Det tycker inte jag, jorden vi lever på kan nästan definieras som helvetet. Giriga/själviska varelser var man en kollar(människor), krig, ja listan kan göras lång. Inte kan man fly heller. Utanför atmosfär är det vakuum så man dör. Jorden är som ett fängelse, du är fast.

Nu vill jag inte framstå som negativ person men detta är sanningen. Leva eller dö. Det går inte att slappna av helt någon gång i livet.

Man får självklart ta detta med en nypa salt. Livet går ut på att överleva. Utan problem är det inte ett liv, man behöver inte överleva. Kort och gött, livet ska vara upp och ner annars är man död.

Tror det är detta som gör att de flesta människor blir deprimerade. Dom vägrar acceptera att livet är svårt. Dom vill att allt ska vara lätt, men det kommer aldrig bli så. Acceptera vardagen som den är så blir allt bättre.

Det är därför vårat medvetande har utvecklat försvarsmekanismen, så vi ska acceptera(eller snarare inte tänka på livet ur ett hörn).

Filosofi bryter försvarsmekanismen helt

Nu blev det lite off topic här men.

Håller med dig om acceptansen. Acceptans har varit en av de viktigaste verktygen jag införskaffat mig i mitt liv. Dock håller jag verkligen inte med dig då du säger att livet måste vara svårt. Varför måste det vara det? Då är det väl bättre att betrakta livet som en lek eller ett spel. Betrakta livet som en himmel istället för ett helvete. Det är ditt val hur du ska betrakta verkligheten.

Jag tror att många människors ångest bottnar i skuld. I skulden av att leva som en "god medborgare" för samhället. Eller att det skulle "gå ut på att överleva" som du säger. Men för vems skull egentligen?
Citera
2014-03-13, 13:36
Medlem
anonymouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Nu blev det lite off topic här men.

Håller med dig om acceptansen. Acceptans har varit en av de viktigaste verktygen jag införskaffat mig i mitt liv. Dock håller jag verkligen inte med dig då du säger att livet måste vara svårt. Varför måste det vara det? Då är det väl bättre att betrakta livet som en lek eller ett spel. Betrakta livet som en himmel istället för ett helvete. Det är ditt val hur du ska betrakta verkligheten.

Jag tror att många människors ångest bottnar i skuld. I skulden av att leva som en "god medborgare" för samhället. Eller att det skulle "gå ut på att överleva" som du säger. Men för vems skull egentligen?
Med svårt menar jag precis svårt. Livet är svårt. Man kan inte bara "vara", "ta det lugnt" då åker du ner i underklassen och får ett helvete att ta dig upp igen. Ingen vill anställa dig för du inte har ett tillräckligt bra CV, inga merit etc. Detta kan vara en väldigt stor press för många människor att tänka på "gör jag fel är jag dömd för resten av livet". Detta speglar in på överlevnad.

Kortfattat: Pressen från samhället blir större och större. Detta gör i sin tur livet svårare, man måste ta beslut snabbt.

Ta dock inte detta ordagrant! Det är min åsikt. Du får gärna ändra den om du kan
Senast redigerad av anonymously 2014-03-13 kl. 13:46.
Citera
2014-03-13, 13:44
Medlem
anonymouslys avatar
Men om vi ska gå topic lite:

Universum kretsar kring varje enskild individ. Så från alla personers syn är man själv i universum. Har ingen direkt svar på detta.

En till liten skrämmande/mindblow tanke är att du kommer aldrig vara i nutid, du är alltid i dåtid. Det dina ögon ser uppfattar hjärnan mille sekunder senare, så det du ser har redan hänt Denna tanke är lite jobbig att tänka på.
Senast redigerad av anonymously 2014-03-13 kl. 13:58.
Citera
2014-03-13, 15:58
Medlem
Hänvisa inte till fysikaliska fenomen som du inte har koll på - just nu basera du ditt resonemang på fenomen som dina icke-existerande medmänniskor beskriver. Även om principerna stämmer så, på du sättet du resonerar, ingen roll så länge du själv inte förstår dom (samt bevisar dem).
Citera
2014-03-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddfk
Hänvisa inte till fysikaliska fenomen som du inte har koll på - just nu basera du ditt resonemang på fenomen som dina icke-existerande medmänniskor beskriver. Även om principerna stämmer så, på du sättet du resonerar, ingen roll så länge du själv inte förstår dom (samt bevisar dem).

Ber om ursäkt om jag drog lite för snabba slutsatser i mina första inlägg om kvantfysiken och hur "verkligheten renderas". Ser att det verkar irriterar många.
Jag har inte påstått att något är på något speciellt sett. Det var som sagt bara min tolkning baserat på det jag har läst/hört. Men jag blir gärna motbevisad och har mer än gärna fel ang detta.
Senast redigerad av Autobahn76 2014-03-13 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in