2011-04-19, 17:12
Medlem
Självklart lever vi i en illusion och folk som levde tidigare levde ännu mer i en illusion. Vi är förhoppningsvis lite närmare sanningen i vår nutid. Problemet är nog att vi är så indoktrinerade att tänka och fungera på ett visst sätt att det är svårt för oss att vara verkligt objektiva.
Citera
2011-04-19, 17:39
Medlem
Rulzas avatar
Du tänker exakt i samma banor som jag har gjort....eller så är du bara en projektion av mitt undermedvetna som vill få mig att tro att det inte är en illusion? Får jag aldrig veta i mitt jordliv...
Citera
2011-04-19, 19:16
Medlem
Jag måste bara fråga... Vad är det för ilussion ni syfar på? Den gällande att livet skulle ha en mening, eller vad?
Citera
2011-04-19, 19:25
Medlem
KodareOkands avatar
Tror att svaret är ganska likt "The Matrix" om man bortser från det objektiva. Människan är ännu inte intelligent nog för att se det stora sammanhanget. Vi ser bara till den lilla del vi kallar existens.Först när vi till fullo kan förstå och acceptera det faktum är vi bara är en liten del i något stort. Först då kommer vi att finna svaren.
Citera
2011-04-19, 22:56
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag måste bara fråga... Vad är det för ilussion ni syfar på? Den gällande att livet skulle ha en mening, eller vad?

Såhär tänker jag!

Föreställ dig att du står ute och blickar upp mot himlen. Plötsligt så ser du något i skyn komma närmare och närmare. En Komet faller från himlen och förintar nu hela vår planet. Allt liv dör! Om hälften av jordens befolkning hade drabbats av denna komet så kan jag lova att det hade blivit en världsnyhet för de länder som inte drabbades. Föreställ nu att HELA jorden drabbades. Allt liv brinner upp. Denna tanke är en tanke som är väääldigt skrämmande för många av oss. Men samtidigt så är det något som skapar spänning i våra liv. Hur många av oss har tex. inte hört talas om årtalet 2012? I mänsklighetens ögon så hade detta varit en av de största händelserna i historien! Vi ser med andra ord vårat liv som det största vi har! Många av oss är livrädda för att en planet ska träffa jorden och om den dagen skulle komma - så hade hela mänskligheten på en sekund blivit så rädda - så att de skulle kunna säga: Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv!

Nu skall jag visa dig en sak - som "kanske" kommer få dig att se min poäng och vart jag vill komma! Titta på den här bilden - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milky_Way_2005.jpg?uselang=sv

Det här är Vintergatan - den galax som vi befinner oss i! Ser du vår planet? Föreställ dig ur detta perspektiv en komet träffa jorden då du ser den här bilden. Hade det gjort någon skillnad - om man nu ser från vår galax perspektiv?

Förstår du min poäng?
Citera
2011-04-19, 23:05
Medlem
Golachabs avatar
Du kanske ska forska lite om maya som finns i en del österländska religioner och filosofier. Det du beskriver påminner om det.
Senast redigerad av Golachab 2011-04-19 kl. 23:08.
Citera
2011-05-01, 01:22
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Okej, jag ska inte vara elak. Jag läste trådstarten en gång till och tanken är intressant. Insikten om att vi kanske lever i en värld invävd i en annan verklighet är svindlande. Att vi när som helst kan vakna upp i en nivå ovanför den vi precis befann oss i. Har du TS, möjligtvis sett filmen Inception?

Jo, det har jag, men jag förstår inte hur du kan relatera den filmen till detta ämne.. Skulle du kunna förklara lite bättre?
Senast redigerad av daimon567 2011-05-01 kl. 01:26.
Citera
2011-05-01, 01:28
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Vilket får mig att återgå till min originella fråga, om han tror allt det där varför känner han att han måste hävda och förklara sina åsikter för sig själv.

Känns liksom som att jag själv får bättre koll på det hela om jag lägger upp det istället för att bära på det hela tiden. Sen kanske jag vill veta vad ni tycker och tänker om det.. Ni är ju självtänkade.
Citera
2011-05-01, 02:05
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daimon567
Kom senare på att detta ligger på fel kategori.. Men,men det får vara här..
Nej,det är nog rätt ställe. Detta är väl bar en något förvirrad beskrivning av solipsismen, en filosofisk tanke som dyker upp här ganska ofta.
Citera
2011-05-01, 11:18
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Nej,det är nog rätt ställe. Detta är väl bar en något förvirrad beskrivning av solipsismen, en filosofisk tanke som dyker upp här ganska ofta.

Jo, men jag skrev det innan ämnet blev förflyttat till filosofi.
Citera
2011-05-01, 16:27
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daimon567
Jo, men jag skrev det innan ämnet blev förflyttat till filosofi.

Som vanligt, jag sov
Citera
2011-05-01, 22:35
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Som vanligt, jag sov

Haha, okok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera