Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Det får mig att tänka tanken: Lever vi i en illusion? Att vi tror att vårt liv och vårat medvetande spelar roll - men inte ens vår planet spelar roll egentligen. När vi befinner oss på planeten Jorden - så kommer vi in i en värld där vi tror att vi spelar roll. Men uppe i universum så existerar vi knappt! Och med tanke på att universum spelar roll för oss - så måste det ju vara så att det är vi som lever i en illusion och att universum inte kan vara den illusionen som vissa verkar tro!
Hur ser ni på detta?
Diskutera!
Jag anser
exakt som du. Vi människor är logiska varelser,
varför inte spelar ingen roll däremot behöver vi alltid ett varför.
Om du inte tror på
teleologi och
teologi så ta ett påstående, vilket du vill t.ex. varför har vi demokrati eller jag gillar att spela fotboll. Fråga dig själv nu varför, svara och fråga dig varför du svarade så. Fortsätt med denna kedja och tillslut finns det inget mer varför.
Så uppenbarligen existerar inte varför/spelar roll på en medveten nivå utan finns undermedvetet. Bara så kan vi förklara livets meningslöshet, om det fanns nån mening lär vi ju ha listat ut den vid det här laget 2011: Vårt undermedvetna verkar ge oss någon slags mening men vår oförmåga att medvetet hitta denna mening kan inget annat innebära att det är en extremt kraftig illusion.
Kolla bara på AlwaysAwesome svar: H*n kommer fram till livets meningslöshet men säger emot sig själv i samma mening. En sådan våldtäkt på logik utan att ens förstå det själv visar hur
extremt kraftig illusionen faktiskt är...