2014-12-10, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Okej och vad har detta att göra med självinteferens?

När man ändrar på olika saker i dubbelspaltexperimentet beter sig fotonerna på ett mycket bisarrt sätt. De verkar klyvas i två. När man försöker detektera dem upphör interferensen. Detta som påverkar fotonerna anser jag vara grunden i det som kallas medvetande. Deras beteende är en sorts "spegel" av när man ändrar i villkoren för experimentet.

(Jag ser nu att jag har skrivit "elektron" tidigare, vilket det ju inte ska vara )
Citera
2014-12-10, 22:59
Medlem
Citat:
It is widely accepted that consciousness or, more generally, mental activity is in some way correlated to the behavior of the material brain. Since quantum theory is the most fundamental theory of matter that is currently available, it is a legitimate question to ask whether quantum theory can help us to understand consciousness. Several programmatic approaches answering this question affirmatively, proposed in recent decades, will be surveyed. It will be pointed out that they make different epistemological assumptions, refer to different neurophysiological levels of description, and use quantum theory in different ways. For each of the approaches discussed, problematic and promising features will be equally highlighted.

Citat:
Moving from this purely psychological, or cognitive, description to its neurophysiological counterpart leads us to the question: What is the neural correlate of a mental representation? According to standard accounts (cf. Noë & Thompson (2004) for recent discussion), mental representations are correlated with the activity of neuronal assemblies, i.e., ensembles of several thousands of coupled neurons. The neural correlate of a mental representation can be characterized by the fact that the connectivities, or couplings, among those neurons form an assembly confined with respect to its environment, to which connectivities are weaker than within the assembly. The neural correlate of a mental representation is activated if the neurons forming the assembly operate more actively, e.g., produce higher firing rates, than in their default mode.

Citat:
The lowest neurophysiological level, at which quantum processes have been proposed as a correlate to consciousness, is the level at which the interior of single neurons is considered: their cytoskeleton. It consists of protein networks essentially made up of two kinds of structures, neurofilaments and microtubuli (Fig. 3, left), which are essential for various transport processes within neurons (as well as other cells). Microtubuli are long polymers usually constructed of 13 longitudinal α and β-tubulin dimers arranged in a tubular array with an outside diameter of about 25 nm (Fig. 3, right). For more details see Kandel et al. (2000), Chap. II.4.

The tubulins in microtubuli are the substrate which, in Hameroff's proposal, is used to embed Penrose's theoretical framework neurophysiologically. As will be discussed in more detail in Section 4.5, tubulin states are assumed to depend on quantum events, so that quantum coherence among different tubulins is possible. Further, a crucial thesis in the scenario of Penrose and Hameroff is that the (gravitation-induced) collapse of such coherent tubulin states corresponds to elementary acts of consciousness.

Källa, fortsatt läsning, figurer, fler förslag, kritik m.m.: http://plato.stanford.edu/entries/qt-consciousness/

Tråkig text dock, orkade bara skumma igenom. Men ämnet är intressant, så man borde ta sig tid framöver.
Citera
2014-12-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, ingen ordlek. Det är intuitivt, vilket betyder att det är min ärliga mening men inte vetenskapligt bevisbart. Fotonen "förnimmer" förändringar i experimentmiljön. Denna egenskap anser jag vara det vi kallar medvetande, fast den skruvas upp enormt när den finns i den struktur som vi kallar en hjärna.

Se 4.6 i min länk: "Mind and Matter as Dual Aspects"
Citera
2014-12-10, 23:05
Medlem
En illusion är en återgivning av komplexa objekt till enklare ting.
Det är en projektion av information från ett rum med komplexa dimensioner till ett rum våra sensorer kan förnimma.
Det är den snabbt övergående köldeffekten av att plötsligt befinna sig i skuggan av ett framrusande tåg med vinddraget som en ytterligare dimension.
Illusionen berättar inte mycket om tågets interiör eller om personerna som arbetade på fabriken där tåget byggdes.
Men visst kan vi spekulera.
Citera
2014-12-10, 23:12
Medlem
Videoklipp är ett roligare sätt att tillskansa sig information: The Correlation-Requires-Correlates Proof of Double-Aspect Theory
Citera
2014-12-10, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Se 4.6 i min länk: "Mind and Matter as Dual Aspects"

Jag gillar sista meningen i stycket: "The special case of human consciousness within the mental domain as a whole might be regarded as special as its material correlate, the brain, within the material domain as a whole".
Citera
2014-12-11, 03:29
Medlem
Citat:
Det kan låta flummigt, men jag använder Sherlock Holmes metod att acceptera det som kan verka orimligt om det är det enda svar som man kan komma fram till efter att ha tagit bort allt annat.

Alltså: var exakt går gränsen för medvetande? Man kunde säga att något måste ha en hjärna för att ha det, men är det korrekt? Alla djur har det rimligtvis, men hur är det med växter? Har de inget medvetande, hur primitivt det än är? Och om man kommer fram till att växter förnimmer något, så verkar det inte ens som att medvetandet är begränsat till levande materia, för är det så stor skillnad på en cell och en kristall? En kristall reproducerar sig ju på sätt och vis.

En bättre term tycker jag dock skulle kunna vara 'subjektivitet' eller dylikt, då 'medvetande' direkt väcker associationer till just mänsklig kognition. Säg att det faktiskt är så att materien själv har egenskapen att spegla tillvaron (i grunden på ett väldigt enkelt, "primitivt" vis): det är något helt annat än det den mänskliga hjärnan gör, samtidigt som det på ett enkelt vis skulle förklara varför en konfiguration såsom hjärnan innefattar en inre existens -- då skulle den helt enkelt vara en viss tillämpning av återspeglingen. Ett sätt att utvinna detta inneboende fenomen.

Citat:
Medvetandet är ju enormt nerskruvat också i en människohjärna vid narkos och drömlös sömn. Kroppen tar upp syre, smälter maten och dödar mikroorganismer men inget mer. Den mest obetydliga insektshjärna klarar detta.

Ärligt talat: är inte det mänskliga medvetandet också väldigt nedskruvat, åtminstone jämfört med vad vi kan föreställa oss? Vi har ett nervsystem som troligtvis förnimmer mer kraftfullt än en fluga gör, men det kan lika gärna ses som att känna sig intelligent på en särskola.

Dessutom kan diverse droger förstärka närvaro, sinnesintryck m.m. så egentligen behöver vi inte ens fantasi för att föreställa oss hur det kunde ha varit, eller hur det kommer att bli om jordens varelser överlever en längre tid och evolutionen leds i riktningen mot mer utvecklade nervsystem.

Jag tycker åtminstone att lite tankar, några känslor, några sinnen som speglar nästintill enbart det mest nödvändiga och en självmedvetenhet som frågar sig "vad är jag egentligen?" är ganska fattigt och mjäkigt. Rätt marginella skillnader från vad en fluglarv kan göra.

Bara genom ett mentalt mikroskop kan man urskilja väsentligheter mellan oss och andra kolbaserade livsformer.
Citera
2014-12-12, 14:01
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Om allting är en illusion så har det ju faktiskt ingen betydelse, så svaret på frågan är "ingenting". Varför skulle vi göra något? Det vore ju bara en del av illusionen. Vi får ju arbeta med det vi har, om det är en illusion eller ej är ju irrelevant.
Citera
2014-12-25, 22:19
Medlem
You are it. Du är universum. Sök på you are it med Alan Watts på youtube.
Citera
2014-12-25, 22:51
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQTest
Jorden är ju stor ur mitt perspektiv, självklart mycket större än min hjärna. Nämen... Solen är ju större än jorden, hur kommer det sig? Så jag är mindre än dem. Om jag kan vara mindre än universum, kan det inte vara så att jag bara ser på det ur ett "50%" mindre perspektiv?
Du är en del av universum. Precis som solen och jorden. Hur kan du vara mindre än universum? Vad är universum?

Citat:
Kan det inte vara så att jag är större än universum egentligen?
För att någon ska svara på den frågan så måste du förklara hur du inte är universum.
Citera
2014-12-25, 22:54
Medlem
Autobahn76s avatar
Du har inte ett liv, Du ÄR liv. Och du är universum. Du är jag och jag är du. Förutom att du inte finns. Och inte jag heller.
Capice?
Citera
2014-12-25, 22:58
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Hejsan, jag vet inte vem jag ska lyssna på. Rallybil påstår att jag är universum.

Du ska lyssna på Alan Watts precis som rallybil säger..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in