2015-11-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Den som skapar illusionen vill väll inte att den upptäcks?

Illusionen uppger sig för att vara verklig men det är den inte;
det är själva illusionens definition; tror jag.

Ett exempel.

Enligt många här på Jorden så föds vi. Detta med 0 minne dag 1.
Hur ska vi då veta vad som är på riktigt?
Vi vet inte, antagningar blir vår absoluta sanning, jag vet att jag UTSÄTTS för hjärnkontroll, men tror dock inte på en osanning såsom att jag inte kom ifrån en liknande varelse än mig själv, det igenom slutledning, slutledning igenom att se en förlösning och ett barn komma till. Illusionens definition är att den inte märks medan paranoia syns. Du tror inte själv att illusionen existerar, så kan du inte tro att det du anser vara illusionistiskt är en illusion.

Jag kan även rationalisera ditt påstående om att jag inte vet vad som är på riktigt igenom att ha drivits med paranoia sedan tidigare. Såsom att jag känner hur vissa tankar är förbjudna p.g.a. hjärnkontrollen som satts på mig förändrar mina förutsättningar om dessa förbjudna tankar tänks, såsom att ett hål fylls igen av tankekraft, ger jag mig själv illusioner?
Citera
2015-11-27, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQTest
Tja,

Det kändes som att jag verkligen började att använda min hjärna för första gången faktiskt.

Till beviset:

Det sägs att människor med mindre hjärnor inte kan tänka så klart samt att de inte kan vara så intelligenta.

-Hmm, okej.

Men tänk om jag ser på det hela ur ett perspektiv?

Låt säga att vi har en hjärna och låter den bli 50% mindre än vad den är och sedan tittar på den ur den mindre perspektivet på den. Då är den ju i mina ögon vanligt, den har ju inte förändrats. Gör den mindre igen och se på den ur samma perspektiv igen. Har den förändrats något?

Så vad jag precis gjorde var att bli 50% mindre men fortfarande vara samma? Hur kommer det sig? Hur mycket mindre kan en hjärna bli egentligen? Känns som att den är oändligt stort som kan bli oändligt liten?

-Hur kan jag påstå att hjärnan har blivit mindre?

Jorden är ju stor ur mitt perspektiv, självklart mycket större än min hjärna. Nämen... Solen är ju större än jorden, hur kommer det sig? Så jag är mindre än dem. Om jag kan vara mindre än universum, kan det inte vara så att jag bara ser på det ur ett "50%" mindre perspektiv?

Kan det inte vara så att jag är större än universum egentligen?

När jag är ute en varm sommardag så brukar solen blända mig. Då tar jag på mig mina solglasögon självklart, då blir det mörkare. Då kan jag till och med titta på solen, då ser jag en liten vit prick bara.

1. Du har nog hört denna innan: storleken är inte allt. Den största delen av hjärnan används inte till tankeverksamhet ens. Ca 50% används enbart till dina händer och fingrar. Sen är det uppenbart att de personer som kan leva utan att använda sin hjärnkapacitet har en tendens att dyka upp i dokusåpor eller Rosenbad. Men det är en annan fråga.

2. Snarare finns det väl ett bevis på att vi inte lever i en illusion, men att verkligheten är olika för olika personer. Tänk till exempel att en person blir skjuten mitt i stan. Flera personer blir vittne till situationen. Polis kommer och förhör vittnena. Om vi skulle leva i en illusion borde minst en person kunna säga att det inte skett någon skjutning och klarat sig i en lögndetektortest. Men alla vittnena kommer ju kunna säga att de bevittnade skjutningen. Däremot kommer alla ge olika versioner om vad som hände. Alla kommer ändå klara lögndetektorn därför att verkligheten upplevs olika från person till person. Din verklighet är inte min verklighet.
Citera
2015-12-04, 23:52
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Man får bevisa det för sig själv på något sätt, genom att göra stora förändringar inom en själv, i ens medvetandestrukturer, ens definitioner, trosystem, tankar, känslor beteenden, gärningar, ageranden och se om det "yttre" förändras genom det. Jag upplever att det är så. Ingen tvekan längre om att det vi uppfattar som verkligheten är en sorts illusion vi skapar själva, och kollektivt tillsammans.
Citera
2015-12-21, 23:34
Medlem
Brmcs avatar
Grejen med solipsism är väl egentligen att den inte riktigt kan bli motbevisad. Hur ska jag bevisa att du finns egentligen? När det enda du vet är din egen verklighet? Det är väl en gren ur Descartes cogito ergo sum, om man nu ska vara sån.

Dock tycker jag att solipsismen blir som mest intressant när man kombinerar den med t.ex Martin Buber och att det enda vi har är egentligen vår egen uppfattning av något, samt hur vi egentligen är.
Citera
2016-01-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Grejen med solipsism är väl egentligen att den inte riktigt kan bli motbevisad. Hur ska jag bevisa att du finns egentligen? När det enda du vet är din egen verklighet? Det är väl en gren ur Descartes cogito ergo sum, om man nu ska vara sån.

Dock tycker jag att solipsismen blir som mest intressant när man kombinerar den med t.ex Martin Buber och att det enda vi har är egentligen vår egen uppfattning av något, samt hur vi egentligen är.

Nej, grejen är att ordna till det lite på loftet hos människor. Läs denna utförliga redogörelse jag nyss komponerade:

(FB) Du är Gud och det har du alltid varit
Citera
2016-02-29, 11:15
Medlem
Zenon1s avatar
När man är ung är solipsismen en plågsam tanke, eftersom man lever genom den bekräftelse man får från andra. För vissa fortsätter det att vara så. För mig har den snarare blivit en öppning till en tro på att vår värld kanske inte "bygger" på fysisk materia, utan på ett medvetande som upplever fysisk materia, vilket i sin tur öppnar för en mycket rimligare tro på t.ex. reinkarnation.
Citera
2016-04-26, 19:57
Medlem
lycklig solipsism

Jag var tidigare en olycklig solipsist för att jag upplevde en stor ensamhet och ett stort ansvar i min solipsism. Men med tiden har jag märkt dels att saker inte går åt helvete bara för att jag är solipsist, vilket lättat på ansvarskänslorna, och dels att jag inte behöver känna mig ensam fast jag är solipsist. Alla andra finns ju kvar även om de nu är skuggor ur mitt undermedvetna.

Det är egentligen en stor ära kan man säga att vara solipsist. Nu när våren kommer så spricker alla blommor upp för min skull. Alla damer suktar mig för min skull och hela världsekonomin är en charad uppbyggd bara för mina upplevelsers skull. Fantastisk.

Jag vill alltså gratulera min undermedvetna designer till en lyckad skapelse.

Lyckas du, min undermedvetna gestalt, vara lycklig med solipsism? Vad är dina tankar i ämnet, min undermedvetna motryttarinna?
Citera
2016-04-26, 20:03
Bannlyst
Ju mer jag tänker på det kan solipsism vara en antisocial personlighetsstörning? Narcissism?
Jag känner liknande ibland. Som ditt undermedvetna eller nu medvetnande önskar jag dig lycka till
Citera
2016-04-26, 23:44
Medlem
WGASs avatar
Läs Descartes och glöm din dröm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Descartes
Citera
2016-05-29, 20:06
Medlem
Solipsism - vetenskapligt möjlig?

Den filosofiska termen betyder kort och gott att ingenting existerar utom en själv/ ens personliga upplevelse.

Det jag vill diskutera om denna synen på verkligheten är:

1. Om den är möjlig ur ett vetenskapligt perspektiv. Och om det finns belägg för eller emot, osv.

2. Om det är rationellt/logiskt att tro på. Eller om man behöver vara halvt galen för att tro på den?
Citera
2016-05-29, 20:10
Bannlyst
Om de är möjligt så vad spelar vetenskapen för roll?
Citera
2016-05-29, 20:11
Medlem
Jag kan inte se den som en vetenskaplig (= falsifierbar) teori. Följaktligen finns det ingen anledning att tro på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in