Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Det kan låta flummigt, men jag använder Sherlock Holmes metod att acceptera det som kan verka orimligt om det är det enda svar som man kan komma fram till efter att ha tagit bort allt annat.
Alltså: var exakt går gränsen för medvetande? Man kunde säga att något måste ha en hjärna för att ha det, men är det korrekt? Alla djur har det rimligtvis, men hur är det med växter? Har de inget medvetande, hur primitivt det än är? Och om man kommer fram till att växter förnimmer något, så verkar det inte ens som att medvetandet är begränsat till levande materia, för är det så stor skillnad på en cell och en kristall? En kristall reproducerar sig ju på sätt och vis.
En bättre term tycker jag dock skulle kunna vara 'subjektivitet' eller dylikt, då 'medvetande' direkt väcker associationer till just mänsklig kognition. Säg att det faktiskt är så att materien själv har egenskapen att spegla tillvaron (i grunden på ett väldigt enkelt, "primitivt" vis): det är något helt annat än det den mänskliga hjärnan gör, samtidigt som det på ett enkelt vis skulle förklara varför en konfiguration såsom hjärnan innefattar en inre existens -- då skulle den helt enkelt vara en viss tillämpning av återspeglingen. Ett sätt att utvinna detta inneboende fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Medvetandet är ju enormt nerskruvat också i en människohjärna vid narkos och drömlös sömn. Kroppen tar upp syre, smälter maten och dödar mikroorganismer men inget mer. Den mest obetydliga insektshjärna klarar detta.
Ärligt talat: är inte det mänskliga medvetandet också väldigt nedskruvat, åtminstone jämfört med vad vi kan föreställa oss? Vi har ett nervsystem som troligtvis förnimmer mer kraftfullt än en fluga gör, men det kan lika gärna ses som att känna sig intelligent på en särskola.
Dessutom kan diverse droger förstärka närvaro, sinnesintryck m.m. så egentligen behöver vi inte ens fantasi för att föreställa oss hur det
kunde ha varit, eller hur det kommer att bli om jordens varelser överlever en längre tid och evolutionen leds i riktningen mot mer utvecklade nervsystem.
Jag tycker åtminstone att lite tankar, några känslor, några sinnen som speglar nästintill enbart det mest nödvändiga och en självmedvetenhet som frågar sig "vad är jag egentligen?" är ganska fattigt och mjäkigt. Rätt marginella skillnader från vad en fluglarv kan göra.
Bara genom ett mentalt mikroskop kan man urskilja väsentligheter mellan oss och andra kolbaserade livsformer.