Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Jo tämligen obegripligt, varför skulle ett medvetande ha något med det att göra över huvudtaget?
Det kan låta flummigt, men jag använder Sherlock Holmes metod att acceptera det som kan verka orimligt om det är det enda svar som man kan komma fram till efter att ha tagit bort allt annat.
Alltså: var exakt går gränsen för medvetande? Man kunde säga att något måste ha en hjärna för att ha det, men är det korrekt? Alla djur har det rimligtvis, men hur är det med växter? Har de inget medvetande, hur primitivt det än är? Och om man kommer fram till att växter förnimmer något, så verkar det inte ens som att medvetandet är begränsat till levande materia, för är det så stor skillnad på en cell och en kristall? En kristall reproducerar sig ju på sätt och vis.
Medvetandet är ju enormt nerskruvat också i en människohjärna vid narkos och drömlös sömn. Kroppen tar upp syre, smälter maten och dödar mikroorganismer men inget mer. Den mest obetydliga insektshjärna klarar detta.
Om man anser att det finns en helt rationell förklaring till medvetandet så kommer man till paradoxen att medvetande inte är något märkvärdigt utan tvärtom måste finnas i allting ner till universums minsta beståndsdel, fast på den nivån som ett gränsvärde till 0 givetvis.
Jag medger givetvis att detta inte är något direkt bombsäkert bevis naturvetenskapligt sett utan bara en sorts grov deduktion, som jag dock är helt säker på är riktig.