Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
En sista fråga till dig som uppenbarligen hatar det vi pratar om så mycket.
När du gick på din påstådda AA-möten, gjorde du stegen då?
I så fall, vilka steg var det som du hakade upp dig så in i helvete på?
Eller var det traditionerna du hakade upp dig på?
Eller var det "stora boken"?
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Det var inte alls något försök att snärja dig, att komma på dig med någon form av ifrågasättande.
Det var en ganska enkel frågeställning.
1. Har du gjort stegen?, 2. Mår du bra idag?
Bägge har du svarat på, jag tycker det är bra att du mår bra.
Jag för min del har testat att levt utanför programmet, under många år. Och jag var aldrig i närheten av återfall, att jag är motiverat delaktig igen beror på två saker.
1. Det finns gott om folk som behöver hjälp.
2. Jag mår bra av att hjälpa andra.
Hej!
Jo jag tycker faktiskt med hänvisning till ovanstående citat att jag blir ifrågasatt när jag får frågan om mina PÅSTÅDDA möten.
Ja jag håller med dig om att det finns gott om folk som behöver hjälp och stöd. Det är inte tu tal om det. Frågan är vilken hjälp som fungerar. AA hjälper säkert en del människor. Det finns givetvis bra saker med AA. Det jag kan hänga upp mig på när det gäller AA och 12-steg är att det anses hjälpa i princip alla och att alla är lika. Det är helt klart oriktigt. Vidare ska man inte ifrågasätta programmet som sådant eftersom det är felfritt. Misslyckas du så är det DITT fel. Inte programmets.
En följd av ovanstående är att de som vill hjälpa andra, vara sponsorer, för andra beroende är att man då utgår från sig själv och hur man själv blev hjälpt, hur man kände, hur man mådde och vad man behövde göra för inre resa, hur man tänkte. "Mina sponsis ska göra samma stegarbete som jag, de ska göra samma saker, de ska leva efter samma regler som jag." Allt enligt principen; det som funkade på mig måste ju funka på mina sponsis. Det tror jag är en mycket olycklig inställning. Sponsorer som ska "hjälpa" utsatta, sårbara, kanske psykiskt sjuka, förvirrade människor. Dessutom finns det ingen som helst kontroll på hur sjuk eller frisk en sponsor är. Ingen kan ju företräda AA eller föra dess talan. "Vi är alla blott betrodda tjänare."
Jag kände jag var tvungen kommentera när du skrev att DU mår bra av att hjälpa andra. Det ifrågasätter jag inte. Men det jag undrar då; Hur mår de som blir "hjälpta"? Jag läste någonstans att de som sponsrar andra beroende återfaller inte i lika hög grad än icke sponsorer. Jag har ingen källa eller något annat belägg för att det är så. Just därför att de mår bra av att hjälpa andra så återfaller de kanske inte i lika hög grad som andra.
Jag ville med stycket ovan inte attackera dig personligen som sponsor, medmänniska eller som hjälp till andra. Jag ser det mer generellt. Att det kan vara direkt skadligt för vissa männsikor att bli utsatta för "hjälp" från fel sponsorer.
Tack för ordet!