2013-01-04, 18:34
Medlem
Hej igen!

Jag tycker jag mår hyfsat bra idag. Kunde kanske må bättre, men det är helt ok. Jag är nöjd med det så länge. Jag har inte druckit en droppe på snart 2 år. Så det är inga problem på den fronten.

Kunde inte låta bli att le när det kommer kommentarer och frågor som är till för att ifrågasätta mig som person, om jag gjort stegen ordentligt, har någon sponsor, om jag mår bra, att jag är hatisk osv. Det är ett typiskt beteende som kommer fram när argumenten tryter och man tycker att det man tror på är hotat. Då ger man sig på mig som person. Typiskt beteende hos sektmedlemmar.

Drar mig tillbaka för denna gången. Har inte lust att dunka pannan mer blodig för tillfället.

Tack för ordet!
Citera
2013-01-08, 20:36
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Hej igen!

Jag tycker jag mår hyfsat bra idag. Kunde kanske må bättre, men det är helt ok. Jag är nöjd med det så länge. Jag har inte druckit en droppe på snart 2 år. Så det är inga problem på den fronten.

Kunde inte låta bli att le när det kommer kommentarer och frågor som är till för att ifrågasätta mig som person, om jag gjort stegen ordentligt, har någon sponsor, om jag mår bra, att jag är hatisk osv. Det är ett typiskt beteende som kommer fram när argumenten tryter och man tycker att det man tror på är hotat. Då ger man sig på mig som person. Typiskt beteende hos sektmedlemmar.

Drar mig tillbaka för denna gången. Har inte lust att dunka pannan mer blodig för tillfället.

Tack för ordet!

Det var inte alls något försök att snärja dig, att komma på dig med någon form av ifrågasättande.
Det var en ganska enkel frågeställning.

1. Har du gjort stegen?, 2. Mår du bra idag?

Bägge har du svarat på, jag tycker det är bra att du mår bra.

Jag för min del har testat att levt utanför programmet, under många år. Och jag var aldrig i närheten av återfall, att jag är motiverat delaktig igen beror på två saker.

1. Det finns gott om folk som behöver hjälp.
2. Jag mår bra av att hjälpa andra.
Citera
2013-01-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
En sista fråga till dig som uppenbarligen hatar det vi pratar om så mycket.

När du gick på din påstådda AA-möten, gjorde du stegen då?

I så fall, vilka steg var det som du hakade upp dig så in i helvete på?
Eller var det traditionerna du hakade upp dig på?
Eller var det "stora boken"?

Citat:
Det var inte alls något försök att snärja dig, att komma på dig med någon form av ifrågasättande.
Det var en ganska enkel frågeställning.

1. Har du gjort stegen?, 2. Mår du bra idag?

Bägge har du svarat på, jag tycker det är bra att du mår bra.

Jag för min del har testat att levt utanför programmet, under många år. Och jag var aldrig i närheten av återfall, att jag är motiverat delaktig igen beror på två saker.

1. Det finns gott om folk som behöver hjälp.
2. Jag mår bra av att hjälpa andra.

Hej!

Jo jag tycker faktiskt med hänvisning till ovanstående citat att jag blir ifrågasatt när jag får frågan om mina PÅSTÅDDA möten.

Ja jag håller med dig om att det finns gott om folk som behöver hjälp och stöd. Det är inte tu tal om det. Frågan är vilken hjälp som fungerar. AA hjälper säkert en del människor. Det finns givetvis bra saker med AA. Det jag kan hänga upp mig på när det gäller AA och 12-steg är att det anses hjälpa i princip alla och att alla är lika. Det är helt klart oriktigt. Vidare ska man inte ifrågasätta programmet som sådant eftersom det är felfritt. Misslyckas du så är det DITT fel. Inte programmets.

En följd av ovanstående är att de som vill hjälpa andra, vara sponsorer, för andra beroende är att man då utgår från sig själv och hur man själv blev hjälpt, hur man kände, hur man mådde och vad man behövde göra för inre resa, hur man tänkte. "Mina sponsis ska göra samma stegarbete som jag, de ska göra samma saker, de ska leva efter samma regler som jag." Allt enligt principen; det som funkade på mig måste ju funka på mina sponsis. Det tror jag är en mycket olycklig inställning. Sponsorer som ska "hjälpa" utsatta, sårbara, kanske psykiskt sjuka, förvirrade människor. Dessutom finns det ingen som helst kontroll på hur sjuk eller frisk en sponsor är. Ingen kan ju företräda AA eller föra dess talan. "Vi är alla blott betrodda tjänare."

Jag kände jag var tvungen kommentera när du skrev att DU mår bra av att hjälpa andra. Det ifrågasätter jag inte. Men det jag undrar då; Hur mår de som blir "hjälpta"? Jag läste någonstans att de som sponsrar andra beroende återfaller inte i lika hög grad än icke sponsorer. Jag har ingen källa eller något annat belägg för att det är så. Just därför att de mår bra av att hjälpa andra så återfaller de kanske inte i lika hög grad som andra.

Jag ville med stycket ovan inte attackera dig personligen som sponsor, medmänniska eller som hjälp till andra. Jag ser det mer generellt. Att det kan vara direkt skadligt för vissa männsikor att bli utsatta för "hjälp" från fel sponsorer.

Tack för ordet!
Citera
2013-01-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Hej jag har en fråga hur många av är har på FB går på AA eller NA eller har gått.
Vad tycker ni?? är det bra är skit??

Vill gärna veta lite
Jag går minst 2 gånger i veckan har hittat en bra grupp jag trivs i.

Kör på om det funkar för dig
Senast redigerad av imz 2013-01-08 kl. 23:02.
Citera
2013-01-08, 23:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imz
Kör på om det funkar för dig

Härlig inställning. synd bara att den är så sällsynt.
Citera
2013-01-09, 09:41
Medlem
Motherships avatar
Citat:

Tack för ordet!

Det första citatet, var innan jag faktiskt förstod att du hade rätt så vettiga åsikter, om än att de skiljer sig åt från mina.

Det andra var ett konstaterande från min sida.

Jag tycker att det är bra att du mår bra.

Jodu, de jag sponsrar eller hjälper på andra sätt mår bra av mitt stöd - precis som jag när jag är osjälvisk mår bra av att hjälpa andra.
Citera
2013-01-09, 09:45
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Hej!

Jo jag tycker faktiskt med hänvisning till ovanstående citat att jag blir ifrågasatt när jag får frågan om mina PÅSTÅDDA möten.

Ja jag håller med dig om att det finns gott om folk som behöver hjälp och stöd. Det är inte tu tal om det. Frågan är vilken hjälp som fungerar. AA hjälper säkert en del människor. Det finns givetvis bra saker med AA. Det jag kan hänga upp mig på när det gäller AA och 12-steg är att det anses hjälpa i princip alla och att alla är lika. Det är helt klart oriktigt. Vidare ska man inte ifrågasätta programmet som sådant eftersom det är felfritt. Misslyckas du så är det DITT fel. Inte programmets.

En följd av ovanstående är att de som vill hjälpa andra, vara sponsorer, för andra beroende är att man då utgår från sig själv och hur man själv blev hjälpt, hur man kände, hur man mådde och vad man behövde göra för inre resa, hur man tänkte. "Mina sponsis ska göra samma stegarbete som jag, de ska göra samma saker, de ska leva efter samma regler som jag." Allt enligt principen; det som funkade på mig måste ju funka på mina sponsis. Det tror jag är en mycket olycklig inställning. Sponsorer som ska "hjälpa" utsatta, sårbara, kanske psykiskt sjuka, förvirrade människor. Dessutom finns det ingen som helst kontroll på hur sjuk eller frisk en sponsor är. Ingen kan ju företräda AA eller föra dess talan. "Vi är alla blott betrodda tjänare."

Jag kände jag var tvungen kommentera när du skrev att DU mår bra av att hjälpa andra. Det ifrågasätter jag inte. Men det jag undrar då; Hur mår de som blir "hjälpta"? Jag läste någonstans att de som sponsrar andra beroende återfaller inte i lika hög grad än icke sponsorer. Jag har ingen källa eller något annat belägg för att det är så. Just därför att de mår bra av att hjälpa andra så återfaller de kanske inte i lika hög grad som andra.

Jag ville med stycket ovan inte attackera dig personligen som sponsor, medmänniska eller som hjälp till andra. Jag ser det mer generellt. Att det kan vara direkt skadligt för vissa männsikor att bli utsatta för "hjälp" från fel sponsorer.Tack för ordet!
Du anar inte hur rätt du har i det fetstilta.
Citera
2013-01-09, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Du anar inte hur rätt du har i det fetstilta.

Hej The Master!

Jo, jag tror jag kan ana hur illa det kan gå med fel sponsor. Tyvärr överträffar ofta verkligheten dikten. Så jag har, som du skriver, antagligen ingen aning om hur fel det kan bli.

Jag hade ingen sponsor när jag gick på AA. Så jag har inga personliga erfarenheter av att ha en sponsor. Däremot har jag bekanta som har/har haft mer eller mindre kloka sponsorer. Dessutom så säger ju sunda förnuftet att det kan bli hur tokigt som helst när medlemmar i AA sitter och definierar och ställer diagnos på sin egen sjukdom och till på köpet ska hjälpa andra med detsamma. Hua!

Tack för ordet!
Citera
2013-01-10, 14:07
Medlem
Citat:
Det första citatet, var innan jag faktiskt förstod att du hade rätt så vettiga åsikter, om än att de skiljer sig åt från mina.

Det andra var ett konstaterande från min sida.

Jag tycker att det är bra att du mår bra.

Jodu, de jag sponsrar eller hjälper på andra sätt mår bra av mitt stöd - precis som jag när jag är osjälvisk mår bra av att hjälpa andra.

Hej Mothership!

Jo jag förstod att det var en kommentar till tidigare inlägg.

Att en sponsor mår bra av att hjälpa och guida en sponsi genom stegen och att en sponsi mår bra av sponsorns stöd ligger i sakens natur; den indoktrinering som båda parter utsätts för i 12-steg. Gör man stegen rätt med hjälp av en sponsor så utlovas ju ett "bra mående" hos båda parter. Det är ju det som utlovas i stegen och i Stora boken.

Att "må bra" är därför viktigt i rörelsen. Det är ju det resultatet man önskar genom mötesgående och bra stegarbete. Därför är det också viktigt att tala om att man "mår bra" så ofta man kan. Annars har man ju inte gjort rätt. Ingen vill väl tala om att man mår dåligt för att man fuskat med stegarbetet och mötesgåendet?

Tack för ordet!
Citera
2013-01-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Sluta agera talesperson för AA. Hittills har du inte en siffra rätt och allra minst i detta fall. Av de möten jag besökt har jag aldrig stött på dessa åsikter du talar om här på flashback.

Det du säger är alltså inte sant. Om du läst den bok du påstår att du kan så hade du sett redan i början att boken talar om storkonsumenter "som till och med kan behöva läkarvård" men som kommer att kunna "skära ner" på sin konsumtion. Eller sluta helt om de så vill. Alltså är det inte alls svart eller vitt. Men har du beroendesjukdomen är det en annan femma. Och de första 64 sidorna i boken handlar om att hjälpa läsaren att avgöra själv om detta stämmer för honom eller henne.

Så alltså är det inte svart eller vitt. Det är väldigt nyanserat. Bara för att du råker konsumera för mycket sprit eller droger är du inte alkoholist eller narkoman, vilket jag skriver om här:

https://www.flashback.org/t2028001p3

Förstår du skillnaden?

Hej LuminorBase!

Ja jag förstår skillnaden! Det är ju för tusan det jag säger som du hänvisar till i din länk! Vem är det som inte förstår?

Hos AA pratas det som den DÖDLIGA progressiva sjukdomen som vi lider av! Gör vi inte som Stora boken och stegen säger så DÖR vi! Det sägs att vi ska se till LIKHETERNA! Man gör ingen skillnad på folk. Programmet och stegen passar ALLA! Misslyckas man så är det INTE programmets fel utan den ENSKILDES fel! Man ska hela tiden presentera sig som ALKOHOLIST och man är MAKTLÖS. Så sägs det på möten och i Stora boken. Vad du har gått på för möten har jag ingen aning om.

Jag är övertygad om att det runt om på mötena i världen sitter tusentals människor som INTE är alkoholister, men de får lära sig det jag skrev ovan. De indoktrineras att tro på dyngan som sprids på mötena. Det är en mycket dålig syn på människor! Det är kontraproduktivt!

Tack för ordet!
Citera
2013-01-10, 15:18
Medlem
rantaruntiringis avatar
Vad innebär begreppet "andlighet" om man skär bort religion helt?
Citera
2013-01-10, 16:26
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Vad innebär begreppet "andlighet" om man skär bort religion helt?

För mig är det att jag har kontakt med mina innersta känslor, att jag vågar lita på min intuition.
Att jag känner ro, i mig...
Att det finns en mening och en plan med allt jag gör, och allt som händer mig.

Jag tillhör ingen religion, faktum är att jag tycker att det är märkligt att organisera personlig tro, den är som sagt personlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in