2026-08-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesiVassen
Det var fem år sedan jag skrev i den här tråden nu. Jag kom att tänka på NA häromdagen och min process att gå ur sekten. Jag läste mina inlägg här igen och jag håller med mig själv än idag. NA är en sekt och man gör bäst i att hålla sig långt borta från tolvstegsrörelsen. AA är inte bättre och inte heller alla andra XA-grupper som fokuserar på diverse problem. De håller kvar människor i ett livslångt “program” där de inte tillåts ge sig själva cred för sin egen utveckling. De lär sig att se sig som livslångt sjuka människor som behöver gemenskapen för att inte balla ur. Sanningen är ofta långt därifrån. Människor kan utvecklas och växa. Det kräver mycket arbete och ofta mycket tid, men det går att ha ett pissigt liv och destruktiva mönster och sedan utvecklas.

Denna gång jag skriver här blir det nog ännu mera wall of text än förra gången.

Jag ville skriva här igen, kanske för att visa att såna som jag finns. Vi som hoppat av och tagit oss ur sekten. Jag tror nog att jag igen kommer få svar från medlemmar som har invändningar mot det jag skriver.

På tal om invändningar - i NA så är det ett begrepp som beskriver invändningar mot programmet och tillfrisknandet. Alltså, kritiska tankar mot programmet. Vi behöver göra oss av med våra invändningar, ta upp dem med vår sponsor eller be Gud avlägsna dem, för att kunna tillgodogöra oss programmet. Invändningar är ett ord inom NA för sjukdomens manipulation. Det finns inga begrepp som beskriver en rent intellektuell kritik av programmet.

Jag har glömt så många begrepp och ord men läste om en del texter idag. Det känns så avlägset nu så att jag glömt hur allting fungerade, men vissa saker minns jag. Det är väldigt lätt att inte uppfatta sekterismen i början, den kommer successivt. När den inträffar är man så djupt insyltad i deras tänkande och begrepp att man är kognitivt inlåst. Man inser inte att man blivit en sektmedlem, för tänkandet känns som en del av ens eget tänkande. Men när man har ett tänkande som egentligen inte är ens eget, som inte grundar sig i ett riktigt tänkande utan snarare är en del av en hjärntvätt, så drabbas man regelbundet av kognitiv dissonans i möte med världen. Jag tror att många gamla XA-medlemmar som delar med sig av hur deras sjukdom är aktiv egentligen lider av kognitiv dissonans. Det känns ungefär på samma sätt. Som en bottenlös förvirring, som någonting hotfullt finns runt hörnet. Kognitiv dissonans ger i sin tur ångest och rädsla.
Jag fortsatte gå på möten för att bota min kognitiva dissonans. Jag behövde påminna mig om “programmet”. Jag behövde få känslan av att jag visst gick rätt väg. Jag minns hur lättad och ren i sinnet jag kunde känna mig efter ett möte. Som om alla mina snurriga tankar lugnade sig och jag visste var jag hörde hemma. Det är så det känns att bli hjärntvättad. Det är en stundvis skön känsla. Att återkomma till sekten är skönt. Det är därför folk är kvar. Ångesten över den kognitiva dissonansen är lätt att tillskriva själva sjukdomen, eftersom man tror att denna ständigt försöker ta över ens tänkande. Det gör det väldigt svårt att förstå att det egentligen kanske är ens egen vilja, ens eget tänkande, som uppfattar att någonting inte står rätt till.
Jag var extremt intolerant mot budskap som gick emot det jag lärt mig i NA när jag var medlem. Jag drabbades av kognitiv dissonans men beskrev det snarare som att min sjukdom “aktiverades”. Kanske någon gav mig den reaktionen genom att påstå att jag inte alls kommer vara livslångt sjuk eller att vissa med beroendesjukdom kan återgå till en normalkonsumtion. Allting sådant var livsfarligt för mig, för det kunde leda till återfall som i sig skulle leda till min död. Jag kunde även få kognitiv dissonans av att jag själv tänkte tankar om att jag inte ville vara fast i NA-medlemskapet, att jag ville expandera min intellektuella kapacitet eller mina livserfarenheter mot ett håll som inte var förenligt med programmet. Att jag egentligen ville vara intellektuellt eller känslomässigt fri. Eftersom jag lärde mig att min sjukdom är “listig”, att den försöker styra mig bort från NA:s lösning på de mest subtila vis, trodde jag att dessa önskningar och infall var sjukdomen som pratade. Jag värderar egentligen väldigt högt att få nya intryck, tänka nya tankar och få nya livserfarenheter. NA var som att gå i en själsligt förtida pension. Jag minns att jag kunde sörja det ibland. Då påminde min sponsor mig om hur jag borde vara tacksam för att jag över huvud taget lever.

NA verkar vara frivilligt och det är ett argument som återkommer om varför de inte är en sekt. “Ingen tvingar någon hit”, "ingen tvingar dig att stanna kvar". De som är nya uppmanas att “ta vad du vill och lämna resten”. Sekterism handlar inte om tvång. Tvärtom, sekter påverkar människor med helt andra medel än uppenbart tvång. De påverkar människor känslomässigt och kognitivt.
Ett talesätt inom NA är att “det är bättre att bli hjärntvättad av NA än vad droger”. Det står till och med i deras vita häfte som de ger till nykomlingen och jag har hört det talesättet i flera delningar genom åren.

Varje möte läses samma läskort upp, när jag var medlem kunde jag dem utantill eftersom jag hört dem så många gånger. En mening lyder: “Vi kan bara behålla det vi har genom att ge bort det”. Det låter ganska harmlöst, ödmjukt till och med, men det är exakt denna tanke som gör NA till en sekt. Man förväntas fortsätta vara medlem för evigt, för om man går ur så kan man inte behålla det man har. Man kommer då att återgå till sjukdomen. Det finns bara två val i NA - att fortsätta med programmet eller att ta återfall och dö. Medlemmar kanske kan tala låtsasödmjukt om att det finns andra vägar, men för medlemmen själv är det bara NA som gäller.

Hjärntvätt handlar om att bygga om språket, normalisera nya begrepp och ge dem ny innebörd. Det stänger in tänkandet i en loop som alltid leder tillbaka till samma slutsatser, sektens slutsatser. Det gör att sekter med små nyanser i språket kan styra människor, så små nyanser att någon utanför sekten inte ens uppfattar dem.
Jag ska ge er ett exempel, ett tankeexperiment. Tänk att en sektmedlem ska lyckas tänka tanken: “Jag vill gå ur NA”.
Att ta återfall har NA döpt om till att “gå ut”. Det ligger ju spöklikt nära att "gå ur" och tanken på att gå ur är otroligt farligt för en NA-medlem.
I många steg så lär man sig sortera mellan sin egenvilja och Guds vilja. Att styras av egenvilja leder tillbaka till sjukdomen, enligt NA. Hur nära ligger inte begreppen egenvilja och egen vilja? Bara ett mellanslag ifrån varandra.

Det är kanske lätt att se mina exempel som nästintill konspiratoriska. Men jag har varit med i sekten och jag vet exakt hur programmet programmerar om tänkandet. Begrunda att du ständigt förhåller dig till dessa begrepp - att “gå ut” och att styras av “egenvilja”. Båda dessa begrepp är förenat med att dö i sjukdomen. Tänk då vad svårt det är att lyckas tänka tanken att man har en egen vilja att gå ur NA. Och tänk vad rädd min sponsor blev när jag en dag sa: “Jag vill gå ur NA”. Min sponsor fruktade för mitt liv. För mig var det det första helt egna beslutet jag hade fattat på flera år.

Idag är jag ändå glad att jag var medlem. Eftersom det var så länge sedan har ilskan försvunnit. När jag gick ur kändes det som om NA hade slösat bort flera år av mitt liv, men nu känns de åren som en ganska intressant parentes i mitt liv. Jag lärde mig så mycket från gemenskapen. Jag lärde mig om sekterism, hjärntvätt, grupptänk och konformitet.

På det viset kan man ju säga att jag än idag är tacksam till NA. Tänk vad mycket jag lärt mig av dem.

Till den som vill lämna sekten:
Jag vill uppmana alla som värderar intellektuell, kognitiv och känslomässig frihet att lämna NA. Men gör det ansvarsfullt. När man har tänkt på sitt tidigare beroende som en sjukdom så tenderar man att ta svårare återfall ifall man går tillbaka till att t.ex dricka alkohol, så använd inte utträdet ur XA som en ursäkt att börja igen. Bara för att du inte är sjuk i en livslång beroendesjukdom betyder inte det att du kan dricka eller droga som om du inte har haft några problem. Dels har du uppenbarligen haft problem, dels har du påverkats av en sekt som gjort svåra återfall till en självuppfyllande profetia. Bestäm dig istället för att bevisa för de där fåntrattarna att det går att vara drogfri utan dem. Skaffa psykoterapeutiskt stöd av någon som har en riktig legitimation, skaffa psykiatrisk hjälp om du har psykiatrisk samsjuklighet och bestäm dig för att bevara din nykterhet även utanför XA. Det är en lång process att avprogrammera sig och komma till sina egna slutsatser om sig själv och sitt liv. Ge dig själv tid och håll dig nykter.

Bumpar det här intressanta inlägget med en kvinna på YT som gjort många videor där hon analyserar och förklarar hur 12 stegsprogrammen är farliga sekter. Bra innehåll och skarpt av dig att fatta det.

https://youtu.be/5pbynF8ciGE
Citera
2026-08-26, 10:37
Medlem
Det finns nog lika många olika erfarenheter som det finns alkoholister/narkomaner. Jag själv är en nykter alkoholist som aldrig hade klarat av att hålla mig ifrån alkoholen de första åren utan AA. När jag efter 2-3 år kände att jag klarade av att "stå på egna ben" så slutade jag bara gå på möten. Det är idag 10+ år sedan jag tog sista fyllan och säkert en 7-8 år sedan jag var på ett AA möte. Ingen har någonsin försökt få mig att komma tillbaks på möten eller försökt hjärntvätta mig.

De som upplever AA som en sekt måste ha hamnat hos grupper med ganska sjuka människor som hänger upp sin egen nykterhet på andra och vill ha kvar dessa människor i gemenskapen.

Jag tackar AA för mitt liv i nykterhet, eller rättare sagt de andra alkoholisterna som jag träffade 1-2 gånger i veckan under min tid i AA.
Citera
2026-08-26, 19:55
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Det finns nog lika många olika erfarenheter som det finns alkoholister/narkomaner. Jag själv är en nykter alkoholist som aldrig hade klarat av att hålla mig ifrån alkoholen de första åren utan AA. När jag efter 2-3 år kände att jag klarade av att "stå på egna ben" så slutade jag bara gå på möten. Det är idag 10+ år sedan jag tog sista fyllan och säkert en 7-8 år sedan jag var på ett AA möte. Ingen har någonsin försökt få mig att komma tillbaks på möten eller försökt hjärntvätta mig.

De som upplever AA som en sekt måste ha hamnat hos grupper med ganska sjuka människor som hänger upp sin egen nykterhet på andra och vill ha kvar dessa människor i gemenskapen.

Jag tackar AA för mitt liv i nykterhet, eller rättare sagt de andra alkoholisterna som jag träffade 1-2 gånger i veckan under min tid i AA.

Jag tror du sammanfattar det väl även om jag personligen inte har erfarenhet av AA. Men det man har hört från olika personer med kontakt med AA så verkar det var som du skriver. Det beror på vilken AA grupp man hamnar, och bra grupp låter sina medlemmar att prova sina egna vingar.
Citera
2026-08-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Bumpar det här intressanta inlägget med en kvinna på YT som gjort många videor där hon analyserar och förklarar hur 12 stegsprogrammen är farliga sekter. Bra innehåll och skarpt av dig att fatta det.

https://youtu.be/5pbynF8ciGE
Jag kan bara säga så här att jag hade denna sjukdom långt innan jag visste vad NA var och har aldrig använt alkohol och droger på ett normalt sätt så som andra gjorde. Mina sista återfall hade inget att göra med NA, och det blev bara jävligare för varje gång. Jag tog återfall på återfall TROTS att jag gick på möten flera gånger i veckan. Nu går jag på möte i princip dagligen och mår bättre än någonsin! Jag vet att jag är sjuk, eftersom jag börjar tänka på droger direkt om jag inte går på möten. NA är inte för alla och jag respekterar det, men att kalla det en sekt är ganska fult beteende då det funkat som sista lösning för många beroende som redan provat allt annat. Många på NA försöker övertala mig att göra stegen vilket jag inte gillar men jag tackar bestämt nej till det. Jag gillar gemenskapen och det fungerar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in