2013-01-11, 10:24
Medlem
rantaruntiringis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
För mig är det att jag har kontakt med mina innersta känslor, att jag vågar lita på min intuition.
Att jag känner ro, i mig...
Att det finns en mening och en plan med allt jag gör, och allt som händer mig.

Jag tillhör ingen religion, faktum är att jag tycker att det är märkligt att organisera personlig tro, den är som sagt personlig.

Ok, låter ju gött ju.
Citera
2013-01-11, 10:26
Medlem
rantaruntiringis avatar
En kritik jag har mot Programmet är deras upphaussande av hur illa det går om man går tillbaka/tar återfall. Fängelse institution eller död, eller vad de säger. Tror fan det blir nån form av självuppfyllande profetia, man indoktrineras att tro det, nästan programmeras.

Alla (inom rörelsen) som tar återfall vittnar om att ha fuckat upp precis allting och det på mycket kort tid. Jag själv har aldrig haft så bisarra återfall som jag haft efter jag kom i kontakt med Rörelsen, innan tog jag inte allvarligt på det så höll det ändå på en sjysst nivå. Det var dumt liksom, så. Kanske en sjukskrivning på jobbet men inget världsomvälvande. Nu finns inga gränser, känner liksom som att "nu kör jag medan jag ändå håller på, jag har ändå fuckat upp allt". Har hört nån annan uttrycka sig som att "innan kunde man lyckligt ovetandes ta återfall men nu när jag har Programmet så vet jag hur illa det är/går, att det liksom är kört".

Vet inte men jag tycker man blir lite hjärntvättad faktiskt. Och det är väl inte enda exemplet på det.

Jag försöker alltså inte skylla mina eller nån annans återfall på Programmet men tror den upphaussade panik-hållningen påverkar negativt.
Citera
2013-01-11, 10:58
Medlem
RealNeverminds avatar
Jag tänker direkt att det kanske är att du befinner dig i ett mer utvecklat beroende och det är därför du kom i kontakt med programmet. Jag menar, innan man har några problem så känns ju AA/NA inte så aktuellt. När man sedan har sjunkit tillräckligt långt ner och ser AA/NA som en lösning då har man ju utvecklat denna "progressiva och fortskridande sjukdom" och då kommer återfall naturligtvis bli värre.

Däremot så tror jag att somliga människor kan gå tillbaka till att använda framgångsrikt. Det går inte att generalisera alkoholisten och narkomanen på det viset. Jag vet, om än väldigt få, människor som provat det och det funkar. Det finns väldigt mycket klyshor och annat i detta program, det handlar dock om att se saker för vad de är och inte fastna på detaljer.

Sedan innan någon får för sig att börja dricka eller använda droger igen, har ni provat att använda droger framgångsrikt en eller två gånger och sedan misslyckats. Låt då för säkerhetens skull bli att prova igen. För har du inga problem med alkohol/droger så har du inga problem att låta bli dom heller.
Citera
2013-01-11, 17:31
Medlem
rantaruntiringis avatar
Jag har även mycket svårt att gå med på sjukdomsaspekten, finns gör den för det är ju nåt som "drabbar" vissa men inte andra. Men hur den används ör sjukt. Man sägs vara helt i dess våld, maktlös, sakna egen vilja. Man kan inte ens hållas ansvarig för hur det har sett ut eller vad man gjort för det var Sjukdomen. Allt går att skylla på den. Man var "mycket sjuk i sjukdomen". Snacka om offerkofta. Plus smitande ifrån ansvar. Man har inte haft nån egen del i sitt knarkande/missbruk utan det är genetiskt. Så påpassligt.
Citera
2013-01-12, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Jag har även mycket svårt att gå med på sjukdomsaspekten, finns gör den för det är ju nåt som "drabbar" vissa men inte andra. Men hur den används ör sjukt. Man sägs vara helt i dess våld, maktlös, sakna egen vilja. Man kan inte ens hållas ansvarig för hur det har sett ut eller vad man gjort för det var Sjukdomen. Allt går att skylla på den. Man var "mycket sjuk i sjukdomen". Snacka om offerkofta. Plus smitande ifrån ansvar. Man har inte haft nån egen del i sitt knarkande/missbruk utan det är genetiskt. Så påpassligt.

Även om det är en sjukdom så har man inte rätt att bete sej hur som helst och sedan skylla på att det är en sjukdom, för det är fortfarande "den sjukes" ansvar att ta ansvar för sin sjukdom.
Är man nöt allergiker bör man inte nötter, är man beroende bör man inte ta droger.

Det är lättare (tycker iaf jag) att hålla sej nykter om jag ser det som en sjukdom eller allergi, då vet jag att jag inte kan ta något. Inga krussiduller, hmm kan jag ta lite? bara en? bara idag?.. Nej det kan jag inte för jag är beroende och tål inte.

Han en fin kväll alla där ute!
Styrkekramar till alla som kämpar för att hålla sej drofria
Citera
2013-01-12, 04:15
Medlem
christerys avatar
Ähh, "man måste dö och man måste välja" är enklare.

Säg det åt en som är nere i skiten och en som för tillfället är på topp pga AA/NA så får man lite olika respons.

Obotligt sjukdom som du själv förorsakat, och bragt mycket elände över din familj.. Så jävla trösterikt.

En säger, nu skiter jag i detta och den andra att AA/NA hjälpte till hela vägen.

Vem borde man egentligen hjälpa av medmänsklighet.
Citera
2013-01-12, 08:43
Medlem
rantaruntiringis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ähh, "man måste dö och man måste välja" är enklare.

Säg det åt en som är nere i skiten och en som för tillfället är på topp pga AA/NA så får man lite olika respons.

Obotligt sjukdom som du själv förorsakat, och bragt mycket elände över din familj.. Så jävla trösterikt.

En säger, nu skiter jag i detta och den andra att AA/NA hjälpte till hela vägen.

Vem borde man egentligen hjälpa av medmänsklighet.

Förstår inte riktigt vad du menar vilket känns synd för jag jag tycker det ändå verkar vara nåt intressant du säger.
Citera
2013-01-12, 12:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar vilket känns synd för jag jag tycker det ändå verkar vara nåt intressant du säger.

Läs den baklänges sats för sats om det blir enklare. Det beror helt på var man är. I kolgruvan eller på räkmackan. (skojjar bara, kanske är dålig på att uttrycka mig i tal eller skrift.)

Hur man tar sig ur gruvan skter jag i, funkar det så kör på det.

Eller var det "du måste dö och du måste välja"... vilka andra MÅSTEn finns det?
Citera
2013-01-12, 12:26
Medlem
rantaruntiringis avatar
Citat:
Läs den baklänges sats för sats om det blir enklare. Det beror helt på var man är. I kolgruvan eller på räkmackan. (skojjar bara, kanske är dålig på att uttrycka mig i tal eller skrift.)

Hur man tar sig ur gruvan skter jag i, funkar det så kör på det.

Eller var det "du måste dö och du måste välja"... vilka andra MÅSTEn finns det?

"Här måstes ingenting!" brukar jag besvara krav med när jag är på bus- och uppstudsightshumör.
Rent krasst så tror jag att det enda måstet som man egentligen måste är.... (wait for it, wait for it...) ANDAS. Det måste man göra, vare sig man vill eller ej, det sker bara. I övrigt så "måstes ingenting!".
Citera
2013-01-12, 15:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
"Här måstes ingenting!" brukar jag besvara krav med när jag är på bus- och uppstudsightshumör.
Rent krasst så tror jag att det enda måstet som man egentligen måste är.... (wait for it, wait for it...) ANDAS. Det måste man göra, vare sig man vill eller ej, det sker bara. I övrigt så "måstes ingenting!".

Tja då dör du. Men du har valt att inte andas.

Förstår du vad jag menar. Man måste dö och man måste välja. Resten är upp till dig.
Citera
2013-01-12, 18:13
Medlem
Citat:

Förstår du vad jag menar. Man måste dö och man måste välja. Resten är upp till dig.

Man måste födas, man måste välja och man måste dö
Citera
2013-01-12, 20:31
Medlem
rantaruntiringis avatar
Citat:

Ok men jag tror att själva grejen med ordvitsandet utgår ifrån nån på nåt vis säkerställd kunskap om att man i i realiteten inte KAN sluta andas (tills död). Det är ju nåt man brukar säga om nån slags överlevnadsinstinkt eller dödsångest vilka man saknar kontroll över totalt.

Haha känd mig som värsta party-poopern nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in