Citat:
Ursprungligen postat av rantaruntiringi
Jag har även mycket svårt att gå med på sjukdomsaspekten, finns gör den för det är ju nåt som "drabbar" vissa men inte andra. Men hur den används ör sjukt. Man sägs vara helt i dess våld, maktlös, sakna egen vilja. Man kan inte ens hållas ansvarig för hur det har sett ut eller vad man gjort för det var Sjukdomen. Allt går att skylla på den. Man var "mycket sjuk i sjukdomen". Snacka om offerkofta. Plus smitande ifrån ansvar. Man har inte haft nån egen del i sitt knarkande/missbruk utan det är genetiskt. Så påpassligt.
Även om det är en sjukdom så har man inte rätt att bete sej hur som helst och sedan skylla på att det är en sjukdom, för det är fortfarande "den sjukes" ansvar att ta ansvar för sin sjukdom.
Är man nöt allergiker bör man inte nötter, är man beroende bör man inte ta droger.
Det är lättare (tycker iaf jag) att hålla sej nykter om jag ser det som en sjukdom eller allergi, då vet jag att jag inte kan ta något. Inga krussiduller, hmm kan jag ta lite? bara en? bara idag?.. Nej det kan jag inte för jag är beroende och tål inte.
Han en fin kväll alla där ute!
Styrkekramar till alla som kämpar för att hålla sej drofria