2012-12-11, 21:50
Bannlyst
Alla gamla knarkare och alkisar som har blivit "omvända" av AA och liknande är övertygade om att alla har samma oförmåga att ta droger i måttliga mängder som de själva hade.
Citera
2012-12-12, 11:02
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alla gamla knarkare och alkisar som har blivit "omvända" av AA och liknande är övertygade om att alla har samma oförmåga att ta droger i måttliga mängder som de själva hade.

Inte alls, jag är helt övertygad att de flesta inte är som jag.
Det finns dessutom en hel del människor inom 12 stegsprogrammet, som egentligen inte har min sjukdom - men var "tunga användare"

Nåväl, alla är välkomna, som har en önskan att sluta använda, jag koncentrerar mig på mig och mitt beroende, och mitt tillfrisknande
Citera
2012-12-12, 11:26
Medlem
apeofspaces avatar
Jag förstår inte heller varför du skulle sluta ?

anledningen kanske skulle vara att du riskerar att få problem med samhället om nån idiot vill rädda dig eller få problem med lagen eller skulder kanske. Det eller att det blir livskris och du fastnar eller så.
Känns iofs lite fel att fixa nåt som faktiskt fungerar. Mår du bra är det väl bra ?
Senast redigerad av apeofspace 2012-12-12 kl. 11:36.
Citera
2012-12-12, 11:50
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Tvärt om vännen, jag ska visa dig varför du har fel.
De allra flesta Svenskar kan hantera sina droger. ca 700 000 Svenskar uppges vara i riskzonen för dricka (eller knarka) för mycket. Det finns 7.2 miljoner (ca) Svenskar över 18 år. Alltså ca var tionde vuxen anses ligga i riskzonen.

Av de 10% kanske MAX 20% (och jag tror jag tar i här) har beroendesjukdomen. (gissar!) (Alltså 140 000 personer). Av dem lever 30 000 som tunga narkomaner. (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4322552)

Om mina siffror gäller så kanske 1.5% av Sverges befolkning har beroendesjukdomen. (Eller genetik som gör dem sannolika att utveckla den beroende på hur man ser på det, forskningen är otydlig.)

Så alltså är den grava majoriteten inte alls beroendesjuka. Och den GRAVA majoriteten av storkonsumenter är inte heller narkomaner/alkohlister i vår mening.

Så alltså har du fel. (Quod Erad Demonstrandum)
Citera
2012-12-12, 20:30
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase

Av de 10% kanske MAX 20% (och jag tror jag tar i här) har beroendesjukdomen. (gissar!) (Alltså 140 000 personer). Av dem lever 30 000 som tunga narkomaner.

räknas som tung narkomani när man injicerar droger regelbundet.
Citera
2012-12-13, 09:05
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
räknas som tung narkomani när man injicerar droger regelbundet.

Så här skriver CAN.

Citat:
Hur många använder narkotika i Sverige?
Det finns inget enkelt sätt att avgöra exakt hur många personer med narkotikamissbruk det finns i Sverige, dessutom kan man mena flera olika saker när man talar om ”personer med narkotikamissbruk”. Ska man enbart räkna personer som använder narkotika så gott som dagligen eller ska man även inkludera dem som bara använder narkotika då och då? Exempelvis svarar i frågeundersökningar ungefär 150 000 svenskar att de använt cannabis åtminstone en gång under senaste året. Detta säger dock inte så mycket om allvarligare former av missbruk. I dagligt tal syftar missbruk snarare på ett relativt omfattande drogintag som leder till någon form av skador.

Vid tre tillfällen har det gjorts beräkningar för att skatta antalet ”tunga missbrukare” i Sverige. Med detta avses personer som injicerar narkotika eller använder narkotika dagligen eller så gott som dagligen, oavsett intagningssätt. Enligt dessa studier fanns det ca 15 000 tunga missbrukare år 1979. 1992 hade de ökat till 19 000 och 1998 beräknades antalet till 26 000. Andelen kvinnor har varit tämligen stabil i undersökningarna och legat runt en knapp fjärdedel alla tre åren.

Utifrån de ovan presenterade uppgifterna blir den genomsnittliga årliga ökningstakten 2 % 1979-1992 och 6 % 1992-1998. Det betyder att nyrekryteringen var förhållandevis stor under 1990-talet. Samtidigt är det alltfler som använt narkotika under lång tid. År 1979 hade 19 % använt narkotika under 10 år eller mer medan över hälften hade gjort så 1998 och medelåldern ökade från 27 till 35 år.

Dessvärre saknas färska jämförbara skattningar av det tunga missbruket, men en analys av tillgängliga indikatorer som speglar allvarligare former av missbruk tyder på att dagens antal kan vara är av ungefär samma storleksordning som det som uppmättes 1998, med en topp strax efter millennieskiftet. Missbruksutredningen (2010) återger resultat som under våren 2010 ännu var opublicerade och i denna studie skattades antalet tunga missbrukare till drygt 29 000. Denna skattning är dock inte fullt jämförbar med den från 1998, men väl den mest aktuella vi har att tillgå.

Källor:
CAN (2009). Drogutvecklingen i Sverige 2009. CAN rapportserie 117. Stockholm: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
Missbruksutredningen (2010). Bättre vård och stöd för individen. Om ansvar och tvång i den svenska missbruks- och beroendevården. En diskussionspromemoria från Missbruksutredningen (S 2008:04). Stockholm: Statens offentliga utredningar.
Olsson B, Adamsson Wahren C och Byqvist S (2001). Det tunga narkotikamissbrukets omfattning i Sverige 1998. MAX-projektet, delrapport 3. Rapportserie nr 61. Stockholm: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.
Svaret uppdaterat: April 2010

Så allt jag skrev bygger på uppskattningar och kvalificerade gissningar. Poängen var att belysa att såna som jag absolut inte är den vanliga svensken, eller ens den vanliga knarkare. Inte ens den vanliga missbrukaren - vi narkomaner är en väldigt liten grupp människor i Sverige.
Citera
2012-12-15, 20:56
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG0
Enligt vem då ?
Din morsa ?
Haha, please....

TS: Helt rätt av dig, folk är så livrädda att inte vara korrekta så de får panikattacker över allt möjligt skit nu för tiden.
Klart som fan att man ska ta lite av vad man gillar då man känner för det om man har det inom kontroll.

Alla är herre över sitt eget liv, oavsett vad de "korrekta" anser om våra liv. Dom kan suga min röv för jag bryr mig inte vad dom tycker om något alls.

Jag håller verkligen med dig att man är herre över sitt eget liv och att folk bryter ut i panik för minsta lilla.
Citera
2012-12-15, 20:58
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Och detta vet du genom att ha analyserat åtminstonde majoriteten av varje knarkare på denna jord?
Eller är det måhända så att du bara gissar?

Lever själv ett fullt normalt liv, pluggar IT för stunden och lever gott med min flickvän.
Kastar i mig diverse droger på helgerna efter tycke (hallucinogener, röka, div. centralstimulanter, alkohol, lustgas etc) och livet flyter på bra.

Så dina egna fördomar kan du ta och trycka upp i arslet.

Så man är inte ensam om man ha ett sunt förhållande till droger, härligt!
Citera
2014-09-14, 11:53
Moderator
Morfar-52s avatar
En fråga som vi missbrukare alla har ställt oss själva. Med varierande svar, ofta beroende på var i vår drogfrihet vi befinner oss.
Svaret i början kan ofta bli: Varför ska jag bli drogfri? Mår så dåligt och vad fan, jag skiter i det här!
Frågan som man ska ställa till sig själv och fundera mycket på tror jag är:
För vem eller för vilka ska jag bli drogfri?
Svaret som jag har för min egen del är att jag ska vara drogfri bara för MIN egen skull. Inte för familj, vänner eller arbetets skull. Bara för min skull, inget annat.
Tror att många faller på denna frågeställning och tar fel beslut. Missbrukaren i oss ligger ständigt och lurar. Minsta anledning kan leda till återfall om man inte har den benhårda inställningen att jag bara är ren för min egen skull.
Att sedan familj, vänner och arbete också mår bra är en ren sidovinst och är uppmuntrande för mitt fortsatta drogfria liv.
Citera
2014-09-15, 10:11
Medlem
billinge1992s avatar
Förstår precis vad du menar, jag själv (Nu när jag börjat bruka igen) tänker mer eller mindre samma sak. Nu är ju fallet så att jag är fysiskt beroende av substansen jag stoppar i mig varje dag. Jag får den gratis (Frikort på apoteket woohoo) och det är för mig helt lagligt att ta den, och sedan köra bil etc. Ingen i min omgivning har en aning om mitt (miss)bruk. Jag jobbar heltid, jag umgås med vänner, jag tränar för att gå ner i vikt och allt som alla även drogfria människor gör. Jag dricker väldigt sällan alkohol då detta inte ger mig något, utan jag tar kodein och Oxy på daglig basis. Gör att min vardag fungerar bättre helt enkelt Med det sagt är jag mycket medveten om att jag har ett beroende av detta, men jag har hållt mig på samma dos i mer eller mindre 6 månader.
Citera
2014-09-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Förstår precis vad du menar, jag själv (Nu när jag börjat bruka igen) tänker mer eller mindre samma sak. Nu är ju fallet så att jag är fysiskt beroende av substansen jag stoppar i mig varje dag. Jag får den gratis (Frikort på apoteket woohoo) och det är för mig helt lagligt att ta den, och sedan köra bil etc. Ingen i min omgivning har en aning om mitt (miss)bruk. Jag jobbar heltid, jag umgås med vänner, jag tränar för att gå ner i vikt och allt som alla även drogfria människor gör. Jag dricker väldigt sällan alkohol då detta inte ger mig något, utan jag tar kodein och Oxy på daglig basis. Gör att min vardag fungerar bättre helt enkelt Med det sagt är jag mycket medveten om att jag har ett beroende av detta, men jag har hållt mig på samma dos i mer eller mindre 6 månader.
Har du manipulerat dig till medicinerna eller behövder du dom? Bra att du håller dig till förskriven dos och bara använder det som en anti depp medicin för att klara vardagen antar jag?
Citera
2014-09-15, 12:02
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Har du manipulerat dig till medicinerna eller behövder du dom? Bra att du håller dig till förskriven dos och bara använder det som en anti depp medicin för att klara vardagen antar jag?
Har inte manipulerat mig till dem, fick dem för en skada jag har. Däremot om jag hade velat vara riktigt duktig hade jag säkert kunnat ta dessa bara vid behov och köra vanliga alvedon andra dagar, men nu har det blivit så att jag brukar det jag får ut. Även de dagar som jag faktiskt kanske inte BEHÖVER dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in