Jag upptäckte den här tråden för ca 2 veckor sen och har läst ungefär de första 100 eller så inläggen och sen några här och där. Ämnet fascinerar mig otroligt mycket!
Jag känner mig dock lite osäker på var jag själv står i "relationen till mitt ego". Kanske kan jag få en lite klarare bild med hjälp av input från er.
Först och främst verkar det som om den normala vägen till "egodöd" är via depression eller liknande. Jag har aldrig varit deprimerad. Klart jag haft mina perioder av deppighet, men knappast nån "riktig depression". Även om det känns en aning töntigt att säga det så har jag nästan alltid varit väldigt nöjd med mitt liv.
För några år sedan kom jag fram till att det här med döden inte var nån stor grej. Utan att minnas exakt varför, om det nu var nåt speciellt som ledde dit, slutade jag helt att vara rädd för att dö. Jag tänker däremot ibland på att det vore tråkigt för släkt/vänner, och att det därför vore en negativ händelse, men för min egen del spelar det inte så stor roll. Det händer när det händer. Jag har uppfattat att icke-rädsla för döden är en del av "egodöd", korrekt?
Förra sommaren var jag med om en ganska traumatisk upplevelse, blev nämligen dumpad ganska osnyggt och nästan helt oväntat av min tjej sedan drygt 8 år. Jag tog mig igenom det rätt bra, tycker jag själv, intalade mig hela tiden att det var lika bra att det hände, att jag förstås kommer träffa nån ny så småningom osv. Ni vet, sånt man kan muntra upp sig själv med. Under vintern upptäckte jag att jag knappt var rädd för nånting längre. Jag har tänkt för mig själv att "jag har redan varit med om det värsta som kan hända och klarade mig genom det, det finns ingen anledning att vara rädd för något". Såg att en skilsmässa var det som tog någon här "över kanten" s.a.s, liknande situation.
Ganska ofta, framförallt efter att jag läste här, kommer jag på mig själv så fort jag tänker något negativt och vänder det. Det är f.ö. ganska ovanligt med negativa tankar i vilket fall som helst.. Kan ha att göra med att jag är på långresa och inget direkt att oroa mig över.

I förmiddags låg jag på stranden och tänkte testa det där med "vilken tanke kommer jag tänka härnäst? " men det dök inte upp några tankar, bara hörde vågorna slå in och min egen andning som jag samtidigt försökte fokusera på efter tips härifrån. Efter 15-20 sek tröttnade jag och gick över till vanliga tänket, eftersom jag inte visste vad, om något, jag skulle förvänta mig skulle hända..
Long story short, jag tycker att jag har bra kontroll över mitt ego men har inte direkt upplevt nån fantastiskt euforisk "this is it!"-känsla nån gång. Det har snarare växt fram bit för bit.
För övrigt har jag senaste veckorna börjat ifrågasätta mina egna önskningar och åsikter om saker och ting, och funderar på "är det här bara mitt ego som dummar sig eller är det ok att vilja x?" T.ex. har jag en massa drömmar om roliga saker jag vill göra i framtiden som gör att jag behöver pengar, och det (plus att jag gillar mitt jobb) gör att jag ser det som helt ok att offra 40 timmar per vecka i "ekorrhjulet". Konsensus verkar här vara att egodöd=fuck it all, jag flyttar ut i skogen och odlar morötter. Ungefär. Men det är väl bara om jobbet ger negativa effekter egodöd borde leda till det?
Jag känner mig som första gången jag stod på ett par skridskor, en helt ny men besvärlig värld öppnar sig.