Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ett citat av Nisargadatta Maharaj "The only thing a guru can say to you is dear sir, you are not what you think you are".
Hehe, ett väldigt fint citat. Problemet med alla dessa citat och hela "läran" är att jag förstår, men inte Förstår. Det hade varit enklare om jag inte förstod innebörden av någonting, då hade jag i alla fall haft något att sträva efter. Nu läser jag böcker och förstår, vad till synes, allting direkt, men jag Förstår uppenbarligen
ingenting. "The world appears to be real" så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nisargadatta igen, "Abandon all thoughts but this, I Am."
Det är hit du måste. Och det kräver övning och disciplin. Men det lönar sig.

Ja, det är många som är inne på detta med "I Am" och "Who Am I?". Det låter så enkelt men det känns helt omöjligt. Men det är väl det som är hela grejen också, väl uppvaknad inser man att det aldrig behövdes göras någonting och att det fanns där hela tiden. Det är så självklart. Men nu känns det lång ifrån självklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
ExtremeWays
Det är likadant för mig. Allt som har med sanningen och egot att göra är det enda jag tänker på om dagarna och det är väl antagligen dessa tankar som hindrar mig. Känner mig också galen ibland och att det finns ingen återvändo.

Jo precis, men vetskapen om detta förändrar ju ingenting. Kan inte sluta..
Och det är precis det som är grejen, det är en total omöjlighet att återvända. Hur skulle det gå till? Visst jag kan försöka lura mig själv att jag "upphör mitt sökande", men motivet med upphörandet är samtidigt för att hitta frid, och då är vi tillbaka på ruta ett. Det går inte att komma runt. När man väl har börjat söka kan man inte sluta tills man finner vad man söker efter. Man kan inte bara sluta söka och glömma bort det. Kan knappt längre föreställa mig hur mitt liv såg ut innan jag kom in på detta. En av den bästa delen i min resa var egentligen när jag först upptäckte allt detta, när man insåg att det kanske finns någonting mer. Hur länge har du varit i dessa tankar (som egentligen är definitionen av att söka) om jag får fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av
JellyJansen
Det fina med uppvaknandet är ju att inse att alla redan är detta. När jag själv ser att jag inte har något "personligt jag", då har inte heller någon annan något "personligt jag". Den här jagleken är inget annat än projektioner. Eftersom vi tror att vi har ett separat jag i våran kropp, då tror vi även att det finns ett separat jag i andras kroppar.
Jo det är sant. Detta "jag" eller "I" - annat namn för egot eller separationen försvinner ju inte bara för mig utan för alla. Men det jag menade var kanske hjälpa människor att
inse att de faktiskt inte är vad som verkar. Lite som menas på i "A course in miracles" om du läst den.