Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Att vara någonting är egots sätt att skilja dig ur mängden eller motsatt, att sälla dig till massan. Även om man som person ställer sig utanför alla roller så bildar man en roll via detta.
När du ger dig själv frågan "vem är jag?" så kommer ditt intellekt att försöka svara på den frågan och via egots förträfflighet skapa en roll åt dig. Denna fråga är alltid ett gissel och dömd att ge dig ett svar som kommer orsaka lidande.
Först när du inte är intresserad av den frågan, när du inte längre nödgas ställa den till dig själv, när den blir fullkomligt överflödig, kan du se varje person, varje ögonblick och varje sekund så som den är - utan denna konstruktion som redan förutbestämt vad du ska tycka, tänka och förhålla dig. Du blir så att säga fri från egot, för faktum är det att du inte behöver vara någon överhuvudtaget.
När jag nu skriver detta, och om du visualiserar hur det skulle kännas att inte vara någon, då kommer du med all säkerhet känna ett visst mått av obehag, kanske förstår du inte ens hur det ska gå till. Det är ditt ego som försöker förstå en logik den omöjligen kan förstå; att inte spela en roll, att inte sträva efter en falsk identitet. Därav obehaget. Om du tar bort allt världsligt och som i formens värld identifierar dig - ditt jobb, dina vänner, din familj, dina intressen, dina tankekonstruktioner, din historia, din potentiella framtid, allt utom just nu - den personen är du innerst inne, den som inte identifierar sig med den fysiska världen och låter sig duperas.
Men det är ingen fara. Begrunda denna reaktion lite försiktigt , den reaktion som egot avger när du hotar med tillintetgörelse av det. Du kommer kanske upptäcka lite av det vi pratar om härinne.
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Att försöka kontrollera egot är en oerhörd motsättning i sig eftersom det inbegriper motstånd och ställningstagande. Säg "varsågod" eller "aja baja" till egot, eller varför inte försöka ignorera det, och det är i praktiken som att lägga till eller ta bort lera från en lerfigur. Även om du tar bort allt så kommer skiten du tar bort att bli en ny fysisk form i sig. Det är därför människor som tar avstånd från egot och dömer det; bland annat genom att bli eremiter eller leva utanför kollektivet; bildar en ny identitet via detta. De skapar regler för denna identitet, principer och tankekonstruktioner som de sedermera följer. Det är därför goda människor, religiösa och ideologiska gestalter, löper stor risk att bli blinda och de ädla frön som satte allt i rullning blir sedermera det omvända.
Att iaktta egot, dvs att vara vaken och utan att döma, är det som gäller. Att föra ut det i - som Tolle uttrycker det så fint - i medvetenhetens ljus.
Det bästa är, att när man står i "medvetenhetens ljus" och iakktar som lilla eckhart när han sitter där och fnissar. Så flyttar dessa inre personer ut i verkligheten. Jag ska försöka förklara.
Jag sitter här i min säng, och så iakktar jag mina tankar och är så där "mindfull". Ser dom, och accepterar dom. Jag lägger sedan märke till saker och ting omkring mig. Jag ser på skärmen, på de bokstäver du skriver. Du som jag citerat här alltså. Och vad är det jag ser?
Du skriver något som lika gärna hade kunnat vara något som mitt ego sa. "Du måste göra det här först, DÅ, blir allt så här" osv.
Så vad gör man?
Klipper sig och skaffar ett jobb. Eller så gör man inte det. Man kanske flyttar hem till morsans källare. Eller så kanske man väljer ett liv som uteliggare.