Citat:
Ursprungligen postat av
RandomPandaEater
Så har det inte blivit för mig personligen. Jag har omfamnat depersonalsationen och "egodöd" är ett jag som jag har blivit ett med och accepterat. Det är inte ångestframkallande eller läskigt, utan ett mycket användbart redskap när man ska betrakta sig själv och sin omgivning.
Jag tror mer att det handlar om hur man reagerar på tillståndet, än tillståndet i sig, som avgör om det blir ett sant egots upplösning eller en desperat kamp om att få behålla det.
Jag håller med i att det är hur du reagerar på tillståndet som avgör "ångestkvoten".
För mig personligen var det en skräckupplevelse utan dess like att förnimma att "jag" inte fanns i den form som jag alltid trott varit sann. Det var ren och skär ångest. En skräck utan dess like.
Mitt personliga hinder för att gå vidare till ett "högre medvetande" har alltid varit rädslan att "tappa kontrollen" eller att uppfattas som galen inför andra. Saker som jag
idag läst är starkt förknippade med depersonalisation. När min "depersonalisation" tog fart så fanns det inget som hette internet och forum där man diskuterade "egodöd". Jag är 35+. Det var en hyfsat ensam känsla då.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Och kanske att du själv inte pressar dig heller? Vem ska bli pressad? Och vem pressar? Egot har båda rollerna här. Egot piskar sig själv. Om man tar ett steg åt sidan finns inga prestationskrav alls, livet flödar i oss och vi behöver inte styra det eller kontrollera det. Alla mål, all önskan att "komma någonstans" ligger i egot. Om vi tar ett steg åt sidan är vi redan där.
Yes. Precis så! Det är en känsla som jag skulle beskriva som oerhört "mogen". Kommer inte på något bättre ord. Och ändå lite sorglig. Men helt underbart befriande när du "ser det".
Synd att jag inte känner så 24/dygn bara.
Citat:
Ursprungligen postat av
fbdick
Jag hade en gång en egodöd pågrund av sömnbrist. Den triggades pågrund av att jag nästan satte mig bakom ratten och körde bil i ett farligt tillstånd. Och detta fortsatte till en egodöd eftersom jag insåg att ett sådant personlighetsdrag där man är villig att riskera andras och sitt egna liv inte stämmer överens med den goda självuppfattning jag hade (alltså måste den vara falsk).
Det fortsatte med att hela min verklighet bara försvann i djup meditation, till slut blev jag bemött med någon jävla illusion av att jag bekämpade min verklighet som till slut jag tog död på. Jag har hört att egodöd kan ske antingen genom rädsla eller kärlek, och att kärleks-egodöden ska vara mycket skönare. Min hände genom rädslan av att jag inte såg den sanna verkligheten.
Efter egot var död så var jag fortfarande i en djup meditation. Det jag upplevde näst var att jag hade förmågan att söka igenom mitt undermedvetna och leta information och minnen som jag har förnekat. Jag hittade ett par minnen som pekade på att jag var skyldig i vissa livshändelser, och fick se vad som måste vara den verkliga händelsen.
Efteråt känns det som att man tittar på sig själv i tredje person. Tills man går och lägger sig och vaknar igen, då är det som vanligt igen. Vet fortfarande inte idag ifall den dära upplevelsen förändrade mig som person eller inte.
För att genomgå egodöd, som tidigare nämnts, så måste man ha "modet" att våga ge upp. Att ge upp verkar vara en viktig förmåga.
Ja att "ge upp" verkar vara genomgående för många som säger sig ha uppnått ett högre medvetande.