2011-10-28, 18:55
Medlem
litteraturfantasts avatar
xx
Jag tog bort det här, vill ta det lite lugnare, så får vi se sen om nån har nåt intressant att säga.
Senast redigerad av litteraturfantast 2011-10-28 kl. 19:37.
Citera
2011-10-28, 20:02
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Du vet, vi kan ägna oss åt hårklyveri hela dagen. Jag skiter i vilket, men jag antar att en del vill ha hjälp härinne, själv vet jag inte om jag vågar att ta det sista steget.

Man väljer visst. I det västerländska smahället måste du välja annars kommer du att leva liv efter liv utan att bli upplyst, ända tills den vetenskapliga forskningen kanske råder bot på detta. Om en guru säger att man inte väljer ( ni ska inte lyssna på dom så mycket ), så menar han inte så.

Det är ingen del av evolutionen som vi vet ännu ialla fall, det där är bara spekulationer? Upplysta människor fanns det säkerligen mer av förr än det finns i dagens samhälle.

Du säger att det sker i realtid. Det skiter väl jag i om det sker i realtid. Om jag gör mål i en VM final i fotboll så sker detta i realtid, men jag får aldrig chansen till denna realtid om jag inte tränar först.
Kalla mig naiv som inte väljer att lyssna på det örat, men jag tror inte man kommer någon vart om man är så pass bitter och irriterad som du verkar vara.

Jag vet hur som helst att allt är en illusion innerst inne och har lyckats få överskådlig bukt på min psykiska ohälsa med draghjälp ifrån Tolles läror. För mig känns det därför rätt dåraktigt att släppa hans teorier när de uppenbart hjälper mig framåt.
Citera
2011-10-28, 20:20
Medlem
På vilket sätt har E.Tolle hjälpt dig? Om det är svårt att svara på så förstår jag, men om det är nåt speciellt så vore det kul att veta. Själv så utesluter jag inte att varken Tolle hjälper eller stjälper folk, har ingen uppfattning om det riktigt, mer än vad jag redan har sagt.

Själv har jag läst nån bok av honom, läst och sett på teve intervjuer. För mig så blir det mycket repeteringar av det jag hört ifrån tidigare källor, men han kommer även med en del nytt. Det nya som han kommer med, tycker jag mycket verkar att handla om hur vi människor lever som helhet? Även när han går in på individen så gör han inte det till 100%, utan vill hellre vara politiskt korrekt? Han ställer däremot en massa krav med painbody och tankemönster osv. som jag ryggar tillbaka inför.
Citera
2011-10-28, 20:44
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Som jag hoppas att du förstår, så var inte uppnå något bra ord. I övrigt så tycker jag vad jag jag vill om dina punkter. Det räcker med att skala av hela skiten, hela ens innehåll så är man där. Det är för den som vågar och inte för den som analyserar.

Sen detta nya som jag hört, om att det är omöjligt att helt bli fri ifrån egot är ytterligare ett hårklyveri ifrån vissa. Det är ingen som någonsin sagt nåt om att släppa nåt ego ( eller rättare sagt att egot ska försvinna självt när man blir medveten ). Osho Rajneesh om möjligt den största någonsin ( men jag är inte ett dugg imponerad av någon ) påstod sig kanske ibland att han var upplyst, men sånt där måste man kanske säga för att få folk med sig, ingenting att fästa sig vid.

En kommentar som jag gillade i den här tråden var någon som påstod att psykiatrin förstärker egon, mycket fint analyserat!

Ok, men vad är det du vill med den här diskussionen egentligen?
Citera
2011-10-28, 20:51
Medlem
Jag är lite intresserad av vad dom nya gurusarna säger, om att släppa egot när man samtidigt lider av psykiska bekymmer ( nu är ju alla psykiska bekymmer relativa, men det vore ändå kul att höra )?

Själva modellen ser väl ut såhär, att man föds upplyst för att sedan påtvingas en personlighet, som man sedan kan skala av, men kan sätta på igen vid vissa tillfällen då det behövs en persona. Men om denna persona är underutvecklad på något sätt, så undrar jag hur det kan bli. Någon med kunskap får gärna svara.

Ett litet tips till andra i tråden. Gå inte i debatt, tänk bara på vad ni själva skriver och undra över om det är något intressant nån annan har skrivit. Själv skiter jag i det, men det kan nog vara en bra start för vissa in i andligheten att ta detta till sig
Citera
2011-10-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Ok, men vad är det du vill med den här diskussionen egentligen?

Bli fri ifrån tankeproblem
Citera
2011-10-28, 21:02
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:

Men kan det inte vara så att det är själva önskan om att bli fri som orsakar problemen?
Citera
2011-10-28, 21:12
Medlem
Citat:
Men kan det inte vara så att det är själva önskan om att bli fri som orsakar problemen?

Ja, jag gillar din fråga ( jag kan ändra till påstående eftersom jag inte är nåt orakel direkt själv ) måste jag säga. Om man desperat vill slå sig fri ifrån sina problem på fel sätt, så är risken att man går ännu djupare in i sina problem.

Slarvigt exempel,
Samma sak med detta Tolle snack om tex. painbody. Om tex. en sexualmissbrukare ( nu är det här bara en benämning, problemet är vidare än så ) fattar detta fel, så kan han undertrycka sina sexuella impulser under en tid till ingen som helst nytta ( han kommer tvärtom ha kvar samma problem, men minus njutningen han fått av sin sexualitet tidigare ), för att hans problem sedan kommer tillbaks.

Vad gäller mig själv så vet jag ungefär vad jag måste göra. Jag har redan kommit rätt så långt ( med tanke på att jag både varit mentalsjuk patient tidigare och haft diverse problem ), men nån upplysning ser jag inte skymten av. Visst, jag har planer på att göra quantum jumps, men jag kan lika gärna ta mitt liv eller vad som helst annat. Det blir som det blir.
Citera
2011-10-28, 21:31
Medlem
Strattons avatar
Citat:
Ja, jag gillar din fråga ( jag kan ändra till påstående eftersom jag inte är nåt orakel direkt själv ) måste jag säga. Om man desperat vill slå sig fri ifrån sina problem på fel sätt, så är risken att man går ännu djupare in i sina problem.

Slarvigt exempel,
Samma sak med detta Tolle snack om tex. painbody. Om tex. en sexualmissbrukare ( nu är det här bara en benämning, problemet är vidare än så ) fattar detta fel, så kan han undertrycka sina sexuella impulser under en tid till ingen som helst nytta ( han kommer tvärtom ha kvar samma problem, men minus njutningen han fått av sin sexualitet tidigare ), för att hans problem sedan kommer tillbaks.

Vad gäller mig själv så vet jag ungefär vad jag måste göra. Jag har redan kommit rätt så långt ( med tanke på att jag både varit mentalsjuk patient tidigare och haft diverse problem ), men nån upplysning ser jag inte skymten av. Visst, jag har planer på att göra quantum jumps, men jag kan lika gärna ta mitt liv eller vad som helst annat. Det blir som det blir.

Jag håller verkligen med dig. Jag ser inte heller någon annan utväg, än att släppa allt. Och då inte allt som i I-don't-give-a-fuck-attityd, för då gräver man bara djupare i kaninhålet. Man måste lära sig att släppa allt med hjälp av kärlek, utan rädsla.

Som Golas skriver i "The lazy man's guide to enligtenment" (rekommenderas!)

- When you learn to love hell, you will be in heaven.
Citera
2011-10-28, 21:32
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:

Slarvigt exempel,

Ja, det blir som det blir.

Varför vill du bli upplyst?
Citera
2011-10-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ja, det blir som det blir.

Varför vill du bli upplyst?

Citera
2011-10-28, 21:57
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:

Har vi hamnat i en loop eller?

Men om det är så att du redan är fri från problemen? Att det bara är så att du tror att du har något som du egentligen inte har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in