2016-11-06, 13:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Jag tror faktiskt att döda egot är rätt dumt och bara sätter en i ett kroniskt tillstånd av inre spänningar där egot konstant söker efter saker att identifiera sig genom eller fokusera på.

Det är nog bättre att försvaga egot (om det behövs k) till den punkt där det går styra det och sätta det på saker man vill uppnå, istället för att försöka förneka det till den punkt där det ska upphöra att existera som bara leder till det hoppar fram när man är oberedd.

Som ett sätt att bli mer balanserad internt, låta egot och självet samarbeta där egot tar order från självet och blir det som man vill bli för att uppnå det man vill.

Det finns ju som av en orsak där istället för att se det som enkom negativt; det bara blir negativt om man inte tar kontroll över det och formar det till vad man vill det ska bli.

Jag vet många lärare säger man kan döda det eller förinta det, men jag vet inte om det är självbedrägeri där de bara omvandlat egot till något som identifierar sig som observatören pga praktiserande bara styr det till att blir ett s.k 'spirituellt ego'.

musik.

Jo det stämmer. Rubriken är illa vald. Och när jag i TS skrev "förintas" så var det missvisande.
Vad som ska förintas är snarare illusionen om att vi ÄR egot.
Citera
2016-11-07, 14:05
Medlem
Belavias avatar
Egot är inget man kan döda, av den enkla anledningen av att det inte finns!!

Ett person eller ett ego blir aldrig upplyst eller når "englightenment" Ingen person har någonsin varit upplyst eller kommer någonsin vara upplyst!

Däremot finns det en sann upplevelser av "Jag är"
Det "jag är" kan man inte säga något om, det är insikten om existens utan att vara något objektivt sett, definitivt inte en person!

Personer har alltid sina perspektiv och åsikter, men det är INGEN SOM ÄR EN PERSON! Det är den insikten det handlar om!

Många försöker tvinga en person att sluta vara en person i princip, det är galenskap!

Släpp taget om den personen du tror du är! Du är inte det! Personen klarar sig bättre utan dig, och när du INTE identifierar dig med personen längre kan du äntligen älska honom/henne, innan dess är det bara narcissism tyvärr! Det implicerar ett ägarsak utan rättigheter, vilket så fruktansvärt ohälsosamt, tyvärr går det inte att inse det förrän man ser sanningen, om man nu når dit...
Citera
2016-11-08, 17:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Egot är inget man kan döda, av den enkla anledningen av att det inte finns!!

Ett person eller ett ego blir aldrig upplyst eller når "englightenment" Ingen person har någonsin varit upplyst eller kommer någonsin vara upplyst!

Däremot finns det en sann upplevelser av "Jag är"
Det "jag är" kan man inte säga något om, det är insikten om existens utan att vara något objektivt sett, definitivt inte en person!

Personer har alltid sina perspektiv och åsikter, men det är INGEN SOM ÄR EN PERSON! Det är den insikten det handlar om!

Många försöker tvinga en person att sluta vara en person i princip, det är galenskap!

Släpp taget om den personen du tror du är! Du är inte det! Personen klarar sig bättre utan dig, och när du INTE identifierar dig med personen längre kan du äntligen älska honom/henne, innan dess är det bara narcissism tyvärr! Det implicerar ett ägarsak utan rättigheter, vilket så fruktansvärt ohälsosamt, tyvärr går det inte att inse det förrän man ser sanningen, om man nu når dit...

Det stämmer, det är inte personen som blir upplyst. Upplysningen består snarare i att se att personen är en illusion. Men att säga att egot inte finns är att gå lite väl långt emå. Finns en illusion?
Vi har ju ett namn för det så något är det ju. En människa som inte upptäckt "sig själv" bakom egot styrs ju av egot. Så jag skulle nog säga att det finns.
Fast det är väl iofs ointressant om det finns eller inte. Poängen med alltihop är ju att genomskåda det, att inse att det bara är en dröm (finns drömmar? ) och sluta operera utifrån det.

Att genomskåda egot är som att vakna upp ur en dröm. Va? Är det detta som är jag? Fanns jag här hela tiden? Yes. Det är oerhört roligt. Hur man har lyckats lura sig själv hela livet.
Citera
2016-11-08, 17:38
Medlem
Belavias avatar
Exakt!

Du, det var några år sedan "du" startade den här tråden förresten..
Citera
2016-11-24, 17:15
Medlem
Kleops avatar
Hur dödar man egot utan att meditera bort det? Jag vet att för Eckhart Tolle hände det mer genom slump än gedigen träning. Kan man emulera den typen av slump?

http://www.baytallaah.com/bookspdf/51.pdf
Hans beskrivning av sin upplevelse är det första gulmarkerade.
Citera
2016-11-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hur dödar man egot utan att meditera bort det? Jag vet att för Eckhart Tolle hände det mer genom slump än gedigen träning. Kan man emulera den typen av slump?

http://www.baytallaah.com/bookspdf/51.pdf
Hans beskrivning av sin upplevelse är det första gulmarkerade.

Alla vägar leder till Rom...

-Leta efter egot, går det ens att hitta?
-Resonera kring egot, kan det ens finnas?
-Upplev egot, är det ens möjligt att uppleva?

Hjärnan har en extrem förmåga att tro på vissa saker trots att allt talar emot det.
Citera
2016-11-28, 11:41
Bannlyst
Funderar lite kring Alan Watts alkoholberoende sista tiden.

Något känns fel med att han kände sig tvungen att ta till flaskan, å andra sidan är droger bara något som händer.

Hur känner era egon kring det?

Kan väl tillägga att mitt faktiska ego inte är ett lika stort fan av Watts som jag är av Eckhart. Enda personen jag skulle vilja/v ara förmögen att kalla för "idol"
Citera
2016-11-28, 20:58
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark

Något känns fel med att han kände sig tvungen att ta till flaskan, å andra sidan är droger bara något som händer.

Kan väl tillägga att mitt faktiska ego inte är ett lika stort fan av Watts som jag är av Eckhart. Enda personen jag skulle vilja/v ara förmögen att kalla för "idol"
Jag läste nånstans att han inte var en alkoholist i den traditionella bemärkelsen utan istället drack överdrivet mycket av någon japansk sprit som var/är populär bland religiösa utövare, så jag ser honom inte som en klassisk sorglig alkoholist.
Citera
2016-11-28, 21:23
Medlem
Citat:

Upplysning är inte evig bliss, eller frihet från vanliga drifter.

Och som han skrev själv;

Citat:
“How could he be a genuine mystic and be so addicted to nicotine and alcohol?’ Or have occasional shudders of anxiety? Or be sexually interested in women? Or lack enthusiasm for physical exercise? Or have any need for money?

Such people have in mind an idealized vision of the mystic as a person wholly free from fear and attachment, who sees within and without, and on all sides, only the translucent forms of a single divine energy which is everlasting love and delight, as which and from which he effortlessly radiates peace, charity, and joy. What an enviable situation! We, too, would like to be one of those, but as we start to meditate and look into ourselves we find mostly a quaking and palpitating mess, and that this, in turn, is a natural form of the universe like rain and frost, slugs and snails, flies and disease. When the “true mystic” sees flies and disease as translucent forms of the divine, that does not abolish them. I - making no hard-and-fast distinction between inner and outer experience - see my quaking mess as a form of the divine, and that doesn’t abolish it either. but at least I can live with it.

Perhaps all this is a way of saying that I see the same problems in being natural, genuine, or authentic as the saints have found in their efforts to be truly humble, contrite, and in love with God. You can’t make it without faking it, for the real thing is a grace not of your own making, which comes upon some people as involuntarily as their lovely eyes or golden hair. It is thus that by grace or by nature (take your choice) I am a mystic in spite of myself, remaining as much of an irreducible rascal as I am, as standing example of God’s continuing compassion for sinners or, if you will, of Buddha-nature in a dog, or of light shining in darkness. Come to think of it, in what else could it? (Watts 211-212)”
Citera
2016-11-29, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed

Och som han skrev själv;

Frågan är hur mycket man "live with it" om man är alkis i dess rätta bemärkelse. Nu är det dock oklart. Jaha får väl fortsätta vara mysterium. Finns trots allt gurus där ute som går mitt ego mer mjukt tillmötes
Citera
2016-11-29, 09:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed

Och som han skrev själv;

Nej, men bliss är åtkomligt i varje ögonblick. Man kan inte vara permanent i tillståndet för då blir inte mycket gjort, men man kan närsomhelst bli "outblissed". Och även utan det något extrema tillståndet bliss är ju tillvaron, uppfattningen av den, underbar. Varför byta det mot en fylla? Eller vilken drogupplevelse som helst?
Droger är till för att lämna det tillstånd man är i. Att ständigt söka sig ur det tillstånd man är i betyder att man inte trivs med att vara där.
Längtan efter droger är heller ingen vanlig drift som sexdriften tex.
Citera
2016-11-29, 11:54
Medlem
Citat:
Frågan är hur mycket man "live with it" om man är alkis i dess rätta bemärkelse. Nu är det dock oklart. Jaha får väl fortsätta vara mysterium. Finns trots allt gurus där ute som går mitt ego mer mjukt tillmötes

Jag tycker han är ett bra exempel på att upplysning inte automatiskt gör en till guru.

Det är bara människor som "vill" lära ut, som blir gurus.

Upplysning når alla typer av människor, och de fortsätter att leva på olika vis.

Och om en hjärna dessutom levt på droger i många år, så är det inget konstigt egentligen att det får effekter. Kanske försämrad dopaminproduktion, kanske andra beroenden.

Ett fysiskt beroende bryts ju inte av en eventuell upplysning. Lika lite som ett brutet ben läks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in