Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 22:41
  #4741
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Sluta prata om egot som att det skulle vara något dåligt. Det är bara dåligt när man blir fast i gamla tankemönster och synsätt som hjälpte en, en gång i tiden men som inte skapar utveckling i ens nuvarande liv.
Ett starkt ego behövs i vissa situationer eftersom det sållar bort osäkerhet och skapar direkt beslutsfattning. Ett starkt ego är bra att ha, i precis rätt sammanhang.
Dock är egot och ens tankar oftast väldigt digitala, därför kan det vara svårt att kallibrera dem efter världens skiftande gråskala. I bara lite fel sammanhang rimmar egot oftast inte med verkligheten och personen blir drabbad av ett mindfuck.
Alla har ett ego, man har stunder då man kan se på det objektivt, man har stunder då man är inne i det och tolkar sitt liv genom det. Det är oftast varken bra eller dåligt i sig. Det som enligt mig är ett starkt sätt att tänka och se på sig själv är att se egot och dess inre röst som ett verktyg. Verktyget i sig är varken bra eller dåligt, det är hur man ser på det och använder det som gör det bra eller dåligt.

Så olika personer kan hävda att de transcenderat sitt ego. Kul för dem. Men är inte de kristalliserade uppfattningarna som du har efter din break through en del av ditt ego nu? Visst att vissa saker är mer sanna än andra, "all truths shall eventually be proven false, even this one".
Så alla har ett ego, men vissa har vad jag tänker är en mer flexibel och realistisk bild på sitt ego. Det är en modifierbar modul. Som består av mindre separata moduler. Allt vad jag tänker om olika saker är bara olika tankemodeller och synsätt, som kan bytas ut om jag ser att något annat är mer logiskt eller känns mer rätt. Allt det kan jag identifiera som jag, på en viss nivå, men den som jag är innerst inne är den som observerar mina tankemoduler, så vem bryr sig om det visar sig att jag inser att det finns ett smartare sätt att tänka om något än vad jag gjorde, det är inte jag, mitt jag på den djupaste nivån, som är den som observerar tankar och känslor, allt som spelas upp i mitt medvetande.

Jag tror att man ska ha en hälsosam relation till sitt själv, och sitt själv kan man endast definiera i relation till något annat i universum. Så om man fördömmer ego som något dåligt, är man för evigt dömd att lista ut logiska förklaringar till varför man har skäl till att överleva sitt själv.

Instämmer, men det är bra om man citerar eftersom jag knappast talat om egot i negativ bemärkelse utan det är som du skriver både och.
Citera
2018-05-07, 23:08
  #4742
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Sant, men för och nackdelar med att döda egot är också relevant. Varför skulle egot vara falskt? Menar du att vad som återstår efter egot är "jag"? I såna fall håller jag med, men jag tror att jag:et försvinner med egot. Det är därför det är möjligt att skapa sig en ny personlighet efter en ego död.

Jag vet inte om personligheten är ny eller om den bara antar andra egenskaper. Men visst förändras egot efter att det avslöjats. Det blir tjänare i stället för herre.
Citera
2018-05-08, 01:15
  #4743
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag vet inte om personligheten är ny eller om den bara antar andra egenskaper. Men visst förändras egot efter att det avslöjats. Det blir tjänare i stället för herre.

Det är upp till tolkaren

Edit: Som Kierkegaard skrev "Jag lever för att tjäna andra".
__________________
Senast redigerad av Yr.kand 2018-05-08 kl. 01:18.
Citera
2018-05-08, 08:36
  #4744
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Det är upp till tolkaren

Edit: Som Kierkegaard skrev "Jag lever för att tjäna andra".

Om man inte trancenderat egot är man styrd av det och man jämställer det med vem man är. Om man trancenderat egot vet man att egot bara är en mask, ett verktyg. Det är stor skillnad. Så jag skulle nog inte säga att det är upp till tolkaren. Om man trancenderat egot finns det ingen väg tillbaka.
Det är som att tappa håret, även om man skaffar peruk så vet man att man är flintis där under
Citera
2018-05-10, 12:25
  #4745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Sluta prata om egot som att det skulle vara något dåligt. Det är bara dåligt när man blir fast i gamla tankemönster och synsätt som hjälpte en, en gång i tiden men som inte skapar utveckling i ens nuvarande liv.

Det är ungefär som en vuxen på allvar skulle fråga sig om jultomten är bra eller dålig.

Visst, jätteanvändbar för barn, men vi vuxna tjänar på att ha ett förhållningssätt till världen som är verklig.

Egot, dvs tron på att människan är separerad från universum, kan till synes ge positiva bieffekter. Men är oavsett vad falsk. Och mycket indikerar snarare att tron på egot förvärrar livet markant, med just all den egoism och hemskheter som följer med.
Citera
2018-05-15, 01:08
  #4746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Sant, men för och nackdelar med att döda egot är också relevant. Varför skulle egot vara falskt? Menar du att vad som återstår efter egot är "jag"? I såna fall håller jag med, men jag tror att jag:et försvinner med egot. Det är därför det är möjligt att skapa sig en ny personlighet efter en ego död.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om man inte trancenderat egot är man styrd av det och man jämställer det med vem man är. Om man trancenderat egot vet man att egot bara är en mask, ett verktyg. Det är stor skillnad. Så jag skulle nog inte säga att det är upp till tolkaren. Om man trancenderat egot finns det ingen väg tillbaka.
Det är som att tappa håret, även om man skaffar peruk så vet man att man är flintis där under

Spännande tråd. Jag håller med Yr.kand då jag tror att egot och jaget är samma sak. Håll debatten vid liv.
Citera
2018-05-15, 08:29
  #4747
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90876rfg
Spännande tråd. Jag håller med Yr.kand då jag tror att egot och jaget är samma sak. Håll debatten vid liv.

Det blir lite knepigt med definitioner ibland. Jaget och egot är samma sak när egot refererar till sig själv, eftersom egot tror att det är det enda som finns.
Man brukar ibland använda uttrycket "självet" eller "det opersonliga jaget" när man pratar om det som inte är egot.
Citera
2018-05-15, 11:23
  #4748
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Man brukar ibland använda uttrycket "självet" eller "det opersonliga jaget" när man pratar om det som inte är egot.
Medvetandet.
Ditt riktiga jag.
Atman.
Det som allt och alla är och alltid kommer vara.
Alltet.
"Gud".
Osv.
Citera
2018-07-26, 17:20
  #4749
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Sluta prata om egot som att det skulle vara något dåligt. Det är bara dåligt när man blir fast i gamla tankemönster och synsätt som hjälpte en, en gång i tiden men som inte skapar utveckling i ens nuvarande liv.
Ett starkt ego behövs i vissa situationer eftersom det sållar bort osäkerhet och skapar direkt beslutsfattning. Ett starkt ego är bra att ha, i precis rätt sammanhang.
Dock är egot och ens tankar oftast väldigt digitala, därför kan det vara svårt att kallibrera dem efter världens skiftande gråskala. I bara lite fel sammanhang rimmar egot oftast inte med verkligheten och personen blir drabbad av ett mindfuck.
Alla har ett ego, man har stunder då man kan se på det objektivt, man har stunder då man är inne i det och tolkar sitt liv genom det. Det är oftast varken bra eller dåligt i sig. Det som enligt mig är ett starkt sätt att tänka och se på sig själv är att se egot och dess inre röst som ett verktyg. Verktyget i sig är varken bra eller dåligt, det är hur man ser på det och använder det som gör det bra eller dåligt.

Så olika personer kan hävda att de transcenderat sitt ego. Kul för dem. Men är inte de kristalliserade uppfattningarna som du har efter din break through en del av ditt ego nu? Visst att vissa saker är mer sanna än andra, "all truths shall eventually be proven false, even this one".
Så alla har ett ego, men vissa har vad jag tänker är en mer flexibel och realistisk bild på sitt ego. Det är en modifierbar modul. Som består av mindre separata moduler. Allt vad jag tänker om olika saker är bara olika tankemodeller och synsätt, som kan bytas ut om jag ser att något annat är mer logiskt eller känns mer rätt. Allt det kan jag identifiera som jag, på en viss nivå, men den som jag är innerst inne är den som observerar mina tankemoduler, så vem bryr sig om det visar sig att jag inser att det finns ett smartare sätt att tänka om något än vad jag gjorde, det är inte jag, mitt jag på den djupaste nivån, som är den som observerar tankar och känslor, allt som spelas upp i mitt medvetande.

Jag tror att man ska ha en hälsosam relation till sitt själv, och sitt själv kan man endast definiera i relation till något annat i universum. Så om man fördömmer ego som något dåligt, är man för evigt dömd att lista ut logiska förklaringar till varför man har skäl till att överleva sitt själv.

Låt oss säga att det är som du säger, att ditt jag på den djupaste nivån är den som observerar tankar och känslor samt det som spelas upp i ditt medvetande, så har jag några frågor. Vem är det som observerar den som observerar dina tankar och känslor? För uppenbarligen vet du ju att hen existerar. Hur kan du göra det, om det inte är så att även den som observerar kan observeras. Av vem/vad?

”och sitt själv kan man endast definiera i relation till något annat i unviversum” - vad händer om du försöker definiera dig själv utan att relatera till något annat i universum? går det?

Sen är det intressant med det här att fördöma sitt ego. Är det egot som gör det? Eller kan en upplyst människa känna att vad skönt att jag inte sitter fast i den masken längre?
Citera
2018-07-27, 00:13
  #4750
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Sluta prata om egot som att det skulle vara något dåligt. Det är bara dåligt när man blir fast i gamla tankemönster och synsätt som hjälpte en, en gång i tiden men som inte skapar utveckling i ens nuvarande liv.
Ett starkt ego behövs i vissa situationer eftersom det sållar bort osäkerhet och skapar direkt beslutsfattning. Ett starkt ego är bra att ha, i precis rätt sammanhang.
Dock är egot och ens tankar oftast väldigt digitala, därför kan det vara svårt att kallibrera dem efter världens skiftande gråskala. I bara lite fel sammanhang rimmar egot oftast inte med verkligheten och personen blir drabbad av ett mindfuck.
Alla har ett ego, man har stunder då man kan se på det objektivt, man har stunder då man är inne i det och tolkar sitt liv genom det. Det är oftast varken bra eller dåligt i sig. Det som enligt mig är ett starkt sätt att tänka och se på sig själv är att se egot och dess inre röst som ett verktyg. Verktyget i sig är varken bra eller dåligt, det är hur man ser på det och använder det som gör det bra eller dåligt.

Så olika personer kan hävda att de transcenderat sitt ego. Kul för dem. Men är inte de kristalliserade uppfattningarna som du har efter din break through en del av ditt ego nu? Visst att vissa saker är mer sanna än andra, "all truths shall eventually be proven false, even this one".
Så alla har ett ego, men vissa har vad jag tänker är en mer flexibel och realistisk bild på sitt ego. Det är en modifierbar modul. Som består av mindre separata moduler. Allt vad jag tänker om olika saker är bara olika tankemodeller och synsätt, som kan bytas ut om jag ser att något annat är mer logiskt eller känns mer rätt. Allt det kan jag identifiera som jag, på en viss nivå, men den som jag är innerst inne är den som observerar mina tankemoduler, så vem bryr sig om det visar sig att jag inser att det finns ett smartare sätt att tänka om något än vad jag gjorde, det är inte jag, mitt jag på den djupaste nivån, som är den som observerar tankar och känslor, allt som spelas upp i mitt medvetande.

Jag tror att man ska ha en hälsosam relation till sitt själv, och sitt själv kan man endast definiera i relation till något annat i universum. Så om man fördömmer ego som något dåligt, är man för evigt dömd att lista ut logiska förklaringar till varför man har skäl till att överleva sitt själv.
Gillar resonemanget i vissa drag, men mitt i smeten så vänder du det till att sanningen skulle vara någon form av kristallisation av diffusa och helt innebördslösa mönster.
Droppar från blöta vindar, eller vad man ska kalla det, som samlats till ett hav att driva runt på likt en liten pirat eller något att tillfredsställa behoven med.

Det du kallar objektivitet är desamma som sanningen, och egots syn på den snarare en anpassning till den i fråga om t.ex. färgsättning och perspektiv.
Problemet är att du grundar resonemanget i att sanning ligger på samma innebördsplan som åsikt eller perspektiv. Det är en gammal företeelse från filosofiska och religiösa grupper som, genom att förflytta t.ex. begreppet sanning från det objektiva till det subjektiva området, kunna ställa upp egna postulat för vad som är rätt eller fel, och därigenom befästa sin maktställning.
Detta trots att vi alla känner till att det är en tydlig distinktion mellan de begreppen med en skarp gräns däremellan, precis som höger och vänster.
För finns det egentligen någon gråskala mellan höger och vänster, eller kallas det något annat?

Men för att återknyta till egot och dess perspektiv.
Sanningen är inget som kan förändras genom att anpassa resonemangen kring hur "man" bör förhålla sig till det. Det enda som förändras är just ställningstagandet inför saken. Man kan belysa områden, eller så kan man blockera belysningen.
Påminner mig om en stark man som beskrivs med "och hos honom finns ingen förändring som i skuggans växlingar" i en mycket berömd och nyttig bok.
Vill man rota i varför man själv tycker som man tycker om vissa saker kan man fråga sig;

Vad kom först, upplysningen eller ställningstagandet?

Det var ungefär så jag kom fram till vikten av att kunna skilja på åsikt och perspektiv, och varför egentligen bara den ena är nyttig.
Bland mycket annat.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-07-27 kl. 00:34.
Citera
2018-07-28, 14:21
  #4751
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Låt oss säga att det är som du säger, att ditt jag på den djupaste nivån är den som observerar tankar och känslor samt det som spelas upp i ditt medvetande, så har jag några frågor. Vem är det som observerar den som observerar dina tankar och känslor? För uppenbarligen vet du ju att hen existerar. Hur kan du göra det, om det inte är så att även den som observerar kan observeras. Av vem/vad?


Bra fråga. Hur många ryska dockor finns det? I min erfarenhet slutar det med någon slags av-identifikation, observation utan person.
Citera
2018-07-29, 11:14
  #4752
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bra fråga. Hur många ryska dockor finns det? I min erfarenhet slutar det med någon slags av-identifikation, observation utan person.

Precis, för personen är väl bara ett intellektuellt koncept och en föreställning. När vi strippar oss på alla personer, den tänkande - den seende - den observerande osv. finns det bara det stilla, tysta och rena (om man nu kan säga så men det är känslan jag har av tillståndet) kvar. Vad är man när man inte identifierar sig med någon eller någonting?

Kan man strippa sig på observationen med? Ingen person, å ingen observation. Bara varande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback