2017-01-19, 12:04
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
uppvaknande eller psykos?

Jag bryr mig inte ett skit vem du är.

Om du är usas nästa president eller ett limsniffande gatubarn i ryssland. Om du har schizofreni eller är lika självsäker som paolo roberto. Jag bryr mig inte om du väger 300kg eller har en supermodellskropp. Om du är nostra damus, stephen hawking eller en kille med grav utvecklingsstörning som inte kan öppna en dörr. För mig är du ingenting vem du än utger dig för att vara. Att säga jag bryr mig är fel, jag blir äcklad av att se alla ungar på youtube kommentera hur stor på denna jord trump är och tänka på hur alla jagar en status position då vladimir 8år sniffar lim och säljer sin kropp.

Precis som jag brukade må så bra av att se en mäktig man och lägga en vass kommentar i en video. Nu skulle det aldrig falla mig in. Att se personer med status är jobbigt. Jag ser mig själv som lika lite, jag brukade ha riktigt stort ego och må bra över det.

Hur funkar jag socialt? Helt perfekt. Är inte så skillad dock, börjar bry mig mindre och mindre hur människor uppfattar mig, bryr mig mest i mitt eget perspektiv.

Jag orkar inte berätta för mkt, kundalini och meditation har funnits med i bilden fast är ute nu ur mitt liv sedan 8 månader. Avsaknad av stimulans genom socker, alkohol, droger, snabba kolhydrater, kaffe etc allt har varit ute ur bilden i minst 2år och ätit nyttigt som fan och mycket motion.

Jag bryr mig inte ett skit i om att passa in någonstans. Jag är den jag är och så länge jag älskar mig själv så bryr jag mig inte i någon annans åsikt, vilken jävla position du än har. Hur du än byggt upp din illusion egot.

I DONT GIVE A FUCK.

handboll, sverige - qatar? Jag skiter i det. Finns ingen idé att tävla.

Fuck you och allt du tror att du är.

Det alla vill är att få fett på kuken och ha ett vinglas i handen, pengar på kontot så man har "råd" att knulla. Fuck you. Livet är ett sexuellt frustrerat spel.

Tror jag klättrat lite för högt på livets träd eller något.

Psykos har jag inte, det var ett skämt.

Visst har jag problem i vardagen som alla andra. Man kommer inte överens med alla alla gånger.

Fuck you.

Känner du någon glädje då?
Citera
2017-01-19, 14:46
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Känner du någon glädje då?

Absolut. Då jag får jobba med mitt eget tempel. Träning t.ex. fasta osv.
Citera
2017-01-19, 23:27
Medlem
Jag vill meditater 10min 2ggr om dagen, börjar imorn.
Citera
2017-01-20, 03:04
Bannlyst
skulle bara vilja uppdatera er.

Letade förut efter en upplysning och förväntade mig bliss för att kunna kalla mig upplyst.

Det är en totalt felaktig bild av hela skiten, du kan känna precis vad som helst och du är upplyst. Upplysta är vi allihopa.

Allt är vad det är. Snälla leta inte efter konstant glädje, du är då inte bättre än de mest egodrivna tankarna du kan komma på. Du lever i framtiden, och det är också okej.

Hela den här ideen o att en del av hjärnan """""ego"""" är felaktig medan en annan del är puuuure, mindfult state är det högsta är trams. De är båda två skapelser från den massan vi kallar hjärnan, eller rummet energifältet där din hjärna befinner dig
Senast redigerad av Attraktiv 2017-01-20 kl. 03:07.
Citera
2017-01-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag har svårt att tänka mig en större egofälla, än att försöka släppa sitt ego.

Vill utveckla mina ovanstående meningar ovan. Det lät lite tokigt kanske.

Det jag menar är:
Om din intention med att jobba ner ditt ego, enbart är för personlig vinning (och bara personligen) för att slippa ditt egna lidande, så ser jag det som en egofälla. Då är det risk att hamna på ruta ett, om inte värre.

Om du däremot vill frigöra dig från egoistiska begär och rädslor samtidigt som du har intentionen att använda dessa nya erfarenheter för att börja bry dig mer om andra. (Vilket i slutändan också betyder att du hjälper dig själv, efter som vi alla är ett medvetande/organism, när det väl kommer till kritan)
Ja då är det en helt annan femma. Det är ju detta vi borde sträva emot.

Att dra i sig överdrivna doser med DMT och skjutas ut i yttre gränsen av universum där inget "jag" existerar, är en annan sak.
Det kan säkert vara nyttigt att använda som instrument någon enstaka gång, för att få lite perspektiv på saker och ting.

Men som Alan Watts sade:

"If you get the message, hang up the phone. For psychedelic drugs are simply instruments, like microscopes, telescopes, and telephones. The biologist does not sit with eye permanently glued to the microscope, he goes away and works on what he has seen.".
Senast redigerad av Autobahn76 2017-01-22 kl. 12:09.
Citera
2017-01-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkoppkaffetack
Är det någon i den här tråden som vet hur "egodöd" är relaterat (om alls) till dissociation (depersonalisation/derealisation)? Det verkar finnas en del paralleller i sättet att beskriva.

Jag lite svårt att greppa vad man menar med "ego" i såna här sammanhang. Handlar det om (1) den del/hjärnfunktion av jaget/självmedvetenhet som strävar efter att förbättra och säkra sina chanser att som individ fortplanta sig (status, makt, jag över andra) etc eller handlar det om (2) själva jaget (hjärnfunktion?) i bredare mening, dvs att man ser sig själv som ett "någonting" som existerar separat från "allting"? Är egodöd ett sätt att smälta in i evigheten, eftersom man efteråt inte existerar i tid och rum längre? (då jaget eller varandet är lika separerat/icke-separerat som ett träd, en galax eller ett universum)

Nej tvärtom. Dissociation är förknippat med rädsla och ångest. DP/DR är en extrem form av dissociation. (Jag har haft det själv). Den formen av "Jag-förlust" som du upplever vid DP/DR och det som beskrivs som egodöd är två skilda saker. Snarare motsatsen faktiskt, då du är fullt upptagen med dig själv och din egna ångest vid DP/DR.

Däremot kan DP/DR, som du precis påpekade, utlösas av för mycket studerande av metafysik, meditation och navelskådande.
Detta behöver dock inte vara något negativ, då det ruskar om dig i din bild om vem och vad du är. Vilket i sin tur kan ge dig en större insikt om hur medvetandet fungerar.

Både 1 och 2 i dina påståenden behöver inte utesluta varandra. Så länge din intention är att bidra till systemet i sin helhet, och inte bara för egen vinning. Som jag nämnde ovan.

Detta är mina fem cent i alla fall.
Senast redigerad av Autobahn76 2017-01-22 kl. 12:25.
Citera
2017-01-23, 18:11
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Nej tvärtom. Dissociation är förknippat med rädsla och ångest. DP/DR är en extrem form av dissociation. (Jag har haft det själv). Den formen av "Jag-förlust" som du upplever vid DP/DR och det som beskrivs som egodöd är två skilda saker. Snarare motsatsen faktiskt, då du är fullt upptagen med dig själv och din egna ångest vid DP/DR.

Däremot kan DP/DR, som du precis påpekade, utlösas av för mycket studerande av metafysik, meditation och navelskådande.
Detta behöver dock inte vara något negativ, då det ruskar om dig i din bild om vem och vad du är. Vilket i sin tur kan ge dig en större insikt om hur medvetandet fungerar.

Både 1 och 2 i dina påståenden behöver inte utesluta varandra. Så länge din intention är att bidra till systemet i sin helhet, och inte bara för egen vinning. Som jag nämnde ovan.

Detta är mina fem cent i alla fall.

Jorda dig. Träna, kapa alla kolhydrater, periodfasta och koppla en jordsladd till elememtet så försvinner de där obehagliga å du mår bra osv. Orka med jagförlust och egoförlust.
Citera
2017-01-25, 14:49
Medlem
caecos avatar
Någon som kan rekommendera någon bra bok om egodöd?
Har läst de flesta böcker av Eckhart Tolle och en del litteratur som berör zenbuddhism. Föredrar böcker om zenbuddhism men är öppen för andra förslag.
Citera
2017-01-25, 14:52
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Har läst de flesta böcker av Eckhart Tolle och en del litteratur som berör zenbuddhism. Föredrar böcker om zenbuddhism men är öppen för andra förslag.
Har inte läst hela boken ännu, men Self-enquiry av Ramana Maharshi tror jag skulle falla dig i smaken.
Citera
2017-01-25, 16:07
Medlem
ReVarres avatar
Vill tipsa om en intressant läsning

Handlar om "The spiritual eye"
http://www.yogananda.com.au/pyr/pyr_eye1.html

Det var inte förrän idag jag insåg att det ljuset jag såg, som tar många olika former, var medvetandets ljus, det goda, det villkorslösa ljuset som jag(vi) är. Så jag sökte och fann en artikel, och nu vet jag vad jag ska göra när det kommer till spirituella ögat som det kallas... Jag ska låta mig absorberas av det, inte vara rädd längre, för jag har trott att det här ljuset var en demon och allt möjligt, men det var det inte.
Citera
2017-01-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco

För lite mer "modern" syn på det hela så kan du kolla in Sam Harris.
Citera
2017-02-01, 19:38
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
För lite mer "modern" syn på det hela så kan du kolla in Sam Harris.
Absolut, det ska jag ta och kolla in. Namnet Sam Harris har jag stött på tidigare. Aldrig läst något utav honom ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Har inte läst hela boken ännu, men Self-enquiry av Ramana Maharshi tror jag skulle falla dig i smaken.
Ska jag kolla upp!
Tack för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in