2010-11-30, 17:49
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Jag har funderat mycket kring fenomenet självmord och den självdestruktivitet som ofta förknippas med självmord. Vad det är som gör att människor behandlar sig själv illa, medvetet. Varför det verkar uppstå en längtan att trigga egot så till den milda grad att man vill se vad som händer när man nått vägs ände.
Jag har en vag teori om att egot alltid strävar efter sitt eget självmord, men är tvungen att ta med sig "urkunden" i fallet så att säga. Som Eckhart skriver; "jag orkar inte leva med mig själv". Hade han då inte fått den insikt som gavs honom hade han gjort en av två saker; antingen begått självmord eller fortsätta nedför den negativa spiral han befann sig i.
Och, varför denna längtan efter självmord och självförstörelse? Det är inget ovanligt att människor ser en befrielse i den tanken, det är ju själva poängen. Det är som synes enda möjligheten bort från ens egen dåtid och den framtid som tolkar verkligheten.
Eller kan det vara tvärtom; ens längtan bort från egot blir så starkt att man är beredd att offra sig själv?
Jag är inte på något sätt klar i dessa tankegångar ska sägas. Jag tänker högt bara.
Jag har en vag teori om att egot alltid strävar efter sitt eget självmord, men är tvungen att ta med sig "urkunden" i fallet så att säga. Som Eckhart skriver; "jag orkar inte leva med mig själv". Hade han då inte fått den insikt som gavs honom hade han gjort en av två saker; antingen begått självmord eller fortsätta nedför den negativa spiral han befann sig i.
Och, varför denna längtan efter självmord och självförstörelse? Det är inget ovanligt att människor ser en befrielse i den tanken, det är ju själva poängen. Det är som synes enda möjligheten bort från ens egen dåtid och den framtid som tolkar verkligheten.
Eller kan det vara tvärtom; ens längtan bort från egot blir så starkt att man är beredd att offra sig själv?
Jag är inte på något sätt klar i dessa tankegångar ska sägas. Jag tänker högt bara.
Enkelt uttryckt så tror jag att det handlar om tankar som fastnar, så som han säger i denna video. Fix idéer som växer sig större över lång tid som man ständigt letar stöd för utan att ta hänsyn till allt som pekar emot. Det kan ha sin början i väldigt, väldigt mycket och ta uttryck på lika många sätt, men tankarna har nog samma natur på ett övergripande plan. Till slut känns världen helt enkelt överväldigande grå och man vill fly från alla kval.
Jag gick i terapi i omgångar om något år vardera. Varje gång hjälpte mig då jag fick höra förnuft som redde upp en del av tankarna någorlunda, men inte alla. Till sist så sades det en grej som fick en 5 år lång depression att släppa inom mig på några sekunder, även om allt det innan förmodligen hade banat väg för det ögonblicket. Det han sade var simpelt, men ändå något man inte kan säga emot.
"Det finns ingen naturlag just för dig som säger att det du tar dig för i framtiden kommer att skita sig."
Sen den dagen var jag aldrig deprimerad på samma sätt igen. Det har däremot tagit ytterligare några år för mig att komma dit jag är nu. Det enda som behövdes för mig var att bli motsagd med rationella argument, men jag misstänker att det inte är så lätt för alla. Den stora frågan är således hur man ska få människor att förstå vad man själv känner att man förstår. Jag tror att det skulle vara början på en ny tid om man lärde ut något liknande i skolan, just för att det är så neutralt och riktigt.
Får återkomma, måste springa iväg till affären.