Citat:
Att se sina demoner i vitögat, att inse att man byggt sitt liv på en lögn. Jag väljer att citera en del av användaren SysterSovereigns post ifrån tråden Psykostillstånd och euforiska känslor av spirituell karaktär; Två sidor av samma mynt:
"...Det man trodde att man visste om sig själv, om den personen som var byggd enbart på de fem sinnenas grund, går bort, för det var byggt ovanpå ett tomrum, en lögn. Personlighetsdrag som har byggts som försvar och skydd mot det onaturliga samhället vi lever i börjar försvinna och det gör ont. Det gör ont när knoppar brister. Det gör ont att återfödas. Detta är min erfarenhet - själva egodöden gör inte ont. Det är lycka och extas. Frihet. Men egot dör inte. Det förändras bara, och det är i förändringen som depressionen och ångesten kommer, när egot måste formas igen, till människor runt omkring, samhället, vardagen..."
Känns som om jag börjar snubbla på mina egna tankebanor här, men det är väl också poängen med att diskutera
"...Det man trodde att man visste om sig själv, om den personen som var byggd enbart på de fem sinnenas grund, går bort, för det var byggt ovanpå ett tomrum, en lögn. Personlighetsdrag som har byggts som försvar och skydd mot det onaturliga samhället vi lever i börjar försvinna och det gör ont. Det gör ont när knoppar brister. Det gör ont att återfödas. Detta är min erfarenhet - själva egodöden gör inte ont. Det är lycka och extas. Frihet. Men egot dör inte. Det förändras bara, och det är i förändringen som depressionen och ångesten kommer, när egot måste formas igen, till människor runt omkring, samhället, vardagen..."
Känns som om jag börjar snubbla på mina egna tankebanor här, men det är väl också poängen med att diskutera

Det smärtsamma i det här fallet är alltså att vederbörandes ego fann sanningen jobbig? Så kanske det kan vara, det är ingenting jag kan relatera till. Jag tycker att dessa förhållningssätt är mer fruktsamma än rädsla och att streta emot sin egen natur(!):
The greatest achievement is selflessness.
The greatest worth is self-mastery.
The greatest quality is seeking to serve others.
The greatest precept is continual awareness.
The greatest medicine is the emptiness of everything.
The greatest action is not conforming with the world's ways.
The greatest magic is transmuting the passions.
The greatest generosity is non-attachment.
The greatest goodness is a peaceful mind.
The greatest patience is humility.
The greatest effort is not concerned with results.
The greatest meditation is a mind that lets go.
The greatest wisdom is seeing through appearances.