Citat:
Ursprungligen postat av
ljusljud
Jag vet att du har mediterat och upplevt medvetandet utan illusionerna av jaget och egot. Jaget är dock precis som din kropp en illusion som alltid kommer påverka vad ditt medvetande upplever, tills din kropp dör är jaget en del av din upplevelse. Jag skriver detta eftersom jag anser att det är ohälsosamt att tro att man måste släppa jaget för att bli upplyst, fokusera på att släppa alla rädslor och negativ programmering istället!
Jag tror folk fokuserar för mycket på jaget, jaget är bara det man är medveten om. För att utvecklas måste man komma närmare sitt själv som även uppfattar det undermedvetna. Vi tar som exempel det du talar om med rädsla, jag tror inte att man ska släppa rädsla för något eftersom det är en del av att vara människa att bli rädd och det är en helt normal reaktion. Det man däremot bör eftersträva är att veta varför man blir rädd i en situation, vad är det som skrämde mig? Varför skrämde det mig? Hur kan jag sluta vara rädd för det här?
För ska man sluta vara rädd måste man först förstå varför man är rädd, varför är det man blir rädd för så skrämmande? Om man är rädd för en orm, då svarar många att de bara är rädda för ormar och inte kan förklara varför. Då känner de jaget men inte självet.
Om någon däremot förklarar att rädslan för ormar ligger i deras rörelser, deras ljud, rädslan att bli biten och dö osv osv visar på djupare insikt av sitt själv. Först när man är bered att gå förbi rädslan och börja tänka på vad det är som gör en rädd kan man lära känna sitt själv och först då kan man verkligen göra upp med sina rädslor. Allt annat är bara att undertrycka sina känslor.
Jag tror många människor är rädda för att lära känna sitt själv, för när man känner självet så känner man även sitt ego. Enligt mig blir en utkristalisering av självet ego.
Förövrigt är jag inte rädd för någonting utom rädsla.