Citat:
Nej, ingen kan välja. Iaktar man sina tankar så är det ju rätt uppenbart att man inte kan det, dom kommer spontant. Låt säga att du bevittnar en bilolycka där någon dör, kan du välja glädjereaktion? Välja fasa? Välja att inte bli påverkad alls? Nej, du reagerar helt spontant, och inget "jag" styr det.
Kan du välja mellan vanilj- eller chockladglass? Nej inte ens det, för du kan ju inte styra över vad du är sugen på. Det du upplever är bara spontana tankar, som antingen omedelbart säger vad du vill ha, eller velar.
Kan du välja att veta vilken glass du vill ha nästa gång? Kan du välja att nästa gång jag köper glass så ska jag vela?
Tänk på ett tal mellan 1-100... Var kom det talet ifrån? Rätt spontant eller hur?
Citat:
Egot blir till i jaget när medvetandet identifierar sig helt med jaget. Jaget får då storhetsvansinne och skapar egot. Kort och gott. Jaget finns som en del av individ-medvetandet och är inget negativt i sig självt. Man kan säga att det är skapat av medvetandet/källan för att det helt enkelt är en nödvändig komponent i den objektiva verkligheten där medvetandet nu är på äventyr. Att medvetandet, eller källan, skapat jaget gör det dock inte mindre verkligt. Inte om man väljer att se den objektiva verkligheten som en verklighet. Som jag gör, i viss mån. Den går ju dock att leka med och förändra, till skillnad från den absoluta verkligheten.
Egot skapas i sin tur inuti något som redan är skapat. Det skapas inte av källan utan av jaget, som källan redan skapat. Jaget är bara ett sätt att skilja sig från allt annat. Ingen kan höra/läsa/se mina tankar. Dom är separerade från andra individ-medvetanden. Dom ligger alltså på olika frekvenser i universalmedvetandet. Jaget, eller avataren som du föds till, kan således leka fritt med sitt medvetande och skapa tankar, ta beslut (som rör jaget), och bestämma vilka sanningar som är sanna, etc.
Egot skapas i sin tur inuti något som redan är skapat. Det skapas inte av källan utan av jaget, som källan redan skapat. Jaget är bara ett sätt att skilja sig från allt annat. Ingen kan höra/läsa/se mina tankar. Dom är separerade från andra individ-medvetanden. Dom ligger alltså på olika frekvenser i universalmedvetandet. Jaget, eller avataren som du föds till, kan således leka fritt med sitt medvetande och skapa tankar, ta beslut (som rör jaget), och bestämma vilka sanningar som är sanna, etc.
Om jaget nu skapar tankar, och tar beslut (något jag tror hjärnan gör), vad exakt är det? Vad är jaget gjort av? Var finns det?
Vill du inte svara på detta, så har du ju bara definierat jaget som något metafysiskt. Ingen skillnad från gud, själen, jultomten eller spagettimonster.
Förstår du vad jag menar?
Citat:
Om det inte finns individ-medvetande på olika frekvenser och med olika "jag" här i den objektiva verkligheten... Ja då finns bara medvetande och mina tankar och min "röst i huvudet" är Gud, om jag får använda den benämningen. Då är allt en illusion och ingenting är verkligt. Jag väljer dock att se det som att det finns olika verkligheter, snarare än ingen alls, och att dessa verkligheter går in i varandra men skiljer sig ändå åt.
Detta är vad mina insikter säger mig, och jag känner att jag är på rätt väg för jag har en förbindelse med källan på ett sätt jag aldrig tidigare känt av. Det låter flummigt och det är det också. Men jag och mitt jag gillar det.
Detta är vad mina insikter säger mig, och jag känner att jag är på rätt väg för jag har en förbindelse med källan på ett sätt jag aldrig tidigare känt av. Det låter flummigt och det är det också. Men jag och mitt jag gillar det.
Varför skulle allt bli overkligt om rösten i ditt huvud inte tillhör ett jag? Finns verkligen ingen logik i ett sådant påstående...?
Du pratar om multipla verkligheter, universalmedvetanden, gud, ett jag separerat från egot, osv. Det känns som du konstruerar en metafysisk lösning för något som behöver lösas.
Min fråga kvarstår, vad är detta jag dina insikter visar dig? Vad är det gjort av? Hur kan det ta beslut?