2015-10-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thespacewithin
Innan jag fortsätter filosofera i mig själv och svara på dina frågor har jag ett par till dig. Tror du att man kan välja hur man ska agera när man utsetts för specifika upplevelser? Om ja, vem eller vad beslutar det då? Om nej, utveckla då gärna.

Nej, ingen kan välja. Iaktar man sina tankar så är det ju rätt uppenbart att man inte kan det, dom kommer spontant. Låt säga att du bevittnar en bilolycka där någon dör, kan du välja glädjereaktion? Välja fasa? Välja att inte bli påverkad alls? Nej, du reagerar helt spontant, och inget "jag" styr det.

Kan du välja mellan vanilj- eller chockladglass? Nej inte ens det, för du kan ju inte styra över vad du är sugen på. Det du upplever är bara spontana tankar, som antingen omedelbart säger vad du vill ha, eller velar.

Kan du välja att veta vilken glass du vill ha nästa gång? Kan du välja att nästa gång jag köper glass så ska jag vela?

Tänk på ett tal mellan 1-100... Var kom det talet ifrån? Rätt spontant eller hur?

Citat:
Egot blir till i jaget när medvetandet identifierar sig helt med jaget. Jaget får då storhetsvansinne och skapar egot. Kort och gott. Jaget finns som en del av individ-medvetandet och är inget negativt i sig självt. Man kan säga att det är skapat av medvetandet/källan för att det helt enkelt är en nödvändig komponent i den objektiva verkligheten där medvetandet nu är på äventyr. Att medvetandet, eller källan, skapat jaget gör det dock inte mindre verkligt. Inte om man väljer att se den objektiva verkligheten som en verklighet. Som jag gör, i viss mån. Den går ju dock att leka med och förändra, till skillnad från den absoluta verkligheten.

Egot skapas i sin tur inuti något som redan är skapat. Det skapas inte av källan utan av jaget, som källan redan skapat. Jaget är bara ett sätt att skilja sig från allt annat. Ingen kan höra/läsa/se mina tankar. Dom är separerade från andra individ-medvetanden. Dom ligger alltså på olika frekvenser i universalmedvetandet. Jaget, eller avataren som du föds till, kan således leka fritt med sitt medvetande och skapa tankar, ta beslut (som rör jaget), och bestämma vilka sanningar som är sanna, etc.

Om jaget nu skapar tankar, och tar beslut (något jag tror hjärnan gör), vad exakt är det? Vad är jaget gjort av? Var finns det?

Vill du inte svara på detta, så har du ju bara definierat jaget som något metafysiskt. Ingen skillnad från gud, själen, jultomten eller spagettimonster.

Förstår du vad jag menar?

Citat:
Om det inte finns individ-medvetande på olika frekvenser och med olika "jag" här i den objektiva verkligheten... Ja då finns bara medvetande och mina tankar och min "röst i huvudet" är Gud, om jag får använda den benämningen. Då är allt en illusion och ingenting är verkligt. Jag väljer dock att se det som att det finns olika verkligheter, snarare än ingen alls, och att dessa verkligheter går in i varandra men skiljer sig ändå åt.

Detta är vad mina insikter säger mig, och jag känner att jag är på rätt väg för jag har en förbindelse med källan på ett sätt jag aldrig tidigare känt av. Det låter flummigt och det är det också. Men jag och mitt jag gillar det.

Varför skulle allt bli overkligt om rösten i ditt huvud inte tillhör ett jag? Finns verkligen ingen logik i ett sådant påstående...?

Du pratar om multipla verkligheter, universalmedvetanden, gud, ett jag separerat från egot, osv. Det känns som du konstruerar en metafysisk lösning för något som behöver lösas.

Min fråga kvarstår, vad är detta jag dina insikter visar dig? Vad är det gjort av? Hur kan det ta beslut?
Citera
2015-10-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nej, ingen kan välja. Iaktar man sina tankar så är det ju rätt uppenbart att man inte kan det, dom kommer spontant. Låt säga att du bevittnar en bilolycka där någon dör, kan du välja glädjereaktion? Välja fasa? Välja att inte bli påverkad alls? Nej, du reagerar helt spontant, och inget "jag" styr det.

Min fråga kvarstår, vad är detta jag dina insikter visar dig? Vad är det gjort av? Hur kan det ta beslut?
Mekaniska reaktioner styr ofta människor som inte är upplysta ännu, sedan när vi utvecklas och blir medvetna börjar vi mer aktivt att skapa vår verklighet. Fri vilja existerar.

Du kan använda Carl Jung's definition av jaget.
Citat:
I CG Jungs psykologi är jaget det centrala komplexet i medvetandet, det vill säga medvetandets brännpunkt samt bärare av personligheten.

Citat:
text
Har läst dina svar, bra skrivet! Jaget är en del av vår mänskliga upplevelse och är inte en fiende. Egots rädslor och program är vad vi måste släppa för att bli fria.
Senast redigerad av ljusljud 2015-10-27 kl. 12:25.
Citera
2015-10-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Mekaniska reaktioner styr ofta människor som inte är upplysta ännu, sedan när vi utvecklas och blir medvetna börjar vi mer aktivt att skapa vår verklighet. Fri vilja existerar.

Så då slutar mekaniska reaktioner styra? Vad styr sen då?

Så en människas beteende kan styras på TVÅ sätt, dels detta mekaniska du nämnde, och sedan ytterligare ett sätt?
Citera
2015-10-27, 12:35
Medlem
Citat:
Du kan använda Carl Jung's definition av jaget.

Så en brännpunkt kan ta beslut menar du?
Citera
2015-10-27, 13:04
Medlem
Citat:
Så då slutar mekaniska reaktioner styra? Vad styr sen då?

Så en människas beteende kan styras på TVÅ sätt, dels detta mekaniska du nämnde, och sedan ytterligare ett sätt?
Inte bara två, det finns flera steg av medvetenhet. Den här bilden förklarar dessa: http://wakeup-world.com/wp-content/u...-evolution.jpg
Citat:
Så en brännpunkt kan ta beslut menar du?
Jaget kan ta beslut ja.
Citera
2015-10-27, 14:31
Medlem
Citat:
Inte bara två, det finns flera steg av medvetenhet. Den här bilden förklarar dessa: http://wakeup-world.com/wp-content/u...-evolution.jpg

Jaget kan ta beslut ja.

Nej, den bilden förklarar faktiskt ingenting, det är ju en bild tagen helt ur sitt sammanhang eller beskrivande text...

Och förklara gärna hur en "brännpunkt" kan ta beslut?
Senast redigerad av FlamRed 2015-10-27 kl. 14:54.
Citera
2015-10-27, 15:40
Medlem
Citat:
Nej, den bilden förklarar faktiskt ingenting, det är ju en bild tagen helt ur sitt sammanhang eller beskrivande text...

Och förklara gärna hur en "brännpunkt" kan ta beslut?
Bilden illustrerar de olika stegen av medvetenhet, den kommer från den här artikeln: http://wakeup-world.com/2015/01/25/s...ous-awakening/
Citera
2015-10-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Spånade vidare på det här..

Du verkar relativt verklighetsfrånvarande.

Fel, allting är fantasi, och fantasi är verklighet. Du finns och är verklig.
Citera
2015-10-28, 01:38
Medlem
Jag vill börja med att säga att jag nu förstår att du inte alls är speciellt medveten och jag hoppas att du iallafall tar till dig lite av det jag skriver, och har skrivit, till dig. Jag säger det i all välmening. Jag tror att det hade varit nyttigt för dig.

Citat:

De flesta tankar kommer spontant och styrs av automatiska processer i hjärnan, helt rätt. Många av dessa tankar är omedvetna och "flyger" omkring utan att du ens reflekterar över dom. Det är ofta samma tankar som upprepar sig dessutom.
Men alla tankar är inte spontana och omedvetna. Enkelt bevisat; Du kan t ex välja att du vill tänka på en viss sak, och göra det. Jag förstår inte hur du inte har kunnat upptäcka det än?

När man bevittnar något hemskt, som en bilolycka med dödlig utgång, så reagerar man med en spontan reaktion och en känsla. Vad du känner och hur reaktionen ser ut är beroende av vem du är och vilka erfarenheter du bär med dig. Reaktionen är alltid en omedveten process. Alltså automatisk, och styrs av dom erfarenheter och den kunskap du bär med dig. När reaktionen väl är överspelad kommer den fria viljan in och du kan välja hur du ska börja agera.
Känslor kan du aldrig välja, och det har jag aldrig påstått. Känslor upplever man.

Citat:
Kan du välja mellan vanilj- eller chockladglass? Nej inte ens det, för du kan ju inte styra över vad du är sugen på. Det du upplever är bara spontana tankar, som antingen omedelbart säger vad du vill ha, eller velar.

Kan du välja att veta vilken glass du vill ha nästa gång? Kan du välja att nästa gång jag köper glass så ska jag vela?

Vilken glass jag väljer handlar om vilken smak jag har. Jag väljer den som jag tycker är godast. Jag kan göra andra val, men varför skulle jag? Jag håller med dig om att jag inte kan styra vad jag är sugen på, eftersom det antingen är en känsla eller också en automatisk tankeprocess i hjärnan. Jag kan dock välja att inte följa känslan eller tanken. Jag kan acceptera suget och helt enkelt strunta i att köpa någon glass t ex.

Vad som händer i framtiden och vilken glass jag väljer då, det får vi se när tiden är inne.

Citat:
Tänk på ett tal mellan 1-100... Var kom det talet ifrån? Rätt spontant eller hur?

53. Ja, det kom spontant. Vad skulle det bevisa menar du?

Citat:
Om jaget nu skapar tankar, och tar beslut (något jag tror hjärnan gör), vad exakt är det? Vad är jaget gjort av? Var finns det?

Vill du inte svara på detta, så har du ju bara definierat jaget som något metafysiskt. Ingen skillnad från gud, själen, jultomten eller spagettimonster.

Jaget sitter i avataren, dvs i människan i vårt fall. Nu när jag tänker på det så är det ju faktiskt så att jaget är en del av hjärnan, så jag är beredd att hålla med dig lite här. Jaget är hjärnans styrman. Du vet, hjärnan utvecklas under flera år och är inte färdigutvecklad för än i vuxen ålder. Något av det första som skapas i hjärnan är just jaget. Länken som medvetandet behöver för att uppleva den objektiva verkligheten ur ett individperspektiv. Där fann jag svaret. Tack.

Citat:
Förstår du vad jag menar?

Ja.

Citat:
Varför skulle allt bli overkligt om rösten i ditt huvud inte tillhör ett jag? Finns verkligen ingen logik i ett sådant påstående...?

Vem eller vad skulle rösten annars tillhöra? Det är ju jag som tänker. Jag tänker ofta medvetet som sagt. Till skillnad från dig tydligen.

Citat:
Du pratar om multipla verkligheter, universalmedvetanden, gud, ett jag separerat från egot, osv. Det känns som du konstruerar en metafysisk lösning för något som behöver lösas.

Jag pratar om många spännande ting. Jag har dock aldrig pratat om ett jag som är separerat från egot. Jag har sagt att egot skapas inuti jaget.
För övrigt så är mitt stora intresse just att utforska medvetandet och det leder till många spännande saker och insikter som jag gärna diskuterar. Det är dock ingenting som behöver lösas.

Citat:

Jaget är som sagt en del av hjärnan och kan ta beslut och har en fri vilja eftersom medvetandet strömmar igenom det. Jaget är medvetet och kan därmed ta beslut och agera. Egot är däremot väldigt väldigt omedvetet. Egot är människans absolut värsta fiende. Och tyvärr så får vi lära oss, då vi växer upp, att identifiera oss med jaget. Vad händer då? Jo, oundvikligen så får jaget tillslut storhetsvansinne och skapar egot. Därför lever en väldigt, VÄLDIGT, stor del av alla människor sina liv omedvetet genom sitt ego och missar därför denna viktiga pusselbit av livet och alla möjligheter den för med sig.

Vi behöver bryta detta mönster i mänsklighetens evolution och stoppa egoutveckligen i yngre generationer. Det är av största vikt om mänskligheten ska klara sig. Tänk om vi hade kunnat ha meditation och mindfulness på schemat redan i förskolan. Det hade gjort underverk!
Citera
2015-10-28, 07:50
Medlem
Citat:

...

Men alla tankar är inte spontana och omedvetna. Enkelt bevisat; Du kan t ex välja att du vill tänka på en viss sak, och göra det. Jag förstår inte hur du inte har kunnat upptäcka det än?

Nej, ty vilken tanke du än tror att du "väljer", så var det ju bara en tidigare tanke som gjorde valet. Inget "jag". En tanke som "väljer" nästa tanke.

Vem valde tanken som gjorde valet av nästa tanke? (osv...)

Prova så får du se.

Citat:
Jag kan dock välja att inte följa känslan eller tanken. Jag kan acceptera suget och helt enkelt strunta i att köpa någon glass t ex.

Fast då är det ju en tanke som säger åt dig att strunta i det? Hur styr man om en sådan tanke poppar upp eller inte?

Citat:
Jaget sitter i avataren, dvs i människan i vårt fall. Nu när jag tänker på det så är det ju faktiskt så att jaget är en del av hjärnan, så jag är beredd att hålla med dig lite här. Jaget är hjärnans styrman. Du vet, hjärnan utvecklas under flera år och är inte färdigutvecklad för än i vuxen ålder. Något av det första som skapas i hjärnan är just jaget. Länken som medvetandet behöver för att uppleva den objektiva verkligheten ur ett individperspektiv. Där fann jag svaret. Tack.

Du beskriver fortfarande inte vad jaget är för något, vad är det gjort av, var finns det?

Att bara säga "länk", eller "styrman", betyder liksom ingenting i den objektiva verkligheten.

Du påstår att jaget skapas i hjärnan, så exakt vad är det för beslutsfattande sak som skapas? En "länk" kan ju knappast ta beslut, så vad är det för något?

Citat:
Vem eller vad skulle rösten annars tillhöra? Det är ju jag som tänker. Jag tänker ofta medvetet som sagt.

Rösten tillhör ingen. Varför behöver rösten tillhöra någon annan än det universum den existerar i?

Citat:
Jaget är som sagt en del av hjärnan och kan ta beslut och har en fri vilja eftersom medvetandet strömmar igenom det. Jaget är medvetet och kan därmed ta beslut och agera. Egot är däremot väldigt väldigt omedvetet.

Om du påstår att fri vilja existerar, hur definierar du då fri vilja?

Fri vilja går inte att definiera mha de fysikens lagar vi känner till hittills, så vill du tro på fri vilja så är det metafysik, dvs religion.

Hur definierar du fri vilja utan att bortse från determinism/icke-determinism tex?
Citera
2015-10-28, 08:01
Medlem
Citat:
Nej, ty vilken tanke du än tror att du "väljer", så var det ju bara en tidigare tanke som gjorde valet. Inget "jag". En tanke som "väljer" nästa tanke.

Vem valde tanken som gjorde valet av nästa tanke? (osv...)

Prova så får du se.

Fast då är det ju en tanke som säger åt dig att strunta i det? Hur styr man om en sådan tanke poppar upp eller inte?

Du beskriver fortfarande inte vad jaget är för något, vad är det gjort av, var finns det?

Att bara säga "länk", eller "styrman", betyder liksom ingenting i den objektiva verkligheten.

Du påstår att jaget skapas i hjärnan, så exakt vad är det för beslutsfattande sak som skapas? En "länk" kan ju knappast ta beslut, så vad är det för något?

Rösten tillhör ingen. Varför behöver rösten tillhöra någon annan än det universum den existerar i?

Om du påstår att fri vilja existerar, hur definierar du då fri vilja?

Fri vilja går inte att definiera mha de fysikens lagar vi känner till hittills, så vill du tro på fri vilja så är det metafysik, dvs religion.

Hur definierar du fri vilja utan att bortse från determinism/icke-determinism tex?

Jag skriver inte här för att övertyga dig om min världsbild, eller för att förändra din, så nu orkar jag inte diskutera detta mer. Jag tycker att jag har gjort en ganska klar bild över hur min sanning ser ut så vi får helt enkelt vara överens med att inte vara överens. Inget av det du säger, motbevisar min sanning. Det är bara en fråga om tro, både från min och din sida. Jag har bara svårt att hitta ord för allt det mystiska som pågår i vårt universum.
Om du tror att du äger sanningen så är du så djupt inne i egot så jag kan förstå att du har svårt att hitta ut.
Jag har enorm nytta av mitt sätt att se på saken. Vad har du för nytta av ditt undrar jag, men bryr mig inte om ditt svar. Du får tro precis vad du vill. Det spelar ingen roll.

Tillägg: Det finns en sak inom fysiken som faktiskt kanske kan bevisa fri vilja. Kvantfysiken. Men varken du eller jag, eller någon annan, förstår den tillräckligt bra för att kunna diskutera det.
Senast redigerad av thespacewithin 2015-10-28 kl. 08:21.
Citera
2015-10-29, 15:40
Bannlyst
Går det att rättfärdiga för sig själv att ens natur är sadistisk i upplysningens anda?
FÖr upplysningen är varken positivt eller negativt laddat. Allt bara är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in