2015-10-14, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Som du själv sa innan angående Wittgeinstein, ni leker ordlekar.

Det var jag som nämnde Wittgenstein och "språkspel" är något helt annat än att leka med ord. För att fatta Wittgenstein gäller det att läsa på.
Citera
2015-10-14, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det var jag som nämnde Wittgenstein och "språkspel" är något helt annat än att leka med ord. För att fatta Wittgenstein gäller det att läsa på.

Det är hur som helst det ni gör.

Sen var han väl autist och det bevisar bara än mer att personliga hjärnverksamheten är det som styr även åsikter, tro och precis allting. Min tes om att allt är verkligt kvarstår.
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-10-14 kl. 22:03.
Citera
2015-10-14, 22:05
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
För att föra en dialog måste man använda ord.

Vem är den som använder orden, eller blir använd av orden?
Dialog kan också vara reflektion genom ord
Citera
2015-10-14, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NakedwithGuns
Vem är den som använder orden, eller blir använd av orden?
Dialog kan också vara reflektion genom ord

Den massa som du kallar din kropp.
Bli använd eller använda är bara en fråga om hur du väljer att se på saken. Är månen i samma punkt som jorden, ja om du är en alien som kollar med blotta ögat lååångt härifrån.
Citera
2015-10-14, 22:16
Medlem
rentierens avatar
Citat:
förstärka låter lite väl mycket som ytterligare ett koncept. Lika som 'rensa' eller 'systemet' eller 'bandbredden' eller 'högre ändamål'

något att fundera kring; vad som görs inte så mycket vad som skrivs
Du verkar intrassla dig själv i konceptens betydelse istället för att betrakta dessa som pekpinnar mot fenomenologisk insikt, eller som ett redskap för att underlätta kommunikation och navigation i rumtid. Självklart är 'mental bandbredd' och 'högre ändamål' ytterligare koncept, precis som 'görs' och 'koncept' för den delen. En konceptuell beskrivning av upplevelsen kan ej likställas med den faktiska upplevelsen.
Citera
2015-10-14, 22:18
Medlem
Citat:
Förstå fortfarande inte hur något utanför koncept skall förstärkas?

Jag förstår inte hur koncept ska förstärkas, de är ju döda; kristalliserade. Som bäst kan de öka i mångfald och på så vis få stärkt komplexitet - men det hör ju intellektet till. Att sitta i tystnad, eller att verka i världen i inre stillhet, däremot, är något man alltid kan gå djupare in i, även sedan ego och värld sedan länge är glömda. En hjärna är ju allt annat än binär (upplyst/oupplyst); det finns många neuroner att sortera bland.

Om du t.ex. läser Zens tre pelare - en av de kändare böckerna om zenbuddhism här i västerlandet - så får du exempel på en döende kvinnas upplysning som når mycket djupare än vad de flesta utövare når. Detta trots att många andra exempel dessförinnan ges på personer som uppnår den frihet som är förknippad med en realisation av den egna naturen/tillvarons Buddhanatur.

Nisargadatta Maharaj å sin sida talade ju från en position bortom det universella "Jag är", vilket är det tillstånd där många kanske avslutar sin resa, då allt redan där "är såsom det är" och det ursprungliga "sökandet" är över. Han beskrev sig ju som den princip på vilken det universella trätt i kraft, vilket i sin tur fött världen.

F.ö. är det lite lustigt hur intimiteten med det externa ökar ju djupare in i sig själv man når; hela processen är tveeggad och skillnaden mellan det som är "inre" och "yttre" försvinner.

Citat:
Nej men han säger det alla gurus säger. Inget jag.

Du såg ju videolänken där det mycket tydligt framgår att jaget upphör när hjärnan inte längre tolkar världen i "själv och annat", vilket fram till upplysningen sker i de områden som kallas default mode network. Vad är det du sätter dig emot i detta?

Citat:
Jaget är en tanke som uppstår för en annan tanke. Den röda färgen du ser ploppar upp i huvudet som en tanke.
Tanken jag skiljer sig en aning då man tenderar att gilla tanken om jaget på samma sätt som man gillar annat som man gillar.

Vem är det som gillar tanken på jaget? En annan tanke?

Citat:
Nej jag tror inte på (finns inga bevis för) något medvetande som går från kropp till från som en jävla dementor.

Har medvetandet någon form eller annan kvalitet? Nej. Så, om något 'jag' inte längre produceras, så upplevs det som att medvetandet genomsyrar allt som medvetandegörs - vilket det nödvändigtvis alltid gör, men egot begränsar känslan av varande.

Citat:
Som du själv sa innan angående Wittgeinstein, ni leker ordlekar.

Du ställer en del frågor som kräver abstrakta svar då jag uppfattat det som att du först och främst måste övertygas via intellektet, innan det verkliga arbetet kan göras.
Citera
2015-10-14, 22:21
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rentieren
Du verkar intrassla dig själv i konceptens betydelse istället för att betrakta dessa som pekpinnar mot fenomenologisk insikt, eller som ett redskap för att underlätta kommunikation och navigation i rumtid. Självklart är 'mental bandbredd' och 'högre ändamål' ytterligare koncept, precis som 'görs' och 'koncept' för den delen. En konceptuell beskrivning av upplevelsen kan ej likställas med den faktiska upplevelsen.

är inte pekpinnar mer i vägen?
Vem ska använda dessa redskap
Citera
2015-10-14, 22:27
Medlem
rentierens avatar
Citat:
Vem ska använda dessa redskap
Det finns starka vetenskapliga bevis att vi är människor/intelligenta primater. Vi människor ska använda dessa redskap.
Citera
2015-10-14, 22:28
Medlem
Citat:

Nej. Så länge en person existerar följer en inlärningskurva, precis som i all annan aktivitet. Det kan t.ex. ta ett tag innan "den som mediterar" försvinner och blott meditationen själv finns kvar.
Citera
2015-10-14, 22:37
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej. Så länge en person existerar följer en inlärningskurva, precis som i all annan aktivitet. Det kan t.ex. ta ett tag innan "den som mediterar" försvinner och blott meditationen själv finns kvar.

så länge masken existerar
Men är inte inlärningen en del av problemet?
Vem är det som skall lära
Citera
2015-10-14, 22:49
Medlem
Citat:

Du ska lära dig att det inte finns något du att lära. När insikten nås att det är löjligt att söka efter eld med eld så är maten redan tillagad.
Citera
2015-10-14, 22:50
Bannlyst
Citat:
så länge masken existerar
Men är inte inlärningen en del av problemet?

Du är bäst, du är mest upplyst.

Nej du har rätt om nu det finns en gudomlig upplysning så är det bästa att bara gå och fixa den direkt. Enkel biljett inget snack mycket verkstad. BOOM BOOM BOOM Men det vet du nog redan. Frågan är väl snarare vem det är som frågar vad jag ska göra.

https://youtu.be/LF1tPlgctss?t=3m22s

Fast det är fel religion förlåt mig
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-10-14 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in