Citat:
Ursprungligen postat av
NakedwithGuns
Förstå fortfarande inte hur något utanför koncept skall förstärkas?
Jag förstår inte hur koncept ska förstärkas, de är ju döda; kristalliserade. Som bäst kan de öka i mångfald och på så vis få stärkt komplexitet - men det hör ju intellektet till. Att sitta i tystnad, eller att verka i världen i inre stillhet, däremot, är något man alltid kan gå djupare in i, även sedan ego och värld sedan länge är glömda. En hjärna är ju allt annat än binär (upplyst/oupplyst); det finns många neuroner att sortera bland.
Om du t.ex. läser Zens tre pelare - en av de kändare böckerna om zenbuddhism här i västerlandet - så får du exempel på en döende kvinnas upplysning som når mycket djupare än vad de flesta utövare når. Detta trots att många andra exempel dessförinnan ges på personer som uppnår den frihet som är förknippad med en realisation av den egna naturen/tillvarons Buddhanatur.
Nisargadatta Maharaj å sin sida talade ju från en position bortom det universella "Jag är", vilket är det tillstånd där många kanske avslutar sin resa, då allt redan där "är såsom det är" och det ursprungliga "sökandet" är över. Han beskrev sig ju som den princip på vilken det universella trätt i kraft, vilket i sin tur fött världen.
F.ö. är det lite lustigt hur intimiteten med det externa ökar ju djupare in i sig själv man når; hela processen är tveeggad och skillnaden mellan det som är "inre" och "yttre" försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMiscavige
Nej men han säger det alla gurus säger. Inget jag.
Du såg ju videolänken där det mycket tydligt framgår att jaget upphör när hjärnan inte längre tolkar världen i "själv och annat", vilket fram till upplysningen sker i de områden som kallas
default mode network. Vad är det du sätter dig emot i detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMiscavige
Jaget är en tanke som uppstår för en annan tanke. Den röda färgen du ser ploppar upp i huvudet som en tanke.
Tanken jag skiljer sig en aning då man tenderar att gilla tanken om jaget på samma sätt som man gillar annat som man gillar.
Vem är det som gillar tanken på jaget? En annan tanke?
Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMiscavige
Nej jag tror inte på (finns inga bevis för) något medvetande som går från kropp till från som en jävla dementor.
Har medvetandet någon form eller annan kvalitet? Nej. Så, om något 'jag' inte längre produceras, så upplevs det som att medvetandet genomsyrar allt som medvetandegörs - vilket det nödvändigtvis alltid gör, men egot begränsar känslan av varande.
Citat:
Ursprungligen postat av
DavidMiscavige
Som du själv sa innan angående Wittgeinstein, ni leker ordlekar.
Du ställer en del frågor som kräver abstrakta svar då jag uppfattat det som att du först och främst måste övertygas via intellektet, innan det verkliga arbetet kan göras.