Citat:
Ursprungligen postat av
ljusljud
Jag undrar om du vill skriva mer om hur man blir lycklig? Du skrev att det bara finns en väg till sann tillfredsställelse, jag håller med men vi verkar se olika vägar. Är du lycklig? Många som arbetar med egot/spiritualism/buddhism är olyckliga, den här diskussionen är viktig.
Vilken väg ser du som skiljer sig från mitt perspektiv? Självklart är det så. Jag är inte lycklig (även om ett tillstånd av fullkomlig desperation inte är rådande), men så är mitt medvetande fjättrat vid egot. Den som läst mina tidigare filosofiska inlägg vet att jag byggt upp ett enormt inre motstånd mot världen genom konceptuell bearbetning av dess natur. Att inte vara bekväm i eller accepterande gentemot nuet är själva definitionen av lidande, oavsett dess grund.
Jag har dock personlig erfarenhet av någon timmes befrielse från detta jag-tillstånd och har därigenom känt ett övertygande smakprov på verklig Fullkomlighet, särskilt som jag retrospektivt noga undersökt min egen upplevelses korrelation till andras beskrivningar samt att den inducerades av en drog vars effekt på hjärnan rent neurobiologiskt - i grova drag - ger upphov till samma/liknande tillstånd som meditation gör på lång sikt.
Något som är viktigt att poängtera är emellertid att egot per definition aldrig kan bli tillfredsställt, varför jag kallar dess utplåning
sann tillfredsställelse, eftersom tillfredsställelsen som följer är evig, saknar motstycke och är kommande inifrån en själv (eller från Tomhet, om du så vill). När sökaren upphör upphör även sökandet och perspektivet på världen blir att oavsett kroppens aktiviteter och bedrifter, vad den uppnår eller inte uppnår, är allting, i sin själva natur,
Gudomlig frihet: återigen, orden är inte viktiga, de pekar enbart mot en radikalt annorlunda upplevelse. Detta kan inte upplevas förrän man skilt medvetandet från atomkonfigurationernas ständiga skiftningar i fenomenvärlden och på nytt förenat dessa som
den Ende, som din sanna natur.
En analogi som torde vara hjälplig för de flesta är den av egot, eller jag-tanken, som Saurons öga i Härskarringen. Oavsett om du anser dig befinna dig i ett grönskande Fylke, med ondskans härar på tryggt avstånd, så kommer allt det du värdesätter ändå snart att brännas ned och utplånas, går du inte till angrepp medan det ännu finns tid. Ett ego-förankrat medvetande har alltså samma nedriga kärna, vilken förr eller senare bringar oss förlust, ålderdom, sjukdom, död etc., oavsett om vår ödes lott var att exponeras för denna sanning förr eller senare: och dessutom kan inte ens det mest välgödda av egon uppleva samma lycksalighet som den som utrotar denna styggelse av menlös girighet och direkt förenar sig med källan till fullständig lycka/kärlek/enighet/frihet/kalla det vad du vill.
Vet även detta: Med eller utan illusion finns ingen i kontroll. En eventuell rädsla för att släppa taget, ett av de tusentals vapen i egots arsenal, som alla måste genomskådas, är alltså fullkomligt verklighetsfrånvänd - se det med egna ögon eller ej, ditt tillstånd är det av
choiceless and effortless awareness.
Vad angår väl dig ditt eget liv? Ta inget som händer dig personligt, universum är fritt från subjekt och aktörer.