2014-12-09, 10:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Eller så säger man universum bara, det finns inget "jag" som är separerat från universum.

Ingenting är väl separerat från universum? Egot existerar också i universum precis som vilken illusion eller hägring som helst. Universum är också definierbart vilket "jag" inte är. "Jag" kan bara tala om "mig själv" i negativa termer, allt "jag" kan säga om "mig" är vad jag inte är.

Neti neti, not this not this. http://en.wikipedia.org/wiki/Neti_neti
Citera
2014-12-09, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Det är tydligt hur vissa här går till anfall för att försvara deras ideal. Den med ett öppet sinne tar inte åt sig då den vet att livet är inte på allvar. Den som har öppet sinne vet att spelet gemene man spelar inte existerar.

Och för att undvika att någon går till attack mot mig nu så får jag säga att jag är inte perfekt, och jag kan gå till anfall ibland jag med när jag förlorar mig själv i känslor.

Jag tycker det var sjukt onödigt sagt av dig saggeliten att be honom gå att hänga sig, bara för du inte håller med honom.
Jag kan börja med att säga att jag inte kände nånting när jag skrev det. Du må tycka det är känslokallt men TS är ju ingen alls. Eller allting? eftersom hans medvetande är obegränsat.

Iaf så har jag inte sett några vettiga belägg för påståendet i TS än och det är att hans(eller ska jag säga "det"?) metod (döda egot men var kvar i den fysiska kroppen) botar ALLA psykiska sjukdomar. Kvacksalvareri är vad det är.
Citera
2014-12-09, 10:41
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag kan börja med att säga att jag inte kände nånting när jag skrev det. Du må tycka det är känslokallt men TS är ju ingen alls. Eller allting? eftersom hans medvetande är obegränsat.

Iaf så har jag inte sett några vettiga belägg för påståendet i TS än och det är att hans(eller ska jag säga "det"?) metod (döda egot men var kvar i den fysiska kroppen) botar ALLA psykiska sjukdomar. Kvacksalvareri är vad det är.
Du har som sagt rätt till din egen åsikt men rekommenderar dig att tänka lite på hur saker kan uppfattas innan du skriver det. Det finns bättre sätt att få fram sin åsikt än att be folk gå och hänga sig.
Citera
2014-12-09, 10:45
Bannlyst
Citat:
Du har som sagt rätt till din egen åsikt men rekommenderar dig att tänka lite på hur saker kan uppfattas innan du skriver det. Det finns bättre sätt att få fram sin åsikt än att be folk gå och hänga sig.
Det kanske du tycker men jag är rätt säker på att han inte kommer glömma av mitt råd.

Jag hatar kvacksalveri.
Citera
2014-12-09, 10:59
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Det kanske du tycker men jag är rätt säker på att han inte kommer glömma av mitt råd.

Jag hatar kvacksalveri.
Hänger inte med om vad du menar.. Vadå glömma av ditt råd?

Förresten, är det inte meningen att du ska låta herren vara domaren i din religion? När du säger att du hatar kvacksalveri så dömer du ju.
Citera
2014-12-09, 11:03
Bannlyst
Citat:
Hänger inte med om vad du menar.. Vadå glömma av ditt råd?

Förresten, är det inte meningen att du ska låta herren vara domaren i din religion? När du säger att du hatar kvacksalveri så dömer du ju.
Jag har gett han flera råd. Han vet säkert vilka som är seriösa.
Istället för att kvacksalva här.

Du har inte ens läst bibeln, tror inte ens på Gud, och tror dig veta hur Gud vill att jag ska bete mig?
Citera
2014-12-09, 11:19
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Du har inte ens läst bibeln, tror inte ens på Gud, och tror dig veta hur Gud vill att jag ska bete mig?
Vem har sagt att jag inte tror på Gud? Jag är agnostiker. Jag vet inte vad jag tror. Men jag kan sätta mig in i budskapet bakom orden faktiskt. Har jag inte en poäng då? Är det inte herren som ska vara domaren? Är du värdig att döma andra? Nej det är väl bara herren som är det?
Citera
2014-12-09, 12:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Du ber mig gå och hänga mig och du känner ingenting när du skriver det. Måste säga att det låter väldigt psykopatiskt. Hade du åtminstone varit i affekt och vräkt ur dig nåt som du senare ångrade hade det väl varit ok, men nu ber du mig, eller ger mig "rådet", att gå och hänga mig utan att reflektera över det. Psykopatiskt. Men det är ju också symptomatiskt för "kärlekens religion" kristendomen att utdela hot och fördömmelser om man inte tror på den. Brinn i helvetet, gå och häng dig, sak samma.

Alla psykiska sjukdomar sitter i psyket eller hur. Om vi kommer till insikt om att vi inte är vårt psyke kan vi börja jobba med det och på sikt bota de sjukdomar som finns i det. Det är som att sitta i en bil som är trasig, vi måste först gå ur bilen för att kunna laga den. Utanför bilen kan vi få en bild av vad den egentligen är, så länge vi sitter i den kommer vi aldrig att kunna göra det. Gå ur bilen, laga felet, kör vidare. Nu sitter du fast i bilen, du har spänt fast dig med fyrpunktsbälte och hällt klister på sätet. Du kommer aldrig att kunna fixa något ifrån den positionen.

Jag har bett dig innan att hålla religionen utanför denna tråden, det finns hundratals trådar i religionsforumet du kan skriva i. Vi vet att du är religiös, du behöver inte upprepa det hela tiden.
Håll dig till ämnet eller håll dig borta.
Citera
2014-12-09, 14:08
Bannlyst
Citat:
Vem har sagt att jag inte tror på Gud? Jag är agnostiker. Jag vet inte vad jag tror. Men jag kan sätta mig in i budskapet bakom orden faktiskt. Har jag inte en poäng då? Är det inte herren som ska vara domaren? Är du väjrdig att döma andra? Nej det är väl bara herren som är det?
eftersom du varken läst bibeln eller tror på Gud, Jesus som jag gör är det tämligen onödigt att vi resonerar om saken.

Men jag är av uppfatningen att det är bättre att lösa konflikter nere på jorden. Och att ett lugnt temprament är bättre än ilska, alla dagar i veckan.

Pro, tack för komplimangen. Jag räknar mig faktiskt som jude , omskuren i hjärtat av farsan. Jag ber om ursäkt om du tar tillbaka ditt lögnaktiga påstående i TS.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-09 kl. 14:36.
Citera
2014-12-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ingenting är väl separerat från universum? Egot existerar också i universum precis som vilken illusion eller hägring som helst. Universum är också definierbart vilket "jag" inte är. "Jag" kan bara tala om "mig själv" i negativa termer, allt "jag" kan säga om "mig" är vad jag inte är.

Neti neti, not this not this. http://en.wikipedia.org/wiki/Neti_neti

Exakt, därav existerar varken jaget eller egot. Och absolut inga själar.
Citera
2014-12-09, 20:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
eftersom du varken läst bibeln eller tror på Gud, Jesus som jag gör är det tämligen onödigt att vi resonerar om saken.

Men jag är av uppfatningen att det är bättre att lösa konflikter nere på jorden. Och att ett lugnt temprament är bättre än ilska, alla dagar i veckan.

Pro, tack för komplimangen. Jag räknar mig faktiskt som jude , omskuren i hjärtat av farsan. Jag ber om ursäkt om du tar tillbaka ditt lögnaktiga påstående i TS.

Jag är inte så intresserad av dina ursäkter. Om du har en önskan om att jag ska dö så får du gärna ha det, jag bryr mig inte. Och jag tänker naturligtvis inte ta tillbaka mitt påstående i TS för att du ska ge mig en ursäkt eller för att du ska bli nöjd.
Citera
2014-12-09, 21:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Exakt, därav existerar varken jaget eller egot. Och absolut inga själar.

Nej kanske det. Något existerar ju dock. Något som har en upplevelse. Vi har inte löst "The hard problem of consciousness" ännu så vi vet egentligen inte så mycket om vem/vad som upplever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in