2014-11-22, 22:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mig själv, mina upplevelser.....vem är jag? Det jag du talar om finns inte. Det handlar inte om alienation utan om att se vad som är vad. Detta är en upplevelse/tanke/känsla, detta är min sanna natur. Jag vill inte kalla det jag eftersom det är opersonligt, men språket tillåter inte så många uttryck.
Jag tycker att engelskans "the I principle" är rätt bra. Jag ser kedjan som upplevelse-medvetande-jag.
Just nu förknippar jag mig med medvetandet, jag är definitivt inte upplevelsen, men även medvetandet uppfattas av något bortom det, en del av mig som är trancendent.
Jag har inga bevis för det här utan det är så jag ser det, enligt min erfarenhet.

Men hur kan du ha ett medvetande utan upplevelser? Själva definitionen på ett medvetande är något som upplever något. Sedan är sannolikt jag-medvetandet en slags neurologisk konstruktion, ett emergent fenomen. Men att eftersträva alienation från en upplevelse, i den mån den ens är möjligt, är inte tilltalande då just själva det närvarande upplevandet är det som är unikt med existensen.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag förnekar inte dem. Jag ser bara ingen mening i att bli arg eller så. Jag kan bli arg för att jag tycker det är roligt, i trafiken kan jag svära åt andra bilister och kalla dem för diverse invektiv.
Det kan vara ganska kul. "Men för helvete kan du sätta på blinkersen ditt jävla missfoster, stick och sug drule din jävla retard". Sånt kan jag roa mig med. Men att bli arg på riktigt? Nej.
Buddha sa; att bli arg på någon annan är som att dricka gift och hoppas på att den andre ska dö.
För det är ju det som sker, negativa känslor förgiftar vår inre miljö. Det är det enda som händer.

Och varför blir man arg? För att världen inte uppför sig som man själv tycker att den ska göra.
Men vem är jag att bestämma över världen? Acceptera eller förändra. Ilska leder ingenstans.

Men det är ju en annan femma, det du beskriver handlar ju snarare om att kanalisera känslor (och vissa fall moderera dem när det är lämpligt). Det är givetvis nödvändigt. Men jag vill ändå hävda att det är direkt psykiskt skadligt att distansera sig från känslor och upplevelser. Att man erkänner dem behöver inte betyda att man lever ut dem eller är slav under dem.
Citera
2014-11-23, 01:45
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Gud objektifieras av de som fortfarande har en falsk självbild, den falska självbilden ( egot ) spelar ett spel, spelet är förnekelsespelet.
Hur menar du? Förstår jag rätt om jag säger följande:
  1. Falsk självbild (ego)
  2. Seperation (dualism)
  3. Objektifiering av högre väsen (personlig Gud)

A leder till B och C?

Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Gud kan aldrig vara ett objekt i sin egen kunskap. Jag är, det räcker så, inga andra definitioner behövs, och då och då måste jag komma in här i tråden och påminna mig själv
Gud har inget ego och således objektifierar hen inte sig själv. Är jag Gud när jag inte objektifierar mig själv?
Citera
2014-11-23, 09:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men hur kan du ha ett medvetande utan upplevelser? Själva definitionen på ett medvetande är något som upplever något. Sedan är sannolikt jag-medvetandet en slags neurologisk konstruktion, ett emergent fenomen. Men att eftersträva alienation från en upplevelse, i den mån den ens är möjligt, är inte tilltalande då just själva det närvarande upplevandet är det som är unikt med existensen.
Jag kan ja ha en upplevelse av icke-upplevelse, om det är så du tänker. Medvetandet upplever sig själv, inget annat. Ett tomt medvetande alltså, fyllt av sig själv. Det kan ju också räknas som en upplevelse så visst.
Jag-medvetandet, alltså kunskapen om en egen separat existens, är emergent och uppträder vid ca 18 månaders ålder. Medvetandet som sådant är fortfarande ett mysterium och inget som vetenskapen idag vet var det kommer ifrån.

Citat:
Men det är ju en annan femma, det du beskriver handlar ju snarare om att kanalisera känslor (och vissa fall moderera dem när det är lämpligt). Det är givetvis nödvändigt. Men jag vill ändå hävda att det är direkt psykiskt skadligt att distansera sig från känslor och upplevelser. Att man erkänner dem behöver inte betyda att man lever ut dem eller är slav under dem.
Man kan inte distansera sig från något man inte upplever. Jag blir helt enkelt inte arg längre, jag kan inte hjälpa det. Men om man blir det är det så klart nyttigare att leva ut känslan än att hålla tillbaka den.
Citera
2014-11-23, 10:26
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Hur menar du? Förstår jag rätt om jag säger följande:
  1. Falsk självbild (ego)
  2. Seperation (dualism)
  3. Objektifiering av högre väsen (personlig Gud)

A leder till B och C?

Gud har inget ego och således objektifierar hen inte sig själv. Är jag Gud när jag inte objektifierar mig själv?

Ja, kan det vara på något annat sätt?
Citera
2014-11-23, 14:34
Bannlyst
Är det många s.k "egolösa" som har fått träffa Jesus i det här livet?
Citera
2014-11-23, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
har läst dina senaaste inlägg vännen och jag ser klara tecken på någon slags psykotiskt tänkande. För allas bästa och även din egen skull vännen borde du uppsöka vården.

/din kurativa Powerfulness
Tack för att du delger oss dina mycket användbara tankar. Var nu en snäll pojke och sluta förfölj mig. Jag får fler presenter i himlen annars, står i bibeln.
Citera
2014-11-23, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Är det många s.k "egolösa" som har fått träffa Jesus i det här livet?

Väldigt få "egolösa" borde väl få träffa Jesus. Främst då för att han förmodligen inte finns. Däremot kan du upptäcka det som Jesus upptäckte när han pratade om nuet.
Den "Jesus" du ser är en jesus nersolkad av egotänkande. Det är ditt ego som vill ha jesus
Citera
2014-11-23, 17:24
Bannlyst
i vilket evangelium eller GT skrift pratar han om "nuet"?

sluta hitta p
Citera
2014-11-23, 17:30
Bannlyst
Citat:
i vilket evangelium eller GT skrift pratar han om "nuet"?

sluta hitta på

bibeln är ett skämt min vän. Bibeln är skriven av egodrivna människor som har missförstått hela skiten. Du är ännu en vilsen själ och det är sorgligt min psykotiska vän.

http://lifehopeandtruth.com/prophecy...is-within-you/

enda ni bibeltrogna gör är att sitta och slåss om vem som har rätt och sedan hänvisa till lite tankar som ni fått från bibeln. Allt för att ni ska känna att er version om hur man i FRAMTIDEN kommer få komma in i paradiset. Tragiskt är vad det är

Edit: dock följer det alla de observationerna jag har gjort under mitt liv, extremt få personer skapar något själv utan följer bara andra. När Jesus själv upplevde något så ville han dela med sig av dessa lärdomar till andra, men då människan precis som fåret mest säger bäää så blev allting väldigt fel.
Senast redigerad av Powerfulness 2014-11-23 kl. 17:34.
Citera
2014-11-23, 17:57
Bannlyst
m.ao finns det inget evangelium där Jesus pratar om "nuet" med eller utan citatstecken?

Vet du hur många irrläror som finns om Jesus, Gud och himmelriket? De har i i många fall startats av en psykotisk individ.

Martinus - mediterade och en ande gick in genom kroppen - människan fick för sig att skriva en bok som handlar om hur man ska tolka bibeln.

Muhammed - mediterade i en grotta och försökte ta sitt liv - ande uppenbarar sig och säger att Muhammad är utvald. Resultatet vet vi, krig och hot om död om man inet konverterar till islam. Muhammad får en dröm och går förbi Jesus och jag har personlig erfarenhet att man får träffa Satan då. Även erfarenhet av andar som går in ens kropp..

Rael - också hjärnsläpp anledning oklar , trodde att han blev bortförd av utomjordingar - skrev en saga om "jehova" och liv på andra planeter.

och så har vi hur många personliga som helst. Men kommer Jesus och hjälper en så drar han en till bibeln. Det finns hur många som helst som delar sina upplevelser om just det.
Senast redigerad av saggeliten 2014-11-23 kl. 18:00.
Citera
2014-11-23, 18:08
Bannlyst
Citat:
m.ao finns det inget evangelium där Jesus pratar om "nuet" med eller utan citatstecken?

Vet du hur många irrläror som finns om Jesus, Gud och himmelriket? De har i i många fall startats av en psykotisk individ.

Martinus - mediterade och en ande gick in genom kroppen - människan fick för sig att skriva en bok som handlar om hur man ska tolka bibeln.

Muhammed - mediterade i en grotta och försökte ta sitt liv - ande uppenbarar sig och säger att Muhammad är utvald. Resultatet vet vi, krig och hot om död om man inet konverterar till islam. Muhammad får en dröm och går förbi Jesus och jag har personlig erfarenhet att man får träffa Satan då. Även erfarenhet av andar som går in ens kropp..

Rael - också hjärnsläpp anledning oklar , trodde att han blev bortförd av utomjordingar - skrev en saga om "jehova" och liv på andra planeter.

och så har vi hur många personliga som helst. Men kommer Jesus och hjälper en så drar han en till bibeln. Det finns hur många som helst som delar sina upplevelser om just det.

Skriv ner på ett papper hur det känns för just dig när din idol blir angripen, vilka känslor det väcker och hur det känsn i kroppen.
Vid ett senare tillfälle funderar du över varför angrepp på dina hjältar/idoler väcker sådana känslor

/din kännande Powerfulness
Citera
2014-11-23, 18:10
Bannlyst
jag rekommendar att inte tro på vad du inbillar dig om mina känslor för de är åt helvete fel.

men för all del, fortsätt håna mig eller vad du tror du gör. Min lön blir som sagt större i himlen = Jesus löfte.

Gud älskar mig. Förhoppningsvis kommer du få den känslan en dag också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in