Citat:
Ursprungligen postat av Parka
Alltså, du skriver så mycket men vad menar du egentligen? på vilket sätt kontrollerar/skadar jag min omgivning? Hur yttrar det sig att hela Sverige lever i en "social psykos"? Vad menar herrn?
Detta intellektuella koncept som du tror att du är vilket vi kallar identitet (ego) behöver hela tiden bevis från den responsen du får från din omgivning för att kunna fungera som du vill. Detta betyder att alla kontrollerar eller försöker kontrollera sin omgivning till sin fördel genom åsiktsintolerans, kontroll av vänner, du vill uppfattas på ett speciellt sätt. Dömer ut andra, sen lever alla i en form av social hierarki som bara existerar inombords detta betyder att du hela tiden vill slåss för att komma över andra. Detta gör att alla manipulerar, ljuger, fördömer allting som går utanför deras koncept av sig själva. För när du förlorar din respons vet du inte vem du är och då gör det ont.
Ex. En snygg tjej är beroende av respons (bekräftelse) från sin omgivning för att må bra.
Men tänk om jag nu skulle tycka att hon inte var så värst snygg och ger min respons som emotsäger hennes identitet? Det skulle knäcka hennes världsbild och identitet och hon skulle inte må direkt bra av att jag har en åsikt. Så för att uppehålla sin identitet gör hon vad som helst (eftersom hennes välmående är på spel) för att slåss mot åsikter som faller emot hennes identitet och världsbild. Detta skapar enorm åsiktsintolerans och kontroll av andra.
Alla lever som slavar under hur de uppfattas av andra (grupptryck). De lever andras liv, trygga liv där de inte kan eller vill gå utanför sin trygghetszon eftersom allting är ett hot mot deras identitet.
Vad jag menar med en social psykos är att vi svenskar är så socialt skadade genom våra normer att vi inte ens kan prata med främlingar eller varandra såvida vi inte är fulla (vilket temporärt kopplar bort din identitet och får dig att slappna av i många fall).