Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag vet inte riktigt vilket sorts svar du är ute efter. Men jag skulle gissa på att anledningen till att negativa tankar har en otrolig makt över individen beror på att det tar upp en stor del av uppmärksamheten. Negativa tankar tycks "starkare" än positiva, därför upptar en negativ tanke mer uppmärksamhet än vad en positiv tanke gör.
Tankar tar upp en stor del av uppmärksamheten. Det finns alltså uppmärksamhet först och sen finns det tankar. Jag ser mina tankar.
Sluta tänka. Det går inte jag vet, det är inte ens önskvärt, men försök. Hur länge gick det? Tankarna kommer och går, produceras hela tiden, ibland medvetet, ibland spontant utan "egen" inblandning.
Om man lyckas hålla tankarna på avstånd ett tag kan man se dem komma innan de tar fäste och undvika dem helt och hållet. Man ska inte vara rädd för att de skulle försvinna helt för all framtid , du kommer inte att bli galen eller så. Hjärnans uppgift är bl annat att producera tankar, ungefär som vilket annat organ som helst. Bukspottskörteln producerar insulin tex.
Hjärnan är ett helt fantastiskt redskap. Den mest förfinade produkt jorden har tagit fram, den mest magnifika produkt vi kan föreställa oss. Men att låta den ta över ledartröjan, att låta den hålla i kopplet, är en dålig ide. Någon sa hjärnan är en bra tjänare men en dålig chef.
Fråga dej själv - Vad är det som är uppmärksamt? Gå djupt in i känslan av närvaro, i den känsla som är
du, samma känsla du haft sedan du var liten, känslan för din egen existens.
Inga tankar. Uppmärksamhet.