2011-02-12, 12:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Hej heheho,
Jag vill bara önska dig lycka till med detta högst legitima argument. För flera år sedan försökte jag något liknande då jag gjort samma erfarenhet och dragit samma slutsats. Sannolikt kommer du åter igen att få höra att du anklagar Lisbeth för mened och inblandning. Vapenfetischisterna kommer att gnugga in sig i vapenfett och få en kollektiv orgasm medan dom rabblar namnen på östtyska lugerkopior. Amatörakustikerna kommer att tala om fenomen vetenskapen ännu ej uppmärksammat. Trots detta - Lycka till och stå på dig!

Tack,

med tanke på att hon är något kortare än Olof så hade hon pistolmynningen alldeles bredvid örat. Hon borde vara glad om hon hade trumhinnan kvar...
Citera
2011-02-12, 13:05
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
... man förväxlar inte två skott av en magnum "på en armslängds avstånd" med "några smällare"; som Lisbeth gjorde i första förhöret dagen efter mordet...
Vittnesmålet blev manipulerat efter ingripande av Hjälmroth som fått sin lägenhet i Villars finansierad av CIA. Lisbeth hörde rätt som hon först sa till Rimborn att skotten var dämpade och kom från två olika håll. / Ove M
Citera
2011-02-12, 13:23
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
Ser att nån tyckte att jag ska you tuba mina vhs om palmemordet men jag har ärligt talat inte den kunskapen , men finns det nån här som vill hjälpa mig så kan jag ju låna ut banden
Var rädd om banden! Spara dem åt eftervärlden på säker plats! Sök på "ensaligblandning" så finner du allt väsentligt på Youtube redan. Frågan är nu hur länge dessa avslöjande reportage från Striptease och Norra Magasinet ostört får ligga kvar då CIA visar sig vara inblandat. / Ove M
Citera
2011-02-12, 14:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
...Vi vet alla nu att du tror att CIA är inblandad på något sätt. Frågan ATT är alltså avklarad. Därmed återstår andra frågor som exv HUR och när du diskuterar det i form av tex en hypotes så vore det bra om du bifogar hänvisningar eller resonemang om VARFÖR det är på visst sätt...
Händelserna kring min amerikanska fru och familjen sedan 1988 kan omöjligt beskrivas men är lika verkliga som Ivan v Birchan med allt han har att berätta är för mig nu. Ivans förmåga att kunna skratta åt CIA och dem han kallar Skräpo är befriande att höra efter alla underligheter sedan starten av tv4 där jag råkade bli djupt involverad. HUR och VARFÖR CIA förklaras nu enklast genom att söka Birchan på nätet med Youtube hoppas jag. / Ove M
Citera
2011-02-12, 14:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vittnesmålet blev manipulerat efter ingripande av Hjälmroth som fått sin lägenhet i Villars finansierad av CIA. Lisbeth hörde rätt som hon först sa till Rimborn att skotten var dämpade och kom från två olika håll. / Ove M

Ok, tack,

En annan fråga:

Sitter och kliar mig i huvudet här på semestern över en sak:
Jag är egentligen expert på hur man suger upp stora mängder fakta från internet, värderar dem och resonerar om dem med hjälp av dator. Används tex av politiker som vill veta vad folk egentligen tycker om dem samt en massa andra saker.

För en liten tid sedan trodde jag som de flesta andra svenskar att CP dödade Palme. Så fick jag för mig att bussa mitt datorsystem på *kennedy mordet* för skojs skull och döm av min förvåning när jag hittade Olof palme dinglande i andra änden. Liten vänsterhandskörning av systemet och tuggande av 400.000 texter senare så tror jag väl ungefär som många andra på forumet (tänk Leopold+Lingärde).

Till min fråga: Mitt system stannar, viftar på svansen och markerar "desinformatör" på vissa inlägg här i tråden. Jag har naturligtvis gjort en för snabb körning för att överhuvudtaget säga något men...om det skulle vara så; vem kan tycka att det är värt insatsen att hålla sig med desinformatörer på ett nätforum 25 år efter ett mord? eller är det folk som är kvarglömda? (ungefär de som stirrade på getter i 25 år.) Ingen utom de med specialintresse kommer ju att ändra uppfattning av nätdiskussioner och något säkert kommer inte att kunna sägas om inte helt nya dokument kommer fram.

Frågan är alltså hypotetiskt: om det skulle finnas desinformatörer på ett nätforum som FB : varför? Kan inte se att det är så viktigt att det skulle motivera sådana resurser så långt efteråt...
(även desinformatörer är välkomma att bidra och gräva sin grop djupare... )
Citera
2011-02-12, 14:28
Medlem
Citat:
Har just varit å skjutit lite magnumpistol på skjutbana i Thailand... och en sak e säker... man förväxlar inte två skott av en magnum "på en armslängds avstånd" med "några smällare"; som Lisbeth gjorde i första förhöret dagen efter mordet. (Hon ser därefter direkt att Olof sjunker ihop)

Vad jag säger är att: Lisbeth berättelse att hon gick arm i arm med Olof och hörde två smällare och sedan vände sig mot honom, för att fråga vad han trodde det var, inte går ihop med ljudnivån på en magnumpistol på några decimeters avstånd, inte ens om den är hårt tryckt mot någons rygg.

Igen...man kan inte haft en avfyrad magnum 4 decimeter bort och tro att det är smällare som barn leker med...

Pistolen måste haft ljuddämpare eller helt annan förklaring (typ skott på avstånd).

Hej heheho

Vapnet kan inte ha haft ljuddämpare då skottlossningen hördes 270 meter längre norrut på Sveavägen av ett vittne.

Att du menar att LP skulle ha haft samma förmåga som en van pistol/revolver-skytt att skilja på skottlossning och fyrverkeri tycker jag är att dra en subjektiv utsaga från LP lite väl långt.

Jag har kommenterat detta i det här inlägget.

https://www.flashback.org/sp13662623
Citera
2011-02-12, 14:54
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej heheho

Vapnet kan inte ha haft ljuddämpare då skottlossningen hördes 270 meter längre norrut på Sveavägen av ett vittne.

Att du menar att LP skulle ha haft samma förmåga som en van pistol/revolver-skytt att skilja på skottlossning och fyrverkeri tycker jag är att dra en subjektiv utsaga från LP lite väl långt.

Jag har kommenterat detta i det här inlägget.

https://www.flashback.org/sp13662623

tack,
tänkte inte på det, utesluter troligtvis ljuddämpare (man undrar inte heller "var det lät någonstans" om man har ett skott bredvid huvudet), då återstår kanske två förklaringar (skott på avstånd eller att hon inte talar sanning.) Att någon skulle hinna dupera en hysterisk Lisbeth utan sömn till förhören med (sonen närvarande) dagen efter; låter inte så sannolikt. Återstår alltså skott på avstånd...
Citera
2011-02-12, 14:57
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Har just varit å skjutit lite magnumpistol på skjutbana i Thailand... och en sak e säker... man förväxlar inte två skott av en magnum "på en armslängds avstånd" med "några smällare"; som Lisbeth gjorde i första förhöret dagen efter mordet. (Hon ser därefter direkt att Olof sjunker ihop)

Vad jag säger är att: Lisbeth berättelse att hon gick arm i arm med Olof och hörde två smällare och sedan vände sig mot honom, för att fråga vad han trodde det var, inte går ihop med ljudnivån på en magnumpistol på några decimeters avstånd, inte ens om den är hårt tryckt mot någons rygg.

Igen...man kan inte haft en avfyrad magnum 4 decimeter bort och tro att det är smällare som barn leker med...

Pistolen måste haft ljuddämpare eller helt annan förklaring (typ skott på avstånd).

jag tycker det är en intressant fråga. min teori har varit att ljudminnet rubbas totalt efteråt p.g.a. den efterföljande chocken.

Som exempel kan man ta att vissa överlevande från Estoniaförlisningen inte har något ljudminne av upplevelsen, trots att det med största sannolikhet var allt från en ljudlös upplevelse.

som motargument kan man ju då säga att skotten kom före chocken, och därmed borde hon kanske ha kommit ihåg dessa minst sagt tydliga smällar. eller kanske var hon chockad före skotten? (vet att jag är ute på djuuupt vatten för att vara mig, tänker då mest på det s.k. Mötesscenariot)

Alternativt så ljuger hon om det hela, men det känns ju ganska långsökt..

jag tycker dock i stort att detta är en aningen för uppblåst fråga, då det handlar om en svävande kommentar i ett förhör. Inga följdfrågor o.s.v.
Citera
2011-02-12, 15:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
jag tycker det är en intressant fråga. min teori har varit att ljudminnet rubbas totalt efteråt p.g.a. den efterföljande chocken.

I det här fallet är skillnaden för stor, hon borde minst ha ena örat "ringande" dagen efter.
tanken att fråga Olof vad det var som lät skulle aldrig uppkommit om hon fått chocken av en mynningsflamma bredvid örat.
Citera
2011-02-12, 15:08
Medlem
portnoys avatar
Citat:
I det här fallet är skillnaden för stor, hon borde minst ha ena örat "ringande" dagen efter.
tanken att fråga Olof vad det var som lät skulle aldrig uppkommit om hon fått chocken av en mynningsflamma bredvid örat.

Det kan jag iofs köpa detta med ringandet.. Vilken är din teori?
Citera
2011-02-12, 15:14
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
vem kan tycka att det är värt insatsen att hålla sig med desinformatörer på ett nätforum 25 år efter ett mord? eller är det folk som är kvarglömda?

En högst berättigad fråga! Nu tror jag inte FB är ett viktigt mål för desinformation, kanske är det en övningsplats för att vässa argument och prova idéer. Men varför produceras det fortfarande böcker idag som tar upp Christer Pettersson? Varför kan inte Palmeutredningen lösa mordet om gamla hinder försvunnit?

Palme är idag i stort sett bortglömd, yngre personer vet knappt vem han var. Hans parti finns inte heller kvar i sin dåvarande form, vad men än tror så har även den tungrodda kolossen förmåga till förändring. Vad som finns kvar från 1986 idag är försvarsmakten, Must, KSI och Säpo. Svårare än så tror jag inte det är i stora drag.
Citera
2011-02-12, 15:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Det kan jag iofs köpa detta med ringandet.. Vilken är din teori?

(Jag ju någon form av idé om upprinnelsen till brottet, se ovan.) Själva skotten är knepigare att få ihop men också intressant eftersom det finns så exakta uppgifter tex från bankomater etc. Här finns mycket hårda fakta att pussla ihop. Blir inte ännu klok på alla motstridiga uppgifter men skall göra nådra fler "körningar" skall försöka återkomma med teori om själva mordögonblicket...( jag tror något gick fel och att man fick improvisera, vilket gör det svårare att fånga i efterhand, mindre logiskt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in