2011-01-04, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

"Ö":s teflonmantlade patron överfördes från tullkriminalen till mordutredningen efter beslut av Axel Morath den 14 juli, dagen efter Langes besök i tullen. ""

Vad hände sedan?

Man skall nog vara uppmärksam på myter här. Ofta sammanblandas begreppen tefloncoated och metal piercing. Inom polisen och bland kriminaltekniker var kunskapen kring detta väldigt låg. Folk tror att det är samma sak vilket beror på att de teflonbelagda klassificerades liksom metal piercing som "copkillers" och därmed var olagliga i många sammanhang och endast fick innehas av polisorganisationer. Till exempel är det en utbredd uppfattning bland även kunnigt folk att Black Talon ammo är teflonbelagd men det är inte fallet. Det är omtvistat huruvida teflonbeläggning är effektivt.

Om Ö hade ammunition av typen Winchester Western metal piercing var det exakt samma som de upphittade kulorna såvida han inte själv experimenterat med dem. Med tanke på att alla kulor av denna typ i landet var från samma batch så är det säkert så att den matchar även dessa kulor i sammansättning. Östling hade ju dessutom en konverterad 38:a som det påstås. Vart den försvann vet väl ingen riktigt.

Liknande förvirring gäller när man till GK rapporterar att man inte kunnat se uppsvampning. Problemet är att uppsvampning på svanska omfattat två helt skilda fenomen. Musrooming och Base expansion. Palmekulorna var inte expanderade ur det ena sättet att se dvs expanderade i målet utan däremot tydligt expanderade i basen vilket sker i vapnet.

De här tekniska missförstånden och okunskapen var stor i Sverige. T ex kallades Ö:s affärskompanjon in för att fastställa ammunitionstypen. Polisen hade tydligen ej någon kunnig. Det var också ett av de uppdrag Tyskar och FBI fick.

Kunskapsbristen som är förståelig då vi hade ytterst få fall där sådant ens spelade in i utredningar var en faktor bakom vissa motsättningar.

Den som visste dels vilken ammunition som använts och hur den kunde spåras skulle dock medvetet kunna röra till dessa begrepp för att skydda en ev GM.

Tycker man kan se två steg flera gånger.

1, avfärda kategoriskt på din påstådda kompetens. Dvs i detta fall ammunitionen behövde inte ens tas in. I andra fall att vissa vapen inte behövde provskjutas medan andra som den omöjliga mockfjärdsrevolvern måste provskjutas ändå eller att Ö:s konverterade inte var intressant.

2, begrav uppgiften i utredningsmaterialet

De som liksom Lange har reagerat på saker har alltså reagerat på det de ser som konstigt men inte fått tillfälle att lägga det korrekta pusslet vilket gett spretiga funderingar.
Citera
2011-01-04, 16:50
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Mollvik, Uddis mfl. verkar vara överens om att det var "höger-element" inom Polisen/SÄPO/SÄK/SSI/KSI/MUST , ...
Varför vill inte SAP sätta dit dem som mördade deras helgon?

Ja så långt är vi helt överens. Min gissning sedan är att flera av OP närmaste har mycket dåligt samvete för att de mer eller mindre medvetet har låtit sig utnyttjas. KOFeldt verkar rentav tycka det var rättvist och nödvändigt så som skedde. Hans avvisande av Hans Gillis Carlsson som var den första att påvisa skottriktningarna exv. men istället blev den först misstänkta och tystad av Säpo är vad jag först upprördes över.
Ingen enskild eller opererande grupp hade nog ändå förstått sin del i sammanhanget eller hur hela komplotten varit uppbyggd av en jätteorganisation och helt klart var finansierad genom CIAs central i Sydafrika. Hur rättsstaten sedan länge varit såld åt denna globala terrorfinans har jag däremot personlig erfarenhet av och övertygande vittnesmål på.
/ Ove Mollvik
Citera
2011-01-04, 16:55
Bannlyst
Citat:
Mollvik, Uddis mfl. verkar vara överens om att det var "höger-element" inom Polisen/SÄPO/SÄK/SSI/KSI/MUST , ...etc etc inklusive ett antal illustra sällskap där dessa korsbefruktade varndra - som tog bort Palme

Fråga:

Varför ville/vill inte Ingvar Carlsson, Pierre Schori och de andra i den socialdemokratiska adeln avslöja en högerkomplott med förgreningar till Moderaterna som stod bakom mordet på Olof Palme?

Personligen är jag inte alls säker på att det var någon ren högerkomplott och har påpekat flera gånger att lösningen kan innebära överraskande svängar men däremot att sådana element varit aktiva på olika sätt precis som det utan tvekan skett i vart fall efter mordet från ledande sossar. Det skiljer mig från t ex Aner och Proletärens Minell. Jag tror att man inte skall köra fast i de politiska tolkningarna även om det är rimligt att tro att vissa kan ha haft sådana politiska motiv med i bilden.

Dessutom är det väl knappast svårt att se att det finns en stor spännvidd i åsikter inom SAP och Fackföreningsrörelsen. T ex offensivare uteslöts ju ur SAP liksom det till slut ansågs att det var oförenligt att vara med i MUF och DA.

Den biten att förklara hur och varför den mörkläggning som skett sker med olika partiers goda minne är som du sätter fingret på mycket viktig. Lika viktig som ubåtsaffärerna och Estonias hemliga last. Jag tror att jag kan förklara det men det är varken rätt forum eller rätt tid..

Vi måste nysta i dessa polisspår , i hur mörkläggning och villospår har kommit att dominera osv för att hitta sambanden. Svepande politiskt grundade teorier har en tendens att bli självuppfyllande profetsior.

Ta t ex mörkningarna kring Holmers och Ebbes privatspaningar. Inte var det så att dessa sossar gjorde det för att de var delaktiga i mordet på OP utan för att dölja egna misstag bakom kulisserna som fribrev mm som spökade Inte att de ville skydda några högerelement...

Jag lutar mera mot att de som gjorde det uppfattade det som objektivt nödvändigt och att det är mera komplext än några hailande snutar som får en idé. Eftersom jag har en hel del vänner som nog skulle räknas som högerextrema i dessa sammanhang köper jag inte riktigt alla bilder av dessa personer som oresonliga extremister även om jag inte alltid delar deras åsikter eller skulle rösta på samma parti.
Senast redigerad av uddis(s) 2011-01-04 kl. 17:03.
Citera
2011-01-04, 17:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
....
Varför ville/vill inte Ingvar Carlsson, Pierre Schori och de andra i den socialdemokratiska adeln avslöja en högerkomplott med förgreningar till Moderaterna som stod bakom mordet på Olof Palme?

Genast insåg man att det inte var en inrikespolitisk fråga. Att söka skuld hos varandra hade gjort ont värre. Palmehatet var uppenbart styrt från utlandet så som Borgnäs avslöjade -98. Varje försök sedan att ge belägg för saken hade direkt avslöjat något av diplomatins, demokratins och rättsstatens nederlag. Det blev snabbt viktigare att upprätthålla skenet än söka sanning från högsta nivå.
Mot västblockets kommunistskräck, NATOs rysskräck och av CIA organiserad brottslighet med terrorfinans finns fortfarande inte en chans sedan vi infiltrerats från mitten på alla nivåer genom systematisk PSYOP och mediekontroll från krigen alla förlorat men ingen vill låtsas om. Inte heller Palme ville bry sig om det som varit. Han ljög hellre mot Guillou och Bratt och lät straffa dem som började nysta i de faktiska förhållandena.
/ Ove Mollvik
Citera
2011-01-04, 18:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Vilka mörkar om vad och varför?
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
....Ta t ex mörkningarna kring Holmers och Ebbes privatspaningar. Inte var det så att dessa sossar gjorde det för att de var delaktiga i mordet på OP utan för att dölja egna misstag bakom kulisserna som fribrev mm som spökade Inte att de ville skydda några högerelement...

Varför detta tjat om Holmers och Ebbes misslyckanden? Taktiken för att avslöja en komplott är ju att följa uppenbara villospår baklänges så att den gemensamma källan kan härledas. De som ständigt saboterade Holmér/Ebbes ansträngningar och sedan raljerar över deras misslyckanden gissar jag står källan närmare och är köpta, hotade eller mer eller mindre medvetet utnyttjade från samma håll. Du uddis har på så vis kunnat berätta mer än du anat! / ve
Citera
2011-01-04, 18:21
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det fanns mer att ta på; citat ur Gunnar Walls "Mörkläggning":
...
I det ljuset är det inte svårt att förstå varför Lange intresserade sig för sitt lite speciella fynd. Vi vet ju att han funderade på om det var fel kulor som utnämnts till "Palmekulor". Och i så fall hade ju de riktiga mordkulorna hamnat någon annanstans, troligen längre bort frän brottsplatsen, exempelvis på Kungsgatan.

"Ö":s teflonmantlade patron överfördes från tullkriminalen till mordutredningen efter beslut av Axel Morath den 14 juli, dagen efter Langes besök i tullen. ""

Vad hände sedan?

Inte en aning om vad som hände sedan, men husransakningen ägde ju rum långt efter mordet. CGÖ kan ju ha pangat upp hela asken med patroner som mordkulorna kom ifrån, om han nu ens hade något med amunitionen eller ens mordet att göra. Det vet vi ju inte.

Man har hittat en ask med snarlik amunition hemma hos någon. Betyder det att det är fel kulor som antas vara mordkulorna? Enligt mig: Nej. Det tyder mer på att man har hittat fel ask med amunition.
Citera
2011-01-04, 18:27
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

Palme var inte oomstridd inom Rörelsen, tvärtom.
Om det var så att någon militär eller annan säkerhetstjänst mördat Palme hade det inte sett bra ut. Man hade varit tvungen att lufta SSIs existens. Någon skulle vara tvunget att bära ansvaret för att dessa myndigheter tillåtits freaka ut på det här sättet, sannolikt unde lång tid. En massa nyfiknina murvlar skulle börja undra varför säkerhetstjänsten mördade statsminsitern. Vad det något fel på OP? Höll han på med något han inte borde? Vad då och i vilken omfattning? Vad skulle dom misstänkta avslöja i rättegången? Att Palme hjälpt till att sälja vapen? Skulle Sveriges omfattande underrättelseutbyte med USA komma fram?

Ja, som du ser finns det massor av skäl för den socialdemokratiska eliten att inte gräva ned sig för mycket i det här. Kurder var ett harmlöst spår, och CP var helt underbar!
Citera
2011-01-04, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Inte en aning om vad som hände sedan, men husransakningen ägde ju rum långt efter mordet. CGÖ kan ju ha pangat upp hela asken med patroner som mordkulorna kom ifrån, om han nu ens hade något med amunitionen eller ens mordet att göra. Det vet vi ju inte.

Man har hittat en ask med snarlik amunition hemma hos någon. Betyder det att det är fel kulor som antas vara mordkulorna? Enligt mig: Nej. Det tyder mer på att man har hittat fel ask med amunition.

Den var inte lik det skall ha varit samma ammo men den har inte sparats. Bevisar inget annat än att det kanske borde vara intressant att utreda. Säpo försökte men blev stoppade enligt insatta källor.
Citera
2011-01-04, 19:51
Medlem
Ove Mollviks avatar
Exakt Leif D!
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
...En massa nyfiknina murvlar skulle börja undra varför säkerhetstjänsten mördade statsminsitern.... Skulle Sveriges omfattande underrättelseutbyte med USA komma fram?... Kurder var ett harmlöst spår, och CP var helt underbar!

Bättre kan det inte sammanfattas. Så fungerar PSYOP-kriget. Holmér visste men kunde omöjligt bevisa något än mindre knysta om saken till någon oinvigd utan att riskera eget eller närståendes liv. Jag mötte dock hans talande blick dagligen en period då han arbetade i samma lokaler som jag på tv4. / Ove M
Citera
2011-01-04, 19:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ni är ju själva ena förbannade trådsabotörer och svamlare utan minsta verklighetsanknytning som bajsar ert djävla trams om och om igen där ni försöker göra er roliga över andra som diskuterar seriöst istället för att håll er till sakfrågorna och som bara försöker trigga Ove för att förstöra tråden.

Stick och brinn era djälva kukhuven!

Vad är det som är så viktigt att dölja med CPspårets orimligheter och substansen i Polisspår att ni känner att ni måste försöka sabba tråden med era ständiga personangrepp och trams på ett ohederligt sätt?

Mot ert svammel står ett antal erkända och prisade journalister och författare, ett antal tunga personer inom polisen och t om Palmeutredningen och de personer som mer än några andra har koll på fakta i detta enorma material som de skaffat sig under år.

Vi seriösa här vet vilka som man skall ignorera och vilka man kan ha om än ibland hårda men ändå konstruktiva och klarläggande utbyten.

Det handlar inte om några anonyma fjollor eller lån från kvällstidningsrubriker som ställer upp bakom teoretiserandet som i ert fall utan det är etablerade människor med positioner att ha insyn i saker!

Wall, Elmgren, Leif GW Persson, Tommy Lindström, Krusell, Jallai, sittande åklagare, Inga-Britt Ahlenius (GK) Lars Borgnäs osv osv..... Det väger tyngre en era anonyma löjliga försök att förlöjliga era motdebattörer.

Gång på gång har ni blivit faktaollade i sakfrågan men ändå repeterar ni era fjantiga inlägg avsedda att förlöjliga andra.. Ja vi vet alla här att man skall ta Ove men en nypa salt och inte ge sig in i debatt med honom.

Hur vore det att gå in i sakdebatt kring det seriösa som avhandlas. Har ni känningar inom polisen och inom underrättelsetjänsten eller inom dessa högerkretsar med intressanta uppgifter åt ene eller andra hållet. Jag har och många med mig förutom direkta kontakter med flertalet debattörer och författare även direktkänningar.

Vad har ni förutom att ni skummat gamla rubriker i kvällspressen utplanterade av certifierade knäppskallar som Donald Forsberg den gamle IB ageten med intensivt hat mot samhället och ett eget Parti som stämt staten för konspirationen mot svenska folket med mobilmaster?

Kompisar med A-turen?

VÅRDA SPRÅKET , uddis!

Din ilska och upprördhet står inte i någon som helst rimlig proportion till innehållet i några
inlägg avlevererade av mig eller amilofs.

Man bör kunna tåla lite också i en offentlig debatt. Och just i ljuset av att vi verkar i ett offentligt
sammanhang bör viss anständighet iakttas.

Tufft ska det kunna vara, men med fördel avstår man från simpla utspel.
Hoppas du kommer att hålla med mig!

Och min ambition är verkligen inte att sabotera någonting. Bara träda fram när jag anser saker och
ting kunna ifrågasättas.

Och det är jag väl tillåten i yttrandefrihetens heliga namn?
Senast redigerad av Grandioso 2011-01-04 kl. 20:09.
Citera
2011-01-04, 20:57
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Den var inte lik det skall ha varit samma ammo men den har inte sparats. Bevisar inget annat än att det kanske borde vara intressant att utreda. Säpo försökte men blev stoppade enligt insatta källor.

Det var alltså samma? Jag tyckte att det verkade lite konstigt att man hittat "snarlik" amunition hema hos CGÖ, eftersom det hetat i åratal att man hittat precis rätt sorts amunition. Men jag tänkte när jag läste inlägget att det var något som blandats ihop eller blivit fel, som så mycket annat i utredningen.
Det är alltså rätt amunition, men den dyker upp lite sent... Och hasransakningen görs av tullkriminalen, efter att man fastnat med avlyssningsutrustning i tullen. Polisen fick in tips om CGÖ väldigt tidigt, det var väl rent av dagen efter mordet?
Citera
2011-01-04, 21:58
Medlem
Kn Kroks avatar
Uddis

"Personligen är jag inte alls säker på att det var någon ren högerkomplott och har påpekat flera gånger att lösningen kan innebära överraskande svängar men däremot att sådana element varit aktiva på olika sätt precis som det utan tvekan skett i vart fall efter mordet från ledande sossar."

Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in