2010-10-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Personligen tycker jag att Lisbets uppträdande efter mordet nästan är det underligaste av allt. Hennes nästan sjukliga aggressivitet, "integritet" och nervositet gör att det förefaller troligt att hon vet/misstänker något kring mordet eller dess orsaker som hon inte kan berätta.
Citat:
Ursprungligen postat av uddi(s)
Tycker att det låter som en fantasifull tolkning mera än deduktion
Kjell-Olof Feldt sa i en intervju att anledningen till att Carlsson, han själv och andra toppsossar kände förtroende för Holmér var att denne var sosse och att man räknande med att han inte skulle offentliggöra sådant som var till skada för partiet eller drog Palmes namn i smutsen. Sen om smutsiga hemligheter eller pinsamheter förklarar Lisbets uppträdande är en annan femma, personligen tror jag mest att hon mest var en viktigpetter och en satkärring i största allmänhet.
Citera
2010-10-24, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Sen om smutsiga hemligheter eller pinsamheter förklarar Lisbets uppträdande är en annan femma, personligen tror jag mest att hon mest var en viktigpetter och en satkärring i största allmänhet.

I vart fall har hon en kanske inte så ovanlig förmåga att vägra acceptera att hon faktiskt totalt tappede koncepterna och inte mindes. Hon övertygar sig själv att hon sett saker. Inte eller utan att man undrar hur mycket både hon och andra manipuleras off the record också. Både hennes och Sonens iakttagelser förljer ju utredningens vändningar.

Flera vittnen minns ju mer och tydligare ju fler förhör som hålls. Kanske ide att kolla upp vissa av utredarna även utanför lallarna kring Holmer? Länninge håller ju till exempel flera andraförhör där viktiga uppgifter ändras från förstaförhören utan att förhören alls är dokumenterade kring hur samtalen gått när viktiga uppgifter ändrats. Skottordning, var vittens befunnit sig mm. Samme L är den som avvisar alla polisspår. Han är också den som redigerar larmbandet! Länningen är en nyckelperson till att vittnesmål och utredningen förstördes och att inga polisspår utreddes.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-10-24 kl. 18:34.
Citera
2010-10-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Kjell-Olof Feldt sa i en intervju att anledningen till att Carlsson, han själv och andra toppsossar kände förtroende för Holmér var att denne var sosse och att man räknande med att han inte skulle offentliggöra sådant som var till skada för partiet eller drog Palmes namn i smutsen. Sen om smutsiga hemligheter eller pinsamheter förklarar Lisbets uppträdande är en annan femma, personligen tror jag mest att hon mest var en viktigpetter och en satkärring i största allmänhet.

Dakuwanga, kan du inte ta och precisera konkret vilka "smutsiga hemligheter och pinsamheter" du misstänker fanns hos Palme och partiet! Det har nu gått 25 år och ingenting hindrar väl dig och andra från att vara öppenhjärtliga, eller?
Fram med det nu. Det är lite tröttsamt i längden att läsa en massa diffusa antydningar.

Själv tycker jag att det är tystnaden i sig som verkligen skadat socialdemokraterna. Väljarna hade definitivt inte väntat sig något sådant. Efter Ebbe Carlsson-affären 1988 tystnade politikerna fullständigt. Även hos borgarpartierna var tystnaden kompakt, men detta har inte skadat högern lika mycket eftersom ingen på allvar räknade med dem, vare sig i denna fråga eller överhuvudtaget som samhällsbärande politiska partier. Högern har genom åren betraktas ungefär som samhällets busiga fjortisar - oundvikliga, lite småroliga och inte så lite korkade. Det är inte på borgarna utan på sossarna man ställt krav på öppenhet och ansvarstagande, så är det bara.

Varbölderna för sossarna just nu (obs) är dels Palmemordet (där inte i första hand personen Holmér, utan en inblandning av militära underrättelsetjänsten är det som verkligen kunnat täppa till truten på alla, allt från familjen Palme till samtliga offentliga samhällsinstitutioner). Dels tystnaden kring det ekonomiska paradigmskiftet (kredit och valutaavregleringarna 82-89). Samt i någon mån Estonia. Viktigast av dessa tre är det ekonomiska systemskiftet som inneburit en kontinuerlig och växande högervridning av politiken.

Ekonomin är som bekant just det område som Feldt hade ansvar för. Enligt min uppfattning skall Feldt inte uttala sig överhuvudtaget om att skada partiet. Sanningen är att ingen enskild person har skadat partiet och landet i modern tid så mycket som denne man. För att förstå detta måste man emellertid förstå penningekonomi i grunden - vilket inte många gör, inte ens utbildade nationalekonomer. (För den som är intresserad av ekonomi, skicka gärna PM till mig för info och länkar, eller varför inte gå in via mina gamla inlägg och läsa vad som skrevs här på FB:s Nationalekonomiforum 2007-2009).

Men frågan till dig Dakuwanga är alltså vilka skandaler innan 1986 som du misstänker resulterat i mörkläggning. Även om du inte kan bevisa något, lägg fram teorierna till beskådande så att vi kan diskutera dem.
Senast redigerad av Hmmm2 2010-10-25 kl. 15:36.
Citera
2010-10-25, 19:38
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Min tolkning är den rakt motsatta, dvs att de ville få bort uppmärksamheten från mannen som Fauzzi mötte. Detta genom att försöka placera bankomaten (och därmed Björkman) nära La Carterie. De ville skapa en illusion att Fauzzi såg Björkman gående efter paret Palme. I själva verket tyder allt på att en oidentifierad person, kanske t o m GM, gick efter paret Palme vid La Carterie.

Du har kanske en poäng där. Först försöker de få NF att peka ut CP genom konfrontationen på Sveavägen strax efter det att han blivit häktad, och när inte det funkar flyttar de på bankomaten 40 meter och vips så är NF:s berättelse av noll och intet värde. Dock, hans uppgifter en smula tveksamma av den anledningen att:

- Ingen kan bekräfta att han var där där och då

- Han hörde skotten på det avståndet trots att lyssnade på musik via freestylehörlurar

- tidsavståndet. 1.35 min-52 sek ger 43 sek. Det är för stor avvikelse för att det ska vara trovärdigt.

Gör NF en alflundinare, d.v.s. hittar på allting?

Citat:
Svåra frågor du ställer! Kan inte tänka mig att just detta mörkande handlar om manipulation av tiderna i första hand. Enligt förhören stod Björkman (sannolikt) i området kring reklampelaren på Sveavägen i flera minuter efter bankomatuttagen och spejade efter sina eftersläntrande kompisar. Så den sammanlagda tiden mellan bankomatuttagen på Sveavägen och mordet är flera minuter, medan själva gångtiden för Björkman är bara några sekunder (c.a 15 meter).

Det är klart, tror vi (felaktigt) att Björkman började gå söderut direkt efter bankomatuttagen så spelar en flytt av bankomaten en viss roll. Men samtidigt får mörkandet inte så mycket effekt, eftersom man bara kan´flytta´bankomaten ca 40 meter. Lähdes uttagstid på Tunnelgatan är väl i så fall intressantare eftersom tidsdiffen där är stor, 2-3 min.

Men han säger väl ingenting om att stod där och spanade under flera minuter (?) Han stod där och spanade där efter dem medan de andra var inne i foajén men när dessa sedan gick norrut bestämde sig AB för att gå hemåt, söderut.

Som jag tidigare har sagt i denna tråd: Mordet kan ha skett tidigare än vad som har sagts. En sak man kan göra är att flytta kronologin 2-3 minuter tillbaka i tiden och se vad som händer. Det förutsätter att Fröken ur-indikationerna på LAC-bandet är fejkade samt att den första markeringen (vad den nu kallas) vid Ljungqvists inringning flyttats parallellt med Fröken ur-kronologin. I övrigt tror jag att experimentet låter sig göras utan problem.
Citera
2010-10-25, 20:58
Medlem
Håller med om att Walls bok blev en besvikelse. Bara gammal skåpmat men en hel del
viktig skåpmat finns inte med, t ex Skandiahuset/Skandiamannen. Dock får man detta
överväldigande, bestående intryck av de mängder av personer som figurerar. Allt är ett
träsk av mänskliga tillkortakommanden, medvetna eller ej. De enda i boken som kommer
undan med hedern i behåll är väl Inga-Britt Ahlenius och kriminsp Alf Andersson.
Vittnena "Ulla", "Eva" och "Ingrid" är också hedervärda. Dessutom kommisarie Melker
Berntler på Säpo men han nämns inte av Wall, däremot mycket i den högintressanta
boken "Opklaringen af et meget omtalt mord" av Paul Smith.
Citera
2010-10-25, 21:37
Medlem
portnoys avatar
Citat:

Det som till slut bevisade själva bankomatens placering (Sveavägen 42, vid nuvarande 7-Eleven) var svaret som Utredaren fick från PU (#8616, sid 718). En lite senkommen eloge till herr Utredaren måste utdelas.

Det där hävdade jag ju direkt när diskussionen kom upp..

https://www.flashback.org/sp23322285

Men bra att det blev fastställt tillslut!
Senast redigerad av portnoy 2010-10-25 kl. 21:43.
Citera
2010-10-25, 22:33
Medlem
Den högintressanta boken "Opklaringen af et meget omtalt mord" av Paul Smith bygger på "GH" från gärningsmannaprofilens kandidater. Se Granskningskommissionens rapport sid 955 och sedan 968.

Ytterligare ett misskött ärende av den svenska polisen?!
Citera
2010-10-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy

Man kan inte påstå att det är fastställt bara för att någon här på FB påstår att han fått uppgifter från PU. Man måste styrka det, eller behövs inte det..?
Varför ska man isåfall ha större tilltro till vissa anonyma personer än andra, här på FB?
Citera
2010-10-25, 23:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Man kan inte påstå att det är fastställt bara för att någon här på FB påstår att han fått uppgifter från PU. Man måste styrka det, eller behövs inte det..?
Varför ska man isåfall ha större tilltro till vissa anonyma personer än andra, här på FB?

Jag tycker att man med dels fotografierna av skylten och med PUs utlåtande kan fastslå banjomatens placering vid nuvarande 7-eleven.
Citera
2010-10-25, 23:06
Medlem
Citat:

Förlåt Portnoy! Du har så rätt, och för mig innebar din bild beviset. Men sen skulle det minsann diskuteras huruvida det fanns två bankomater eller inte och om skylten eventuellt var gammal, samt om skylten kunde sitta fel och så vidare vilket gjorde att det hela höll på att flyta ut i ingenting.

Och jag tyckte det var lite hederligt av Utredaren att redovisa svaret han fick. Men en eloge till dig också naturligtvis, fattas bara..!
Citera
2010-10-25, 23:10
Medlem
Citat:
... och med PUs utlåtande kan fastslå banjomatens placering vid nuvarande 7-eleven.
Exakt vilket utlåtande?
Citera
2010-10-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Du har kanske en poäng där. Först försöker de få NF att peka ut CP genom konfrontationen på Sveavägen strax efter det att han blivit häktad, och när inte det funkar flyttar de på bankomaten 40 meter och vips så är NF:s berättelse av noll och intet värde. Dock, hans uppgifter en smula tveksamma av den anledningen att:

- Ingen kan bekräfta att han var där där och då
Nej, det har du rätt i. Men det är ju tyvärr inte heller säkert att vi fått se alla vittnesuppgifter...man kanske samtidigt måste akta sig så man inte börjar tvivla sönder allt material.
Citat:
- Han hörde skotten på det avståndet trots att lyssnade på musik via freestylehörlurar
Ett sprött och känsligt avsnitt kanske, andante ppp? Höga ljud kan man säkert höra igenom viss sorts musik.
Citat:
- tidsavståndet. 1.35 min-52 sek ger 43 sek. Det är för stor avvikelse för att det ska vara trovärdigt.
Nja, är det verkligen så orimligt att Fauzzis gånghastighet är så pass mycket större, med tanke på L&OP:s tittande i skyltfönster samt att de var äldre personer, ev småprat etc?
Citat:
Gör NF en alflundinare, d.v.s. hittar på allting?
Tänkbart är det väl, men jag tycker inte hans vittnesmål ger intryck att han var den typen av person. Som sagt, det första förhöret med polisen Håkan Ström ger visserligen helt absurda uppgifter avståndsmässigt, men ingen vettig person går väl till polisen med så uppenbart orimliga uppgifter? Håkan Ström var däremot inte i form verkar det som. Svårt att tro att Fauzzi verkligen läste och godkände detta första förhör.

Ett år senare vallades förresten Fauzzi på Sveavägen och inne på Ad Fr. kyrkogård (!) av samme konstapel Håkan Ström. Vad hade de där inne göra med Fauzzi? Och i sammanlagt nästan 4 timmar dessutom? Svårtydbart med denna andra vallning, men kanske en oväsentlig detalj.
Senast redigerad av Hmmm2 2010-10-25 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in