Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Kjell-Olof Feldt sa i en intervju att anledningen till att Carlsson, han själv och andra toppsossar kände förtroende för Holmér var att denne var sosse och att man räknande med att han inte skulle offentliggöra sådant som var till skada för partiet eller drog Palmes namn i smutsen. Sen om smutsiga hemligheter eller pinsamheter förklarar Lisbets uppträdande är en annan femma, personligen tror jag mest att hon mest var en viktigpetter och en satkärring i största allmänhet.
Dakuwanga, kan du inte ta och precisera konkret vilka "smutsiga hemligheter och pinsamheter" du misstänker fanns hos Palme och partiet! Det har nu gått 25 år och ingenting hindrar väl dig och andra från att vara öppenhjärtliga, eller?
Fram med det nu. Det är lite tröttsamt i längden att läsa en massa diffusa antydningar.
Själv tycker jag att det är tystnaden i sig som verkligen skadat socialdemokraterna. Väljarna hade definitivt inte väntat sig något sådant. Efter Ebbe Carlsson-affären 1988 tystnade politikerna fullständigt. Även hos borgarpartierna var tystnaden kompakt, men detta har inte skadat högern lika mycket eftersom ingen på allvar räknade med dem, vare sig i denna fråga eller överhuvudtaget som samhällsbärande politiska partier. Högern har genom åren betraktas ungefär som samhällets busiga fjortisar - oundvikliga, lite småroliga och inte så lite korkade. Det är inte på borgarna utan på sossarna man ställt krav på öppenhet och ansvarstagande, så är det bara.
Varbölderna för sossarna
just nu (obs) är dels Palmemordet (där inte i första hand personen Holmér, utan en inblandning av militära underrättelsetjänsten är det som verkligen kunnat täppa till truten på alla, allt från familjen Palme till samtliga offentliga samhällsinstitutioner). Dels tystnaden kring det ekonomiska paradigmskiftet (kredit och valutaavregleringarna 82-89). Samt i någon mån Estonia. Viktigast av dessa tre är det ekonomiska systemskiftet som inneburit en kontinuerlig och växande högervridning av politiken.
Ekonomin är som bekant just det område som Feldt hade ansvar för. Enligt min uppfattning skall Feldt inte uttala sig överhuvudtaget om att skada partiet. Sanningen är att ingen enskild person har skadat partiet och landet i modern tid så mycket som denne man. För att förstå detta måste man emellertid förstå penningekonomi i grunden - vilket inte många gör, inte ens utbildade nationalekonomer. (För den som är intresserad av ekonomi, skicka gärna PM till mig för info och länkar, eller varför inte gå in via mina gamla inlägg och läsa vad som skrevs här på FB:s Nationalekonomiforum 2007-2009).
Men frågan till dig Dakuwanga är alltså vilka skandaler
innan 1986 som du misstänker resulterat i mörkläggning. Även om du inte kan bevisa något, lägg fram teorierna till beskådande så att vi kan diskutera dem.