2010-06-13, 12:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
1) Jodå Ove, jag är med.

2) Väntar just nu på ... så att bankomatfrågan kunde läggas till handlingarna en gång för alla.

3) (Önskar jag bodde i Sthlm, då hade frågan varit löst för länge sen).

4) Att en tråd som denna blir rörig tycker jag att man får acceptera. Egentligen borde tråden kanske från början ha delats upp i tre avdelningar: motiv, mordplatsen, och mörkläggningen.

5) Att tråden blir spretig får man ta. Den håller ändå hög klass. Bra dock att bl a Uddis försöker sammanfatta med jämna mellanrum.

6) Häggström fortsätter alltså säga något som var för känsligt för att skriva ut. Vad kan det vara då?

7) Säkerhetschefen på Skandia blir censurerad av den svenska polisen när han talar om sin kännedom om "en viss övervakning" som skett i samband med mordet på Sveriges statsminister, det är det enda vi vet.

8) En annan intressant sak som tagits upp tidigare i tråden är K-O Feldts utspel i DN efter att han läst Inuti Labyrinten.

9) Jo Carl Lidbom ...skriver ett rasande svar till Feldt dagen efter. Men han skriver inte ett ord om Palmeutredningen eller Poutiainens bok, utan om Feldts avundsjuka på Carlsson som fick bli statsminister!

10) Den gången var det nog nära.

1) Härligt! Vårt öppnande samförstånd kring hur terrorekonomin fungerar är väsentligt i sammanhanget. Journalistiken och juridiken i Sverige har i princip gått i samma fälla är min erfarenhet. Dess moraliska företrädare KOFeldt, Sam Nilsson och slutligen Peter Althin fick jag genomskådat av ren slump då jag upptäckte att kollegor i min egen bransch bland ingenjörer konspirerade på samma sätt och gycklade eller på fullt allvar menade att jag inte förstod mitt eget bästa som fortsatte att ställa frågor.

2) Bankomatfrågan är en lika viktig pusselbit. Orsaken till att man från centralt håll fuskar bort frågan måste betyda att den utgör ett konkret bevis för hur mörkandet var inlett kanske redan före mordet. De som lockade dig till att undersöka saken är jag rädd redan ligger flera steg före och så elimineras ytterligare ett indicium.

3) Misstänksamheten mot göteborgare och än värre norrlänningar kommer man aldrig förbi. I konspirationens huvudstad är livstaktiken att kollektivt skapa intriger för att själva sedan kunna behärska dem och varandra gentemot övriga landet och omvärlden. Hade jag vetat för 40 år sedan då jag fick jobb på tv2 skulle jag ha återvänt till Göteborg snarast innan det var för sent.

4) Meningen från början var nog att den här tråden inte skulle leda någon vart. När vi trots detta kommit fram till avgörande samförstånd så får man höra vanrykten om FB så att trovärdigheten hos oss som deltar sänks på samma gång. Din analys och iakttagelser är bara alltför träffande.

5) Här tror jag bestämt eliten av systemkritiker är samlade. Var och en av oss lär ha erkända rättsanspråk men får oss bara enstaka köttben av faktisk sanning tillslängda av systemansvariga att slåss om så att vi sedan aldrig kan nå ut med något vad saken än gäller.
Uddis som lockade hit mig liknar den legendariske Bulten i Bo som av någon anledning blandades ihop med mig här på FB långt innan jag själv visste att forumet fanns. Trist att Uddis liksom även hans värsta motståndare blivit så låst vid sin teori trots att den bara kan förklara halva vapenspåret vilket han dock har all heder av. Frågan är i vilket syfte han fick motta insidertipset.

6) Häggströms censorer vet att de från väst inspirerade spaningsmetoderna och brottsprovokationerna inte är förenliga med svensk rättstradition. I det totalitära samhälle vi fått istället får de faktiska förhållandena inte lov att ens diskuteras.

7) Tommy Lindströms biografi "Mitt liv som snut" håller jag just på med. Redan i inledningen förklaras hur mentaliteten hos de självutvalda ser ut. De skäms inte ens!

8) KOFeldts självförnekande utspel ger jag inte mycket för. Frågan är om han ens hade läst något av "Inuti labyrinten" och i så fall vilken version. Tunander fick fram en långt värre slutsats.

9) Carl Lidbom var åtminstone uppriktig mot sig själv och kunde på så vis genomskåda både KOFeldts och Carlssons fåfänga begär. NATO/SPF visste dock mer och passade på att utnyttja situationen så att krigssituation kunde hävdas och Säpo med PG Näss fick ansvar över regeringen.

10) Ja Carl Lidbom kom livsfarligt nära sanningen men vad hjälpte det i ett redan pandemiskt insjuknat samhälle. Hans memoarer tyder ändå på en ärlig vilja att förklara mekanismen.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Du glömde NATO. De systematiska morden från Bernadotte och Hammarskjöld till Palme, Lindh osv. är vad som borde bekymra även dig istället för att hålla på och tramsa och avleda frågorna även här. / Ove
My point exactly Ove. Men jag vill förtydliga mig, för jag försökte inte ironisera över de som här på FB verkligen försöker komma närmare sanningen, eller själva diskussionerna över de bakomliggande strukturer som kan spela in på antingen mordet eller på mörkläggningen bakom.

Men likheten mellan vår diskussions här på FB och konspirations teorektikerna i Barts trä-kjoa var var för slående.

Jag håller visserligen med UDDIS om att just möjligheten att utbyta idéer och tankar även kring ev hemliga nätverk och bakomliggande grupper är en fantastisk möjlighet, en som Anér, Alsén Borgnäs och de andra som håll på på 80-90-talet saknade.

Samtidigt finns alltid risken att vi snöar in oss i en desinformatins-soppa och informations-overflow som vi inte kan ta oss ur. Vad kan man göra för att inte hamna på dessa stickspår. Några förslag.

Ignorera lockelsen att gå in i debatt med de som tror sig ha svaren och som misstänker alla utan särskilda bevis för att vara CIA och KGB och IB agenter samtidigt.

Inte tro att alla rykten, händelser, uppgifter har hänt eller spelar in på mordet. Försöken att knyta ihop alla eventuellt skumma personer i en enda story leder nog bara bort från sannings och dessutom blir allt svårare att tro på eller vilja utreda.

Försöka belägga eller avfärda varje liten detalj i historien.

Börja med det vi kan veta, strunta i det andra.

Jag vet inte...
Citera
2010-06-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Själv är jag dock nöjd med att en del basfakta kunnat etableras där en helhetsbild kan skönjas även om mycket återstår.
Ja och jag tycker det är dags att sammanfatta några av dessa uppgifter som kunnat etablerats, tydliggöra dessa och lyfta ur dem från den allmänna förvirrande bokstavssörjan. Som du skriver bäst är att följa de fakta man faktiskt har.

Låt oss börja med, skytteklubben. Jag vet att många, framför allt du Uddis har skrivit mycket, kan vi inte sammanfatta vad vi vet, vad vi tror och vad vi inte vet. Myllo, gör gällande att den bildades av POK och CGÖ, Ove påstår att den innehöll sju aktiva medlemmar, Uddis, du har skrivit mycket bla att den disponerade ett antal tänkbara vapen och om jag inte minns fel, var den ganska unik i det hänseendet 1986. Vilka var med, vad gjorde dem, när bildades den, hur länge fanns den?

Vad är fakta vad är fiktion gällande skytteklubben?
Citera
2010-06-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad var nära?
Sanningen om mörkläggningsbeslutet och sanningen om mordet var kanske nära att avslöjas. Motsättningarna låg alldeles tydligt och jäste. Partitoppen måste ju någon gång ha tagit ett gemensamt beslut om mörkläggning, men Feldt började gnälla och fick sig i aug-95 en åthutning inför öppen ridå av Carl Lidbom.
Det verkar dock som nerverna var slut också för Lidbom. Feldt hade ju enbart kritiserat mordutredningen. Lidboms anklagelser känns därför helt malplacerade, och även om där fanns ett korn av sanning så ger hans artikel i första hand intryck av ilska och ren hämnd för att Feldt bröt tystnaden kring Palmemordet.

Carl Lidbom, Ingvar Carlsson och K-O Feldt måste tidigt ha vetat vilka som låg bakom mordet. Liksom Carl Bildt, Anders Björck m fl borgerliga politiker. Det är omöjligt att tänka sig dessa herrar ovetande om vem som mördade OP.
Citera
2010-06-13, 22:08
Medlem
Mörkläggningen av Palmemordet är egentligen en lika absurd som osannolik företeelse. Socialdemokratiska partitoppen, familjen Palme, OP:s vänner, OP:s politiska motståndare, skvallerblaskor såväl som militär, polisledning och rättsväsende - alla verkade de bli överens om att mörkläggning är "det bästa". Ett mysterium, även om man tänka sig flera orsaker med kohandel och ev hot. Ebbe Carlsson-affären och Lidboms ensamutredning av Säpo passar in i ett sådant mönster, med maktkamp och hemliga hållhakar hit och dit.

Landet Sverige är på flera sätt en riktigt vidrig liten ankdamm. Eller är den lättgenomskådade mörkläggningen i själva verket enbart ett utslag av Stockholmsk självviktighet? Kan det vara så illa? Är svensken för dum för att ha en huvudstad?

Allra mest beklämmande är det att se Olof Palmes söner: Joakim, Mårten och Mattias Palme. De hukar fortfarande i undergivenhet och verkar t o m skämmas för sin far. Jodå, jag vet att det inte är fair play att anklaga dem. Men jag har faktiskt tröttnat på familjen Palme. Olof Palme var inte bara familjefar - det fanns fler som sörjde, sönerna måste börja inse det. En halv värld sörjde Olof Palme.
Citera
2010-06-14, 09:22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stalan
1) My point exactly Ove... strukturer som kan spela in på antingen mordet eller på mörkläggningen bakom.

2) Jag håller visserligen med UDDIS om att just möjligheten att utbyta idéer och tankar även kring ev hemliga nätverk och bakomliggande grupper är en fantastisk möjlighet, en som Anér, Alsén Borgnäs och de andra som håll på på 80-90-talet saknade.

3) Samtidigt finns alltid risken att vi snöar in oss i en desinformatins-soppa och informations-overflow som vi inte kan ta oss ur. Vad kan man göra för att inte hamna på dessa stickspår. Några förslag.

4) Ignorera lockelsen att gå in i debatt med de som tror sig ha svaren och som misstänker alla utan särskilda bevis för att vara CIA och KGB och IB agenter samtidigt.

5) Inte tro att alla rykten, händelser, uppgifter har hänt eller spelar in på mordet.

6) Försöken att knyta ihop alla eventuellt skumma personer i en enda story leder nog bara bort från sannings och dessutom blir allt svårare att tro på eller vilja utreda.

7) Försöka belägga eller avfärda varje liten detalj i historien.

8) Börja med det vi kan veta, strunta i det andra.

9) Jag vet inte...

1) Ansvariga för mörkläggningen "konspirerar" på ett omedvetet plan med faktiska gm gissar jag. Inte förrän de förstår själva vad de förnekar innerst inne kan gm någonsin dömas.

2) Jag höll gärna med Gråsossen i Aftonbladet sist jag var inne i denna debatt okt. 2004. Uddis har en ärlig idé som jag hoppades kunna vara med att utveckla. Anér, Alsén Borgnäs hade jag ännu inte hört talas om. Istället försöker man från centralt håll misstänkliggöra och spela ut oss mot varandra märkte jag snart. Jag ägnade mig då åt andra trådar istället men samma sak upprepades ständigt. Då jag kunde hänvisa till vad jag tidigare skrivit i tiotusentals inlägg på nätet i de mest skiftande ämnen rensades allt bort systematiskt genom Googles monopol. Yahoo fanns kvar som belägg tills även denna köptes upp. Nu litar jag bara på det självupplevda med berättelser biografier och memoarer.

3) Sök Människan!

4) Alla även mörkläggarna CIA/Mossad eller KGB och IB har något att avslöja om man förstår deras likvärdiga avsikter att överleva kaoset. Världskonspirationen övergår allas förstånd men det är inte så som någon eller ens det livrädda NATO sedan motståndet försvann vill ha det.

5) Bakgrunden till ryktena och särskilt attityderna mot mig blev intressanta efter att jag förstått hur SPF med Sam Nilsson, KOFeldt, Peter Althin och deras likasinnade uppkomlingar resonerar.

6) Det är just vad SPF och efterföljare med psyop försöker åstadkomma med flit och nyttomoral.

7) Även om vi lyckades nå samförstånd kring överväldigande bevis så lär samhällets självförnekare vara i majoritet att kräva omvänd bevisföring. Den perverterade rättsordning som nu gäller fick jag konstatera då jag slutligen också förlorade rätten till mitt hem.

8) Falsk info står i högre kurs på världsmarknaden för den mörkläggning av terrorekonomin som gäller.

9) Jag tror dig!
ve
Citera
2010-06-14, 09:27
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad var nära?

Citat:
Sanningen om mörkläggningsbeslutet och sanningen om mordet var kanske nära att avslöjas. Motsättningarna låg alldeles tydligt och jäste. Partitoppen måste ju någon gång ha tagit ett gemensamt beslut om mörkläggning, men Feldt började gnälla och fick sig i aug-95 en åthutning inför öppen ridå av Carl Lidbom.
Det verkar dock som nerverna var slut också för Lidbom. Feldt hade ju enbart kritiserat mordutredningen. Lidboms anklagelser känns därför helt malplacerade, och även om där fanns ett korn av sanning så ger hans artikel i första hand intryck av ilska och ren hämnd för att Feldt bröt tystnaden kring Palmemordet.

Carl Lidbom, Ingvar Carlsson och K-O Feldt måste tidigt ha vetat vilka som låg bakom mordet. Liksom Carl Bildt, Anders Björck m fl borgerliga politiker. Det är omöjligt att tänka sig dessa herrar ovetande om vem som mördade OP.
Tack för svar!
Citera
2010-06-14, 09:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Vad är fakta vad är fiktion gällande skytteklubben?

Mina uppgifter kommer från Tunander och Birhan. Ärligheten från dem båda litar jag helt på. / ove
Citera
2010-06-14, 09:47
Bannlyst
Citat:

Inte tro att alla rykten, händelser, uppgifter har hänt eller spelar in på mordet. Försöken att knyta ihop alla eventuellt skumma personer i en enda story leder nog bara bort från sannings och dessutom blir allt svårare att tro på eller vilja utreda.

Precis... ibland blir det en konstigt smakande senap

A, Börja med att skala bort sådant med tveksamma källor och sådant som är "slutsatser" av vittnen baserat på ögonblicksbilder. Inte fastna i detaljspekulationer typ bankomaterna som leder till återvändsgränder. Inte börja med motivbilder långt borta. Man kan inte få blod ur stenar! Det finns en begränsad mängd information man säkert kan få ut och den är mest teknisk. När det gäller GM är det också begränsade uppgifter man kan utvinna. T ex tt GM och den av vittnen utpekade AA är mindre troligt då klädsel och övrigt signalement ej stämmer etc. Dvs visa kan uteslutas som GM X medan andra inte kan det. Intressantast är klart vapnet som begränsar antalet mörjliga gm extremt mycket... bara här har vi kommit ner till max ett femtiotal möjliga persoener.

B, Granska bilden kring mörkläggningen med öppna ögon för att förstå vad som hänt mer än att leta konspirationer. Vad kan tyda på motiv och systematik bakom detta? Härvid är dels utredningens persongallerier vara av intresse dels de uppgifter som kan finnas bakom t ex nedtystade vittnesmål. framför allt iakttagelser av personer och fordon kring Skandia Tunnelgatan och flyktvägen. Nyckelpersoner där? Även sådana som anmält sig som vitten direkt vid händelsen torde vara intressanta att persongranska. Någon av dessa som fanns i närheten av intressanta politiska eller underrättelsekretsar?

Citat:
Låt oss börja med, skytteklubben.

Även om man inom underrättelsetjänsten ibland låter operatörer i olika grupper sväva i viss osäkerhet kring organisation, uppdrag och motiv har jag svårt att se skytteklubben som del av någon slags organiserad konspiration. Visst var det en EXKLUSIV grupp där det knappast fanns några övertygade sossar eller kommunister utan en grupp vapenintresserade personer som säkert ibland uttalade sina politiska känslor. Verksamheten var väl heller knappast särskilt omfattande. Dock utan att exakt gå in på persongalleriet vågar jag nog påstå att det inte var någon organisation som i sig konspirerade mot OP:s liv och lem. Däremot var det en del av de många lösa nätverk där vissa individer och grupper nog skulle kunna tänka sig att under rätt förutsättningar sätta en kula i OP rörde sig även om det kappast gällde alla eller ens flertalet. Föreningen som någon slags mordkommando känns mycket långt borta men säkert lockande för den som aldrig satt sin fot bland dessa herrar.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-06-14 kl. 09:50.
Citera
2010-06-14, 09:49
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag är säker på P-OK till 99,9 %. Den andre torde vara Sten Warmland med
i BBL men inte känd för något speciellt kring Palmemordet.

Ok
Citera
2010-06-14, 10:02
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
1) Sanningen om mörkläggningsbeslutet och sanningen om mordet var kanske nära att avslöjas.

2) Motsättningarna låg alldeles tydligt och jäste. Partitoppen måste ju någon gång ha tagit ett gemensamt beslut om mörkläggning, men Feldt började gnälla och fick sig i aug-95 en åthutning inför öppen ridå av Carl Lidbom.

3) Det verkar dock som nerverna var slut också för Lidbom. Feldt hade ju enbart kritiserat mordutredningen. Lidboms anklagelser känns därför helt malplacerade, och även om där fanns ett korn av sanning så ger hans artikel i första hand intryck av ilska och ren hämnd för att Feldt bröt tystnaden kring Palmemordet.

4) Carl Lidbom, Ingvar Carlsson och K-O Feldt måste tidigt ha vetat vilka som låg bakom mordet. Liksom Carl Bildt, Anders Björck m fl borgerliga politiker. Det är omöjligt att tänka sig dessa herrar ovetande om vem som mördade OP.

1) Ja helt klart var det så men det moraliska ansvaret kommer i en annan ordning om man förstår vilka som i smyg hade den yttersta och verkliga makten över rättsstaten.

2) Med största och likvärdiga aktning för både KOFeldt och Lidbom läste jag deras memoarer utan att ändra uppfattning. Först när jag långt senare fick reda på hur KOFeldt avspisade den dövstumme Hans Gillis Carlsson som gjort en egen undersökning av brottsplatsen och fattade vad polisen försökte dölja så förstod jag hur KOFeldt skyddade sig bakom SPF/Säpo och ytterst CIA som NATO visste att utnyttja för sina planer. Lidbom framstod då av betydligt högre moralisk klass.

3) Grälet handlade nog mer om respektives förhållande till kvinnor och sanning i djupare mening än vad någon vågade ge uttryck för i skrift.

4) Helt säkert var de överens om mörkläggning sedan de förstått att Baresic blivit utsläppt från svenskt fängelse med nattväktarkår och högsta myndighets hjälp. Folk skulle bli mörkrädda för mindre och Sverige aldrig mera sig likt.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-14, 10:47
Bannlyst
Off topic men ändå. För den Historiskt intresserade kan det vara givande att studera historien kring Thule/Skandia i relation till de inblandade. Ibland är Sverige en ankdam. Östermalmsgossen OP kom från frisinnad bakgrund med inslag av Lettisk adel där farfar och far byggde upp Thule och var i högsta grad inblandade att bygga upp överklassens Stockholm rent konkret under flera generationer. Också Hans Holmers far lär ha jobbat under den i SB sammanhang nämnde Alvar Lindencrona på Thule. Holmers "älskarinna" i samband med mordet då HH bodde hemma hos Ebbe bodde på samma gatuadress som väktaren på Skandia. Sannerligen en "liten" värld.

HH, OP och många fler borde alltså inte bara genom sina uppdrag ha möjlighet att ha kunskaper kring Skadinahusets hemligheter utan även historiskt.

I det sammanhanget var det nog flera inte minst i familjen som såg OP som en klassförrädare med sina politiska ståndpunkter....

Dock är det inte utan att man undrar hur mycket personkännedom spelar in i den svenska politiken samt hur nära lierade grupper inom överklass (inklusive den politiska) och näringsliv är med staten.

Offentligt kommer j sällan dessa kopplingar fram..... i vår ankdam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in