2010-10-22, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Det som gör mötesscenariot så frestande att åtminstone spekulera kring är ju att det kan förklara orsakerna bakom en mängd olika konstiga skeenden och frågeställningar, som t.ex:

Citat:
1. ...frånvaron av uppgifter om WT-män norr om Grand.
Är du säker på det?

Citat:
2. ...bristen på trovärdiga uppgifter om att Palme förföljts från Grand.
Är du säker också på det?

Citat:
3. ...Lisbets konstiga uppträdande efter mordet. (Hon vet något som hon inte kan berätta?)
Fantasier!

Citat:
4. ...varför Palmes valde Sveavägen och inte Drottninggatan som är den naturliga promenadvägen hem. Dessutom östra sidan av Sveavägen som är ännu mera "fel". (Och varför valde man att promenera överhuvudtaget i iskylan).

Trams Sveavägen är den naturliga upplysta vägen. För att komma till Drottninggatan skall man ner via mörka bakgator.... Varför välja den vägen? Dessutom ville ju LP titta i något specifikt skyltfönster och man kan ändra sig att ta t bana eller stoppa en bulle om det blir kallt.

Citat:
5. ...vittnesmålen som talar om att GM och 2x Palme stått och samtalat en stund innan skotten. Något som Lisbet måste ljuga om det är så att OP lurats i en fälla av "farliga" personer. Hade det varit ett vanligt fyllo som kommit fram och pratat hade hon kunnat säga det, men inte om det är en bekant till OP eller på annat sätt bekant person med hållhake på denne.

Det finns inga sådana.

Citat:
6 ...Jeppsson som säger att Lisbet ropar "Nej, vad gör DU?" / "Hjälp vad gör DU?" efter skotten.
Skulle bevisa vad?

Citat:
7. ...Morelius uppgifter om att GM stått och väntat i flera minuter innan Palme kommer till platsen.
men det är väl snarast en kontraindikation eller?

Citat:
8 ...orsakerna till den mörkläggning som förekommit av polis och åklagarväsende. Är det som hände för känsligt för att offentliggöras?
Luddig och bakvänd tanke. Det är andra krafter som styr och manipulerar om man detaljgranskar turerna.

Citat:
9 ...varför "Palmemordet är ett orimligt mord", som PG Näss uttryckte det. Ett professionellt utsänt mördarteam som kartlagt OPs liv hade högst troligen valt att skjuta honom i Gamla Stan eller åtminstone i de områden där han frekvent rörde sig utan livvakter (till och från jobbet exempelvis).
Man tar nog första lämpliga tillfälle snarast. Ensamma galningar däremot väljer offentliga framträdande. (Martin Luther King, Kennedy mfl!) Eller utanför kända adresser (John Lennon)

Citat:
Men helt ointressant är det ju inte, och oinsatta kan se ovanstående som en introduktion till mötesscenariots mer frestande aspekter.
Jo numera är det nog det!

Citat:
Personligen tycker jag att Lisbets uppträdande efter mordet nästan är det underligaste av allt. Hennes nästan sjukliga aggressivitet, "integritet" och nervositet gör att det förefaller troligt att hon vet/misstänker något kring mordet eller dess orsaker som hon inte kan berätta.

Tycker att det låter som en fantasifull tolkning mera än deduktion
Citera
2010-10-22, 12:37
Medlem
Man vill ju inte stöta sig med uddis(s) som verkar veta exakt hur saker och ting förhåller sig, både före, under och efter mordet. Det skulle vara väldigt intressant att läsa ett kortfattat scenario av uddis(s) så man kan relatera hans vetskap till egna och andras funderingar.

Under tiden han funderar på detta så redovisar jag utdrag ur ett "förhör" med Cecilia Anderstedt som satt i bilen tillsammans med Anna Hage och Karin Johansson. Förhöret hölls, hör och häpna, 21 juni 1988; 2 1/2 år efter händelsen. Ett vittne som var på plats och har sett händelsen!!!!!!!

""Tillsammans med kriminsp Gustavsson har Cecilia promenerat den väg hon uppfattade de här personerna komma den 28 februari 1986. Följande observationer är gjorda från Tunnelgatan vid rödljusen där bilen stod parkerad. Tilläggas ska att Cecilia helt spontant säger att vid tillfället så hade hon inte sina glasögon på sig. Hon hade dem troligtvis i fickan. När hon tittade upp ser hon tre stycken personer komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42. Idag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma. Okänt om denne reklamskylt fanns där den 28 februari. Paret gick alltså från västra till östra sidan på Sveavägen. I samband med att det första paret, en man och en kvinna kommer sakta gående Sveavägen, stannar de till, tittar i ett skyltfönster, som troligtvis är Dekorimas, och strax bakom är det en man som går också i samma takt. Tillägg: det är inte en man och kvinna utan det är tre personer hon ser.

Cecilia berättar vidare att mannen som går bakom de två personerna är något längre.

Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de liksom bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret. Den tredje personen var strax bakom paret. Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap. Medan hon gjorde dessa nämnda observationer och iakttagelser av de tre personerna så lyssnade hon ju samtidigt på hög musik i bilen och pratade där med de andra i bilen.

Cecilia menar att hon inte iakttog dessa tre personer hela tiden, men då var det någon i bilen som sa, oj vad gör dom Och då tittade även Cecilia upp mot de tre personerna. Någon fällde kommentaren, typiskt fyllisar, eftersom det verkade som om någon klippte till någon i det sällskapet. Hon kan liksom inte säga att det var en man som slog en man utan upprepar och säger att det var någon som slog någon. Då fälldes kommentaren att det var typiskt fyllisar.

Efter det att personen som utdelat slaget, denne person uppfattade Cecilia såsom varande en man, att han sprang upp Tunnelgatan 4-6 som en skugga efter skyltfönstrena vid Dekorima. Han försvann inne i gränden och hon vill mena att detta såg hon bara i högra ögonvrån utan hon koncentrerade sig mera på den person som fallit ner på marken och blivit liggande. Hon visste ej vad det för kön på personen som låg på marken.

Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus. Han stod till höger om dem på Sveavägen i riktning norrut och han körde alltså mot rött ljus.

Taxin körde upp på trottoaren i närheten av där ovannämnda person låg. Taxiföraren lämnade dörren öppen i bilen. Cecilia har for sig att taxichauffören var ensam i bilen.

Anna och Karin hade precis gått och tagit någon examen inom sjukvård. Någon av dem sade då, vi får gå ut och praktisera våra kunskaper. Anna och Karin steg ur bilen, medan bilen alltjämt stod på Sveavägen i vänstra filen. Någon i bilen frågade Anna och Karin om de skulle vänta på dem, men de fick den uppgiften att de kunde åka. De skulle ringa efter någon bror till någon av tjejerna som skulle få hemta upp dem senare. Därefter åkte sällskapet med Åke, Elisabeth och Cecilia sakta ner till vänster och Tunnelgatan för vidare färd hemåt. De körde sakta och tittade hela tiden mot den plats där mannen låg.

Rörande tidigare nämnda taxibil så tror Cecilia att han lämnade, bilen, gick fram till offret och sedan åter till bilen. Då antog Cecilia ett han via sin radio kontaktar hjälp. Det var i anslutning till detta som de dämpade ljudet på sin musikapparat i bilen.

Cecilia tillfrågas ifall hon hört några smällar, då säger hon att hon inte gjort det. De hade som sagt var hög musikvolym i bilen.""

Är det verkligen möjligt att det inte finns tidigare förhör med denna person?
Citera
2010-10-22, 16:53
Medlem
Det finns ju ytterligare ett argument för mötesscenariot nämligen Skandiahuset och
dess mot Luntmakargatan öppna bakdörren.
Citera
2010-10-22, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Förhöret hölls, hör och häpna, 21 juni 1988; 2 1/2 år efter händelsen. Ett vittne som var på plats och har sett händelsen!!!!!!!

Hon kanske sade att hon inte hade observerat något. I samband med CP jakten hördes dock massivis med vitten högt och lågt i jakt på någon som skulle kunna peka ut denne. Det var väl i den vevan man hörde henne igen.

Synd att det skall vara så rörigt med syftningarna... tre som kom över gatan vid reklamskylten och de tre andra dvs OP,LP och GM då redan där??? Vilka tittade i skyltfönstret? Inte utan att man häpnar över hur Polisen satt in sina främsta krafter på fallet. Vilken professionalitet! Det hade varit intressant att veta om hon ansåg sig ha sett OP komma sneddande eller om det faktiskt enligt henne fanns tre okända personer till på platsen. Han kanske kriver bättre på finska!
Citera
2010-10-23, 10:50
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Som påpekats av mig och Maxestrella tidigare i tråden identifierar Fauzzi inte Björkman. Fauzzi "deducerar", och troligen felaktigt, att det är samme man han mötte som gömmer sig i porten. Slutsatsen att Fauzzi mötte Björkman har däremot andra dragit, och detta på mycket lösa grunder.

Och i sammanhanget, alltså det intressanta med förhören med Engström (http://fbportnoy.webs.com/vrigafrhr.htm; tack till Klippo och Portnoy som såg till att vi fick ta del av dem) är, som jag ser det, att det där framstår som uppenbart att Holmér ljuger i sin bok om var Björkman befann sig strax före mordet och att man manipulerar detta förhållande också över rättegången med CP, trots att utredningen under denna tid åtminstone på ytan hade gjort helt om (från "konspiration" till "ensam galning").

- "Jo när jag kommer i höjd med lilla filialkontoret, Götabankens, som ligger i Skandiahuset i höjd med en hög trekantig reklampelare sa hör jag ett ljud som jag uppfatta som en smällare."
---------
F: Hur många meter enligt din uppfattning är du från denna plats [mordplatsen] där du hör skottet?
E: Då är jag 20 meter ifrån
-------
"Jag vill återvända till lite tider här. Har jag fattat dig rätt att tiden som du har beräknat från det du kommer ut ur nummer 44 fram till dess den liggande Palme, så har det gått cirka 20 sekunder?

E: Ja om du räknar ända borta från Sveavägen 44 så bör det stämma.
F: Ifrån det du hör skottet fram till Palme så har det gått cirka 5 - 6 sekunder?
E: Ja det stämmer
F: Och du beräknar meterantalet till cirka 20?
E: Ja det är riktigt
------
"Jag kan nämna ett exempel, jag sa att jag befann mig vid en annonspelare i höjd med Götabanken när jag hörde skottet, och att det skulle vara 20 meter som det skulle vara frågan om. Då säger den här polisen ifrån kriminalen som ringer upp, men snälla nån det är ju mycket mer än 20 meter till Götabanken. Då tänker väl den personen på Götabanken som ligger borta vid Sergelstorg. Jag förstod att han inte visste hur det såg ut i det här hörnet."

"Jo när jag kommer i höjd med lilla filialkontoret, Götabankens, som ligger i Skandiahuset i höjd med en hög trekantig reklampelare sa hör jag ett ljud som jag uppfatta som en smällare."

Det står alltså fullständigt klart att utredningen mörkade i denna fråga. Och varför gjorde man nu det?

Är det för att "skapa" närvaro av en person som följde efter LoP längs Sveavägen, och på så sätt avlägsna sig från tanken på att en person väntade in LoP vid Dekorima?

Handlar det om manipulation av tiderna. Nybergs och Lähdes uttagstider motsäger ju den officiella mordtiden?
----

Förhören med Engström är intressanta på så sätt att de förklarar detta med var bankfilialen låg men hans redogörelse om vad som hände just den aktuella natten ställer jag mig mer tveksam till eftersom hans närvaro inte kan styrkas av andra personer. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2010-10-23, 11:33
Medlem
Har säkert skrivits om det här tidigare i tråden, men jag har inte tid att läsa igenom alla sidor.....
Skulle vilja ha information och bilder om kvarteret träsket, där spelklubben oxen låg. Nån som kan tipsa om sidor, böcker eller kanske har nåt att att berätta om det?
Citera
2010-10-23, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Är det för att "skapa" närvaro av en person som följde efter LoP längs Sveavägen, och på så sätt avlägsna sig från tanken på att en person väntade in LoP vid Dekorima?

Handlar det om manipulation av tiderna. Nybergs och Lähdes uttagstider motsäger ju den officiella mordtiden?
----

Förhören med Engström är intressanta på så sätt att de förklarar detta med var bankfilialen låg men hans redogörelse om vad som hände just den aktuella natten ställer jag mig mer tveksam till eftersom hans närvaro inte kan styrkas av andra personer. Rätta mig om jag har fel.

Håller med till 100 % i allt. Man söker från polisens sida saker som säger att en ensam galning (CP) följt efter OP från bion och mördat denne. Öronen deras blundar för motsägelser i vittnesmål och mellan dem för att få ihop det. Om gärningsmannen funnits en eller flera minuter på platsen inväntandes dem kan det ju inte vara den oidentifierade (om det inte är Lundin själv) förföljaren från tidigare. Två möjligheter finns då. Antingen att de lockats dit och stämt möte eller att det var flera personer inblandade i en konspiration som kunde kommunicera med varandra. Då måste man plötsligt bli väldigt grundliga att undersöka alla uppgifter om folk som betett sig underligt och alla Comradiogubbar. Det handlar bland annat om både i tjänst varande kollegor och icke i tjänst varande kollegor som kunde komma i skottlinjen. Nu hamnade de där tack vara envetna journalister och avskrevs lättvindligt utan undersökningar och alla WT iakttagelser och annat sorterades bort. Kan vara förklaring till mycket! Man märker hu de sveper över hur det gick till när Engström lämnade Skandia trots att han ju uppenbarligen nojsat i receptionen med väktarna etc. När detta förhör hölls var ju AK:s förhör hemligstämplat. Inte utan att manundrar vad som döljs i det? Plötsligt är hans utsaga verkligt detaljerade även om de som rimligen borde ha sett SE inte gjorde det.
Citera
2010-10-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Det står alltså fullständigt klart att utredningen mörkade i denna fråga. Och varför gjorde man nu det?

Min tolkning är den rakt motsatta, dvs att de ville få bort uppmärksamheten från mannen som Fauzzi mötte. Detta genom att försöka placera bankomaten (och därmed Björkman) nära La Carterie. De ville skapa en illusion att Fauzzi såg Björkman gående efter paret Palme. I själva verket tyder allt på att en oidentifierad person, kanske t o m GM, gick efter paret Palme vid La Carterie.

Samtidigt ville utredarna kanske försäkra sig om att Fauzzis vittnesmål inte skulle krocka med Helins och Almblads scenario där CP sägs ha tagit diverse krokvägar för att komma fram till Dekorima.

En iakttagen Dekorimaman som står där flera minuter innan mordet (om så bara för en kortare stund) var säkert ett svettigt problem för dem som ville sätta dit CP. Men jag kan inte se att det finns något direkt samband med mörkandet av bankomatplaceringen. (Men det är ju jag det.)
Citat:
Svåra frågor du ställer! Kan inte tänka mig att just detta mörkande handlar om manipulation av tiderna i första hand. Enligt förhören stod Björkman (sannolikt) i området kring reklampelaren på Sveavägen i flera minuter efter bankomatuttagen och spejade efter sina eftersläntrande kompisar. Så den sammanlagda tiden mellan bankomatuttagen på Sveavägen och mordet är flera minuter, medan själva gångtiden för Björkman är bara några sekunder (c.a 15 meter).

Det är klart, tror vi (felaktigt) att Björkman började gå söderut direkt efter bankomatuttagen så spelar en flytt av bankomaten en viss roll. Men samtidigt får mörkandet inte så mycket effekt, eftersom man bara kan´flytta´bankomaten ca 40 meter. Lähdes uttagstid på Tunnelgatan är väl i så fall intressantare eftersom tidsdiffen där är stor, 2-3 min.
Citat:
Nej, du har rätt så klart. I frågan om bankens placering ljuger inte Engström, däremot ljuger han om sina förehavanden på mordplatsen.
Det som till slut bevisade själva bankomatens placering (Sveavägen 42, vid nuvarande 7-Eleven) var svaret som Utredaren fick från PU (#8616, sid 718). En lite senkommen eloge till herr Utredaren måste utdelas.
Citera
2010-10-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
(...) den oidentifierade (om det inte är Lundin själv) förföljaren (...)

Ja, det skulle verkligen vara något. Det är enormt frestande att spekulera i detta. SSI-chefen, den verklige Carl Hamilton, kanske slog till mitt framför näsan på Åkes gubbar. Allvarligt talat, ett sådant scenario skulle räta ut nästan alla frågetecken kring Palmemordet, inklusive Östlings upprymdhet på väg till amerikanska ambassaden och den strikte Engströms offervilja och underdåniga hjälpsamhet. Förvaltningsmord - staten inblandad i form av den egna militära underrättelsetjänsten, tystnad anbefalles över hela linjen.
http://www.expressen.se/1.224815
Citera
2010-10-23, 21:52
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ja, det skulle verkligen vara något. Det är enormt frestande att spekulera i detta. SSI-chefen, den verklige Carl Hamilton, kanske slog till mitt framför näsan på Åkes gubbar. Allvarligt talat, ett sådant scenario skulle räta ut nästan alla frågetecken kring Palmemordet, inklusive Östlings upprymdhet på väg till amerikanska ambassaden och den strikte Engströms offervilja och underdåniga hjälpsamhet. Förvaltningsmord - staten inblandad i form av den egna militära underrättelsetjänsten, tystnad anbefalles över hela linjen.

Intressant tanke. Jag undrade häromdagen när jag kollade på en dokumentär (minns inte vilken) vad som stod bakom Östling & Co. Hur kunde en sådan som Östling få skyddsklassade jobb? Man får inte sådana så där hipp som happ. Någon, eller några, måste ha funnits bakom. Vem? Lundin?
Citera
2010-10-24, 09:38
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Det som till slut bevisade själva bankomatens placering (Sveavägen 42, vid nuvarande 7-Eleven) var svaret som Utredaren fick från PU (#8616, sid 718). En lite senkommen eloge till herr Utredaren måste utdelas.

Oj tusan, jag hade lyckats förtränga det där att Utredaren kollade upp saken. Mycket bra gjort var det och en eloge var ordet!

Det övriga återkommer jag till.
Citera
2010-10-24, 17:28
Bannlyst
Citat:

Fast nu tänkte jag på Vittnet Lundin som beskriver den som följde efter OP lik sig själv.

Att det finns en koppling mellan Östling och dennes kompanjon samt ytterligare personer i skytteföreningen till Must och SSI är kanske i sig inte så konstigt och kan förklara delar av mörkläggningen men att koppla det med mordplatsen återrstår dock.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-10-24 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in