Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Vilket var ditt vapenspår då Leffe? Har jag missat det?
Det är väl mer en hypotes än ett spår. Men den knyter ihop många trådar, och det finns (potentiella) kopplingar till nästan alla skummisar som figurerar i ärendet. Grundidén är att Olof Palme på något sätt fick reda på Iran/Contrasaffärer antingen i samband med sitt medlaruppdrag där, eller i samband med andra vapen affärer som bofors gjorde med Iran och där Palme medverkat (exakt hur är olkart, men borfors tidgare Vd Martin Ardbo nämner detta i polisförhör). Palme satte käppar i hjulet då USA ville använda delvis samma smuggelkanaler som sverige använde. Italienska maffian, som på den här tiden var största aktör i europeisk vapensmuggling skulle agera växlingskontor i Iran/contras affären. En affär på mångmiljardbelopp med mycket stora förtjänstmöjligheter.
Nu belv det problem. Maffian är experter på att effektivt lösa problem. Och det är härifrån som telegramspåret har sitt ursprung. Likaså tipsen som kom från Anders Larsson på WACL. Charles Morgans försök att ragga Jovan von Birchan för uppdraget kan också fällas in här, då Morgan hade rätt kontakter.
Från WACL finns både en ideologisk och geografisk koppling till herrarna från BBL som senare figurerar både som misstänkta i utredningen och livvakter åt ingen mindre än Hans Holmér.
Vilka kontakter den märklige "Vic Gunnison" faktiskt hade är en gåta.
Att jag betraktar "vanpenspåret" som mitt "hvudspår" är inte bara för dess förtjänster, utan också för att andra spår har brister som jag inte gillar. Det enda som kan hänga med, tycker jag dårå, är spåret med något slags konspiration med poliser, ev med inblandning av militärer, som i ett privat initativ utför ett vad dom menar är ett förvaltningsmord
Gärningsmännen rent operativt är enligt min mening samma i båda dessa scenarion. Man hamnar bland dessa poliser med högerpympatier, magnumrevolvrar, loklakännedom och "träningsresor" till sydafrika hur fan man än ser på saken. Det är rätt typ av folk, konsaktmöjligheterna internatinellt finns där.
Vissa saker passar dock inte in alls i "vapenspåret". Som t.ex. det påstådda mystiska mötet i Norrköping 6 veckor före mordet. Varningar från en som påstått sig deltagit på mötet lämnades inte FÖRE mordet. Åtminstone varningarnas existens måste betraktas som säkra.
Det är faktiskt lättare att få in telegramspåret i "förvaltningsmordet". Så jag är inte lika säker längre när det gäller motivet. Däremot hamnar jag i samma grupp potentiella gärningsmän med utgångspunkt från flera olika motivbilder.
Jag har sagt det förr: Det var många som hade motiv, och möjligheter, att mörda Palme. Men vem hann först?