2010-03-01, 16:57
Medlem
portnoys avatar
Mailade för ett par dagar sedan rikskrim för att fråga om man kan få tag på polisens bilder från mordplatsen. Idag fick jag svar från, hör och häpna, ingen mindre än Stig Edqvist själv!

Så snart har jag lite fler bilder från polisen att lägga upp!
Citera
2010-03-01, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Mailade för ett par dagar sedan rikskrim för att fråga om man kan få tag på polisens bilder från mordplatsen. Idag fick jag svar från, hör och häpna, ingen mindre än Stig Edqvist själv!

Det är kanske en enmanshow numera han kanske behöver förstärkning?
Citera
2010-03-01, 18:03
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:

Utmärkt portnoy! Din sida är guld. Forsbergs bok har jag just fått tag på. Verkar riktigt bra. Hoppas det framgår av polisbilderna hur takutsprånget jag noterade ser ut och likaså hur gatlyktan var släckt vilket sällan framgår av publicerade bilder. Blodstänkets utbredning med rikoschetten i mitten borde också finnas närmare bild på. / Ove M
Citera
2010-03-01, 18:34
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:

Kalas portnoy!
Jag är ett litet "bildfreak", så detta blir riktigt intressant!
Citera
2010-03-01, 19:01
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Agrells fråga:

På vilket sätt skulle uppfattningen om händelsen förändrats om även Lisbet Palme hade skjutits till döds med ett välriktat skott?

Fundera på detta.

Det kom inget tredje skott - trots att gärningsmannen var medveten om resultatet av de två första skotten. Varför?

Varför var det viktigt för LP att informera om att "jag har också blivit beskjuten" och varför skulle inte detta förhållande dokumenteras?
Visa mig de förhör som påvisar att/när LP (ivrigt eller ej) skall ha informerat om att hon också hade blivit beskjuten.

Kanske var det viktigt för någon/några att LP blev målsägande och inte endast ett nära vittne.
Citera
2010-03-01, 19:07
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:

Bra jobbat!

När du fått bilderna, skriv tillbaka och tacka SE samt passa på och fråga honom om han verkligen inte har viktigare arbete i utredningen än att utföra rena springpojksuppgifter. Om inte kanske han borde lämna över drönarsysslan till andra.
Citera
2010-03-01, 19:10
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Det är kanske en enmanshow numera han kanske behöver förstärkning?

He,he, ja verkar ju finnas några som är villiga att rycka in!

Men man blir ju lite ledsen och förvånad när man läser artiklar/intervjuer med S.Ed

Sedan 1997, så verkar det ha varit i princip noll och ingen utredning...

Stig verkade skapligt mätt på detta sedan lång tid tillbaka, nedan en av många artiklar med S.Ed, obs, den är publicerad 2007
http://www.nwt.se/torsby/article17907.ece

Att man inte har skiftat chef på den posten är ju obehagligt.
Dessutom blev han ju nekad att gå i pension som han tjatat länge om!
Senast redigerad av CapsLocks 2010-03-01 kl. 19:12.
Citera
2010-03-01, 19:29
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Vilket var ditt vapenspår då Leffe? Har jag missat det?

Det är väl mer en hypotes än ett spår. Men den knyter ihop många trådar, och det finns (potentiella) kopplingar till nästan alla skummisar som figurerar i ärendet. Grundidén är att Olof Palme på något sätt fick reda på Iran/Contrasaffärer antingen i samband med sitt medlaruppdrag där, eller i samband med andra vapen affärer som bofors gjorde med Iran och där Palme medverkat (exakt hur är olkart, men borfors tidgare Vd Martin Ardbo nämner detta i polisförhör). Palme satte käppar i hjulet då USA ville använda delvis samma smuggelkanaler som sverige använde. Italienska maffian, som på den här tiden var största aktör i europeisk vapensmuggling skulle agera växlingskontor i Iran/contras affären. En affär på mångmiljardbelopp med mycket stora förtjänstmöjligheter.
Nu belv det problem. Maffian är experter på att effektivt lösa problem. Och det är härifrån som telegramspåret har sitt ursprung. Likaså tipsen som kom från Anders Larsson på WACL. Charles Morgans försök att ragga Jovan von Birchan för uppdraget kan också fällas in här, då Morgan hade rätt kontakter.
Från WACL finns både en ideologisk och geografisk koppling till herrarna från BBL som senare figurerar både som misstänkta i utredningen och livvakter åt ingen mindre än Hans Holmér.
Vilka kontakter den märklige "Vic Gunnison" faktiskt hade är en gåta.

Att jag betraktar "vanpenspåret" som mitt "hvudspår" är inte bara för dess förtjänster, utan också för att andra spår har brister som jag inte gillar. Det enda som kan hänga med, tycker jag dårå, är spåret med något slags konspiration med poliser, ev med inblandning av militärer, som i ett privat initativ utför ett vad dom menar är ett förvaltningsmord
Gärningsmännen rent operativt är enligt min mening samma i båda dessa scenarion. Man hamnar bland dessa poliser med högerpympatier, magnumrevolvrar, loklakännedom och "träningsresor" till sydafrika hur fan man än ser på saken. Det är rätt typ av folk, konsaktmöjligheterna internatinellt finns där.

Vissa saker passar dock inte in alls i "vapenspåret". Som t.ex. det påstådda mystiska mötet i Norrköping 6 veckor före mordet. Varningar från en som påstått sig deltagit på mötet lämnades inte FÖRE mordet. Åtminstone varningarnas existens måste betraktas som säkra.
Det är faktiskt lättare att få in telegramspåret i "förvaltningsmordet". Så jag är inte lika säker längre när det gäller motivet. Däremot hamnar jag i samma grupp potentiella gärningsmän med utgångspunkt från flera olika motivbilder.
Jag har sagt det förr: Det var många som hade motiv, och möjligheter, att mörda Palme. Men vem hann först?
Citera
2010-03-01, 19:45
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det kom inget tredje skott - trots att gärningsmannen var medveten om resultatet av de två första skotten. Varför?

Klick? Kan vapnet ha felat. Uppgifter säger att mördaren hängde kvar några sekunder. Försökte han skjuta, men det inte gick, så han avvek från platsen?

Vad som hade hänt om skott 2 tagit ordentligt? Tja, Christer Pettersson hade ju sluppit en massa bekymmer. Vi hade sluppit ett "vittne" som krävt icke-bandade förhör och andra märkligheter. Chansen att mordet kunnat klaras upp hade sannolikt varit större, förutsatt att det funnits ett intresse från Maktelitens sida att faktiskt fälla mördaren.
Citera
2010-03-01, 19:52
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Donald Forsberg slutade inom IB 1973 och fortsatte på Ryssroteln inom Säpo. Hans chef hette Tore Forsberg.

Varför heter båda Forsberg? Väldigt irriterande då det är lätt att blanda ihop dom.
Citera
2010-03-01, 19:56
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
... det gick till när IB:s efterföljare blev att starkare och fräckare i att styra politikerna och politiken istället för tvärt om.

Jaha och vilka jobbade i ledande ställning inom IBs efterföljare och hur rekryterades dom?
Citera
2010-03-01, 19:59
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredaren
Vem var uppdragsgivare till P G Näss och Tore Forsberg ? För det var uppenbarligen inte Sveriges Regering.

Varför behövde dom en uppdragsgivare? Kunde dom inte hitta på saker själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in