2007-11-14, 18:10
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Fortsätter mitt eviga letande efter bilder från mordnatten: Någon som vågar sig på en gissning när denna bild är tagen?

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/45/458/458892/palme2.jpg

Har glömt när kravallstaketen kom upp, men fotot kan ju inte vara jättelångt efter i varje fall.

Skulle gissa på högst någon timme efteråt.
Dels pga inga kravallstaket, lite folk , lite blommor på platsen.
frågan är om dödsbudet ens har hunnit gått ut då den bild blev tagen.
Citera
2007-11-14, 18:16
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
frågan är om dödsbudet ens har hunnit gått ut då den bild blev tagen.

Menar du officiellt.

Annars vittnar ju just blommorna om att det är känt vem som är offret.
Citera
2007-11-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Appropå Lisbeths eventuella inblandning stötte jag på en artikel från aftonbladet 28/2 1987 där samma bild som finns på Lars K. sida nationalmordet.nu som han påstår visa L. Palme vid sjukhuset i en ny kappa än den som hon påstås ha haft under mordtilfället. Under bilden i aftonbladet står det dock "Regeringens medlemmar larmas om mordet och körs i ilfart till Rosenbad". Om aftonbladet har rätt i sin bildtext borde kvinnan isåfall vare en medlem i regeringen (och inte alls Lisbeth Palme vis Sabbatsberg), försökte hitta info om kvinnor i Palmes regeringen (det var val 1985). Fotot liknar till viss del Anita Gradin som var invandrarminister. Fanns även en kommunikationsminister som hette Marianne Stålberg som var mörk och korthårig. Mest liknar det dock en samtida Ingela Thalen (dock osäker om hon var med i regeringen 86 elr om hon kom nåt år efter). Hur som helst vore det intressant att gå till botten med det fotot...

Det var Sven Anér som först lanserade denna teori i sin tidning Palmenytt (nånstans vid millenieskiftet). Bilden togs av en pressfotograf från Aftonbladet. När Anér kontaktade denne man sade han sig vara övertygad om att han fotat Lisbet. Det blev sedan utrett att kvinnan på bilden är någon annan. Har för mig att det står lite om detta i Jan Bondessons bok "Blood on the snow".

En intressantare sak är den att ambulansen som hämtade Palme egentligen inte skulle vara på stan överhuvudtaget (det var en annan ambulans som fick larmet). Ambulansföraren sade senare att man råkade köra förbi då man åkt ner på stan för att kolla på tjejer och äta hamburgare.
Citera
2007-11-14, 18:40
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Menar du officiellt.

Annars vittnar ju just blommorna om att det är känt vem som är offret.

Blommor hamnade ganska omgående på platsen. Ryktet om vem som dött gick ganska fort på stan den kvällen. Man kan se på avspärrningen att bilden är tagen ganska tidigt. Den flyttades när det vart officiellt att det var stadsministern mördad. Om jag minns helt rätt så är bilden tagen knappt en timme efter mordet.
Citera
2007-11-14, 18:41
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Ambulansföraren sade senare att man råkade köra förbi då man åkt ner på stan för att kolla på tjejer och äta hamburgare.

Ja han fick då annat att tänka på snabbt. "Kunde ju knappt hitta till Sabb..."
Citera
2007-11-14, 18:41
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Blommor hamnade ganska omgående på platsen. Ryktet om vem som dött gick ganska fort på stan den kvällen. Man kan på avspärningen att bilden är tagen ganska tidigt. Den flyttades när det vart officiellt att det var stadsministern mördad. Om jag minns helt rätt så är bilden tagen knappt en timme efter mordet.

Ok. Längesen man såg dig här Styrlund..
Citera
2007-11-14, 18:44
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ok. Längesen man såg dig här Styrlund..

Haha. Har medvetet unvikit den här delen FP. Men just Palmemordet har jag nog läst det mesta som går att läsa. Hade en palmemordsfas för några år sedan.
Citera
2007-11-14, 18:54
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Haha. Har medvetet unvikit den här delen FP. Men just Palmemordet har jag nog läst det mesta som går att läsa. Hade en palmemordsfas för några år sedan.

Ah, ok. Samma för mig att det går i faser.. På våren drabbas jag nästan alltid av en JFK-fas.
Citera
2007-11-14, 20:44
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Appropå Lisbeths eventuella inblandning stötte jag på en artikel från aftonbladet 28/2 1987 där samma bild som finns på Lars K. sida nationalmordet.nu som han påstår visa L. Palme vid sjukhuset i en ny kappa än den som hon påstås ha haft under mordtilfället. Under bilden i aftonbladet står det dock "Regeringens medlemmar larmas om mordet och körs i ilfart till Rosenbad". Om aftonbladet har rätt i sin bildtext borde kvinnan isåfall vare en medlem i regeringen (och inte alls Lisbeth Palme vis Sabbatsberg), försökte hitta info om kvinnor i Palmes regeringen (det var val 1985). Fotot liknar till viss del Anita Gradin som var invandrarminister. Fanns även en kommunikationsminister som hette Marianne Stålberg som var mörk och korthårig. Mest liknar det dock en samtida Ingela Thalen (dock osäker om hon var med i regeringen 86 elr om hon kom nåt år efter). Hur som helst vore det intressant att gå till botten med det fotot...

Jag hade en lång korrespondens både med Sven Anér och Lars Krantz när detta var som hetast (sommaren/hösten 2000) och dessa båda sysslade mycket med det. Jag ville helt enkelt veta hur dom kunde vara så säkra på att det verkligen var LP och att bilden var tagen när dom påstod. Båda tyckte frågan var onödig och hävdade bara att dom trodde stenhårt på fotografen Ulf Karlsson.

Detta skall han ha berättat för Anér (ur PALME-nytt Nr 11 2000):

Även om man inte hakar upp sig på detaljer och klockslag så undrar man ju direkt när Ulf Karlsson anlände till mordplatsen. Och han borde ju rimligen ha knäppt en del bilder innan han gav sig därifrån.

Det finns ytterligare en bild av kvinnan tagna av Aftonbladet-fotografen Stig Almqvist vid kvart i tre-tiden på natten. Kvinnan, som man ej heller då ser ansiktet på men det råder ingen tvekan om att det är samma kvinna som skall ha klivit ur polisbilen som UK fotograferade, lämnar då Sabb tillsammans med Joakim och och Mårten Palme. Det bör finnas ytterligare bilder när dom lämnar Sabb men jag har bara sett en till när dom redan satt sig i en polisbil för att bli körda hem. Jaja, som ni ser är det inte lätta att få någon rätsida på detta heller.
Citera
2007-11-14, 21:11
Medlem
Joe Blows avatar
Olof Palme är död... mördad (del 1)

I gömmorna hittade jag igår en gammal bok av den av så många älskade och geniförklarade polisprofessor Leif GW Persson. Den heter Brottsycken och utgavs 1993. I denna finns en relativt lång artikel han skrev åt Månadsjournalen 1986 om palmemordet. Mycket av vad han skrev är hans mer eller mindre tröttande resonerande om sannolikheter av än det ena och än det andra. Då jag ändå inte kunde sova i natt skrev jag av det som jag gissar möjligen kunde intressera några av er här. Det man bör hålla i minnet när man läser detta är att det inte är vilken clown som helst som skriver och spekulerar utan en som bör ha varit väl påläst om läget just då ca fem månader efter mordet. Det är långt ifrån hela artikeln. Jag har bara skrivit ner det som konkret handlar om hur man trodde det hela gått till. Läs och häpna.

Citera
2007-11-14, 21:12
Medlem
Joe Blows avatar
Olof Palme är död... mördad (del 2)

Citera
2007-11-14, 21:39
Medlem
portnoys avatar
Det här med att Björkman ska ha kutat över gatan är ju helt befängt. Var fick han det ifrån? Det var nån som sa att mördaren "gick runt" LP har jag för mig... Men det är väl för lite för att göra en sådan slutsats!

Näe får skicka ett sms till "Leffe" imorgon under Efterlyst.

"Var fick du att Björkman sprang runtom ifrån?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in