Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Jag mitt surkart menar ju att linjen inte är så tunn. Det finnse en del intressanta saker i samband med det här, som tidiagre tagits upp flera gånger.
- Telegramspåret (Italienarna skulle ju stå för växlingen av pengar mellan iran och USA/CIA)
- Tipset från Andrs Larsson på WACL (som höll till på samma adress där högerextrema poliser hade in lokal)
- Det finns också uppgifter (även om jag inte har dom exakt just nu) om att telia några månader före mordet fått en ny säkerhetschef, med kopplingar till CIA. Kan vara praktiskt om man ska avlyssna stasministerns telefon, eller se till att ingen klagar när några andra gör jobbet.
Dessutom: Det är en ovanligt stark och tydlig motivbild. Ganska rimlig, speciellt om det fanns flera faktorer sedan tidigare, och att detta var droppen.
Alltså: Steget ifrån en organisation som CIA till skumma personer (poliser bl.a.) som befunnit sig mycket nära mordplatsen, vid mordtillfället, är alltså inte speciellt långt.
Vaför vill då svenska myndigheter, eller i alla fall ledande personer inom dessa, se till att man inte utreder allt ordentligt? För att skydda gärningsmännen? Kanske. För att skydda sig själva? Delvis, ja. Började man rota för mycket i motivbilder, hotbilder etc menar jag att det fanns stor risk att man "av misstag" skulle råka springa på en massa annan information, som på den här tiden inte var lämpligt att den kom ut.
Gomorron Leif,
ja det är detta som jag också ser som den troligaste bakgrunden, att OP:s stopp av vapenleveranser var sista droppen.Han gick ju under hösten in och aktivt stoppade Robot sjuttio till just Iran om jag inte missminner mig.Iran var just då och en längre tid tillbaka intressesfär för USA pga oljan.
Man kan fråga sig varför man mördar OP,det kan vara för att OP gör något som man inte vill,OP går inte att styra och kommer att så fortsätta även om han inte är statsminister,OP skulle ju även fortsätta inom FN med att sätta käppar i hjulen.Vi vet heller inte hur diskussionerna gick internt inom SAP ,vad mer man skulle diskutera med Ryssarna om och vilka överenskommelser man ev.skulle göra.
Åkte Carlsson till Moskva?Vet någon i så fall vad som kom upp?
En av poliserna som fanns inom den tidigare BBL-gruppen var ju på Carlssons tak strax innan han avgick,vad finns för story här egentligen?Det har tidigare i tråden länkats till detta men jag hittar ej hänvisningen.
Jag vet inte om ni lyssnat på vad John Perkins berättat om USA:s olika underrättelseorganisationers arbetssätt att få regeringar att göra som USA ville.(Se mitt inlägg nr.6216)
I korthet gick arbetssättet ut på att i första hand muta olika viktiga personer,gick inte det så hotade man med något intrikat och om inte det gick så kallade man in "Schakalerna" som i första hand försökte hitta nån gruppp inom landet som kunde utföra det smutsiga jobbet.
Kanske räckte det just med att genom argumentation till någon som man hade bra kontakt med inom statsapparaten,om ännu mer frostiga förbindelser mellan Sverige och USA,att det skulle få denne att "gå vidare" i att iscensätta en operation mot OP och där landa på 2-3st enkilda poliser som felaktigt kallats "polisspåret"!?
Det är detta som jag tidigare menade med ordet "Förvaltningsmord".
Ja, varför stoppas SÄPO(säk) i utredningen,sådant stopp brukar ju tyda på att man just vill stoppa de duktiga utredarna, som har möjlighet att komma nära "gruppen" som gjorde det.
Jag tror att mycket i lösningen ligger i om man får reda på mer kring omständigheterna runt den avblåsta spaningen kl 2215 mot Cedergren,och Donalds påstådda (övertagna?)span mot densamme.
Åtminstonde så skulle utredningen ta ett språng .Läser man GK så skriver de att "det är orimligt att poliser är involverade".alltså man börjar med en slutsats innan man påbörjar utreda ev.polisers medverkan.
Jag har undrat om VG just var nåt liknande som John Perkins just med tanke på VG:s telefonbok.Visserligen tycks han ju haft snacksidor som inte var bra men kanske det "positiva" övervägde som kontaktskapande snackgubbe?
Intressant presskonferens med HH......
http://svtplay.se/v/1428549/oppet_arkiv/presskonferens_med_holmer