Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 22:27
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Tror heller inte att Birchans historia är så tungt vägande, kanske var han ganska välkänd av Alf Karlsson och säpo. Han verkar vara typen som gillar att berätta historier och skryta med saker han varit med om, plan han flugit och personer han träffat. Därmed inte sagt att allt är taget från luften. Här är en lite nyare intervju än den Borgnäs gjorde:
https://www.youtube.com/watch?v=GswZGFLp0Q4....
IvB var helt säkert mycket väl kartlagd av Skräpo redan innan han hoppades på en fristad i Sverige men sedan bara blev utnyttjad i ett ännu elakare spel.
Citera
2014-04-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Fick svar snabbt..och det var ok. Detta skall enl. uppgift vara Larssons analys.
http://speedy.sh/bA3PM/Dokument.pdf

Stort tack!
Ja, det är rimligen Haukka som avses som SSI-agent på sid 2 (vilket även konstaterats långt tidigare i tråden, i december. HubertNorlen satt tydligen och ruvade på delar av denna text redan)
Senast redigerad av QEVeritas 2014-04-07 kl. 22:39.
Citera
2014-04-07, 22:36
Medlem
Citat:
Fick svar snabbt..och det var ok. Detta skall enl. uppgift vara Larssons analys.

Tack ska du ha för att du la upp detta!
Senast redigerad av Moplp 2014-04-07 kl. 22:39.
Citera
2014-04-07, 22:44
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad som inte kan tas ifrån Ivan von Birchan är att han förvarnar Inger Båvner , Borgrarrådet, om att något är på gång mot Olof Palme före MOP. Hans varning verkar var konkret.
Anders Larsson varningsbrev är mera kryptiskt men likväl intressant.
Sedan finns uppgifterna om att Joel Haukka ska haft någon typ av förhandskunskap om MOP. Kan inte hitta källan till uppgiften om JH men det kommer nog fram vad det lider.
IvB kom givetvis i kontakt också med Joel Haukka som aldrig gjorde någon hemlighet av att jobba för både SSI och CIA. Oliver North kände IvB sedan gammalt och sedan intressant nog även Victor Gunnarsson. Säkert var Skräpo nyfiken på vilka som skulle kunna avslöja vad om deras mordplan. Det kontaktnät jag nu förstått även jag aningslöst skulle ha ingått i var helt klart ett hot redan då mot Skräpo och dess frimurarklientel.
Citera
2014-04-07, 22:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Tack ska du ha för att du la upp detta!

En fråga är om identiteten på den SSI-agent som nämns på sidan 2, som Sune Olofsson avslöjade, är känd.

En annan fråga är referensen till homosexuella och bisexuella. Ebbe Carlsson var ju HS, och någonstans har jag sett uppgifter om att Polisman Ö också var HS, men vet man om fler i kretsen runt MOP eller utredningen hade denna läggning?

Till sist väcks en fråga om hur mycket trovärdighet man kan sätta till dokumentet. En av få uppgifter som går att kontrollera hittar vi i sista stycket, om Bergling, och det verkar ju i ljuset av vad vi vet idag vara osant.
Det är trovärdigt att det är ALs analys men man kan fråga sig hur han kan ha inhämtat så många vitt skilda informationer. Antagligen hade han en mängd informatörer men han gissade nog en hel del i "luckorna", vilket jag också tror att UL gjorde.

Det är märkligt att en "högerextremist" som bildade de mest högerextrema som agerade öppet på sjuttiotalet (dessutom för USA) har komponerat en så tydlig anti-CIA-inlaga som denna. Det kräver någon sorts psykologisk förklaring tycker jag.

När texten skrevs borde Bo Ståhl ha hunnit dö och jag tycker att man märker en sorts stress eller desperation i skrivandet som att han snabbt ville får ur sig så mycket som möjligt på ett väldisponerat sätt. De sista meningarna kanske ska betraktas som en sorts medveten dumförklaring?
Citera
2014-04-07, 22:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vill bara poängtera att det inte är jag som grävt fram det...utan någon helt annan som skall ha kredd för det. Jag har bara lagt upp det, efter att fått tillåtelse. Men intressant historiskt dokument är det.

Citat: från Anders Larssonoch hans PM
"Vi försökte framförallt varna Olof Palme för en av SSI:s agenter, sedan länge knuten till IB, vilken ägnade sig åt intensiv bevakning av kvarteren kring Rosenbad och sedan efter mordet var den främst att strö ut falskspår till svensk och internationell press (SVD Sune Olofsson avslöjade honom som inrikesagent för SSI i sept 1987 [...])"

Det förtjänar att tilläggas att AL, innan han kom med denna någoy krystade förklaring, sagt att han fått veta att en avdelning inom CIA, som verkade genom WACL, beslutat ta livet av OP. Med tanke på att WACL var representerat på hans egen arbetsplats och att han själv varit Svensk representant för denna organisation, är det rimligt att anta att hans informationer kom därifrån.

Källor är här: "Inuti Labyrinten" av Kari och Pertti Poutiainen sid. 507-531
"Polisen utredde inte heta tips" av Jesús Alcalá i DN-Kultur 1996-10-09 samt Expressens Webbsidor om Palmemordet.

AL hade utmärkta möjligheter att varna OP då han träffade honom personligen under vintern 85-86. Möten som handlade om möten för hjälp till balter som vill lämna sovjet och återförenas med familjemedlemmar i väst. Till Lars Borgnäs beskrev AL mötet som positivt

Joel Haukka schavotteras av SÄPOs Alf Karlsson i SvD och av en central exilbalt i NWT.
JH schavotteras också av Stig Johansson och pekas ut av AL.

Jag utgår ifrån att AL kände till att det gick rykten gällande Arvo Horm som ev. CIA-agent.
Är det AL´s hämnd på Horm och Baltiska för att han fick gå med buller och bång?
Det pratades med all säkerhet vitt och brett på Baltiska om att "bästa vore om Palme försvann" osv. tinytiny har bekräftat att folk där kände till Åke J Ek´s övervakning.

När MOP väl sker verkar AL gripas av panik . Han ringer den kvinna han talat med i telefon vid mordtiden för att försäkra sig om alibit. Verkar inte helt övertygad om sitt varningsbrev vilket ger mig misstanken att det i själva verket var ett hot brev. När det sedan smäller gungar världen för AL, intrigerna mot de förra arbetsgivarna på Wallingatan hade tagit en våldsam vändning.
Citera
2014-04-07, 22:54
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag tror att AL och IvB hörde samma sak. Länken mellan dem skulle kunna vara VG. IvB (som jobbade på Sheraton där ITT-folket bodde när de var i Sverige) kände VG. AL kan mycket väl ha varit bekant med VG, men det kan jag inte finna belägg för. Al påstod att han fått uppgiften från antikhandlar'n, som också kan ha varit bekant med VG med flera EAP-hangarounds.

Alltså kan det mycket väl ha varit samma aktion som IvB och AL hörde talas om. Verklig eller påhittad. Är den verklig så är ju mordet i princip löst. Och min tolkning av AL och IvB är att det var ett verkligt hot de varnade för.
Trakasserierna mot både IvB och mig som verkligen inte haft med mordet att göra och IvB som med risk för sitt eget liv ville varna svenska myndigheter kan nu inte förklaras på annat sätt än att Skräpo varit ansvarigt och djupt involverat från början.
Citera
2014-04-07, 23:06
Medlem
Apropå Larssons utpekande av sin övervakare kan det vara värt att påminna om Bjarne Moelvs debattartikel i DN den 5e oktober 1987, då SSI-affären nyss har briserat. Moelv ställer sexton frågor till spaningsledningen, men säger att frågorna skall förstås som en redovisning av information han fått rörande MOP. Den allra sista frågan lyder: "Har spaningsledningen och palmeutredarna för avsikt att granska de i dagarna avslöjade fribytarna från gamla IB och säpo (SSI-affären) med avseende på deras kännedom om förhållanden som kan sättas i samband med Olof Palmes död?"
Citera
2014-04-07, 23:16
Medlem
ieshos avatar
Är detta Joel Haukka? http://f2.pmo.ee/f/2009/01/07/113789t10h0a5e.jpg
Citera
2014-04-07, 23:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är detta Joel Haukka? http://f2.pmo.ee/f/2009/01/07/113789t10h0a5e.jpg

Det är han, utpekad som trippelagent, en av de mera svårbedömda i MOP-komplexet.
Citera
2014-04-07, 23:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Nix Jag kände SE under många år innan MOP. Vi bodde i närheten av varandra och engagerade honom som konsult på sidan av hans fasta arbete för framtagande av grafisk profil för ett bolag.
Diskuterade hans eventuella medverkan i MOP för ett år sedan med en gemensam vän som även kände honom väl. Fick det kryptiska svaret att ingenting är omöjligt.

Vore väldigt tacksam för all fakta du kan berätta om honom. Uppväxt, karriär, stod han Lindencrona nära.

Var det han som gjorde Contra-bilden?

Givetvis om han hade något spännande för sig eller intressanta kontakter.
Citera
2014-04-07, 23:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Fint, bra PDF. Men det är en sak: Att Palme kände till Bofors vapenaffärer med Iran är inte CIA-planterad desinformation. Detta är något han kände till, och det väl. Det bekräftas bland annat av en hög toppchef på Bofrs som hänvisar till Olof Plame i ett av sina polisförhör.
Vidare stoppade OP vapenleveranser till Iran hösten 85. Luftvärnsrobotar, var det väl vill jag minnas.
(Så, allt som sker är inte desinforamtion. Det verkar som att somliga inom "agentsvängen" blir nojjiga och ser spöken överallt. Likadant med Bertil Wedin som verkar se KBGare i varje hörn...)

Det här med vapensmuggling bubblade upp senare, med bland annat kanonleveranser och flera minstrar var uppenbart informerade men höll käft. I dom KU-förhör som följde så var det naturligtvis ingen som hade något minne av något. Detta ledde fram till bland annat sången "korkade minstrar" som "På håret", en satirgrupp på SR sjöng på sin julkavalkad ett av åren på sent 80-tal. 88, kanske? (Parodin på KU-förhören om palmeutrednigen kallades "minnesmästarna" eftersom nästan ingen kom ihåg något som helst där heller...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in