Citat:
Ursprungligen postat av
natteknik
Vill bara poängtera att det inte är jag som grävt fram det...utan någon helt annan som skall ha kredd för det. Jag har bara lagt upp det, efter att fått tillåtelse. Men intressant historiskt dokument är det.
Citat: från
Anders Larssonoch hans PM
"Vi försökte framförallt varna
Olof Palme för en av SSI:s agenter, sedan länge knuten till IB, vilken ägnade sig åt intensiv bevakning av kvarteren kring Rosenbad och sedan efter mordet var den främst att strö ut falskspår till svensk och internationell press (SVD
Sune Olofsson avslöjade honom som inrikesagent för SSI i sept 1987 [...])"
Det förtjänar att tilläggas att AL, innan han kom med denna någoy krystade förklaring, sagt att han fått veta att en avdelning inom CIA, som verkade genom WACL, beslutat ta livet av OP. Med tanke på att WACL var representerat på hans egen arbetsplats och att han själv varit Svensk representant för denna organisation, är det rimligt att anta att hans informationer kom därifrån.
Källor är här: "Inuti Labyrinten" av
Kari och Pertti Poutiainen sid. 507-531
"Polisen utredde inte heta tips" av
Jesús Alcalá i DN-Kultur 1996-10-09 samt Expressens Webbsidor om Palmemordet.
AL hade utmärkta möjligheter att varna OP då han träffade honom personligen under vintern 85-86. Möten som handlade om möten för hjälp till balter som vill lämna sovjet och återförenas med familjemedlemmar i väst. Till
Lars Borgnäs beskrev AL mötet som positivt
Joel Haukka schavotteras av SÄPOs
Alf Karlsson i SvD och av en central exilbalt i NWT.
JH schavotteras också av
Stig Johansson och pekas ut av AL.
Jag utgår ifrån att AL kände till att det gick rykten gällande
Arvo Horm som ev. CIA-agent.
Är det AL´s hämnd på Horm och Baltiska för att han fick gå med buller och bång?
Det pratades med all säkerhet vitt och brett på Baltiska om att "bästa vore om Palme försvann" osv. tinytiny har bekräftat att folk där kände till
Åke J Ek´s övervakning.
När MOP väl sker verkar AL gripas av panik . Han ringer den kvinna han talat med i telefon vid mordtiden för att försäkra sig om alibit. Verkar inte helt övertygad om sitt varningsbrev vilket ger mig misstanken att det i själva verket var ett hot brev. När det sedan smäller gungar världen för AL, intrigerna mot de förra arbetsgivarna på Wallingatan hade tagit en våldsam vändning.