Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 21:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Fick svar snabbt..och det var ok. Detta skall enl. uppgift vara Larssons analys.
http://speedy.sh/bA3PM/Dokument.pdf
Det intressantaste dokumentet som jag hittills sett. Så många uppgifter som har sammanställts!

Avsnittet på 2:a stycket sid 2 avser helt klart Bo Ståhl, vilket tyder på att AL är författaren.

Ska bli intressant att se vad TinyTiny och Feedback66 har för åsikter om texten.

Man kan jämföra med Ola Tunanders 'Den osynliga handen - och den vita':
Redan tidigt fanns emellertid motstridiga informationer. I januari 1986 berättade en operatör från den svenska militära underrättelsetjänsten om ett möte med en handfull personer inom polisen, som planlade hur man skulle förhålla sig till ett attentat mot Olof Palme. Attentatet förväntades ske före Palmes resa till Moskva i april samma år. På detta möte deltog bl a en representant från SÄK. Den rapport operatören sände till SÄK:s ledning (vilket har bekräftats av en lokal chef för SÄK) har »försvunnit» eller i vilket fall inte lämnats ut till Palmeutredningen. I en radiointervju hävdade den tidigare generalsekreteraren för Europasektionen av World Anti-Communist League (WACL), Anders Larsson, att han fick informationer tio dagar innan mordet, som hävdade att man »skulle skjuta Olof Palme» i samband med hans resa till Moskva. Larsson sa sig ha fått informationerna från sin nära vän, Bo Ståhl som i sin tur hade blivit informerad av en tjänsteman på SÄK. I en egen analys, skriven för International Foundation for Contemporary Studies, hävdar Larsson att beslutet om en avrättning togs av CIA:s »Covert Action Department»³, som bl a verkade genom WACL och dessutom kontrollerade ordförandeposten.
Senast redigerad av iesho 2014-04-07 kl. 21:13.
Citera
2014-04-07, 21:14
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
....Thunborgs besked kopplades i medierna till den då pågående Bodströmaffären.
Både Thunborg och Bodström lär liksom Palme ha anat att det var NATO som övade ubåtskrig i svenska skärgården och att det rentav kan ha varit NATO-befäl med inhyrd rysk besättning redan då whiskybåten sattes på grund. Knepet är klassiskt för att i smyg påverka folkopinionen.
Citera
2014-04-07, 21:15
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det intressantaste dokumentet som jag hittills sett. Så många uppgifter som har sammanställts!

Avsnittet på 2:a stycket sid 2 avser helt klart Bo Ståhl, vilket tyder på att AL är författaren.

Vem är SSI-agenten som nämns i samma stycke? Är det Haukka?
Citera
2014-04-07, 21:30
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det ett realistiskt scenario att tänka sig att Usa var rädda att Sverige skulle närma sig Sovjetunionen mera och hjälpa västsidan mindre med t ex signalspaning och liknande verksamheter.
Man tog då kontakter i Sverige med "lämpliga" personer och fick då också eventuellt stöd från socialdemokrater som i tysthet var missnöjda med Palmes politik.
De borgerliga partierna var knappast svåra att få med på båten om man ville det.
Alternativt att Usa visste lämpliga personer att kontakta, kanske till exempel inom Agag och/ eller polisen och Säpo.
Det verkar ha funnits så många som starkt ogillade Palme att det inte borde ha varit något stort problem att leta upp lämpliga kandidater att hjälpa till.
Det skulle också kunna förklara den massiva mörkläggningen av mordet, jag har svårt se någon svensk högt uppsatt person eller myndighet som skulle vilja peka ut Usa som initiativtagare till mordet.
NATO ville bara inte förlora det goda samarbete man genom alla krig haft med Sverige. För CIA och amerikanska folket är det dock en hederssak att inte blanda sig i lierade vänners inrikespolitik. Igen blev man lurad av internationella finansmaffian att gå i krig mot både öst och syd. Initiativet kom denna gång helt och hållet från de änsligaste NATO-kramarna hos en svensk elit med redan all makt över media och rättsväsen.
Citera
2014-04-07, 21:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Fick svar snabbt..och det var ok. Detta skall enl. uppgift vara Larssons analys.
http://speedy.sh/bA3PM/Dokument.pdf

Intressant dokument du plockat fram, bra jobbat.

Den här snutten kan man se i ljuset av det du plockat fram.

https://www.youtube.com/watch?v=OsUjqkcp0Ok&feature=youtu.be&t=4m34s
Citera
2014-04-07, 21:55
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Det här borde väl ha talat för sig självt men ändå tystades det ner och Holmér anklagades för att ha letat åt fel håll genom PKK och VG som dock båda ledde fram till att vissa inom Skräpo varit aktiva och i förväg kontaktat både lämpliga patsys och gärningsmän.
Citera
2014-04-07, 21:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Om du menar vem som var Ståhls källa så vet jag inte, det kanske har avhandlats i tråden? Men det är uppenbart att det är detta märkliga dokument som Tunander hänvisar till.
Citera
2014-04-07, 22:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Cainnech skapade tråden (FB) PKK-spåret där han beskriver vad han tycker verkar vara en plantering av ett PKK-spår.
Citera
2014-04-07, 22:06
Medlem
nattekniks avatar
Citat:

Vill bara poängtera att det inte är jag som grävt fram det...utan någon helt annan som skall ha kredd för det. Jag har bara lagt upp det, efter att fått tillåtelse. Men intressant historiskt dokument är det.
Citera
2014-04-07, 22:12
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
.....När det gäller PKK-spåret så har jag fått det intrycket att det lades ut av personer på SÄPO (som mycket väl kan ha tillhört "det andra SÄPO", som jag brukar kalla dom) redan före mordet. Att PKK hotade att mörda någon svensk politiker, dock oklart just då vem.
(Det andra SÄPO: Personer anställda inom SÄPO som dock höll på med helt annan, mer eller mindre laglig, verksamhet i stil med IB, fast utan direkt styrning från Partiet. Rena täckanställningar alltså).
"Det andra SÄPO" kallar min vän IvB hellre Skräpo sedan hans mest välmenade varning totalt ignorerats av Alf Karlsson som då uppenbarligen redan visste vilken agenda som gällde. Alf Karlssons förhållande till PG Näss och Jan Sundström som då samtidigt förföljde mig och fantiserade om en slags liga i mitt grannskap kan jag nu också förstå.
Citera
2014-04-07, 22:20
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om nu Ivans historia är sann. Enl. SÄPO (GRK) så har han kommit med diverse varningar till Alf K. angående CIA ända sedan 1984. Det kanske bara är ett påhitt som sedan berättades för vännen VG som fascinerat skrev in namnet bland sina 2500 namn i telefonboken. Om Ivans tidigare uppgifter är av liknande karaktär som den sista varningen så har han varnat flera ggr tidigare och då haft fel. När det sen väl händer så tar alla det som att han visste nåt. Ingen aning jag bara spekulerar
Varför inte reda ut fakta och prata med IvB direkt istället för att spekulera?
Citera
2014-04-07, 22:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan

Japp, Joel Haukka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in