Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-27, 19:53
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GK har luckor men är i mitt tycke den bästa faktasamlingen för kunskap om MOP. En verklig svaghet är att det inte finns ett riktigt index. Försvårar avsevärt sökandet även om man vet vad man letar efter.

Att utelämna index är ett bra sätt att skapa förvirring och det är en egenskap delar GK med warren-kommissionen.

Kom ihåg att GK var en granskningskommission och inte hade till uppgift att utreda mordet. Det är bara en samling spår och uppgifter som man anser att man borde utreda vidare. Det kan mycket väl förekomma förekomma motsägelsefulla uppgifter i den, beroende på varifrån uppgifterna kommer. Det var inte GK:s uppgift att bedöma vem som var trovärdigast. Uppgiften var att peka på misstänkta spår och uppgifter som borde utredas vidare.

Ett index till deras publikation skulle nog vara mer vilseledande faktiskt, eftersom många spår går in i varandra och inte går att avgränsa helt från varandra. Även om kapitelindelningen är avgränsande så skulle ett index bara göra avgränsningen ännu mer tydlig. Någon journalist/privatspanare/flashbackare som vill läsa på om polisspåret skulle då förmodligen kolla i index och slå upp polisspåret och missa det som står i de andra kapitlen som också har kopplingar till polisspåret.

Om det är ett namn/personindex du syftar på så har det inte så stor relevans i ett dokument där så många har påhittade alias.
Citera
2014-06-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Mårten säger ju att de precis kommit hem till henne och satt på tevatten när LP ringer. Det tycker jag fungerar med tanke på avståndet mellan Grand och flickvännens lägenhet i Vasastan (väl drygt dubbla avståndet mot sträckan Grand-mordplatsen, som tar makarna Palme ca 7-8 min att gå).

Nä jag är heller inte insatt i hur Heimer räknat eller hur han klockat tiderna.

Vissa säger även att Lisbet inte ringde från Sabbatsberg heller.
Har inga belägg för dettta påstående men kan konstatera det finns j....igt många frågetecken som inte borde få finnas kvar.
Man borde utredda allting ordentligt oavsett om man heter Lisbet eller Christer Pettersson men vissa verkar glida fram på en räkmacka, sen höra PalmeGruppen säga att dom minsann vänt på varje sten.
Vilket Bullshit.
Citera
2014-06-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicidade
Que?

É detta lösningen?
http://vimeo.com/88213312

Ole är en modig man och intervjun är underhållande. Men blir det inte för mycket ? det känns som alla möjliga teorier har bakats ihop till en stor tårta. Jag menar Abdul Kassem som mördare ? , det är ju VG´s brev som plockar fram det namnet. Under alla scenario som sker här i livet så har vi många nästintill oförklarliga sammanträffande. Och det är just vad de är , sammanträffande. Jag tror aldrig vi får sanningen men i min värld så är det en övning under kvällen. Det förklarar allt ifrån att ingen ambulans tillkallas till att det är walkie-talkie män som syns under kvällen till att de gör frekvenskontroller många timmar innan mordet. Handling i affekt av övningsdeltagare ? Nej jag tror snarare på infiltrationsdeltagare eller att någon inom övning släppt info till utomstående. Briljansen med mord inom övning är att alla övriga lämnas perplexa med en tanke av "hur ska jag komma ut ur det här". Vilket är det som sker , alla tänker först på sig själv. Därefter kommer planerna för nationens bästa.
Citera
2014-06-27, 20:48
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ole är en modig man och intervjun är underhållande. Men blir det inte för mycket ? det känns som alla möjliga teorier har bakats ihop till en stor tårta. Jag menar Abdul Kassem som mördare ? , det är ju VG´s brev som plockar fram det namnet. Under alla scenario som sker här i livet så har vi många nästintill oförklarliga sammanträffande. Och det är just vad de är , sammanträffande. Jag tror aldrig vi får sanningen men i min värld så är det en övning under kvällen. Det förklarar allt ifrån att ingen ambulans tillkallas till att det är walkie-talkie män som syns under kvällen till att de gör frekvenskontroller många timmar innan mordet. Handling i affekt av övningsdeltagare ? Nej jag tror snarare på infiltrationsdeltagare eller att någon inom övning släppt info till utomstående. Briljansen med mord inom övning är att alla övriga lämnas perplexa med en tanke av "hur ska jag komma ut ur det här". Vilket är det som sker , alla tänker först på sig själv. Därefter kommer planerna för nationens bästa.
Det finns ett bra exempel på hur människor kan reagera inför plötsliga, oväntade händelser. När den ryska u-båten gick på grund i Karlskrona skärgård hösten 1981 befann sig stabschefen Karl Andersson i en konstig sits. Tyckte han själv iaf. I diset framför honom tornade en massiv skugga av en sovjetisk ubåt upp sig, uppe på ett skär. Han trodde inte sina ögon har han berättat efteråt. Han trodde bestämt att det var en kuliss och att detta var en av ÖB anordnad beredskapskontroll. Han kunde inte ta in det han såg. Först när brisen vecklade ut den sovjetiska örlogsflaggan släppte förtrollningen...

Det är ett mänskligt och vanligt fenomen att det förhåller sig på det viset. Det kan förklara en del av det sega förloppet och en del konstigheter men alls inte allt som skedde eller inte skedde den där natten.
Citera
2014-06-27, 21:00
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
När utredare letar efter misstänkta mördare i t.ex. USA är en av de allra första sakerna de tittar på hos en misstänkt är om denna brutit mot något typ av mönster strax efter att ett mord begåtts. Ett vanligt sådant mönster kan t.ex. vara att han/hon sjukskrivit sig från arbetet dagen/dagarna efter mordet. Eller att de t.o.m. sagt upp sig.

Man kan dra paralleller till svenska mord som t.ex. mordet på Carolin Stenvall och mordet på Helen Nilsson, där respektive mördare sjukskrivit sig från sina arbeten strax efteråt. Det finns säkert flera fall.

Vilka av de centrala personerna i Palmeutredningen sjukskrev sig i direkt anslutning till mordet? Vilka personer har helt enkelt ändrat mönster? Kanske flyttat utomlands?

Dessa frågor är mer relevant än de diskussioner som omnämns om och om och om igen...

Intressant tanke. Någon spanare som är mer operativ än spekulativ skulle ju kunna försöka vända sig till antingen försäkringskassans arkiv eller t ex aktuell arbetsgivares arkiv (polisarkivet om man misstänker polisen) och begär ut info från personakterna. Det är väl dock tveksamt om man bevarat sådan information eller att den går att få ut av någon annan än personen själv. Landstingsarkivet i Stockholm skulle också kunna vara en möjlighet om personen faktiskt blev sjuk på riktig (eller myglade sig sjuk för att få en längre tids sjukskrivning) och fick uppsöka vården.

Edit: såg nu i tråden att Ingvar Grundberg var sjukskriven en vecka efter mordet. Intressant.
Senast redigerad av knusslig 2014-06-27 kl. 21:06.
Citera
2014-06-27, 21:37
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
http://www.marineteksweden.net/kontakta-oss/

http://www.petrahoffblad.se/

Råkade snubbla över det här inlägget också och även om jag inte har nån som helst koll på vem Wivemar är, så slår det mig för första gången att på flera bilder av fantombilds-teckningarna på Petra Hoffblads sida så har han samma sneda öga som Wivemar har på länken ovan. På den slutgiltiga offentliga fantombilden så ser man det dock inte lika tydligt...

Kolla t ex in dessa bilder och notera det högra ögat:
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/86287/33704915-Vffy0.jpg
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/86287/34099607-bskvC.png

syns förvisso även på den offentliga fantombilden när man är uppmärksam på det, men jag har alltid tolkat det som en ungefärlig bild och inte tänkt så mycket på asymmetrin i ansiktet.
http://h24-original.s3.amazonaws.com/86287/9592479-ftKDP.jpg

Jämför med Wivemar:
http://www.marineteksweden.net/wp-content/uploads/2012/04/Lars-Wivemar1.jpg

Edit: angående att jämföra om två personer är samma person så tittar man numera på öronen för att identifiera personer, t ex vid tullen. Dels för att det är svårt att förändra strukturen i örat, och dels för att den är nästan lika unik som fingeravtryck.
Senast redigerad av knusslig 2014-06-27 kl. 21:48.
Citera
2014-06-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Råkade snubbla över det här inlägget också och även om jag inte har nån som helst koll på vem Wivemar är, så slår det mig för första gången att på flera bilder av fantombilds-teckningarna på Petra Hoffblads sida så har han samma sneda öga som Wivemar har på länken ovan. På den slutgiltiga offentliga fantombilden så ser man det dock inte lika tydligt...

Kolla t ex in dessa bilder och notera det högra ögat:
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/86287/33704915-Vffy0.jpg
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/86287/34099607-bskvC.png

syns förvisso även på den offentliga fantombilden när man är uppmärksam på det, men jag har alltid tolkat det som en ungefärlig bild och inte tänkt så mycket på asymmetrin i ansiktet.
http://h24-original.s3.amazonaws.com/86287/9592479-ftKDP.jpg

Jämför med Wivemar:
http://www.marineteksweden.net/wp-content/uploads/2012/04/Lars-Wivemar1.jpg

Edit: angående att jämföra om två personer är samma person så tittar man numera på öronen för att identifiera personer, t ex vid tullen. Dels för att det är svårt att förändra strukturen i örat, och dels för att den är nästan lika unik som fingeravtryck.

haha det var kul. Du jmf;r en verklig person med ett gäng bilder ? där en av dem är en fantombild som t.o.m är fake
Citera
2014-06-27, 22:40
Medlem
knussligs avatar
Precis som OPK123, så måste jag nog medge att jag är inne på T.K (TF) är en intressant person. Tragiskt att han gick bort.

Hans facebook-sida finns ju kvar, och även om man bara kan se fyra vänner där, så kan man klicka sig vidare från de vännerna och se intressanta kopplingar. Han har t ex någon ryskklingande dam som vän, som beklagat hans död under hans profilbild.

Är det en slump att hon även är vän med en viss
Hans-Erik Sjöholm?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17016510.ab

Verkar som hon kan ha stått honom nära, eftersom hon också, precis som Tomas, är vän med Ulf Hellin. Hon verkar även vara vän med en sverigedeomkrat, så hon verkar ju ha högerextrema sympatier, även om hon postat en massa saker om djurens parti och djurrätt, etc.
Citera
2014-06-27, 22:48
Medlem
knussligs avatar
Citat:
haha det var kul. Du jmf;r en verklig person med ett gäng bilder ? där en av dem är en fantombild som t.o.m är fake

Vilken skulle vara fejk? och vad menar du med fejk? skuggan? ingen av bilderna föreställer skuggan. Och varför skulle det vara fel att jämföra en riktig person med en vittnesskildring. I så fall kan vi strunta i alla gärningsmannabeskrivningar som finns i protokollen. Självklart ska man var kritisk till dem, men ditt skratt är lite förhastat och svagt underbyggt tycker jag.

Min poäng var egentligen inte att jämföra W med fantombilden, utan bara att poängtera att flera av fantombilderna beskriver en man med ett snett öga. Sen tror jag inte fantombilden nödvändigtvis beskrev mördaren. Men någon person föreställer den, om inte vittnet hittat på helt och hållet. En person som skulle kunna vara inblandad.
Senast redigerad av knusslig 2014-06-27 kl. 22:52.
Citera
2014-06-27, 23:05
Medlem
jaja sorry kanske var lite elak. Men tycker det är lite komiskt med alla pseudo diskussioner. Ett snett öga från ett gäng tecknade bilder. Vi har en man som går ut strax innan mordet sker. WT i alla hörn och vi ska snacka sneda ögon ? Folk som ingick i övningen måste snacka annars kommer vi aldrig längre.
Citera
2014-06-28, 00:48
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är Lars Nilsson=jägarnisse som sedermera avled i Brasilien?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Japp

Varför stack han till Brasilien?
Det är ju ytterligare en skum figur som gett sig av utanför landets gränser. CGÖ drog till Tyskland. IG startade nåt företag i England? VG drog till USA. TK (TF) har pluggat i USA enligt hans facebooksida. Finns säkert fler? (fyll gärna på)

Jag tycker det är lite för många för att vara statistiskt sannolikt. Själv känner jag bara en person i min familj/bekantskapskrets av 100-150 personer som flyttat utomlands. Och jag tänker mig att nationalistiska poliser och militärer kanske är ännu mer obenägna att lämna sitt land.

Var det inte till Brasilien en hel del högt uppsatta nazister stack till efter andra världskrigets slut?
Citera
2014-06-28, 00:56
Medlem
knussligs avatar
Citat:
jaja sorry kanske var lite elak. Men tycker det är lite komiskt med alla pseudo diskussioner. Ett snett öga från ett gäng tecknade bilder. Vi har en man som går ut strax innan mordet sker. WT i alla hörn och vi ska snacka sneda ögon ? Folk som ingick i övningen måste snacka annars kommer vi aldrig längre.

ja, okej det var faktiskt ett sidospår. och jag håller helt med dig i sista meningen.
jag får skylla på att jag är i ett feberrus och hoppar lite vilt mellan olika saker. men jag är försiktigt hoppfull till att Dag Andersson har goda avsikter och att han sent om sider ser till att polisspåret börjar utredas. Kan iofs tänka mig att det finns motsättningar mot Kerstin Skarp och Dag, så jag hoppas lite på att hon går i pension snart.

Till skillnad från Leif GW så tror jag inte mordlösningen passerat sitt bäst-före-datum. När det har gått så här pass lång tid efter mordet och nyckelpersoner börjar dö av, så tror jag folk i periferin vågar börja snacka om vad de vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in