2009-05-07, 15:59
Medlem
Såg att diskussionen tagit lite fart på "svenska mord". Även Anders Leopold har börjat skriva inlägg där. Vore soft om nån orkade "bjuda" in honom till det här forumet, känns dumt att det finns två halvsmå forum där O.P diskuteras.
Citera
2009-05-07, 22:45
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag har ånyo lyssnat på Lars Jeppssons vittnesmål.

När han möter den mycket snabbt utryckande (men långsamt framförda) polisbilen på David Bagares Gata - varför gripes han inte omedelbart?

Dom kanske inte ville göra samma misstag som polismannen J. D. Tippit i Dallas? Dom kanske hade Jeppson under uppsikt trots allt.
Citera
2009-05-08, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Utredaren,

Tjenare.

Det är inte jag som bortser från det. Jag refererar till hur signalementet kom att förändras under tiden till det att det kom att styras in på "den ensamme galningens" teori. Det första officiella förhöret, el "utfrågningen" av LP, dryftade hon om två gärningsmän vilka hon t o m placerade utanför bostaden i Gamla Stan så sent som en vecka före mordet, hon nämnde då också Ustaja.

Som jag skriver i ett tidigare inlägg så såg hon först en man i ljusa kläder NORR om Sveavägen men som avvärjde hennes böner om hjälp. Denne mannen identifierades aldrig och hon kopplade denne mannen utanför bostaden på grund av kläderna (en "mörkklädd och en ljusklädd").

Mannen inne på Tunnelgatan vid byggnadsställningarna eller korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan är samma missidentifikation som både LP och somliga vittnen gjort med förväxlingen av gärningsmannen. Det är vittnet Lars Jeppsson som döljer sig vid ett prång av Luntmakargatan (alldeles intill mördarens flyktväg!) och som kliver ut efter att ha sett mördaren försvinna upp mot Malmskillnadsgatan. Dekorimamannen är alltså ett vittne.

Hej NS14

Du skrev

Citat:
"Vilket första förhör? Och vilka vittnen? Syftar du på det med Åke Rimborn på sjukhuset (som blev konfidentiellt) så kan vi bortse från det med en gång då LP uppgav att det var fråga om två gärningsmän "antagligen från Ustaja"."
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16477537&postcount=5066

Jag uppfattar detta som att du vill bortse från förhöret med LPs. Vem skulle det annars vara?

Du skriver

Citat:
"Mannen inne på Tunnelgatan vid byggnadsställningarna eller korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan är samma missidentifikation som både LP och somliga vittnen gjort med förväxlingen av gärningsmannen. Det är vittnet Lars Jeppsson som döljer sig vid ett prång av Luntmakargatan (alldeles intill mördarens flyktväg!) och som kliver ut efter att ha sett mördaren försvinna upp mot Malmskillnadsgatan. Dekorimamannen är alltså ett vittne."
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16506592&postcount=5088

Fel. Detta kan inte vara någon annan än den man limosinföraren såg springa mot barackerna utefter södra huslivet på Tunnelgatan.

I vittnesförhör bil. E 21 sid. 335 (datum oläsligt) står det:

http://www.itdemokrati.nu/page36w.html

Vittnesförhör ang mord på statsministern

Citat:
Nilsson uppger att han färdades i en limosinbil och hade kunder i bilen. När han kom körande på Tunnelgatan mot Sveavägen för att köra till Kungsgatan, så fick han rött ljus vid Sveavägen. Han såg då att en man sprang som “f-n” på Tunnelgatan mot en trång passage med byggnadsställningar. Han såg att någon låg i en mängd blod på Tunnelgatan. Nilsson fick grönt ljus och körde från platsen.

SIGNALEMENT
Man, ca 180 cm lång ca 25-30 år ordinär kroppsbyggnad mörkhårig. Han var klädd i en brun skinnjacka, ej ljus ej mörk. Nilsson säger att han träffar en hel del utlänningar i sitt arbete och han säger att mannen troligast var utlänning el. en mycket mörk svensk. Nilsson såg mannen endast bakifrån. Nilsson kan ej säga hur långt avståndet var från hans bil till den springande mannen.
Citera
2009-05-08, 19:18
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Man bör fundera på följande:

Om mordet på Palme var någon slags konspiration - vilket jag förvisso tror -, så måste man sortera bort en del kontamination:

* Om vi förutsätter att ingen - inte ens LOP -, på förhand visste på vilket sätt/vilken väg de skulle ta sig hem, så vore det fullständigt meningslöst att på förhand placera ut en eventuell "dekorimaman", folk vid A.F:s kyrka och andra operatörer. För om exempelvis LOP hade följt med Mårten m. fästmö hem på te, så skulle ju operationen fått avblåsas eventuellt fått skjutas upp.

* Ett alternativ är naturligtvis att att någon/några visste vilken väg LOP skulle ta hem. Detta förefaller osannolikt.

* Klart är att konspirationen inte var välplanerad. Det kan den inte ha varit, enär LOP inte bestämde sig för att de skulle gå på bio och vilken film de skulle se, och vilken väg och hur de skulle ta sig hem, förrän strax före det att de utförde dessa handlingar. Mordplatsen kan inte varit förutbestämd, och heller inte flyktvägen.

Kvar blir en ad hoc-konspiration, vars incitament kom att bli biobesöket. LOP hölls under bevakade/avlyssnade, och när beskedet om biobesöket kom, då drogs det hela igång. Dock, en konspiration har inte obegränsade resurser. Ingen kan ju placera ut folk varenda gathörn!

Gokväll maxE,dessa frågesällningar har jag själv grunnat på och kommit fram till ett annat resultat än du!

Mordet var ytterst välplanerat.

Jo det finns uppgifter på att LP pratade om att gå på bio med flera kollegor.

Nej ingen visste exakt väg LOP skulle ta,men naturligast är ju att man går på samma sida som Hötorgnedgången.Om man går åt detta håll,söderut.

Det konstiga är att om man kollar kartan och tittar vart Mårten & dennes flickvän bodde ,Vanadisvägen,så är det mot Odenplanshållet och då finns en Tbanenedgång åt andra hållet,Tbana Rådmansgatan ,norrut Sveavägen 45 ,Mårten med flickvän valde att gå längre hemifrån alltså LOP bestämde färdväg söderut,varför kan man undra?!

LP säger att de efter att nekat fika hos Mårten kommer på att hon vill se i skyltfönster,det är lögn.

Frågan är varför de överhuvudtaget styr stegen mot Hötorget,mårten med flickvän bor åt andra hållet,de bor på Vanadisvägen.Det naturliga om man vill prata lite är väl att gå mot sonens bostad,på vägen kan man gå ned på tbana Rådmansgatan.

Man väljer en väg tvärs emot,och vadå gå hem och fika???Om man gått längre från Mårtens bostad på Vanadisplan???!!!

Jag tror att OP hade ett förutbestämt möte med någon på platsen,timat så att det såg ut att vara på hemväg.Varför gick inte LOP åt andra hållet till närmare Mårtens bostad och LOP kunde ta samma T-bana mot gamla stan,Tstation Rådmansgatan som ju e närmast Grand på Sveavägen 45,jo just för att de skulle promenera till platsen,jag tror LP döljer detta av något skäl hon bara själv vet.Vi kan bara spekulera.

OP pratade faktiskt med Aspling strax innan de gick på bio,vilket LP själv påtalar att OP pratar om för Aspling att de ska på bio.
Citera
2009-05-10, 09:36
Medlem
Jaha, nu har Jan Danielsson dött också.
Citera
2009-05-11, 14:43
Medlem
Maxestrellas avatar
Själv tror jag inte att man kan dra några större växlar på vilken väg LOP promenerade den där ödesdigra natten. Att försöka finna någon slags logik i människors vägval är lögn i h-v, eftersom vi inte är robotar.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gokväll maxE,dessa frågesällningar har jag själv grunnat på och kommit fram till ett annat resultat än du!

Mordet var ytterst välplanerat.

Jo det finns uppgifter på att LP pratade om att gå på bio med flera kollegor.

Nej ingen visste exakt väg LOP skulle ta,men naturligast är ju att man går på samma sida som Hötorgnedgången.Om man går åt detta håll,söderut.

Det konstiga är att om man kollar kartan och tittar vart Mårten & dennes flickvän bodde ,Vanadisvägen,så är det mot Odenplanshållet och då finns en Tbanenedgång åt andra hållet,Tbana Rådmansgatan ,norrut Sveavägen 45 ,Mårten med flickvän valde att gå längre hemifrån alltså LOP bestämde färdväg söderut,varför kan man undra?!

LP säger att de efter att nekat fika hos Mårten kommer på att hon vill se i skyltfönster,det är lögn.

Frågan är varför de överhuvudtaget styr stegen mot Hötorget,mårten med flickvän bor åt andra hållet,de bor på Vanadisvägen.Det naturliga om man vill prata lite är väl att gå mot sonens bostad,på vägen kan man gå ned på tbana Rådmansgatan.

Man väljer en väg tvärs emot,och vadå gå hem och fika???Om man gått längre från Mårtens bostad på Vanadisplan???!!!

Jag tror att OP hade ett förutbestämt möte med någon på platsen,timat så att det såg ut att vara på hemväg.Varför gick inte LOP åt andra hållet till närmare Mårtens bostad och LOP kunde ta samma T-bana mot gamla stan,Tstation Rådmansgatan som ju e närmast Grand på Sveavägen 45,jo just för att de skulle promenera till platsen,jag tror LP döljer detta av något skäl hon bara själv vet.Vi kan bara spekulera.

OP pratade faktiskt med Aspling strax innan de gick på bio,vilket LP själv påtalar att OP pratar om för Aspling att de ska på bio.
Citera
2009-05-11, 14:58
Medlem
NS_14s avatar
Utredaren,

Tjenixen,

Med det citatet ville jag belysa att det finns flera olika förhör med LP varav versionerna har ändrats eller korrigerats under tiden. Exempelvis kan inte uppgifterna om henne som "hysterisk på mordplatsen" förväxlas med hennes egna version i ett senare förhör om henne som "lugn och kalkylerande". Hennes första kända förhör (med Å. Rimborn) uppger hon två gärningsmän, ljus och mörklädda, och i de senare "Bulligt blå täckjacka" samt "kort och satt hals" samt att det inte var längre tal om två gärningsmän. Som vi upptäcker förändrar hon signalementen varför vi måste välja vad vi vill tro på. Min tes är att hon förväxlat, med det andra signalementet i åtanke, vittnet Björkman med GM.

Angående taxipassageraren. Isådanfall finns det flera vittnen inne på Tunnelgatan för det är Lars Jeppssons ord när han i rekonstruktionen tittar ut genom det prånget i vilket han gömt sig i efter att mördaren har rusat förbi.
Det spelar iof ingen roll för en mordutredning och eventuella incitament eftersom det INTE är GM, vilket det dessvärre länge förväxlades som att vara.
Citera
2009-05-11, 15:16
Medlem
NS_14s avatar
Angående en konspiration eller ett planerat dåd, utförd av polis/militär/säkerhetstjänst ad infinitum:

Det finns några rimliga antaganden:

-SÄPO utförde det. SÄPO´s ageranden var ungefär detsamma under mordnatten som polisens, d v s man gjorde ingenting. Eller man kanske skall säga att man gjorde mer "ingenting" än Polisen. Man flyttade in i SBC.
Intressanta detaljer är att SÄPO redan två år innan mordet började att konstruera mordscenarier på statsministern genom "bröllopsavlyssningen" av kurderna inom PKK. Det spåret låg således redan färdigpaketerat.

-Polisen. Möjligtvis en utsedd man där att utföra dådet men det skulle INTE ha kunnat ske utan övriga (SÄK, SÄPO etc.) samtycke. Däremot fungerade man i sin roll att effektivt fördröja, försämra och försena alla rutiner, spaningsarbeten och alarmeringar till kollegor. Två kända personer från SÄPO har reagerat mot sina respektive kollegor under natten och dygnen däromkring, Gösta Söderström och en av Palmes livvakter. Dock tycks krimjouren inte ha varit underrättat eller åtminstone hållits utanför cirkeln med tanke på att de gjorde det Polisen och SBC inte gjorde; gick ut med knapphändiga signalement till Stockholms taxi och SL.

-Utländsk säkerhetstjänst (exempelvis Sydafrikas kommandopolis). SÄPO hade inom sina led både männen, motivet och anledningen att döda Palme eftersom Palme undergrävde säkerhetstjänsten genom sina åsikter och vissa utspel. SÄPO fungerar som en stat i staten eftersom den inte nödvändigtvis behöver regeringens samtycke för att fungera, den inhämtar och samarbetar i allra högsta grad med utländska säkerhetstjänster vars samarbete i många avseende är ren livsluft för den svenska säkerhetsditot. SÄPO behövde rimligtvis inte själva utförda dådet, däremot kunde den ha haft ett "tyst samtycke" med någon utländsk säkerhetstjänst att utföra dådet, genom information, underrättelser osv.

För mordnattens vidkommande behöver inte särskilt stora resurser vidtagits för det man uträttade (i synnerhet inte om det var en samarbetsform). Vad man visste var att Palme skulle på bio och väl där hade man två timmar att placera ut tillräckligt många män, tre inklusive mördaren, för att ha en effektiv överblick av området. Visst kanske det låg lite utav slumpens natur och tur i att det blev som det blev men om man skall se till vad den berusade polismannen hade sagt och som uppgivits så har det tydligen gjorts flera försök. Den här gången stod turen dem bi.
Citera
2009-05-11, 19:01
Medlem
Citat:
Utredaren,

Tjenixen,

Med det citatet ville jag belysa att det finns flera olika förhör med LP varav versionerna har ändrats eller korrigerats under tiden. Exempelvis kan inte uppgifterna om henne som "hysterisk på mordplatsen" förväxlas med hennes egna version i ett senare förhör om henne som "lugn och kalkylerande". Hennes första kända förhör (med Å. Rimborn) uppger hon två gärningsmän, ljus och mörklädda, och i de senare "Bulligt blå täckjacka" samt "kort och satt hals" samt att det inte var längre tal om två gärningsmän. Som vi upptäcker förändrar hon signalementen varför vi måste välja vad vi vill tro på. Min tes är att hon förväxlat, med det andra signalementet i åtanke, vittnet Björkman med GM.

Angående taxipassageraren. Isådanfall finns det flera vittnen inne på Tunnelgatan för det är Lars Jeppssons ord när han i rekonstruktionen tittar ut genom det prånget i vilket han gömt sig i efter att mördaren har rusat förbi.
Det spelar iof ingen roll för en mordutredning och eventuella incitament eftersom det INTE är GM, vilket det dessvärre länge förväxlades som att vara.

Hej NS 14

Ibland kan formuleringar tolkas på olika sätt och om det är så att du vill lyfta fram att det finns ett utrymme att tolka olika vittnens utsagor, LPs bla, så vill jag inte märka ord.

Jag har min åsikt du har din och det får du gärna ha. Jag ser ju också att du vill utveckla den efter en linje som du finner värd att betänka.

Du tar upp en viktig punkt när du oavsett om den LP ser för "andra gången" är LJ eller inte och det att det i alla fall inte är GM.

Det är viktigt som omdöme eftersom det begränsar observationerna till de som jag i alla fall anser vara relevanta.

Nog om detta. Nu skall jag läsa din nästa kommentar eftersom det finns en del som jag vill kommetera där.

Till slut en liten fråga.

Vurmar du för Karl XII? För det är väl det som syns i din avatar eller vad det nu heter.
Citera
2009-05-11, 19:36
Medlem
Citat:
Angående en konspiration eller ett planerat dåd, utförd av polis/militär/säkerhetstjänst ad infinitum:

Det finns några rimliga antaganden:

-SÄPO utförde det. SÄPO´s ageranden var ungefär detsamma under mordnatten som polisens, d v s man gjorde ingenting. Eller man kanske skall säga att man gjorde mer "ingenting" än Polisen. Man flyttade in i SBC.
Intressanta detaljer är att SÄPO redan två år innan mordet började att konstruera mordscenarier på statsministern genom "bröllopsavlyssningen" av kurderna inom PKK. Det spåret låg således redan färdigpaketerat.

-Polisen. Möjligtvis en utsedd man där att utföra dådet men det skulle INTE ha kunnat ske utan övriga (SÄK, SÄPO etc.) samtycke. Däremot fungerade man i sin roll att effektivt fördröja, försämra och försena alla rutiner, spaningsarbeten och alarmeringar till kollegor. Två kända personer från SÄPO har reagerat mot sina respektive kollegor under natten och dygnen däromkring, Gösta Söderström och en av Palmes livvakter. Dock tycks krimjouren inte ha varit underrättat eller åtminstone hållits utanför cirkeln med tanke på att de gjorde det Polisen och SBC inte gjorde; gick ut med knapphändiga signalement till Stockholms taxi och SL.

-Utländsk säkerhetstjänst (exempelvis Sydafrikas kommandopolis). SÄPO hade inom sina led både männen, motivet och anledningen att döda Palme eftersom Palme undergrävde säkerhetstjänsten genom sina åsikter och vissa utspel. SÄPO fungerar som en stat i staten eftersom den inte nödvändigtvis behöver regeringens samtycke för att fungera, den inhämtar och samarbetar i allra högsta grad med utländska säkerhetstjänster vars samarbete i många avseende är ren livsluft för den svenska säkerhetsditot. SÄPO behövde rimligtvis inte själva utförda dådet, däremot kunde den ha haft ett "tyst samtycke" med någon utländsk säkerhetstjänst att utföra dådet, genom information, underrättelser osv.

För mordnattens vidkommande behöver inte särskilt stora resurser vidtagits för det man uträttade (i synnerhet inte om det var en samarbetsform). Vad man visste var att Palme skulle på bio och väl där hade man två timmar att placera ut tillräckligt många män, tre inklusive mördaren, för att ha en effektiv överblick av området. Visst kanske det låg lite utav slumpens natur och tur i att det blev som det blev men om man skall se till vad den berusade polismannen hade sagt och som uppgivits så har det tydligen gjorts flera försök. Den här gången stod turen dem bi.

Vad hade den berusade polismannen sagt?
Citera
2009-05-11, 19:58
Medlem
Leif Ds avatar
NS_14:
Jag är lite inne på informelt närverk, med personer från både polis och SÄPO (vissa personerkanske har uppdrag åt båda, SÄPO är väl inte så offentliga med personalliggare och uppdragsbeskrivningar). Alltså ett litet gäng med likartade åsikter om politik, vapen och annat.

Att det skulle skett inom SÄPO eller någon annan statlig organisation, alltså under dess adminstration, ser jag som väldigt osannolikt. Men enligt min hypotes är i alla fall några från polisens norrmalmspiket inblandade.
Jag menar också att själva motivet och anstiftarna till mordet står att söka utomlands, åtminstone delvis.
Citera
2009-05-11, 21:13
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Jag är lite inne på informelt närverk, med personer från både polis och SÄPO

Leif D, har du läst Borgnäs bok? Han är där inne på det svenska kuppförsvaret. Jag är tyvärr inte så påläst om det, jag tror inte det är meningen att man ska känna till det heller, men både polis och militär ingick. I kuppförsvaret ingick även Televerket Radio (eller delar av TR). Det var här som Ingvar Grundborg hade sin märkliga anställning vid mordet. Efter mordet tog hans kompis C-G Östling över samma tjänst som säkerhetsansvarig. För dessa anställningar hade man helt gått förbi personalansvarig som säger att han aldrig skulle ha anställt dessa personer. Så vem såg till att de fick en sån kritiskt tjänst? Känns namnen igen? Båda var iaf medlemmar i Stockholms Försvarsskytteförening tillsammans med Anti Avsan.

Där har du iaf ett nätverk av bl a militärer och poliser. Resurser de hade tillgång till var bl a vapen, telenätet, sekretess. När det gäller Kuppförsvaret ska även hemvärnet ha ingått. Var det 300 hemvärnsmän Norrköpingspoliserna skulle ha till sin statskupp?

Ur ovanstående samling skulle iaf jag rekrytera personer om jag skulle sätta ihop en grupp som skulle "rädda Sverige" från Olof Palme. Borgnäs har pratat med två vittnen som säger sig hört talas om en sån grupp strax innan mordet.

Jag tror absolut du är inne på rätt spår och ovanstående är det hetaste spåret enligt mej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in