2009-03-27, 21:39
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Hur då ...och vilken är logiken med att ha ett hemligt möte på en så vältrafikerad offentlig plats? Eller för en mördare att stämma möte på en sådan plats? Nej Mötescenariot grundades av några på lösryckta intryck (dvs tolkningar av ögonblicksbilder. Detta är helt uppenbart!

Inte bara. Det är väldigt praktiskt att veta var och när offret ska befinna sig om man ska mörda någon. Man kan då kontrollera och lära sig att hitta i området i förväg, ordna flyktväg/gömställe mm. Kort sagt, väldigt praktiskt.
Citera
2009-03-27, 21:49
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Exakt ett hemligt möte ska naturligtvis se ut som ett slumpmöte

Varför då? Alla kan väl bestämma möten med folk, även statsminsitern? Att han träffar någon, goddag goddag, lämnar över/tar emot något, snackar lite och går, är väl inget konstigt, utan sådant som folk gör.
Citera
2009-03-27, 21:54
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Betänk två saker. Mördaren tar fram och höjer vapnet ned höger hand samt avlossar det under förflyttning! Ojämn Packad snö är underlaget!

Ändrar detta vådaskottsmöjliheten? Jag tycker det. Skjutit under förflyttning på combattävling själv. (också fd sportskytt)

OP är rakt framför (när skottet faller är skottriktningen något till vänster om skytten) och LP något till höger om skytten LP Kulan hamnar på andra sidan gatan. Tänk dig in i situationen som GM. Visst har jag rätt!

Man kan sluta sig till att mördaren är mycket beslutsam att döda just OP och att han troligen vet var han skall sätta skottet för max effekt! Resten talar dock för ovana vid vapen = vådaskottet? samt avsaknaden av safetyskottet.

Slutsats vapenintresserad med begränsad praktisk vana som kan ha fått instruktioner eller läst sig till hur skottet skall sättas. 357 kortpipig = svårtillgänglig för en sådan person. Varifrån fick denne vapnet? Kan knappast ha varit en licensinnehavare eller en med yrke att bruka vapen (t ex Polis även om det finns poliser som skjuter rätt mediokert) där det krävs mera kunskap och vana än så. Glad amatör med stor beslutsamhet men begränsad kunskap och färdihet. Hur hamnade han där och med ett vapen?

Jag måste säga att jag köper inte detta med att skott nr 1 var ett vådaskott.
Gm avlossar skottet under förflyttning? Vad har du fått det ifrån?
GM befann sig bakom OP och hade all tid i världen att sätta skottet.

Jämför inte combatskytte med situationen med OP mordet.
I jämförelse så har GM rätt bra med tid på sig att sätta skottet, men kan ev ha påverkats av stress med tanke på vad det är han skall göra.

Vapnet i sig är inte speciellt svårtillgängligt. Om det nu var ett kortpipigt vapen eller 6 1/2 tums pipa spelar ingen roll.

Om du står bakom en person som står upprätt och skjuter denna så att kulan snuddar axeln, hur tror du då att kulbanan är? Ned i asfalten och hamnar 40 meter från skottplatsen? Knappast!
Om personen däremot står på knä så får vi en helt annan utgång vad det gäller kulans väg. Då tar kulan i asfalten/trottoaren och studsar sedan vidare med våldsam kraft. dvs den stannar knappast efter 40 meter då heller.
Den hamnar i Mongoliet eller i vart fall nedre Ryska tundran....

Jag har åtskilliga gånger sett hur kulor beter sig efter träff med hårda föremål och har förvånats många gånger hur obefintliga kulorna är. Mantlade kulor har som regel ingen mantel kvar. manteln skiljer sig från kulan i de flesta fall...

Lägg ner teorin att skott nr 1 skulle varit ett vådaskott mot LP!
Citera
2009-03-27, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Inte bara. Det är väldigt praktiskt att veta var och när offret ska befinna sig om man ska mörda någon. Man kan då kontrollera och lära sig att hitta i området i förväg, ordna flyktväg/gömställe mm. Kort sagt, väldigt praktiskt.

Jämfört med vad... att lura offret till en undanskymd plats utan vittnet och risk för upptäckt?

Att locka en person... med sällskap till en offentlig och vältrafikerad plats där man dessutom rekar med tonvis av möjligheter att bli igengänd av passerande i syfte att mörda någon. Det verkar inte särskilt smart! Särskilt som man måste få hjälp att manipulera en gigantisk polisutredning.. hustru mfl för att komma undan. Varför använda ett ovanligt och kortpipigt vapen samt en ovanlig ammunition utan sportskytteanvändning som underlättar sökande efter vapnet? Dessutom måste man då anta att denne är bekant med offret eller tror du att en statsminister har hemliga möten med okända hur som helst? Nej det är långsökt och har inget riktigt stöd i några fakta. TOM tunnare än teorierna om CP:s motiv. Så nära fri fantasi man kan komma.
Citera
2009-03-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopman
Enligt Abdullah Öcalan låg NATO bakom mordet på Olof Palme

En väldigt intressant artikel som ni bör läsa!

Kör en bump ifall ni missat då inlägget var sist på sidan.
Citera
2009-03-27, 22:22
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Jämfört med vad... att lura offret till en undanskymd plats utan vittnet och risk för upptäckt?

Att locka en person... med sällskap till en offentlig och vältrafikerad plats där man dessutom rekar med tonvis av möjligheter att bli igengänd av passerande i syfte att mörda någon. Det verkar inte särskilt smart! Särskilt som man måste få hjälp att manipulera en gigantisk polisutredning.. hustru mfl för att komma undan. Varför använda ett ovanligt och kortpipigt vapen samt en ovanlig ammunition utan sportskytteanvändning som underlättar sökande efter vapnet? Dessutom måste man då anta att denne är bekant med offret eller tror du att en statsminister har hemliga möten med okända hur som helst? Nej det är långsökt och har inget riktigt stöd i några fakta. TOM tunnare än teorierna om CP:s motiv. Så nära fri fantasi man kan komma.

Varken vapen eller ammunition är särskilt ovanliga....skulle snarare säga att det dräller av både vapen och ammo i sportskyttekretsar.
Citera
2009-03-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Så allvarligt är det nog inte. Vi hade ett snack och var sedan överens om att som före detta polis så skall man nog inte gräva för mycket i sina kollegers handel och vandel. Det gagnar ingen. Jag är absolut inte hotad på något sätt.

Hej Scarfoot

Det låter bra att du inte är hotad. Det trodde jag inte heller. Jag tror personligen inte att någon polis skulle ha mördat OP.

Vad jag menade var att om du börjar rota i underättelsetjänsternas "handel och vandel" så bör du ha försäkrat dig om att har det skydd du i så fall behöver.

I och för sig kan det nog finnas otrevliga situationer som man kan försätta sig i men som fd polis är du nog tillräckligt klok att inte göra det.
Citera
2009-03-27, 22:37
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

Njaeee.... Att lura någon till en undanskymd plats är kanske enkelt med idioter. Palme var inte idiot. Mycket enklare att få offret till en plats som upplevs som naturlig och kanske säker, om man inte känner personen man ska möta. Palme kan ju ha fått uppgift om att han skulle möta någon, som sedan inte dök upp. Istället fanns GM där.

Vapnet: Kortpipigt och slagkraftigt, ett bra val om man vill ha jobbet gjort. Amunitionen kan man ju diskutera, men mitt intryck är att den inte alls var så ovanlig som påståtts. Den hittades ju bland annat hemma hos en av Hans Holmérs kompisar.

Vilka Palme mötte, när, var och hur ofta, har vi ingen aning om.

Jag tycker ändå det verkar smidigt om man kan få offret till en viss plats vid en viss tidpunkt.
Risken med den här platsen är att bli igenkänd. Tiden på dygnet gör ju ändå att antalet personer i området ändå är relativt litet.

Palme var vid tidpunken ganska pressad. Harwardaffären hade stigit honom åt huvudet, och sedan har vi medlaruppdraget i iran/irak. Jag tycker därför att det är rimligt att anta att plasten för mordet är vald. Fast egentligen spelar det mindre roll för bakrunden till mordet. GM är densamma oavsett om det var ett möte bokat eller inte. Och för att hitta GM så är mötescennatriot egentlgien helt oviktigt. Mötescenariot är mer av en kuriositet.
Citera
2009-03-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Scarfoot

Det låter bra att du inte är hotad. Det trodde jag inte heller. Jag tror personligen inte att någon polis skulle ha mördat OP.

Vad jag menade var att om du börjar rota i underättelsetjänsternas "handel och vandel" så bör du ha försäkrat dig om att har det skydd du i så fall behöver.

I och för sig kan det nog finnas otrevliga situationer som man kan försätta sig i men som fd polis är du nog tillräckligt klok att inte göra det.

Jag kanske skall tillägga att han som tog kontakt med mig är en av mina bästa vänner. Han har det hela klart för sig...det var CP. Detta har vi på fyllan trätit om åtskilliga gånger. Men som sagt...det finns två läger inom polisen som var verksam då det begav sig.
Citera
2009-03-27, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Jag måste säga att jag köper inte detta med att skott nr 1 var ett vådaskott.
Gm avlossar skottet under förflyttning? Vad har du fått det ifrån?
GM befann sig bakom OP och hade all tid i världen att sätta skottet.

Jämför inte combatskytte med situationen med OP mordet.
I jämförelse så har GM rätt bra med tid på sig att sätta skottet, men kan ev ha påverkats av stress med tanke på vad det är han skall göra.

Vapnet i sig är inte speciellt svårtillgängligt. Om det nu var ett kortpipigt vapen eller 6 1/2 tums pipa spelar ingen roll.

Om du står bakom en person som står upprätt och skjuter denna så att kulan snuddar axeln, hur tror du då att kulbanan är? Ned i asfalten och hamnar 40 meter från skottplatsen? Knappast!
Om personen däremot står på knä så får vi en helt annan utgång vad det gäller kulans väg. Då tar kulan i asfalten/trottoaren och studsar sedan vidare med våldsam kraft. dvs den stannar knappast efter 40 meter då heller.
Den hamnar i Mongoliet eller i vart fall nedre Ryska tundran....

Jag har åtskilliga gånger sett hur kulor beter sig efter träff med hårda föremål och har förvånats många gånger hur obefintliga kulorna är. Mantlade kulor har som regel ingen mantel kvar. manteln skiljer sig från kulan i de flesta fall...

Lägg ner teorin att skott nr 1 skulle varit ett vådaskott mot LP!

Synd att du använder faktafel. Paret Palme promenerade och gärningsmannen gick snabbt upp bakom dem och sköt under promenaden och detta råder det inget tvivel om. Dessutom är det väldigt synd att du som många andra sportskyttar har så dålig koll på ballistik och skador på ammunition och mål. 1986 var det väldigt svårt att få licens för kortpipiga vapen av grov kaliber eftersom sportskyttar måste ha ett legitimt användningsområdeför vapnet som då ansågs icke ha något sportskyttesyfte. Sedan dess har reglerna luckrats upp tack vare sk westernskytte bla. Idag är det lättare. 1986 hade ett fåtal personer sådana licenser. Det var ett fåtal vapensamlare som även hade automatvapenlicenser etc, Vapenhandlare och personer med yrkesmässga skäl. att ha ett vapen vars användningområde enbart ansågs vara självförsvar på nära håll.

När det gäller kortpipiga vapen i kriminella kretsar har jag efter kontroll med polisen fått veta att inga sådana använts vid brott eller funnits i omlopp/rapporterats stulna.

Fram till 1985 bodde jag en tid tillsammans med en kompis som var vapenhandlare som hade vapenaffären och säkerhetsskåpen i samma hus vi bodde. Varken han eller jag som var med vid combattävlingar fick licens för sådana vapen trots att vi förfogade över flera grovkalibriga vapen. Sköt tävling med S&W 22 i fin samt Colt Phyton 38/357 samt Neuhausen 9 mm med sportsikte (härligt vapen och lite av favorit) och S&W MOD 40 9 MM, Browning Hi power 9 mm samt Colt 45 automat modell Wilson Accucomp C för pinball. Trots detta har jag inte gått på egna spekulationer utan kontrollerat polidernd analys med en person som utbildar FBI:s experter. Längre kan man inte komma.

Läs gärna på hur skotten tog mm innan du drar slutsatser utan det kan man hamna åt helvete. Kulorna i fråga hade passerat avsevärda sträckor genom mjuka material (palmes kropp och LPs kläder) Dessa kulor klarar att göra detta utan att skadas nämnvärt och tom bilplåt eller skyddsväst innan. Istället börjar de tumla och när de tumlar och har penetrerat det mjuka föremålet tappar de snabbt energi! Som exempel kan nämnas fallet som rapporterats i Tv där två romska bröder hävdade att fel broder dömts. Kulan i fråga hade studsat på ett stålstaket och dödat en person men var oskadd så när som på ett märke där den träffat grinden. Kulan visades i programmet.

Precis visades i Mythbusters på tv hur 9 mm kulor som sköts rakt upp hamnade oskadda i princip med kraften av ett luftgevärsskott inom 100 meter från skjutplatsen. Inte ens den mest lånskjutande habits hade kommit ens en bråkdel av vägen till sibirien. Du övertygar ingen med toköverdrifter men sänker din egen trovärdighet i Marianergraven när du uttalar dig om saker du inte begriper eller kan. A good man Knows his limitations. I know mine!

Ibland blir jag djävligt trött på att samma självsäkra och okunniga myter återkommer. Detta redde vi ut för många herrans år sedan!

Lyssna på de som har kunskap istället för att låtsas att du vet mer än du vet. Du riskerar att framstå som löjlig.
Citera
2009-03-27, 23:21
Medlem
Här har vi svaret på Palmegåtan : http://www.youtube.com/watch?v=Dh4MAGWgobE&feature=related
Citera
2009-03-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Ju mer man läser om/ och lyssnar på Engström, desto mer yr i pannan blir man..

Är det fortfarande så att ABAB-vaktens (A.K´s) förhör är hemligstämplat ?
Någon som vet?

Sven Anér fick avslag i regeringsrätten i början på 90-talet om att få ut förhören med A.K. Detta eftersom de är del i en pågående förundersökning. Det har gjorts nya försök för något år sedan men det är fortfarande locket på... Kanske kan man hoppas på preskriptionen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in