Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Man bör fundera på följande:
Om mordet på Palme var någon slags konspiration - vilket jag förvisso tror -, så måste man sortera bort en del kontamination:
* Om vi förutsätter att ingen - inte ens LOP -, på förhand visste på vilket sätt/vilken väg de skulle ta sig hem, så vore det fullständigt meningslöst att på förhand placera ut en eventuell "dekorimaman", folk vid A.F:s kyrka och andra operatörer. För om exempelvis LOP hade följt med Mårten m. fästmö hem på te, så skulle ju operationen fått avblåsas eventuellt fått skjutas upp.
* Ett alternativ är naturligtvis att att någon/några visste vilken väg LOP skulle ta hem. Detta förefaller osannolikt.
* Klart är att konspirationen inte var välplanerad. Det kan den inte ha varit, enär LOP inte bestämde sig för att de skulle gå på bio och vilken film de skulle se, och vilken väg och hur de skulle ta sig hem, förrän strax före det att de utförde dessa handlingar. Mordplatsen kan inte varit förutbestämd, och heller inte flyktvägen.
Kvar blir en ad hoc-konspiration, vars incitament kom att bli biobesöket. LOP hölls under bevakade/avlyssnade, och när beskedet om biobesöket kom, då drogs det hela igång. Dock, en konspiration har inte obegränsade resurser. Ingen kan ju placera ut folk varenda gathörn!
Hej Maxestrella
Jag tycker att TinFoilBob argumenterar bra och vill inte ta ifrån honom detta.
Det finns dock ett tillägg angående vad du skriver:
Citat:
* Klart är att konspirationen inte var välplanerad. Det kan den inte ha varit, enär LOP inte bestämde sig för att de skulle gå på bio och vilken film de skulle se, och vilken väg och hur de skulle ta sig hem, förrän strax före det att de utförde dessa handlingar. Mordplatsen kan inte varit förutbestämd, och heller inte flyktvägen.
Eftersom jag själv har en skyttekompanichefsutbildning så har jag rekat för eventuella stridsuppdrag. Detta kan göras flera dagar i förväg under säkra förhållanden och avser då att täcka in "alla möjligheter" under en framtida strid.
Jag har också när jag varit och handlat på ICA och kommit ut därifrån träffat på en av bataljonscheferna från "mitt regemente" som var ute i ett sådant rekognosceringärende och var på en cirka två mil promenad då han rekade en möjlig anfallsväg in mot en av Sveriges större städer och hur han skulle lägga upp försvaret av staden inom sitt område. Vi samspråkade en stund och han hade några frågor om olika vägars sträckning eftersom jag bodde i området.
Om det var "proffs" så borde det ha gjorts sådan rekognoscering på de platser OP har besökt regelbundet tidigare eller kan tänkas besöka.
Mårten P arbetade vid Försäkringskassan på Wallingatan vid denna tid och kan ha varit en sådan plats OP kan tänkas besöka för att sammanträffa med sin som. Det är därför intressant läsa vad Alf L har att säga om denna plats
Upprättad av Krinsp Lars Jonsson
Avsnitt E Löpande nr. 4426-?
Utskriftsdatum 86-04-28 kl 12.50
Kompletterande förhör uppföljning av spaningsuppslag E 4426 860428
http://www.itdemokrati.nu/page36a.html
Citat:
Avslutningsvis vill Lundin också berätta, att det nu efter och slagit honom, att den iakttagne mannen kan vara identisk med man som han sett vid ett tidigare tillfälle.
Lundin har erinrat sig att han ca 1 vecka eller 14 dagar innan mordet under en kvällspromenad på Holländaregatan vid 22-23-tiden uppmärksammade tre män - som han fick uppfattningen kom ut från grinden vid Adolf Fredriks kyrka vid Holländaregatan mem Wallingatan.
Lundin har en diffus minnesbild av att de tre iakttagna männen på Holländaregatan gått fram mot en parkerad bil - ev en mörkblå eller grön Volvo av äldre modell. Han vill minnas att någon av männen hade skramlat med några nycklar. Han själv promenerade Holländaregatan norrut, efter att ha kommit bl a via Hötorget.
Lundin beskriver männen:
1) Samma signalement som på mannen som 28/2 - 86 vid 23.15-23.20-tiden gick ca 20 meter bakom makarna Palme på västra trottoaren Sveavägen söderut. Lundin uppger att han kan nästan svära på att det var samme man.
2) Ca 35 år, ca 190 cm lång, kraftigt byggd, bredaxlad, mellanblont normallångt hår, Lundin fick ett intryck av att mannen var ärrad i ansiktet och hade sned näsa. Iklädd svart jacka med skärp eller rem om.
3) Ca 30-35 år, ca 175 cm lång, ordinär kropp, mustasch, okänd hårfärg - Lundin har ett svagt minne att han i något sammanhang har sett mannen nr 3 tidigare. Troligtvis svensk.
Han hörde inte männen prata sinsemellan. Han vet inte vart de tog vägen.
Han tror sig kunna känna igen de beskrivna vid ett återseende.
Jag är av den uppfattningen att mordet var väl planerat av skickligt folk med militär utbildning som visste vad de gjorde. "Reken" och det informationsunderlag gjorde att alla inblandade "i förväg" visste det mesta när paret Palme började gå söderut. Man hade ju en vecka att planera flyktvägar mm.