Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Leif D, har du läst Borgnäs bok? Han är där inne på det svenska kuppförsvaret. Jag är tyvärr inte så påläst om det, jag tror inte det är meningen att man ska känna till det heller, men både polis och militär ingick. I kuppförsvaret ingick även Televerket Radio (eller delar av TR). Det var här som Ingvar Grundborg hade sin märkliga anställning vid mordet. Efter mordet tog hans kompis C-G Östling över samma tjänst som säkerhetsansvarig. För dessa anställningar hade man helt gått förbi personalansvarig som säger att han aldrig skulle ha anställt dessa personer. Så vem såg till att de fick en sån kritiskt tjänst? Känns namnen igen? Båda var iaf medlemmar i Stockholms Försvarsskytteförening tillsammans med Anti Avsan.
Där har du iaf ett nätverk av bl a militärer och poliser. Resurser de hade tillgång till var bl a vapen, telenätet, sekretess. När det gäller Kuppförsvaret ska även hemvärnet ha ingått. Var det 300 hemvärnsmän Norrköpingspoliserna skulle ha till sin statskupp?
Ur ovanstående samling skulle iaf jag rekrytera personer om jag skulle sätta ihop en grupp som skulle "rädda Sverige" från Olof Palme. Borgnäs har pratat med två vittnen som säger sig hört talas om en sån grupp strax innan mordet.
Jag tror absolut du är inne på rätt spår och ovanstående är det hetaste spåret enligt mej.
Där har du iaf ett nätverk av bl a militärer och poliser. Resurser de hade tillgång till var bl a vapen, telenätet, sekretess. När det gäller Kuppförsvaret ska även hemvärnet ha ingått. Var det 300 hemvärnsmän Norrköpingspoliserna skulle ha till sin statskupp?
Ur ovanstående samling skulle iaf jag rekrytera personer om jag skulle sätta ihop en grupp som skulle "rädda Sverige" från Olof Palme. Borgnäs har pratat med två vittnen som säger sig hört talas om en sån grupp strax innan mordet.
Jag tror absolut du är inne på rätt spår och ovanstående är det hetaste spåret enligt mej.
Jag har inte läst boken, måste erkännas. Det finns en anldenign till att han kallas "Noj-näs"... Grundborg och C-G Östlings märkliga förehavande har jag dock läst om på annat håll.
Det där med statskupp tror jag inte alls på. Möjligen förvaltningsmord, men varför då? Karln var ju på väg u i alla fall. Nej, rätt folk, ja. Men jag tror på en annan motiv bild och att den här gruppen av folk hade kontakter med andra organisationer som vill ha bort Palme, genast.
Nu tycker någon kanske att det blir för mycket folk. Men det är inte nödävndigt. Alla behöver inte ha känt till vad som skulle ske. Bara att det var en "opertion".
En mycket intressant svar är det på frågan vem som såg till att Grundborg och C-G Östling fick jobb som säkerhetsansvarig på Televerket radio. Dom borde ju i den tjänsten kunnat få tillgång att lyssna på det mesta. Och det var väl, precis just därför, som just dom fick dom här tjänsterna. Med andra ord: Någon uppåt i heirarkin måste haft någon form av information. Inte alls säkert att det var rätt infomration, utan det kan ha varit "hot av främmande makt gör att vi måste ha in dom här gubbarna på det här jobbet".
Någon med makt kan alltså ha låtiti sig aningen övertalas, luras eller varit rent delaktig.
Tyvärr rinner tiden ut. Folk blir gamla och viker in. Papper i arkiv kastas bort. Om nu någonsin dom här tjänstetillsättnignarna har funnits på papper. Vilket inte alls är säkert.
Är det tänktbart att oragnisationer som MUST och KSI* kan påverka såndana här jobbtillsättningar med hänvisning till "rikets säkerhet"?
Jag tycker för övrigt att den där Östling dyker upp på väldigt många olika platser i den här soppan. Och inte blir det bättre av hans kopplingar till Hans Holmér. Är det känt om han hade någon koppling till WACL? Jag vet att han i alla fall 1986 kände folk som hade sådana kopplingar. Andra poliser. Har skrivt om det förr.
Den här Ingvar Grundborg, vad mer är känt om honnom, förutom jobbet på Televerket Radio och skytteintresset?
*)KSI ingår väl i MUST? Men jag antar att avdelnignen lever lite av sitt eget liv? Svårt att kontrollera nåt som är så hemligt att dom flesta inte ens vet att det finns.