2009-03-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Mårten tyckte sig känna igen ett ansikte när han bläddrade i en italiensk tidning. En maffiakille som inte var guds bästa barn.

Stämmer i scenariot med italienska maffian...

Problemet med Mårten Palme är att han tycker sig ha kännt igen ytterligare person på samma sätt och det gör det hela lite osäkert.
Citera
2009-03-03, 21:55
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Fjulle

Det du säger om att du själv försökt leva dig in i situationen är intressant särskilt med utgångspunkt att du själv har upplevt vapen som avlossats mycket nära dig, dvs utan att du "varit förberedd".

Jag har svarat Rattelsnake angående hur olika personer uppfattar en sådan situation och det vore intressant att höra vad du anser.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=14696181&postcount=277

När det gäller vapentekniska frågor i allmänhet och Palmevapnet och Palmekulorna i synnerhet så har jag försökt att sammanställa ett material med utgångspunkt från att vapnet skulle kunna ha haft en 2" pipa och inte kunnat motbevisa det. Själv tycker jag att " subjektiva omständigheter" pekat på en längre pipa men samtidigt måste jag hålla med uddis(s) att 2" pipa inte kan uteslutas.

Vad tror du?

Vapentekniska frågor om Palmevapnet och kulorna.

Vapenteknisk fråga del 1 om vilket vapen Olof Palme sköts med?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13030809&postcount=261
Vapenteknisk fråga del 2: Var de upphittade kulorna de som dödade OP?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13066121&postcount=266

Fyra faktorer värda att beakta vid bedömning enligt uddis(s)
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13087529&postcount=267

Vapenteknisk fråga del 3: Vilket vapen var det som dödade Olof Palme?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13110479&postcount=270
Vapenteknisk fråga del 4: Yttrande från SKL 1995-01-30
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13219426&postcount=271

Jag måste säga att du har gjort ett jättejobb vad det gäller research. Imponerad! Om vapnet var en 2 tums model eller icke kan jag inte svara på och har väl egentligen ingen uppfattning om det what so ever.
2 eller 6 tum har på detta avstånd ringa betydelse för utgången.
6 tum har en högre utgångshastighet och bättre träffsäkerhet.
Det är det enda som skiljer. Mer tum = högre prestanda.

Det jag raegerat på är att polisen sökte igenom platsen med så vitt jag förstår
massor med personal, metalldetektorer osv direkt efter mordet. Men...kulorna upphittades av allmänheten dag 2 och 3. Rätta mig om jag har fel.
Detta kan väl ses som en aning märkligt anser jag. Polisen om någon visste ju exakt var de skulle söka kan man tycka.

Effekten av att stå i direkt närhet till en 357 mag som avlossas skiljer sig markant beroende var man befinner sig. Den som håller i vapnet är den som minst känner av "chocken". Står man direkt bredvid är man mest utsatt då ljudet rör sig främst i sidled.
Skitjobbigt på framförallt tävling där man i värsta fall har skyttar både till höger och vänster om sig. När någon i klubben avlossar ett skott oavsett om det är en 22:a eller grövre, utan att man har fått på sig hörselskydden, så känns det ordentligt. I mitt specifika fall kan det röra sig om ett avstånd upp till tio meter. Men...då står vi i en "skjutbod". Öppet känns det inte lika illa.
Citera
2009-03-03, 22:12
Medlem
Palmekulan fanns dessutom inom den tidigare avspärrningen när den hittades.
Polisen har svurit på att om kulan funnits vid BPU hade man hittat den.
Citera
2009-03-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Jag måste säga att du har gjort ett jättejobb vad det gäller research. Imponerad! Om vapnet var en 2 tums model eller icke kan jag inte svara på och har väl egentligen ingen uppfattning om det what so ever.
2 eller 6 tum har på detta avstånd ringa betydelse för utgången.
6 tum har en högre utgångshastighet och bättre träffsäkerhet.
Det är det enda som skiljer. Mer tum = högre prestanda.

Det jag raegerat på är att polisen sökte igenom platsen med så vitt jag förstår
massor med personal, metalldetektorer osv direkt efter mordet. Men...kulorna upphittades av allmänheten dag 2 och 3. Rätta mig om jag har fel.
Detta kan väl ses som en aning märkligt anser jag. Polisen om någon visste ju exakt var de skulle söka kan man tycka.

Effekten av att stå i direkt närhet till en 357 mag som avlossas skiljer sig markant beroende var man befinner sig. Den som håller i vapnet är den som minst känner av "chocken". Står man direkt bredvid är man mest utsatt då ljudet rör sig främst i sidled.
Skitjobbigt på framförallt tävling där man i värsta fall har skyttar både till höger och vänster om sig. När någon i klubben avlossar ett skott oavsett om det är en 22:a eller grövre, utan att man har fått på sig hörselskydden, så känns det ordentligt. I mitt specifika fall kan det röra sig om ett avstånd upp till tio meter. Men...då står vi i en "skjutbod". Öppet känns det inte lika illa.

Hej Fjulle

Tack för erkännandet.

När jag vill diskutera 2" pipa vs. längre pipa är det utifrån förutsättningen att man råkar in i strid med polis. Stridsavståndet överstiger nog inte 30 - 40 meter och kravet är 100 % vapenverkan (träff med varje skott).

I det scenario jag antar är det en stridserfaren legosoldat med mer erfarenhet av automatkarbin än med revolver även om skjuterfarenhet i en skytteklubb inte kan uteslutas. Stridserfarenhet ligger mycket långt tillbaka i tiden.

Med en långpipig .357 så bör man bli orolig om man är närmare än 100 meter.

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showtopic=14487&view=findpost&p=31003 9

När det gäller kulorna så upphittades Lisbetkulan ca 7 timmar senare på andra sidan Sveavägen med Palmekulan hittades 37 timmar senare mycket nära mordplatsen (lite längre bak i tråden finns angivet antal metrar) och jag håller med om att den kulan borde ha hittats redan tidigare.

Men tack för ditt inlägg.
Senast redigerad av Utredaren 2009-03-03 kl. 22:16. Anledning: Felaktig länk.
Citera
2009-03-03, 22:26
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej Fjulle

Tack för erkännandet.

När jag vill diskutera 2" pipa vs. längre pipa är det utifrån förutsättningen att man råkar in i strid med polis. Stridsavståndet överstiger nog inte 30 - 40 meter och kravet är 100 % vapenverkan (träff med varje skott).

I det scenario jag antar är det en stridserfaren legosoldat med mer erfarenhet av automatkarbin än med revolver även om skjuterfarenhet i en skytteklubb inte kan uteslutas. Stridserfarenhet ligger mycket långt tillbaka i tiden.

Med en långpipig .357 så bör man bli orolig om man är närmare än 100 meter.

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showtopic=14487&view=findpost&p=31003 9

När det gäller kulorna så upphittades Lisbetkulan ca 7 timmar senare på andra sidan Sveavägen med Palmekulan hittades 37 timmar senare mycket nära mordplatsen (lite längre bak i tråden finns angivet antal metrar) och jag håller med om att den kulan borde ha hittats redan tidigare.

Men tack för ditt inlägg.

Hur menar du? Om man är närmare än 100 m till någon som tänker skjuta mot mig, eller vad?

Dessutom så är det på det sättet att hamnar man i en eldstrid så är det så att den som håller sig kall och tar sig tid att sikta vinner i regel. Så där har du rätt ang legosoldater vs poliser. En polis skulle inte ha en janne mot en erfaren legosoldat. Tänker du nu på att en legosoldat har begått mordet och tagit med i beräkningen att råka i eldstrid med svensk polis och därmed valt en revolver med lång pipa?

Kanske en aning långsökt, men fullt möjligt.
Citera
2009-03-03, 22:57
Medlem
Stafníngsfel

Citat:
Hur menar du? Om man är närmare än 100 m till någon som tänker skjuta mot mig, eller vad?

Dessutom så är det på det sättet att hamnar man i en eldstrid så är det så att den som håller sig kall och tar sig tid att sikta vinner i regel. Så där har du rätt ang legosoldater vs poliser. En polis skulle inte ha en janne mot en erfaren legosoldat. Tänker du nu på att en legosoldat har begått mordet och tagit med i beräkningen att råka i eldstrid med svensk polis och därmed valt en revolver med lång pipa?

Kanske en aning långsökt, men fullt möjligt.

Hej Fjulle

Ja, enligt länken så vore det ohälsosamt att befinna sig inom 100 meter från en som hyser agg till en om denne har en långpipig .357 magnum revolver i handen.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=14487&st=0&p=310039&#entry3100 39

Det stridsavstånd jag menar är relevant på Sveavägen kan inte vara större än 30-40 meter och då är frågan. Vilket vapen väljer man 2", 4" eller 6" pipa.

Tanken är att "legosoldaten" var backup som skulle ingripa i en urdragningsstrid för att möjliggöra för "mördaren" på västra sidan Sveavägen att dra sig ur efter mordet. Eftersom paret Palme oförusett korsade Sveavägen så hamnade han i händelsernas centrum och tog sig an uppgiften och blev gärningsman.

Backupen/GM valde vapen och ammunition för att bekämpa uppdykande polisbilar med tillhörande poliser och deras 9 mm pistoler och kanske skyddsvästat modell 1986.

Eller kör man Kajsa Varg och tar det vapnet som ligger i byrålådan.

8" är väl mer för Hollywood och Dirty Harry antar jag.

När det gäller eldstrid i verkligheten är det som du säger att den som tar sig tid och siktar rätt är den som står upp efter eldstriden.

En erfaren legosoldat backar inte ur för de fyra "feta flåsande" poliser som sprang efter honom in på Tunnelgatan.

Mitt "eget" spår "Diamantspåret" av Rattelsnake kallat desinformation bygger just på uppgifter om en fd legosoldat som kan tänkas ha utfört mordet.

(Sträck på dig Rattelsnake. Jag omnämner dig i ytterligare ett inlägg. Jag är på riktigt gott humör)

Diamantspåret:

Översikt över Sveavägen och makarna Palmes väg till mordet.
http://img254.imageshack.us/my.php?image=makarnapalmesvgtilldekodt5.jpg

Flykten från Dekorima:
http://img205.imageshack.us/img205/8382/flyktened9.png

Den fortsatta flykten från Dekorima:
http://img365.imageshack.us/my.php?image=flyktengj2.jpg

Berättelserna om Diamantspåret:
Intressanta inlägg som har samband med Diamantspåret:
Inlägg om polisbilen på Drottninggatan.
Vapentekniska frågor om Palmevapnet och kulorna.
Senast redigerad av Utredaren 2009-03-03 kl. 23:03.
Citera
2009-03-03, 23:00
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Någon som har koll på hur CP var klädd vid biografen Grand samt vad vittnena säger om GM`s klädsel?

Jag har träffat på CP ett antal gånger och aldrig sett honom med rock eller huvudbonad. MC-jacka, cowboystövlar, jeans och allmänt shavig har väl varit hans stil så länge jag vet.

Någon med andra erfarenheter?

Var CP vid Grand? Hade jag ingen aning om. Trodde han var på Oxen medan Palme kollade på film.
Citera
2009-03-03, 23:14
Medlem
Ja hopp i galopp Utredaren...då är spoilerattackerna igång igen..

Alla commndosoldater utposterade på Sveavägen och sambandscentraler upprättade.
Spanare med utrustade med nödvapen utplacerade.
Backuper utplacerade samt alla vapnen kontrolllerade och funktionstestade.
Skyddsvästar hjälmar och flyktbilar utposterade.
Ett hemligt militärt transportpaln från Sydafrika står startklart på ett hemligt flygfält.
I Namibia sitter en grupp spända Diamantsmugglare och väntar på ett codat radomeddelande . Uppdraget slutfört.

Dramat kan börja!!

Kanske en bra tid att ta en liten behövlig paus i tråden för Rattelsnake....
Citera
2009-03-03, 23:14
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Rock n´Roll, Joe.. Rock n´Roll..
You're damn right, portnoy, Rock and Roll Hoochie Koo!!!!!

Här kommer del två av den rafflande artikelserien:

Proletären nr 8, 21-27 februari 1991 (del 1):

Citera
2009-03-03, 23:16
Medlem
Joe Blows avatar
Proletären nr 8, 21-27 februari 1991 (del 2):
Citera
2009-03-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Var CP vid Grand? Hade jag ingen aning om. Trodde han var på Oxen medan Palme kollade på film.

1 (ett) vittne en totalt nerpundad person som vid tillfället var mycket påverkad av narkotika och alkohol påstår sig ha sett Petterson på Grand.
Han heter Reine och var kompis med Cedergren.
Citera
2009-03-03, 23:23
Medlem
Leif Ds avatar
Jag ser att man är inne på italienska maffian igen. Bra, det gillar jag! Det rör sig nämligen i den häraden där mitt favoritmotiv ligger (vapensmuggling och ev narkotika).
Det kan nämnas att kontakter mellan CIA och italienska maffian har frodats under åren. Under 2a världskriget hjälpte maffian dom alierade i utbyte mot maktpositioner när kriget var över.

Frimurarna: Många av dom som ärmed i frimuranra är samhällets överklass. Dit hör ofta maffiosi. Att frimurarna som organisation skulle vara inblandad är inte alls säkert, eller ens torligt. Vissa medlemmar kan ha haft (och ha) många roller. Frimurare, advokat, CIA-kontakt och narkotikahandlare. Allt i samma person. Utåt en respekterad medborgare.
Det är också intressant att det finns en koppling mellan sådana här kretsar av folk till svenska Makteliten. Stay Behind fanns ju i Italien också (gladio). Sträckan i antal personer mellan en sådan som Palme och folk i Italienska maffian kan ha varit så kort som en enda person!

Någon som vet om någon av dessa var frimurare:
Olof Palme
Hans Holmér
Victor Gunnarsson
Stig Engkvist
Ebbe Carlsson
Carl Lidbom
Alvar Lindencrona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto