2009-03-27, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
1. Inga livvakter denna kväll
2. Ingen taxifärd hem trots kylan.
3. O.P ville gå trots påtryckningar från M.P och L.P
4. Vägvalet hem.

Det finns fler punkter men dessa är dom 4 tyngsta för att det var något som gjorde att O.P promt skulle till hörnet.

Makarna gick sällan ut och särskilt inte på bio. Men denna kväll var ett biobesök planerat. O.P berättade det för en journalist tidigt på dagen

Samt dom 2 tidigaste nedtecknade vittnesmålen om "sällskapet" styrker teorin om att det inte bara dök upp någon som gubben i lådan.

Op var oftast utan Livvakter när han var ute privat. Vägvalet hem är det mest logiska då man vill gå upplysta gator där det finns folk och skyltfönster att titta på. Annars hade man fått gena mörka gator. Inte heller kollar Op sin klocka mm. Hade det varit ett hemligt möte. Varför inte låta LP åka taxi och gå själv. Nä dina resonemang är fantasifulla och orealistiska så det skriker om det.
Citera
2009-03-27, 14:08
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Som sagt lär dig skilja på vad vittnen faktiskt sett och deras tolkningar för att få mening som man gör automatiskt för att skapa sammanhang och mening även där sådana inte finns. Det är mycket viktigt! Sammantaget kan man vara helt säker på att dessa uttalanden är sekundbilder som vittnet tolkar blixtsnabbt för att få begriplighet. Ingen har sett Dem gå tillsammans mer än de steg mördaren behövde för att komma ikapp. Ingen har hört någon konversation. Flertalet vittnen visar i isitt uttalande att de de fakto reagerat på första skottet och sett det andra. Hur kan de då ha sett samtal eller att de var i sällskap? Det är klara och automatiska slutsatser som vittnena gör för att skapa mening i sin iakttagelse. Av Vittnesmålen kan man utläsa att det hela går mycket snabbt och att GM går upp bakom dem och omedelbart skjuter två skott varvid OP faller efter det andra. Man dock inte utesluta att GM på något sätt tlltalade OP (kanske för att försäkra sig att det var han) Att LP skriker saker osammanhängande efter skotten är både omvittnan och naturligt och visar inte vare sig att ett samtal föregått eller att hon kände GM. Intrycken Samtal Tillsammans och Tumult eller Bråk kan möjligen ge slutsatsen i totalsammanhanget i ljuset av hur långa tidsekvenser det är om avstånden mellan personerna och att det möjligen var så att gm tog i OP för att sätta det dödande skottet. Allt annat är exempel på grundläggande amatörmässiga övertolkningar av vittnesmål som leder till grova felslut. Bygger man slutsatser på sådant är man ute på mycket hal is- Andra exempel på detta är att några sett rökpuffar. Dessa förekommer på film. Vittnet tolkar allt det ser utifrån sin erfarenhet. Den som ser rökpuffar är inte van att se skarpladdade vapen avlossas utan associerar till sina referensramar. Möjligen kan man ha sett mynningsflamman i verkligheten.

Totalt sett är Mötesscenariot helt grundlöst och barockt att tro på för någon som med kunskap seriöst försöker analysera vad som hände. Läs gärna något om vittnespdykologi. Detta som jag nämner är grundläggande kunskap när det gäller att tolka vittnesmål.

Det jag menar är att vad dom 2 färskaste vittnena sade. Det som blev antecknat strax efter skotten.

Varför skulle dom hitta på det ?
Dom 2 vittnena måste ju ändå vara dom bästa, helt utan intryck från media och andra personer.

Uddis ta gärna och läs engång till vad dom uppgav får du se.
Dessa 2 såg ju paret före OBS före skottlossningen !

Uppgifter från taxichauffören Anders Delsborn 860301 00.20. Timmen efter mordet. Han har stannat för rött ljus.
Uppgiften tas emot av krinsp H. Karlsson.

I samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser D tre personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen Svevägen-Tunnelgatan, östra sidan av Sveavägen. Mannen, som D något senare såg avlossa ett skott mot paret, stod vänd med ryggen mot husfasaden, medan paret stod vänd med ryggen mot Delsborn. Omedelbart som D startat färden igen hör D en kraftig smäll som kommer från det håll han sett tre personer stått och samtalat. D som hunnit ut i korsningen vänder på huvudet samtidigt som han hör ytterligare en kraftig smäll samt ser en rökflamma från ett vapen som mannen med ryggen vänd mot husfasaden håller i sin högra hand, riktad mot paret.

Björkman sade samma natt detta
TRE personer går framför B. Dom ser ut att vara i sällskap. Sällskapet hade gått framför honom i MINST 5 meter. Dom såg ut att ha trevligt och småpratade.

Ta gärna och överbevisa mig att så icke var fallet. Alltså,förklara för mig varför Delsborn och Björkmans uppgifter är felaktiga.
Senast redigerad av CapsLocks 2009-03-27 kl. 14:20.
Citera
2009-03-27, 17:17
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Jag överlåter till läsarna att bedömma hur trovärdigt ditt resonemang är. Kanske har du sett för många dåliga spionfilmer. Hade OP haft något hemligt möte hade han säkert gått på tota på biografen eller använt sig av brevlådemetoden. Att tajma ett möte vid mordplatsen nja det är väldigt kreativt och opraktiskt att tro på det och det hör kanppast hemma i en seriös analys.

Hinner inte gå i klinch mot detta inlägg just nu...men vill bara påminna om att denna tråd ligger närmast under konspirationer här på FB,med konspirationer innebär minst två deltagare som ingår i en hemlig sammansvärjning.....sammansvärjning betyder överenskommelse om att utföra ondsint handling som attentat,statskupp e.d.....allt enligt Norstedts Svenska Ordbok.....
Citera
2009-03-27, 17:27
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Nej Uddis ,det är inte uppenbart.En intelligent,officiell och påpassad person som OP måste ju låta ett "hemligt" möte se ut som om det är en tillfällighet att han träffar NN.

Om OP däremot går en konstig väg in på smågatorna i mörkret och träffar NN,OP kan ju aldrig veta om han har SÄPO i hasorna,då går nog SÄPO upp i högvarv.

Om OP och NN ska utbyta några ord(något ska bekräftas) eller det ska överlämnas nån papperslapp åt nåt håll så ska det naturligtvis se ut som ett naturligt möte.Nämen se goddag goddag är det inte........

Men det finns ett alternativ,och det är ju faktiskt att man plötsligt träffar på en person som återfinns i livvaktsstyrkan,OP hälsar säkert på denne medans LP som vanligt har skygglapparna på ,som vanligt ,då hon är ute och promenerar med OP.......

Exakt ett hemligt möte ska naturligtvis se ut som ett slumpmöte
Tycker att det du redovisat ovan är mycket mycket bra tänkt.
L.P skulle vara med som alibi för att mötet hade ägt rum.

Lisbet är ju avslöjad i sitt beteende med att vägra rekonstruktion att det var ett möte vid platsen.
Lisbet om någon skulle väl vara villig att "sätta dit" sin makes mördare, men ICKE!
Citera
2009-03-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Hmmmm......ja då mörkläggs ytterligare en informationskälla..tack för dina rader...gick idag och tänkte på några frågor som jag tänkte fråga dig...tar dem ändå ...du kanske hinner svara då dessa är relativt oskyldiga.(Eller någon annan vet svaret)

1.Hände det att "vanliga" poliser blev uttagna till hjälp vid bevakningsuppdrag(typ bevakning på cedergren) ifall det fattades folk?Eller ingick det ibland i nån sorts "utbildning" ,för att på så sett se om den "vanliga" polisen passade in för jobbet?

2.Kunde även "vanliga" poliser vara hjälp åt SÄPO vid skyddsbevakning(typ skyddsbevakning på OP),men då på lite längre håll,inte nära skyddsobjekt av samma anledning som ovan?

3.Existerar det som jag kallar diskret skyddsbevaknng på objekt,dvs som i OP fallet då denne avsäger sig skyddsbevakning,men SÄPO bevakar ändå,på avstånd(vad nu det ska vara bra för)?

4.Hur många man skulle man avsätta för bevakning av OP:s kaliber(detta kanske är hemligstämplad info)?

1. Ja...man lånar ut folk till höger och vänster vid behov.

2. Nej! Inte om du syftar på aspiranter och dyl. Sedan så finns det givetvis undantag, typ väldigt duktiga poliser som "har det i blodet" och ligger lite före i sin utveckling. Men...nej, inte i detta fallet.

3. Ja, under förutsättning att kännt hot föreligger. Men oftast så brukar man övertala objektet att bevakning är nödvändig. Har inte hört talas om att ett objekt fätt sin vilja igenom trots hotbild.

4. Vet ej. Så hemligt kan det inte vara, men jag har föga kännedom om Säk`s arbetsmetoder.
Senast redigerad av scarfoot 2009-03-27 kl. 19:33.
Citera
2009-03-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för dina inlägg och vi får hoppas att vi är på den goda vägen.

Lite tråkigt att du har blivit utsatt för påverkan men tänk först på din egen situation.

Döda "hjältar" finns det alldeles för många av.

Så allvarligt är det nog inte. Vi hade ett snack och var sedan överens om att
som före detta polis så skall man nog inte gräva för mycket i sina kollegers handel och vandel. Det gagnar ingen. Jag är absolut inte hotad på något sätt.
Citera
2009-03-27, 20:04
Medlem
Fjulles avatar
Vådaskott mot LP

Jag har försökt levt mig in i GM:s situation och kommit fram till följande:

En revolver har används. Så långt är vi överens!
Den vanligaste typen av revolver är av sk "dubble action" typ.
Det innbär att man har två alternativ innan man avlossar ett skott.
Antingen spänner man hanen först och skjuter sen, Detta används utelutande när man skjuter precision. Trycket blir lättare, ca 1,5 kg om man justerat trycket vilket de flesta tävlingsskyttar gör. 1,5 kg låter mycket för den oinvigde, men jag lovar att det inte behövs mycket för att skottet skall gå av.

Alternativ 2 är sk "dubbleaction" Man trycker av utan att först spänna hanen, vilket är en enorm skillnad. Där har vi säkert 6-7 kg tryck innan skottet går av.
Har faktiskt aldrig vägt detta trycke, så 6-7 kg är bara en uppskattning. Det kan säkerligen vara mer, men absolut inte mindre.

Om jag hade varit GM (jag är en van skytt) så hade jag tagit upp vapnet ur rocken, fickan, hölstret eller vad det nu var, riktat, spänt hanen och tryckt av. Om man istället gör i annan ordning, tex tar upp vapnet, spänner hanen och sedan riktar, så kan det gå av ett vådaskott i den stressade situationen...visst. Men i det läget stod ju faktiskt LP upp. Jag kan för mitt liv inte förstå hur detta vådaskott skulle ha gått till? Skottet tog ju så vitt jag förstår över axeln på LP och kulan skulle då hamnat i Indokina eller någe.
Nu hamnade den kulan ca: 40 meter från mordplatsen. Det stämmer inte!
Det spelar ingen roll hur lång GM är i förhållande till LP. Kulan får en helt annan flyktväg om man stående lyckas snudda LP vid axeln. Kulan måste dra iväg långt upp mot Sergels torg.

Om det nu skulle vara så att en mycket oerfaren skytt som aldrig handhavt ett vapen tidigare skulle vara GM så är det möjligt, men inte annars.

Hur som helst....är det ett vådaskott som LP fick smaka på så har GM spännt hanen innan han riktat vapnet mot OP. Inte omöjligt, men dock osannoligt om det nu var en yrkesmördare.

Ett proffs försäkrar sig genom att skjuta minst två skott, varav minst ett i huvudet. Jag får inte ihop det här...något är väldigt konstigt.
Senast redigerad av Fjulle 2009-03-27 kl. 20:18.
Citera
2009-03-27, 20:12
Bannlyst
Citat:
Det jag menar är att vad dom 2 färskaste vittnena sade. Det som blev antecknat strax efter skotten.

Varför skulle dom hitta på det ?
Dom 2 vittnena måste ju ändå vara dom bästa, helt utan intryck från media och andra personer.

Uddis ta gärna och läs engång till vad dom uppgav får du se.
Dessa 2 såg ju paret före OBS före skottlossningen !

Uppgifter från taxichauffören Anders Delsborn 860301 00.20. Timmen efter mordet. Han har stannat för rött ljus.
Uppgiften tas emot av krinsp H. Karlsson.

I samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser D tre personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen Svevägen-Tunnelgatan, östra sidan av Sveavägen. Mannen, som D något senare såg avlossa ett skott mot paret, stod vänd med ryggen mot husfasaden, medan paret stod vänd med ryggen mot Delsborn. Omedelbart som D startat färden igen hör D en kraftig smäll som kommer från det håll han sett tre personer stått och samtalat. D som hunnit ut i korsningen vänder på huvudet samtidigt som han hör ytterligare en kraftig smäll samt ser en rökflamma från ett vapen som mannen med ryggen vänd mot husfasaden håller i sin högra hand, riktad mot paret.

Björkman sade samma natt detta
TRE personer går framför B. Dom ser ut att vara i sällskap. Sällskapet hade gått framför honom i MINST 5 meter. Dom såg ut att ha trevligt och småpratade.

Ta gärna och överbevisa mig att så icke var fallet. Alltså,förklara för mig varför Delsborn och Björkmans uppgifter är felaktiga.

Du gör ett jättemisstag när du anser att dessa vittnen är de bästa vittnena. Dessutom gör du ett ännu större misstag när du inte ser att de två vittnesmålen direkt motsäger varandra. Dessutom skiljer du inte på tolkningar och vad de faktiskt såg.

Björkman går bakom de tre personerna han ser dem de få metrarna mördaren går upp bakom paret Palme från stället han enligt andra vittnen stått. Observera formuleringen "ser ut att vara i sällskap" vilket är en tolkning av en berusad person som chockas och gömmer sig vid skotten. Mördaren är bakom makarna under fem meters promenad sedan smäller det. Detta står i bjärt kontrast till Delsborns uppenbara påhitt att de stått och samtalat ansikte mot ansikte 15-45 sekunder innan skotten föll. Vidare kan man som polisen gjorde smula sönder Delsborns påstådda iakttagelser till grus. Observera var han stod när han påstod sig ha sett samtalet ansikte mot ansikte. Kan man över huvud taget se detta från den positionen? När han sedan beskriver situationen i andra läget efter andra skottet står både OP och LP upp i samma positioner och GM riktar vapnet mot dem. Hallå! Palme hade fallit då! Vidare om GM avlossat en 357 med enhandsfattning borde han sett rekylen. De sparkar bra fulladdade 357. Dessutom skulle de ju blivit påskjutna framifrån om hans berättelse skulle stämma! Nej inget stämmer med den historien! Inte med vittnena i övrigt och inte med det tekniska. Man kan vara tämligen säker på att Delsborn skarvar vilt. Trovärdighet noll! Övriga personer i bilen stöder heller inte dennes utsagor. Sorterades på dessa grunder tidgt bort av polisen. Helt korrekt. Bättre blir det inte med trovärdighen av att han tämligen omedelbart försökte sälja historien till media.

Allt du har är alltså ett intryck (läs tolkning) som en berusad person som koplar ihop tre personer som befinner sig nära varandra under förflyttning under på några få sekunder = 5 meters promenad. Att dra vittgående slutsatser av enbart detta är ett nybörjarfel. Detta klarade vi ut för flera år sedan i debatten men ändå återkommer det.

Vad Björkman sett faktiskt är ju att GM gått bakom paret minst 5 meter och därefter skjuter utan förvarning eller utan utan att B ser GM höja vapnet. Detta stämmer med andra vittnesmål och det tekniska. Möjligen kan man också sluta sig till att paret Palme bytte några ord med varandra och det kan inte uteslutas att även Gm yttrade något. Resten är lösa spekulationer.
Citera
2009-03-27, 20:14
Bannlyst
Citat:
Exakt ett hemligt möte ska naturligtvis se ut som ett slumpmöte
Tycker att det du redovisat ovan är mycket mycket bra tänkt.
L.P skulle vara med som alibi för att mötet hade ägt rum.

Lisbet är ju avslöjad i sitt beteende med att vägra rekonstruktion att det var ett möte vid platsen.
Lisbet om någon skulle väl vara villig att "sätta dit" sin makes mördare, men ICKE!

Suck detta resoneman är svårt att försvara sig mot!
Citera
2009-03-27, 20:29
Medlem
Targenors avatar
Citat:
1. Inga livvakter denna kväll
Det var ju mer vanligt att OP var utan livvakter än att han hade livvakter.
Citat:
2. Ingen taxifärd hem trots kylan.
Nu vill jag minnas att jag läst att det rörde sig om några få minusgrader på sin höjd -10 det är inte vad jag kallar kyla.
Citat:
3. O.P ville gå trots påtryckningar från M.P och L.P
Vad L.P har sagt om det har jag missat, men M.P och hans flickvän bjöd hem paret på fika, något som dom avböjde.
Citat:
4. Vägvalet hem.
Bättre att gå på upplysta gator där man också kan se i skyltfönster än att gå på mörka gator.

Citat:
Det finns fler punkter men dessa är dom 4 tyngsta för att det var något som gjorde att O.P promt skulle till hörnet.
Du får gärna utveckla dessa isåfall, för jag ser då inget som helst som tyder på att O.P skulle till hörnet i dessa 4 punkter.
Citat:
Makarna gick sällan ut och särskilt inte på bio. Men denna kväll var ett biobesök planerat. O.P berättade det för en journalist tidigt på dagen
Ok, men du vet att folk ibland bryter sina rutiner utan att de behöver ligga något speciellt bakom?

Citat:
Samt dom 2 tidigaste nedtecknade vittnesmålen om "sällskapet" styrker teorin om att det inte bara dök upp någon som gubben i lådan.
Jag satt och funderade på denna teori, nu kanske jag kommer in på någon annan teori rätta mig i så fall.
Men tänk om O.P hade någon slags hemliga affärer med någon, denna personen antingen förföljer Palme sedan dom lämnat huset, eller ser makarna Palme vid biografen, i hörnet tar han kontakt med O.P och det slutar med att han skjuter honom.
Vem denna person isåfall är har jag ingen aning om.
Skulle mycket väl kunna vara någon som sen blir skyddad av högre instanser.

Den teorin tycker jag är mer intressant och trovärdig än mötesscenariot med planerat möte.
Citera
2009-03-27, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle
Jag har försökt levt mig in i GM:s situation och kommit fram till följande:

En revolver har används. Så långt är vi överens!
Den vanligaste typen av revolver är av sk "dubble action" typ.
Det innbär att man har två alternativ innan man avlossar ett skott.
Antingen spänner man hanen först och skjuter sen, Detta används utelutande när man skjuter precision. Trycket blir lättare, ca 1,5 kg om man justerat trycket vilket de flesta tävlingsskyttar gör. 1,5 kg låter mycket för den oinvigde, men jag lovar att det inte behövs mycket för att skottet skall gå av.

Alternativ 2 är sk "dubbleaction" Man trycker av utan att först spänna hanen, vilket är en enorm skillnad. Där har vi säkert 6-7 kg tryck innan skottet går av.
Har faktiskt aldrig vägt detta trycke, så 6-7 kg är bara en uppskattning. Det kan säkerligen vara mer, men absolut inte mindre.

Om jag hade varit GM (jag är en van skytt) så hade jag tagit upp vapnet ur rocken, fickan, hölstret eller vad det nu var, riktat, spänt hanen och tryckt av. Om man istället gör i annan ordning, tex tar upp vapnet, spänner hanen och sedan riktar, så kan det gå av ett vådaskott i den stressade situationen...visst. Men i det läget stod ju faktiskt LP upp. Jag kan för mitt liv inte förstå hur detta vådaskott skulle ha gått till? Skottet tog ju så vitt jag förstår över axeln på LP.

Om det nu skulle vara så att en mycket oerfaren skytt som aldrig handhavt ett vapen tidigare skulle vara GM så är det möjligt, men inte annars.

Hur som helst....är det ett vådaskott som LP fick smaka på så har GM spännt hanen innan han riktat vapnet mot OP. Inte omöjligt, men dock osannoligt om det nu var en yrkesmördare.

Ett proffs försäkrar sig genom att skjuta minst två skott, varav minst ett i huvudet. Jag får inte ihop det här...något är väldigt konstigt.

Betänk två saker. Mördaren tar fram och höjer vapnet ned höger hand samt avlossar det under förflyttning! Ojämn Packad snö är underlaget!

Ändrar detta vådaskottsmöjliheten? Jag tycker det. Skjutit under förflyttning på combattävling själv. (också fd sportskytt)

OP är rakt framför (när skottet faller är skottriktningen något till vänster om skytten) och LP något till höger om skytten LP Kulan hamnar på andra sidan gatan. Tänk dig in i situationen som GM. Visst har jag rätt!

Man kan sluta sig till att mördaren är mycket beslutsam att döda just OP och att han troligen vet var han skall sätta skottet för max effekt! Resten talar dock för ovana vid vapen = vådaskottet? samt avsaknaden av safetyskottet.

Slutsats vapenintresserad med begränsad praktisk vana som kan ha fått instruktioner eller läst sig till hur skottet skall sättas. 357 kortpipig = svårtillgänglig för en sådan person. Varifrån fick denne vapnet? Kan knappast ha varit en licensinnehavare eller en med yrke att bruka vapen (t ex Polis även om det finns poliser som skjuter rätt mediokert) där det krävs mera kunskap och vana än så. Glad amatör med stor beslutsamhet men begränsad kunskap och färdihet. Hur hamnade han där och med ett vapen?
Citera
2009-03-27, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Så allvarligt är det nog inte. Vi hade ett snack och var sedan överens om att
som före detta polis så skall man nog inte gräva för mycket i sina kollegers handel och vandel. Det gagnar ingen. Jag är absolut inte hotad på något sätt.

Intressan dock att kollegan läste här och intresserar sig utan att delta. Har själv blivit pumpad av en av dina exkollegor. Tror att jag gav ett sansat, nyanserat och åläst intryck. Det var inte något obehagligt samtal och inte heller jag känner mig hotad. Tror inte det minsta på att någon av dessa sköt OP av många olika skäl men utomstående som bara har pressbilden kanske lockas av en sådan hypotes. Om man har något man ev vet eller har spekulationer kring när det gäller kollegor så kanske man inte skall dryfta det hur som helst offentligt.

När det gäller mina spaningshypoteser har jag fått begränsad feedback men vissa direkta och indirekta bekräftelser från insatta personer. Som setts i tidigare konversationer finns det de som tror att jag vet vad som är sant och inte men min teori är huvudsakligen frukten av att jag försökt göra en grundlig analys av detaljer på samma sätt som en serös utredare skulle göra inom Polisen inklusive att jag använt mig av expertis inom olika områden istället för att spinna igång p lösa detaljer utan sammanhang och dra långtgående slutsatser utifrån dem. Den som har konkreta uppgifter som kan komplettera eller motsäga mina hypoteser men som inte vill ge offentlighet åt dem kan kontakta mig privat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in