2010-10-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
LÄS vad jag skriver! Den enda som missförstår är du. Jag läser innantill i protokollen och gissar inte till och från saker.
Jag läser ta mig fan vad du skriver, det kan du vara övertygad om.

Läser man bara innantill i protokollet låter man sig lätt luras av Länningens metoder och terminologi. OP.s promenad från La Carterie till mordplatsen tog i själva verket 1 minut och 35 sekunder enligt Fauzzis vittnesmål. Dvs exakt lika lång tid som det tog för Fauzzi att gå från La Carterie till Bonnierhuset. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt? Du räknade fel helt enkelt. Och du tycks fortfarande inte fatta hur det gick till. Eller så vill du av någon djävla prestigeanledning inte fatta.
Sen om man tror på Fauzzis vittnesmål eller inte, det är en annan femma.
Citat:
F fick en ny chans men lämnade även då i en helt annan variant uppgifter som inte kan vara korrekta. Det handlar om förföljaren.

Varför kan uppgifterna om förföljaren inte vara korrekta? Jag påstår inte att de är korrekta, jag bara undrar hur du menar.
Citat:
När det gäller tiden finns det i förhörsprotokollet uppgiften om tiden för OP:s promenad. Vem som står för detta framgår inte men det är F:s förhörsprotokoll.
Syftar du på 52 sekunder, så gäller den tiden inte OP. OP:s promenad tog 95 sek enligt Fauzzis vittnesmål i polisprotokollet 86-03-25. Men det är inte alldeles säkert att man förstår detta om man bara läser innantill rakt av.
Citat: "Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs makarna Palmes väg, klockas till 52 sek i promenadtakt". Jan Länninges formulering.
http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
Citat:
Dessutom kan inte F:s vittnesmål vara grund för spekulationer kring mötescenario så som det verkar utifrån protokollet.

Ja, det var där skon klämde, inte sant? Men tidsskillnaden kan ju lätt förklaras av en enda titt i ett skyltfönster, 43 sekunder är inte någon lång tid. Så det finns egentligen ingen fast grund öht för dem som förespråkar mötesscenariot. Dessutom finns det andra starka argument mot mötesscenariot som jag skrev i inlägg #9769.
Citat:
Hur mycket du än anar och spekulerar kring saker som inte framgår av protokollet så är det sådant man i bevishänseende inte kan ta med. Detta är basics i vittnesvärdering.
Jag har aldrig påstått att det jag presenterat är bevis, utan varit noga med att poängtera att det bara handlar om hypoteser och sannolikheter. Vad ska man annars göra? Vi här på forumet är inga polisutredare. Vi har inte samma möjlighet att skaffa mer information som polisen har. Vi kan inte förhöra folk. Vi har bara det vi har och får göra det bästa av situationen och försöka att inte låsa fast oss vid felaktigheter. Hade VI fått tillgång till Palmeutredarnas alla dokument så vore förmodligen mordet löst på ett par dagar.

Och för säkerhets skull: Precis som du är jag övertygad att det inte går att komma längre med Fauzzis vittnesmål. Jag har heller ingen sådan agenda utan vill avsluta diskussionen om Fauzzi och Björkman. Men man har ju sin stolthet, jag vill inte gärna bli jämförd med Sture Bergwall-röran tex. Så har du något annat på den psykologiska repertoaren än förolämpningar just nu vore det bra.
Citera
2010-10-29, 00:16
Medlem
Citat:
Det hat som fanns mot OP sträckte sig dock långt in i etablerade partier som Moderaterna. Myter kring OP och hat mot sossar i allmänhet var utbrett bland de yngre aktivisterna varav flera var aktiva i t ex DA även om väl officiellt inte dubbelanslutning tilläts. Numera kallar de väl sig ultraliberala. Vet att det inom den gruppering där Bildt blev dominernade cirkulerade häpnadsväckande skrönor kring OP! Dessa kretsar stod även t ex Bilds vän KSI/SSI-chefen nära. Med tanke på skrönorna blir man lite betänksam att folk som borde veta bättre ändå spred dessa.
Själv börjar jag få lust att ta till vapen mot den svenska dumhögern. Det lär ju vara ett språk de begriper.
Citat:
Kan det vara så att det skedde en politisk förskjutning inom underrättelsetjänsten under samma tid?

Ja, och det tror jag berodde på att alla underrättelsetjänster i väst blev mer och mer mörkblå ju längre det kalla kriget pågick. För att kunna delta i informationsutbytet länderna emellan krävdes en pålitlighet som mer och mer började definieras utifrån den personliga politisk-ideologiska övertygelsen hos officerarna.
Citat:
Omorganisationen och Bertil Lundin som chef kom ju att innebära att en minoritet (21% av rösterna för M i valet 1985) fick en oanad särställning när det gäller insyn och inflytande genom personliga kontakter vilket omvittnades genom Bilds tal på Bertils begravning. Vad jag förstår så fick t ex Anna Lind aldrig föredragningar direkt av Bertil Lundin utan via en tjänsteman på departementet medan Bildt verkade ha haft stor insyn i Bertils identitet och gärning.
Bertil Lundin, verklighetens Carl Hamilton, hade nog inte samma ädla inre som Guillous Hamilton...
Citat:
Tänker man sig att denna militära underrättelsetjänst hade kännedom om lik i lasten från t ex skandalerna med IB, Bordellaffärer och Sjukhusspioner och kanske sådant ingen känner till kan man tänka sig att en stat i staten kunde utvecklades där den militära underrättelsetjänsten kunde driva sin egen agenda och mörka vad de vill från Palmemordet till Estoniatransporter.
Utan tvekan var de de mörkblå och utan tvekan körde de sin egen agenda. En inblandning i mordet av vår egen militära underrättelsetjänst är nästan det enda som kunnat tysta alla parter, inklusive familjen Palme.
Citera
2010-10-29, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2

Utan tvekan var de de mörkblå och utan tvekan körde de sin egen agenda. En inblandning i mordet av vår egen militära underrättelsetjänst är nästan det enda som kunnat tysta alla parter, inklusive familjen Palme.

Tja det skulle kunna förklara den märkliga tystnaden och t ex att man aldrig satt in nya ögon i utredningen när den så uppenbart gått i baklås men det är inte enda möjligheten även om det är något att ha i minnet.

Mitt och t ex Jallais intryck är ju att dagens underrättelsetjänst inte står under Politisk kontroll och att den inte gjorde det under 80-talet heller. Det socialdemokratiska inslaget i den demokratiska styrningen minskade dramatiskt.

Kombination en av att skydda vissa underättelserelaterade intressen (som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till mordet), inkompetens och ett antal nyckelpersoner i utredningen som lyckats förstöra denne med manipulerade eller misstolkade vittnesmål och tekniska omständigheter skulle kunna göra att en liten kärntrupp av poliser kunnat styra utredningen fel för att dra uppmärksamhet från sig själva och kollegor som tillsammans med andra Palmefientliga personer genomfört gärningen utan att behöva ta till underrättelsesläggan.

Jag tycker att det är intressant att se t ex Holmers Roll omvänt. Dvs att han inte alls valde sitt eget lilla Magnum Force utan att de styrde honom och dikterade villkoren.

Vad hade de på gruppen Holmer , Ebbe mfl?

Ebbe dog av aids. Holmer dog av en odefinierad immunbristsjukdom, Toppdiplomaten Sverker var hela sin karriär hemligt homosexuell. Även om homosexualitet idag inte är särskilt konstigt så var de under dessa herrars karriär något som mycket väl kunnat anses som säkerhetsrisker liksom utnyttjande av horor och minderåriga som antytts i Bordellaffären. Kan det ha sin grund där eller kan man hitta annat som kan förklara den märkliga alliansen av formellt sett sossar och högerextrema Poliser.
Citera
2010-10-29, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
: Precis som du är jag övertygad att det inte går att komma längre med Fauzzis vittnesmål. Jag har heller ingen sådan agenda utan vill avsluta diskussionen om Fauzzi och Björkman. Men man har ju sin stolthet, jag vill inte gärna bli jämförd med Sture Bergwall-röran tex. Så har du något annat på den psykologiska repertoaren än förolämpningar just nu vore det bra.

Det var inte menat som någon förolämpning mot dig utan som ett exemel på hur farligt det är att göra felaktiga vallningar där personen får tillfälle att anpassa sina utsagor tills det stämmer. Skall någon känna sig träffad så är det Länninge. En av de som bör gå till historien som en av de nyckelpersoner som i Holmers skugga förstörde utredningen och flera vittnesmål på avgörande sätt. Det handlar om hela skeendet kring mordplatsen samt bandsammanställningar, Polisspår och hur Söderström behandlades.

Inte utan att man undrar vilken agenda denne kan ha haft med en så central ställning i det som rent praktiskt gick snett som Holmer inte hade något direkt att göra med. Visst gav Holmers märkliga ledning förutsättningar för enskilda polisers misstag men han styrde dem knappast direkt.
Citera
2010-10-29, 10:59
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbrektsplan
Lösningen är redan presenterad i denna tråd!

Förstår inte varför ni orkar spekulera mer?

CASE CLOSED!

Mordet är ju inte löst men annars håller jag med att iaf förklaringen till mordet finns i den filmen. Av alla motiv och teorier som finns runt mordet så är den om en inhemsk konspiration av poliser och militärer den som har minst invändningar emot sig. Tills det framkommer nåt nytt eller nåt som sänker denna teori tar iaf jag en paus. Följer dock utvecklingen.
Citera
2010-10-29, 11:26
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:

Vad hade de på gruppen Holmer , Ebbe mfl?

Ebbe dog av aids. Holmer dog av en odefinierad immunbristsjukdom, Toppdiplomaten Sverker var hela sin karriär hemligt homosexuell. Även om homosexualitet idag inte är särskilt konstigt så var de under dessa herrars karriär något som mycket väl kunnat anses som säkerhetsrisker liksom utnyttjande av horor och minderåriga som antytts i Bordellaffären. Kan det ha sin grund där eller kan man hitta annat som kan förklara den märkliga alliansen av formellt sett sossar och högerextrema Poliser.

Jag är också inne på det. Och det var/är Cecilia Hagen också, med kolumnen ”Vilka hållhakar har Ebbe Carlsson på maktens män?" (Expressen, 9 jun, 1988).

Hållhakar hit och dit har under historien varit kopplade till sexualitet. Och den som själv sitter på homosexhållhakar kan mycket väl själv vara bög. Kolla J.E. Hoover.

CGÖ var 46 när han flyttade till Tyskland, och inbiten ungkarl. Det är inget bevis alls utan bara ett litet indicium. Själv är jag f.ö. ganska övertygad om att det politiska etablissemangets satsning på att normalisera det som förr kallades för sodomi, under senare år, har med detta att göra; det handlar om att helt enkelt plocka bort ett av de viktigaste incitamenten för utpressning.
Senast redigerad av Maxestrella 2010-10-29 kl. 12:06.
Citera
2010-10-29, 19:05
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Holmer dog av en odefinierad immunbristsjukdom,

Gjorde han? Jag har kollat på Nätet men allt jag hittar är att HH dog efter en längre tidssjukdom, som det brukar heta. Uppgifter gör också gällande att HH var en kvinnokarl. Men han kanske inte var så noga? I brist på en dam kanske en snubbe kunde duga lika bra?
Varifrån kommer uppgiften om immunbristsjukdom?
Citera
2010-10-29, 19:08
Medlem
Leif Ds avatar
Jag kom på en liten grej här om dom här kulorna man hittat och som då räknas som "mordkulorna". Dom skickades ju till Tyskland av alla ställen, för analys. Varför skickades dom just dit? Varför inte England eller USA eller Italien? Varför just Tyskland? Vem låg bakom det beslutet, var det han Sonny?
Citera
2010-10-29, 19:20
Medlem
Maxestrellas avatar
En ny liten filmsnutt:

http://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA&feature=sub
Citera
2010-10-30, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Gjorde han? Jag har kollat på Nätet men allt jag hittar är att HH dog efter en längre tidssjukdom, som det brukar heta. Uppgifter gör också gällande att HH var en kvinnokarl. Men han kanske inte var så noga? I brist på en dam kanske en snubbe kunde duga lika bra?
Varifrån kommer uppgiften om immunbristsjukdom?

Citat:
Enligt sin förläggare Unn Palm, förlagschef för Wahlström & Widstrand, led Hans Holmér av en immunbristsjukdom som gjorde honom extra känslig för infektioner.
Han led även av hjärtproblem.
- För några år sedan gjorde han en by-pass-operation, säger Unn Palm.
- Han var väldigt dålig de sista åren. Men han var väl omhändertagen och genomgick behandlingar hela tiden.
Men trots sin sjukdom hade Hans Holmér inga planer på att lägga av. Han var mitt uppe i flera projekt när han dog.
- Han ville verkligen leva, säger Unn Palm.
Dels arbetade han med den nya egna gården och hästarna i Västra Alstad, dels skrev han på en ny roman om sin bokhjälte, polisinspektören Arvid Roos, mer känd som "Loppan". Och framför allt - en uppföljare till boken "Olof Palme är skjuten!", som kom 1988.
- Boken skulle handla om alla de ouppklarade spår och trådar i Palmeutredningen, som han hade en helt annan uppfattning om och aldrig fick tillfälle att framföra, säger Unn Palm.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article98472.ab?service=print

Mer exakt än så sägs inte.... i ett annat sammanhang sades att detta inte var HIV-relaterat utan en annan mycket ovanlig immunbristsjukdom.
Citera
2010-10-30, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Jag kom på en liten grej här om dom här kulorna man hittat och som då räknas som "mordkulorna". Dom skickades ju till Tyskland av alla ställen, för analys. Varför skickades dom just dit? Varför inte England eller USA eller Italien? Varför just Tyskland? Vem låg bakom det beslutet, var det han Sonny?

Man gjorde begränsade undersökningar med specificerade uppdrag både där och hos FBI. Dessa undersökningar beslutades på ledningsnivå.
Citera
2010-10-30, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
En ny liten filmsnutt:

http://www.youtube.com/watch?v=7VhUAwi1nxA&feature=sub

Nej som sagt var nog de seriösa poliserna även de ine på en konspiration med högerintressen. Sedan pötsligt ändrades allt och t ex Krusell var övertygad om CP-spåret. Kanske var det så att han och andra fördes bakom ljuset och manipulerades kanske var det så att de fick order. Av Krusells senaste uttalande framstår det ju som att han inte hade klart för sig vad som hände bakom hans rygg och är på väg tillbaka till ursprungsteorin en högerextrem konspiration där det bara handlade om att hitta själva gärningsmannen. Inte utan att man skulle vilja höra Krusell lägga ut texten kring vad han urprungligen trodde och varför hur det förändrades. Påtryckningar och manipulationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in