Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Fråga till Iesho,varför blir du chockad av klippet om Rainers avgång?
Efter att läst Wikipedias sammanfattning av Raineraffären tyckte jag, som den tiden opinion, att Rainer verkligen hade gjort bort sig och blivt en belastning för Palmes regering. I
klippet ser man att OP var förbannad på pressen som tvingat fram avgången och att han stödde Rainer helt och fullt. Jag hade inte väntat mig det.
Självklart ville ju Palme själv tillsätta och avsätta sina ministrar och tydligen ansåg han att Rainer var en tillgång. Många vill ha mer idealistiska politiker, medan politikerna själva ofta vill se mer praktiska egenskaper hos sina medarbetare.
Dessutom, om man läser Rainers egen förklaring, att han några år innan ville sälja sina aktier för att som generaldirektör för postverket inte kunna ifrågasättas för sitt innehav, så verkar hans handlingar vara ganska allmänmänskliga - för vem vill ge bort sina pengar till staten om man vet hur man ska kunna undvika det? Och skatteplaneringen hade skett innan han var minister.
Dagen innan Rainers avgång intervjuades han av Olle Söderlund. Man märker att Rainer var försvagad av angreppen och att han tagit mycket illa vid sig. Söderlund manipulerar Rainer till en position där han nästan medger att han tänker avgå av personliga skäl, trots att OP ville ha honom kvar.
En utskrift av Söderlunds intervju och Rainers egen ganska sansade förklaring till sina affärer kan man läsa i forskningsrapport 1:2001 från "Institutet för mediastudier" på sidan 68 och 69: