2012-12-01, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Var OP och/eller ryssen skuggade måste det satt myror i huvudet på sådana som följde dem.
Vad tror du om teorin som jag har att Norrmalmspolisen, VD1 är inblandade i Palmemordet?
Citera
2012-12-01, 20:52
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Kommenterade Hans Holmér någonsin Rolf Dahlgrens uppgifter om att han varit i Stockholm och kört förbi mordplatsen både före och efter mordet?

Jag är mycket nyfiken på hans ev. kommentarer. Jag har ännu inte kommit till hans bok där uppgifterna kanske kommenteras, men ännu bättre vore det ju om han kommenterat detta i något TV-program.

/Daniel

HH sa att RD var "sinnessjuk" .Jag kommer nu inte ihåg var jag läst det
Citera
2012-12-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardelson
Vad tror du om teorin som jag har att Norrmalmspolisen, VD1 är inblandade i Palmemordet?

Nja jag är skeptisk till att de var direkt inblandade som grupp. Kanske enskilda individer och mer eller mindre diffusa rykten som cirkulerade.

Det spreds ju ganska klart sådana före mordet..
Citera
2012-12-01, 22:47
Medlem
Var Olof Palme en sovjetisk agent?
Mycket tyder på att avrättningen gjordes på uppdrag av Sverige. Läs analysen på bifogade länk.
Läs gärna även Genrikh Boroviks bok: ” Kim Philby mästerspionen” Här ser man hur en spion rekryteras och arbetar – men även hur underrättelsetjänsten arbetar.
Om USA hotade så hade nog Sverige bara att lyda, ansåg sannolikt många i regeringen. USA hade ju makt att lamslå svensk industri genom exportförbud.
Nog finns det omständigheter omtalade i bifogade länk som få en att tro att det kan ha gått till så.
Men bevisat är det ingalunda. Någon som känner till författaren

http://www.jallai.se/2011/04/palme-misstankt-landsforradare/
Citera
2012-12-01, 23:01
Medlem
Här kommer lite "brain storm" som jag själv tycker e fullt möjligt.

Sigge Cedergrens fästmö får se OP`s Harvardakter på sitt jobb. Ringer SC o frågar honom om han tror att det kan va nåt "värde" i detta. Hon vet ju inte att det är knarkspan på Sigge o därmed telefonen avlyssnad. Vad som uppgöres nu är ovisst men man kan utgå fr. att "någon" agerar mycket snabbt.
Ett löfte om radering av handlingar,mot ersättning görs m OP.
VG får uppdraget. Han sitter under hela bioföreställningen på ett fik i närheten o har ett flertal samtal fr.en mynttel. där.

Strax efter att affären är genomförd utanför Skandiahuset skjuts OP.(Ca 10sek senare) Alltså,mötesscenariot på ca 40-50sek. LP har lite svårt att hålla isär männen.Hon uppger först att det va 2 gärningsmän.Hon förstår att "affärsmannen" är inblandad.Hon säger att GM hade en vit överläpp.VG hade ju rakat av sig mustagen strax innan.
Troligen så pratade VG Engelska el Franska m OP för att inte avslöja sin Skånska dialekt.
LP skrek ju nåt på ett annat språk,kanske där är förklaringen till att hon säger nåt på nåt annat språk
Citera
2012-12-01, 23:49
Medlem
Den där uppgörelsen med OP, hur har du fått kläm på den? Hur gick den till och vilken är din källa?
Citera
2012-12-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Var Olof Palme en sovjetisk agent?
Mycket tyder på att avrättningen gjordes på uppdrag av Sverige. Läs analysen på bifogade länk.
Läs gärna även Genrikh Boroviks bok: ” Kim Philby mästerspionen” Här ser man hur en spion rekryteras och arbetar – men även hur underrättelsetjänsten arbetar.
Om USA hotade så hade nog Sverige bara att lyda, ansåg sannolikt många i regeringen. USA hade ju makt att lamslå svensk industri genom exportförbud.
Nog finns det omständigheter omtalade i bifogade länk som få en att tro att det kan ha gått till så.
Men bevisat är det ingalunda. Någon som känner till författaren

http://www.jallai.se/2011/04/palme-misstankt-landsforradare/

Jallai är en typisk tokteoretiker med målsättningen att sälja böcker i den konspiratoriska andan.

Givetvis kan hans teori om u-båtar inte vara korrekt. Vad Sverige gör och alltid har gjort i en sådan situation är att spärra och minera de aktuella områdena varför ett SOSUS system där skulle varit helt värdelöst, liksom utplaceringen av amerikanska ubåter liksom det dumma för Sovjetiska ubåtar att försöka ta sig igenom spärrarna och mineringarna. Möjligtvis kan man spekulera i att Sovjetiska ubåtskränkningar skulle ha haft som mål att identifiera möjliga sätt att kringgå mineringar och spärrar...

Lite historia: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stbys%C3%A4nkningarna
Citera
2012-12-02, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Jallai är en typisk tokteoretiker med målsättningen att sälja böcker i den konspiratoriska andan.

Vi vet nog ganska väl vilka som inte har koll på ens enkla saker de försker googla. Så går det om man inte har tillräckliga baskunskaper att värdera och förstå.

JALLAI hittade bland annat DC3.an trots att alla ljög om positionen, har intervjuat spionen på FRA som aldrig avslöjades. Har tillgång till gamla underrättelsechefer som ingen annan lyckas få att tala.

Hmm visst har han också instruerat några av de som dök på Estonia i den speciella teknik som används vid sådan dykning.

Urtypen för en tokteoretiker. Tror inte det.

Däremot känner vi igen argumentationen från tidigare troll.... Ännu en "tell"?

Gamla unkna tramsargument i repris. Kan ni inte hitta några nya?

Det är nästan skrattretande hur du undviker saklig argumentation och det ger inga poäng att förfalla till personargument i brist på annat.

Har du inte förstånd nog att begripa att du är offside i den seriösa debatten? Du delar argument , kunskapsnivå och smartness med tidigare nic. Hur gick det för dem?
Citera
2012-12-02, 08:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När det gäller Barbrogruppen tror jag att det är lite annorlunda. En hypotes kan vara att de förföljde någon annan som råkade vara i samma område (vid denna tid påstår ju Donald sig vara involverad i övervakning av sovjetiska diplomater som mistänktes vara rekryterare av spioner) Med tanke på deras tankevärld måste de ha reagerat om t ex en sådan befunnit sig på samma biograf som OP men hur hade de agerat? Gissningsvis med att försöka få in någon i salongen som kunde hålla koll och andra utanför som sedan höll sig i bakgrunden när de lämnade biografen för att inte röja sig.

Det finns några personer som varit särskilt drivande i Palmeutredningen med olika spår. Wedin och DF samt HH och Ebbe som idoga "lyssnare" och bärare av bland annat Wedins teorier!. Inom utredningen var Nässen, DF och en biträdande åklagare särskilt drivande när det gällde CP spåret.
Men om Barbro förföljde någon annan alldeles i samma område kan man inte utgå ifrån att det var en tillfällighet. Om de förföljde den sovjetiske diplomaten som enligt uppgift var på samma föreställning på Grand, så är det speciellt märkligt att de så att säga möter OP på detta sätt.

Just utanför Grand fanns den telefonkiosk där Jan Guillou på 60-talet hade blivit instruerad att rita kritstreck för att söka upp sin kontaktman inom KGB - kuriosa eller mönster - enligt Arne Lembergs uppgifter till Säpo:

Jag gissar på att konspiratörerna utnyttjade Barbrogruppen för något syfte och att *NÅGON* gav Barbro uppdraget.
Citera
2012-12-02, 09:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Fråga till Iesho,varför blir du chockad av klippet om Rainers avgång?
Efter att läst Wikipedias sammanfattning av Raineraffären tyckte jag, som den tiden opinion, att Rainer verkligen hade gjort bort sig och blivt en belastning för Palmes regering. I klippet ser man att OP var förbannad på pressen som tvingat fram avgången och att han stödde Rainer helt och fullt. Jag hade inte väntat mig det.

Självklart ville ju Palme själv tillsätta och avsätta sina ministrar och tydligen ansåg han att Rainer var en tillgång. Många vill ha mer idealistiska politiker, medan politikerna själva ofta vill se mer praktiska egenskaper hos sina medarbetare.

Dessutom, om man läser Rainers egen förklaring, att han några år innan ville sälja sina aktier för att som generaldirektör för postverket inte kunna ifrågasättas för sitt innehav, så verkar hans handlingar vara ganska allmänmänskliga - för vem vill ge bort sina pengar till staten om man vet hur man ska kunna undvika det? Och skatteplaneringen hade skett innan han var minister.

Dagen innan Rainers avgång intervjuades han av Olle Söderlund. Man märker att Rainer var försvagad av angreppen och att han tagit mycket illa vid sig. Söderlund manipulerar Rainer till en position där han nästan medger att han tänker avgå av personliga skäl, trots att OP ville ha honom kvar.

En utskrift av Söderlunds intervju och Rainers egen ganska sansade förklaring till sina affärer kan man läsa i forskningsrapport 1:2001 från "Institutet för mediastudier" på sidan 68 och 69:

Senast redigerad av iesho 2012-12-02 kl. 09:52.
Citera
2012-12-02, 11:51
Medlem
Grandiosos avatar
På tal om Rainer, är detta sant som påstås här:
Citat:
Ove Rainer bröt ihop, och hängde sig på det anrika Sofiahemmet vid Valhallavägen i Stockholm. Ett självmord som i motsats till det engelska blev helt nedtystat.

http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0356.html

Om jag minns rätt nu så drabbades Ove Rainer av en oerhört plågsam sjukdom (cancer?).
Citera
2012-12-02, 12:30
Medlem
Grandiosos avatar
Och på tal om självmord: Välbekante Alf Enerström hade en son som begick det tydligen.

Här är folk som försvarar ökända paret Enerström och Petré. Paret som ju inte hade några
särskilt varma känslor inför statsminister Olof Palme och här framgår skäl till varför
det förhöll sig på det viset.

http://www.nkmr.org/fallet_ulf_enerstrom_en_skamflack_for_svensk_demok rati.htm
https://www.flashback.org/sp927391
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in