2012-06-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Du säger att du har ett hum om hur rekryteringen till olika hemliga verksamheter ser ut? Berätta alla detaljer för oss andra oupplysta är du hygglig.

Och du skulle vara son till en agent

Den som är verkligt intresserad kan hitta en del matnyttigt skrivet både här och där kring hur det kan gå till eller kanske försöka sätta sig in i hur det kan gå till att bli undersökt för eventuell rekrytering.

I detta fall (dvs stay behind) handlar det ju om viss militär kompetens i botten. Sedan kanske någon slags kontroll att man har rätt inställning och egenskaper och då menar jag inte politisk uppfattning t ex i första hand. Därmed kunde t ex folk med politisk uppfattning utanför mittfåran komma i fråga t ex i begynnelsen folk från de finlandsfrivilligas skara med protyska sympatier och stridserfarenhet trots långt socialdemokratiskt maktinnehav. Sista filtret är nog att man kan hålla tätt. Hallbergs nätverk visade sig ju inte kunna klara det så bra alltid

Hur man tar reda på sådant får du använda din livliga fantasi till att spekulera kring.
Citera
2012-06-12, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Och du skulle vara son till en agent

Den som är verkligt intresserad kan hitta en del matnyttigt skrivet både här och där kring hur det kan gå till eller kanske försöka sätta sig in i hur det kan gå till att bli undersökt för eventuell rekrytering.

I detta fall (dvs stay behind) handlar det ju om viss militär kompetens i botten. Sedan kanske någon slags kontroll att man har rätt inställning och egenskaper och då menar jag inte politisk uppfattning t ex i första hand. Därmed kunde t ex folk med politisk uppfattning utanför mittfåran komma i fråga t ex i begynnelsen folk från de finlandsfrivilligas skara med protyska sympatier och stridserfarenhet trots långt socialdemokratiskt maktinnehav. Sista filtret är nog att man kan hålla tätt. Hallbergs nätverk visade sig ju inte kunna klara det så bra alltid

Hur man tar reda på sådant får du använda din livliga fantasi till att spekulera kring.

Haha...ja, de allra största hemligheterna tog han dessvärre med sig i graven och så gör nog de flesta "agenter", om det är nått vettigt krut i dem. Det märks ganska tydligt att du själv inte har så stor insyn som du gärna vill göra sken av härinne i varje fall. Men spekulera vidare du.
Citera
2012-06-12, 20:00
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Varför inte jämföra GH med Östling? Av någon anledning skyr ju GH-supportrarna detta.

GH bodde nära mordplatsen. Men Östling bodde mitt i mördarens flyktväg. GH hade ett vapen av aktuell kaliber som försvann efter mordet. Det hade Östling också fast plus korrekt ammunition. GH gillade inte Palme. Östling hatade Palme och umgicks i direkt författningsfientliga kretsar. GH saknar alibi. Så gör också Östling men honom såg folk på stan, i en för mördaren möjlig flyktväg ett par minuter efter mordet. GH var en ensamvarg. Östlings kompisar sågs nära mordplatsen och längs mördarens flyktväg. GH var en nobody. Östling hade mycket goda kontakter inom höga polisiära och militära kretsar. GH hade ingen aning om att Palme skulle ut. Östling hade chansen att bugga honom utan att det märktes.

Och så vidare.

GH-spåret är ett substanslöst virrvarr av lösa och obetydliga indicer vars anhängare tydligt visar avsaknad av förmåga till rationellt och logiskt tänkande när de hakar på i spekulationerna.

Någon frågade tidigare hur lång tid det tar för en vältränad person att springa gärningsmannens väg. Acech (som kickades ut på grund av en petitess! Olika falla ödets lotter!) sprang det på under 40 sekunder men det bör ha tagit gärningsmannen längre tid. Tänk 50-60 sekunder.

/Hälsar jakeclawson från soliga Cypern. Bor BW kvar?

fetstitlat ovan-Jag ids inte tröska mig igenom tråden. Var det en kortpipig 38:a med ammo som tränger igenom skyddsvästar som CGÖ hade?
Citera
2012-06-12, 20:13
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
fetstitlat ovan-Jag ids inte tröska mig igenom tråden. Var det en kortpipig 38:a med ammo som tränger igenom skyddsvästar som CGÖ hade?
Ja ö**ling hade samma typ av ammo,skriv det i sökrutan ,metal piercing,så får du mer att läsa i tråden om ,metal piercing,enligt uppgift i tråden stöpt i samma batch.

Jag återkommer om din fråga till mig i undertråd,har inte haft tid att svara,ok?
Senast redigerad av zorze 2012-06-12 kl. 20:26.
Citera
2012-06-12, 20:28
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja ö**ling hade samma typ av ammution, metal piercing,enligt uppgift i tråden stöpt i samma batch.

Jag återkommer om din fråga till mig i undertråd,har inte haft tid att svara,ok?

Javisst. Det där jag skrev i inlägget om bekräftelse om uppgift från "en oberoende källa" får väl ses just med citationstecken. Vi diskuterar ju inte precis om offentliga uppgifter! Å andra sidan vill man ju gärna ha nån slags bekräftelse från en källa som inte kan misstänkas tala i egen sak.
En sådan kanske kan vara Agrell?-han har väl varit ganska tyst om MOP under senare år?
Citera
2012-06-12, 21:55
Medlem
Tänkte ta upp en tanke kring de senaste 1,5-2 årens utveckling som man väl får anse innebära en radikal omsvängning i hypoteserna kring mordet. Visst har det varit så att det talats kring det spår som vi kanske lite slarvigt kan kalla landsförrädarspåret för att använda Jallais terminologi tidigare. Samma sak har ju t ex även Borgnäs och GW antytt.

Den som tidigare varit inne på ämnet är väl "datakillen" Lingärde. Då i samband med de sk Polisspåren. Dock var i vart fall mitt intryck då att han påstod sig veta mer än vad en simpel dataexpert kan veta om verksamheten inom IB-KSI och Arla gryning över lång tid och mera specifikt kring själva mordet för att bygga något på enbart det. Dvs att han broderade lite.

Den utveckling och specificering som skett genom bland annat Jallai kan man dock undra över. Vändningen och de nya visserligen ibland frustrerande halvkvädna uppgifterna från insatta källor kan väl knappast förklaras av att nya uppgifter kommit fram som gör att CP kan avföras. Detta var ju känt ända sedan Mockfjärdsrevolvern fiskades upp även om den sanningen dolts för allmänheten.

Inte heller kanske det att några skulle ha varit inställda på att kunna berätta vid preskriptionen och ruttnat till på det och glappat.

Återstår då en möjlighet. Att någon som varit djupt involverad som anstiftare med stark förankring hos Stay behindverksamhet och med politiskt inflytande och kontaktnät nog att lägga locket på gått ur tiden vilket gör att några vågar berätta lite till om det som faktiskt skedde.

Vem skulle det i sådant fall kunna vara? Vem har kunnat hålla gamla Säpochefer och eventuellt inblandade i shack?

Några idéer med motivering?
Citera
2012-06-12, 22:10
Medlem
bartrams avatar
Givet nu att det IB-spår du argumenterar för är korrekt är väl ett namn ganska så troligt-, eller hur? Sen om det är detta spår vi skall tro på är en annan femma.
Citera
2012-06-12, 22:17
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Återstår då en möjlighet. Att någon som varit djupt involverad som anstiftare med stark förankring hos Stay behindverksamhet och med politiskt inflytande och kontaktnät nog att lägga locket på gått ur tiden vilket gör att några vågar berätta lite till om det som faktiskt skedde.

Vem skulle det i sådant fall kunna vara? Vem har kunnat hålla gamla Säpochefer och eventuellt inblandade i shack?

Några idéer med motivering?

Kan det vara ett visst träd, av ett väldigt hårt träslag, som vissnat?
Citera
2012-06-12, 22:23
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66

jag skulle inte tro att det rör sig om denna personen. Han var förmodligen för lågt placerad i näringskedjan
Citera
2012-06-12, 22:48
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Givet nu att det IB-spår du argumenterar för är korrekt är väl ett namn ganska så troligt-, eller hur? Sen om det är detta spår vi skall tro på är en annan femma.

Vilket namn syftar du på? Initialer räcker om det fortfarande är känsligt att skriva ut helt.
Citera
2012-06-12, 23:01
Medlem
Citat:
jag skulle inte tro att det rör sig om denna personen. Han var förmodligen för lågt placerad i näringskedjan

Med all säkerhet bör det vara någon högt upp i kedjan med starka politiska kontakter och både nationella och internationella kontakter på hög nivå inom underrättelsetjänsterna och också direkt inflytande över Arla Gryning, Leon och kanske även kretsarna som EAP, Contra, Wacl och DA etc där t ex olika rykten cirkulerade före mordet.

Den som drev detta var ju den famöse Charles Morgan (Aliaset kommer troligen från en historisk person som hette just detta) och denne bör alltså ha haft någon slags garant som gav honom tillträde till dessa emellanåt rivaliserande grupperingar utan frågor. Alltså någon med pondus i dessa sammanhang.
Citera
2012-06-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66

Nja "Leon" var kanske något snäpp under då kanske eller vad skall man tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in